Stuttgart. Porsche brengt de 911 GT3 opnieuw op de markt. De uitzonderlijk circuitklare straatsportwagen debuteert in zijn jubileumjaar met een uitgebreide lichtgewichtstrategie, een atmosferische 4,0-liter boxermotor met 375 kW (510 pk) en 450 Nm en nieuwe, zeer klantgerichte opties. Het Weissach-pakket, voor het eerst beschikbaar in de 911 GT3, biedt nog meer aangepaste configuratiemogelijkheden voor gebruik op het circuit. Daarnaast wordt de sportwagen geleverd met een uitgebreidere standaarduitrusting en andere opties die zijn precisie en sportiviteit verder verbeteren.
De nieuwe 911 GT3-modellen hebben een aangescherpt ontwerp aan de voor- en achterzijde en aangepaste aerodynamica. In beide varianten verhogen de opnieuw vormgegeven frontdiffusor, de verfijnde vorm van de spoilerlip en aangepaste vinnen aan de onderkant de downforce en optimaliseren ze de luchtstroom. Vernieuwde Matrix LED-koplampen, verkrijgbaar op de 911 GT3 met een optionele witte accentring, combineren alle lichtfuncties van de 911 en maken extra lampen in de voorbumper overbodig. Dit maakt een groter luchtinlaatgebied en een duidelijk gestructureerde look mogelijk. Aan de achterzijde zijn de diffuser, luchtinlaten en achterklep opnieuw ontworpen. De achterspoiler van de 911 GT3 heeft nieuwe schuine zijplaten.
Porsche gebruikt speciaal ontwikkelde, aerodynamisch gevormde draagarmen met een druppelvormig profiel op de dubbele draagarmen vooras. Ze verhogen de neerwaartse druk in de wielkast bij hoge snelheden en verbeteren de remkoeling. Om ervoor te zorgen dat de neerwaartse drukbalans tussen de voor- en achteras behouden blijft, zelfs bij het remmen vanaf hoge snelheden, hebben de ophangingsingenieurs de helling (antiduik) verminderd. Op de nieuwe 911 GT3 is de voorste kogelgewricht van de onderste draagarm lager op de vooras geplaatst om dit te vergemakkelijken. De 911 GT3 heeft deze aanpassingen overgenomen van de huidige 911 GT3 RS. De 911 GT3 wordt standaard geleverd met 255/35 ZR 20 (voor) en 315/30 ZR 21 (achter) sportbanden met verbeterde grip op nat wegdek; optioneel zijn circuitbanden met weggoedkeuring verkrijgbaar.
Touringpakket vanaf introductie beschikbaar en nog meer aanpasbaar
Met de modelwijziging definieert Porsche de varianten van de 911 GT3 nog duidelijker. Voor het eerst is het populaire Touringpakket direct vanaf de marktintroductie beschikbaar. De aanduiding “Touringpakket” gaat terug op een uitrustingsvariant van de 911 Carrera RS 2.7 uit 1973. Het maakt sinds 2017 deel uit van het GT3-programma. Het is nog opvallender in de nieuwe 911 GT3, zoals blijkt uit het “911 GT3 touring”-logo op de achterklepgrille. De 911 GT3 met Touring-pakket doet afstand van de vaste vleugel en behoudt zo de tijdloos elegante lijn van de 911. Een uitschuifbare achterspoiler met afscheurrand, de beroemde Gurney-flap en een aangepast vindesign aan de onderkant zorgen voor aerodynamische balans. Het interieur biedt een hoogwaardig lederen interieur en een klassiek sportieve ambiance. Voor het eerst is een achterbanksysteem voor de 911 GT3 met Touring-pakket als optie verkrijgbaar. Daarmee kan de alledaagse sportwagen nog individueler worden aangepast aan de wensen van de klant voor maximaal rijplezier op bochtige landwegen. “Vooral op bochtige landwegen is duidelijk te merken dat de besturing nog beter is afgesteld dan bij zijn voorganger”, aldus Porsche-merkambassadeur Walter Röhrl. “Dat geeft de auto nog meer vertrouwen, omdat hij rustiger reageert vanuit de middenpositie zonder aan directheid in te boeten. De kortere overbrengingsverhouding verhoogt ook het rijplezier op landwegen aanzienlijk.”
