Stuttgart. “In het begin keek ik rond, maar ik kon de auto van mijn dromen niet vinden. Dus besloot ik hem zelf te bouwen.” Luca Trazzi heeft deze legendarische uitspraak van Ferry Porsche tot de zijne gemaakt. En de succesvolle ontwerper uit Milaan droomde niet alleen, hij ondernam ook actie. Een 911 Speedster van de 993-generatie ontbrak in de uitgebreide Speedster-collectie van de Porsche-liefhebber.
Luca Trazzi wendde zich tot het Sonderwunsch-team bij Porsche om zijn project te realiseren. Samen met de experts maakte hij zijn droomauto werkelijkheid. Het duurde meer dan drie jaar om zijn unieke auto te creëren op basis van een 911 Carrera Cabriolet (type 993) uit 1994. De tweezitter met de karakteristieke achterklep, die ook uitgebreide technische aanpassingen onderging, is een van de hoogtepunten van de Monterey Car Week van dit jaar (9 tot 18 augustus 2024) in Californië.
“Als kleine jongen werd ik helemaal verliefd op de puristische Porsche Speedster. Ik moest heel hard werken om mijn eerste Porsche te kunnen betalen, een Speedster 1600 Super uit 1955. Sindsdien heb ik mijn passie, of beter gezegd mijn Speedster-mania, kunnen leven,” zegt Luca Trazzi. “Mijn droom was om mijn collectie compleet te maken met een 911 Speedster van het type 993. Uit passie heb ik ontworpen hoe dit model eruit zou kunnen zien. Ik wilde dat het project de stijlelementen van alle eerdere Speedster-modellen zou verenigen. Want hoewel deze carrosserieversie zich in de loop van de geschiedenis altijd heeft ontwikkeld, behield hij de elegantie van zijn voorgangers en bleef hij trouw aan zijn begin.”
“In deze vorm en met dit brede scala aan modificaties is de 911 Speedster onze eerste Factory One-Off voor een eindklant,” zegt Alexander Fabig, Vice President Individualisation & Classic bij Porsche. “Deze unieke auto laat zien wat er mogelijk is met ons Sonderwunsch-programma – gebaseerd op een klassieke Porsche 911 uit 1994.” Het projectteam bouwde zelfs een schaalmodel van de Speedster.
“Een ontwerper als klant hebben was een opwindende ervaring voor mij. Omdat Luca en ik dezelfde taal spreken, was onze samenwerking creatief en gericht,” zegt Grant Larson, Director Special Projects Design. “Hij was ook intensief betrokken bij het project met heel specifieke suggesties.”
Het project begon met een bezoek aan het bedrijfsarchief om diep in de geschiedenis van de Speedster te duiken en aanvullende ideeën te genereren. Luca Trazzi arriveerde bij deze eerste bijeenkomst met zijn eigen projectboek vol ontwerpen en schetsen en met een heel duidelijk en gedefinieerd projectidee over hoe hij zijn individuele Speedster wilde creëren. Dit sloot aan bij de filosofie van de Factory One-Off, namelijk dat voordat de unieke auto af is, de focus ligt op het gezamenlijke, creatieve autoontwikkelingsproces. De klant wordt een actief onderdeel van het projectteam en volgt de implementatie van hun idee nauwlettend vanuit het perspectief van een projectmanager.
Tijdens het project bezocht Luca Trazzi Porsche meerdere keren, waarbij hij goed gebruikmaakte van de werk-ID die hem voor het project was verstrekt. Hij zag onder andere hoe zijn Speedster een bad nam in de kathodische dompellak in de fabrieksspuiterij. Deze procedure is anders gereserveerd voor nieuwe auto’s die het reguliere productieproces ondergaan. Toen begon de volledige handmatige coatingcyclus. De lichtgevende gele autolak werd niet alleen ontwikkeld als een kleur speciaal voor de klant – de naam was ook heel persoonlijk, omdat deze afkomstig was van de eigen hond van de klant, Otto. Tijdens een vergadering noemde de ontwerper de lak spontaan naar zijn viervoeter en ‘Otto Yellow’ was geboren.
“De achterklep met zijn concave en convexe vormen vereiste veel werk in de ontwerp-, concept- en productiefasen”, herinnert Philipp Setter, Manager Sonderwunsch Customer Consulting zich. “Maar ook hier slaagden we erin om de designvisies van Luca Trazzi te harmoniseren met de processen en kwaliteitsnormen van Porsche. Ons Sonderwunsch-credo luidt immers: ‘You dream it. We build it.’”
Exterieur en interieur: Speedster-stijlelementen opnieuw geïnterpreteerd
De achterklep en de voorruit zijn typerend voor de Speedster. Ze worden alleen omzoomd door een dunne zwarte lijst die hun effect versterkt. Andere opvallende exterieurkenmerken zijn de zwarte, kegelvormige buitenspiegels in het klassieke design van sportwagens uit de jaren 60 en de vierpunts dagrijverlichting van moderne Porsche-modellen. De carrosserielijn voor de achterklep is door Luca Trazzi volledig opnieuw ontworpen.
De Speedster is gespoten in Otto Yellow. Dit imposante geel is speciaal voor de auto ontwikkeld. De 18 inch lichtmetalen velgen in Turbo-design zijn zwart gespoten, met de fineline in contrasterend geel. De zwarte steenslagbeschermingsplaten voor de achterwielen zijn functionele designelementen en opvallende kenmerken van andere Speedster-generaties. Ze harmoniëren met de zwarte deurgrepen en de luchtinlaten in de voorspoiler.
De Factory One-Off heeft een sportieve look, waarbij de Sonderwunsch-experts de voorspoiler, zijskirts en achterspatborden van de 911 Turbo (type 993) hebben getekend. De looks van de richtingaanwijzers, achterlichten en lichtstrip zijn opnieuw geïnterpreteerd.
Het interieur wordt gedomineerd door zwart leer met decoratieve stiksels in geel. De hoofdsteunen zijn voorzien van een geborduurd Speedster-logo. Het visuele hoogtepunt van het interieur wordt gevormd door de stoelmiddenstukken, die een ruitmotief in geel en zwart dragen. Een meesterwerk van vakmanschap, waarbij elke ruit met de hand is gemaakt en genaaid. Hetzelfde patroon siert de met leer beklede voorste bagageruimte, de autohoes en een bijpassende touringbag. Carbonelementen op het dashboard, de middenconsole en de handrem- en versnellingspookhendels individualiseren het interieur verder. Ook de rugleuningen van de stoelen zijn van carbon. Voor het eerst in een Porsche 911 van type 993 zijn de carbon dorpellijsten verlicht – uiteraard in ‘Otto Yellow’ – en voorzien van een individueel logo.
Het state-of-the-art infotainment met navigatie en Apple CarPlay is aan boord in de vorm van het Porsche Classic Communication Management (PCCM). Deze door Porsche Classic ontwikkelde, achteraf gemonteerde apparaten openen de digitale wereld voor vintage en hedendaagse auto’s van het merk. Ook het startscherm werd voor de klant geïndividualiseerd.
Ook de schakelaars voor de elektrische ramen onderstrepen de aandacht voor detail, met de symbolen die opnieuw zijn ontworpen om de typische Speedster-zijlijn te tonen. Een vergulde ‘One-off’-badge op het dashboard getuigt van het unieke karakter van de auto.
De aandrijflijn: meer vermogen
De motor, het onderstel, de besturing en het remsysteem zijn afkomstig van de 911 Carrera RS (type 993). Destijds was de luchtgekoelde zescilinderboxer de krachtigste motor van Porsche, met een cilinderinhoud van 3,8 liter die 221 kW/300 pk genereerde.
Tot op heden zijn er precies twee eenheden van de 911 Carrera Speedster gebaseerd op de 993-generatie. De eerste werd in 1995 speciaal voor Ferdinand Alexander Porsche ontwikkeld door de afdeling Exclusive. De auto is groen met 17 inch lichtmetalen velgen en een Tiptronic-versnellingsbak en is gebaseerd op de Carrera-carrosserie. Deze unit vond zijn weg terug naar het fabrieksmuseum, geleend van de familie. Een tweede 911 Speedster (type 993) werd in 2001 gebouwd voor een Amerikaanse klant op basis van een van de laatste 993 Cabriolets uit 1998. De sitcomster kreeg zijn zilveren Speedster als Turbo-width 4S-model met 18 inch velgen.
De hier gepresenteerde Speedster heeft niet alleen een ander oorsprongsverhaal, maar onderscheidt zich ook van zijn voorgangers door zijn unieke design en zijn technische componenten.
The Factory One-Off: het meest exclusieve format van het Sonderwunsch-programma
Porsche herinterpreteert zijn legendarische Sonderwunsch-programma uit de late jaren 70 om geïndividualiseerde, unieke auto’s mogelijk te maken – mede ontworpen door de klant en professioneel gerealiseerd door Porsche. Deze individualiseringsoptie is mogelijk voor Porsche-auto’s van alle leeftijden die op de weg zijn goedgekeurd. Afhankelijk van de auto wordt het werk zelf uitgevoerd door experts van Porsche Exclusive Manufaktur of Porsche Classic.
Er zijn drie beslissende mijlpalen in het proces van het bouwen van een Sonderwunsch Factory One-Off als ultieme format. Het proces begint met het idee van de klant, dat hij via zijn Porsche Centre aan een Sonderwunsch-klantenadviseur communiceert. Als de Porsche-experts het idee na een eerste beoordeling haalbaar achten, nodigt Porsche de klant uit voor een projectvergadering. In de conceptfase worden in samenwerking met ontwerpers en experts uit de betreffende vakgebieden specificaties opgesteld. Uiteindelijk beslist de klant of hij met het project doorgaat.
In de derde fase worden de componenten ontwikkeld en wordt de auto gebouwd. De afdelingen design, engineering en ontwikkeling werken nauw samen met de monteurs, carrosseriebouwers en lakspecialisten in de Porsche-productiefaciliteiten. Indien nodig kunnen ook specialisten van het ontwikkelingscentrum in Weissach of andere afdelingen van het bedrijf worden ingeschakeld en kunnen testfaciliteiten zoals motortestbanken worden gebruikt. De droomauto krijgt vorm door handmatig vakmanschap met de constante betrokkenheid van de klant.