Lichtgewicht ontwerp overal
Het lage totaalgewicht draagt bij aan de wendbare en directe handling van de 911 GT3. De nieuwe 911 GT3 gaat helemaal voor lichtgewicht ontwerp. Een nieuw, zilverkleurig lichtgewicht aluminium wiel vermindert de ongeveerde massa met meer dan 1,5 kg in vergelijking met het vorige model. Optioneel zijn magnesiumwielen verkrijgbaar met het Weissach-pakket of het Leichtbau (lichtgewicht)-pakket. Ze besparen negen kilogram. Een nieuwe 40 Ah lithium-ion lichtgewicht accu draagt bij aan de atletische body mass index door nog eens ongeveer vier kilogram te besparen. In de lichtste configuratie weegt de nieuwe 911 GT3 slechts 1.420 kilogram.
Acht procent kortere overbrengingsverhouding
De 4,0-liter atmosferische motor in de nieuwe 911 GT3 is ontworpen voor de huidige, aanzienlijk strengere uitlaatnormen en uitgerust met twee roetfilters en vier katalysatoren. Met dit extreem krachtige emissiecontrolesysteem levert Porsche ook een meeslepend geluidslandschap. Het motorvermogen van de zescilinder boxermotor werd bereikt door een reeks optimalisatiemaatregelen. De cilinderkoppen zijn herzien en de scherpere nokkenassen van de 911 GT3 RS zorgen voor nog dynamischere prestaties in het hogere toerentalbereik. Daarnaast worden stroomgeoptimaliseerde individuele gaskleppen en geoptimaliseerde oliekoelers gebruikt. De boxer levert nog steeds 375 kW (510 PS). Dit betekent dat elke kilowatt van de vernieuwde hogesnelheidsatmosferische motor slechts 3,8 kilogram (2,8 kg/PS) hoeft te verplaatsen in de lichtste voertuigconfiguratie. Bovendien hebben zowel de 7-traps transmissie met dubbele koppeling (PDK) als de 6-traps GT-handgeschakelde transmissie een eindoverbrengingsverhouding die acht procent korter is dan bij de voorganger. Beide versnellingsbakopties zijn beschikbaar voor zowel de 911 GT3 als de 911 GT3 met Touring-pakket. De nieuwe 911 GT3 accelereert in 3,4 seconden naar 100 km/u met PDK en bereikt een topsnelheid van 311 km/u (handgeschakelde versnellingsbak: 3,9 s; 313 km/u). “Op het circuit zorgt de nieuwe 911 GT3 voor een nog betere controle, omdat hij nog stabieler blijft en beter stuurt op hobbels en bij het rijden over stoepranden dankzij de geoptimaliseerde demperafstelling”, aldus merkambassadeur Jörg Bergmeister. “Het antiduiksysteem vermindert merkbaar de duikbeweging bij het remmen. Hierdoor blijft de balans van de auto onder alle omstandigheden aanzienlijk constanter.”
Innovatieve lichtgewicht sportkuipstoel
Voor de nieuwe 911 GT3 is een nieuwe lichtgewicht sportkuipstoel met een neerklapbare rugleuning en een zitschaal van CFRP als optie verkrijgbaar. De stoel is uitgerust met een geïntegreerde thoraxairbag, elektrische hoogteverstelling en handmatige lengteverstelling; een drietraps stoelverwarming is als optie verkrijgbaar. Een deel van de hoofdsteunvulling kan worden verwijderd. Dit verbetert de ergonomie voor de meeste coureurs bij het dragen van een helm tijdens circuitgebruik. De opklapfunctie van de rugleuning, die via een lus wordt geactiveerd, maakt toegang mogelijk tot het optionele achterbanksysteem dat voor het eerst wordt aangeboden in de 911 GT3 met Touring-pakket. Als alternatief kunt u de Adaptive Sports Seats Plus met elektrische 18-voudige verstelling bestellen.
De zwarte tweezits standaard cockpit in de nieuwe 911 GT3 is gebaseerd op het ontwerp van de huidige 911-modellen. In tegenstelling tot de Carrera-modellen wordt de 911 GT3 echter niet met een knop gestart, maar heeft nog steeds een draaischakelaar voor het contact. Een optioneel verkrijgbare rolbeugel toont de nabijheid van de autosport. Het digitale instrumentenpaneel in het midden ondersteunt de bestuurder met een overzichtelijk display- en bedieningsconcept. Dankzij het contrasterende kleurenschema zijn de toerenteller en de stopwatch razendsnel af te lezen. De weergavemodus “Track Screen” reduceert de digitale displays links en rechts van de toerenteller tot kerngegevens over banden, olie, water en brandstof en geeft de bestuurder via een schakelflits de optimale schakeltijd aan. Indien gewenst kan het toerentellerdisplay worden gedraaid, zodat het afsnijtoerental van 9.000 tpm op de 12-uurmarkering staat.
Individuele pakketten voor 911 GT3 en 911 GT3 Touring
Porsche biedt verschillende uitrustingspakketten voor de nieuwe 911 GT3. Met het voor het eerst beschikbare Weissach-pakket is de 911 GT3 nog individueler configureerbaar voor gebruik op circuits. De stabilisatorstang, koppelstangen en het schuifpaneel op de achteras zijn van CFRP, net als het dak, de zijplaten van de achterspoiler, de bovenste buitenspiegelbehuizing, de spiegeldriehoek en de airblades in het voorste gedeelte. Extra bekleding van leer en Race-Tex verfraait het interieur. Voor het eerst is de bovenkant van het dashboard van de 911 GT3 bekleed met anti-reflectie Racetex. CFRP-deurgrepen en opbergnetten optimaliseren de binnendeurpanelen voor een lichtgewicht ontwerp. Een CFRP-rolkooi en magnesium lichtgewicht gesmede velgen zijn als optie verkrijgbaar.
Voor de 911 GT3 met Touring-pakket biedt Porsche het Leichtbau-pakket aan. Hierbij zijn het in de exterieurkleur gespoten dak en de stabilisator, koppelstangen en het schuifpaneel op de achteras van CFRP. De lichtgewicht magnesium gesmede velgen en de lichtgewicht deurpanelen maken ook deel uit van het pakket. In combinatie met de standaard 6-versnellingsbak GT-sport wordt de verkorte versnellingspook van de 911 S/T gebruikt. Voor de versnellingspook staat een plaatje met het opschrift “Leichtbau” dat het pakket aangeeft.
Voor de 911 GT3 met achterspoiler is het Clubsport-pakket voor circuitgebruik zonder meerprijs leverbaar. Het omvat een geschroefde stalen rolkooi achterin, een 6-puntsgordel voor de bestuurder en een handbrandblusser. De optionele lichtgewicht sportkuipstoelen zijn hiervoor een vereiste.
“De nieuwe 911 GT3 is nog opwindender en individueler geworden. We hebben ons verdiept in een schat aan details en hem veel functies gegeven die onze klanten wensten. Hierdoor kan de GT3 nog specifieker worden aangepast aan het doel of de voorkeuren van de bestuurder”, aldus Andreas Preuninger, hoofd van GT Cars.
Exclusieve chronograaf is een “sportwagen voor de pols”
Exclusief voor eigenaren van de 911 GT3 en de 911 GT3 Touring presenteert Porsche Design een uitzonderlijk uurwerk dat het design en de prestaties van de sportwagen naar de pols vertaalt. De 911 GT3 chronograaf en de 911 GT3 Touring chronograaf zijn uitgerust met het nauwkeurige, COSC-gecertificeerde Porsche Design WERK 01.200 uurwerk, dat een flyback-functie heeft. De ultralichte titanium kast, optioneel met zwarte titaniumcarbide coating, combineert sportwagendesign met moderne horlogemakerij. De GT3 design wijzerplaat met gele accenten en hexagonale structuur doet denken aan het instrumentenpaneel van het voertuig, terwijl de opwindrotor is gebaseerd op het ontwerp van de GT3 velgen. De wijzerplaatring is verkrijgbaar in alle exterieurkleuren van de 911 GT3 en het Touring pakket, evenals in de kleuren van het Paint to Sample programma. De band, vervaardigd van origineel Porsche interieurleer en draad, is ook afgestemd op de betreffende configuratie van het voertuig.
Prijzen
De nieuwe Porsche 911 GT3 en de nieuwe Porsche 911 GT3 met Touring pakket zijn vanaf eind dit jaar te bestellen voor een prijs van € 209.000 inclusief BTW en landspecifieke uitrusting. Het Weissach-pakket kost € 18.076,- en het Leichtbau-pakket is verkrijgbaar voor € 33.867,-.