Robots, kunstmatige intelligentie – en een menselijke touch.
Hoe de Porsche-fabriek in Leipzig ervoor zorgt dat alleen de beste afwerkingen de spuiterij verlaten.
Al tientallen jaren worden robots gebruikt om lak aan te brengen op nieuwe auto’s tijdens de productie, wat de veiligheid voor werknemers verbetert en voordelen oplevert in de vorm van een hogere efficiëntie en een consistentere laktoepassing. Maar zelfs met de precisie en reproduceerbaarheid van door robots aangebrachte afwerkingen, moeten voertuigen nog steeds visueel worden gecontroleerd om mogelijke lakdefecten te identificeren.
Zo stroomlijnt technologie dit proces
Tot voor kort moesten deze arbeidsintensieve en tijdrovende inspecties handmatig worden uitgevoerd – en, zelfs met de scherpste ogen, altijd met het natuurlijke risico van menselijke fouten. Met moderne technologie is dit proces in de spuiterij van de Porsche-fabriek in Leipzig echter aanzienlijk gestroomlijnd. Teamleden in het inspectiegebied worden bijgestaan ​​door een automatisch defectdetectiesysteem. Uitgerust met krachtige sensoren scannen deze robotarmen het gehele buitenste oppervlak van de carrosserie van elke in serie geproduceerde auto die in Leipzig wordt geproduceerd.

Elke 2,5 millimeter wordt een afbeelding vastgelegd, wat resulteert in ongeveer 100.000 foto’s die worden verzameld tijdens de inspectiecyclus van 72 seconden. Deze uitgebreide scans worden geanalyseerd door een netwerk van 10 krachtige beeldverwerkingscomputers die op zoek zijn naar zelfs de kleinste onvolkomenheden. Pinholes, kraters en stofdeeltjes of ander vuil (bekend als ‘insluitsels’) worden met precisie en totale objectiviteit geïdentificeerd, wat een groot voordeel biedt ten opzichte van de subjectieve aard van handmatige visuele inspecties.
Als er een defect wordt gevonden, wordt de exacte locatie ervan met millimeternauwkeurigheid vastgelegd. De volledige gegevens worden vervolgens doorgestuurd naar de finishlijn, waar het bekwame team de nodige lakcorrecties uitvoert. De locatie van het defect wordt aan de teamleden gepresenteerd via een digitaal model, dat wordt verbeterd met close-upafbeeldingen met een hoge resolutie en details van de categorie van het defect. Hierdoor kan het team het probleem snel aanpakken en de juiste methode voor herstel kiezen.
Â
AI ondersteunt hoge kwaliteitsnormen
Elk probleem wordt automatisch geregistreerd, gecategoriseerd en geanalyseerd met behulp van AI en deep learning-algoritmen. Hierdoor kunnen geleidelijke trends in defecttype of -locatie worden geïdentificeerd. Dit zorgt ervoor dat ongewenste procesvariaties in een vroeg stadium worden gedetecteerd, waardoor het lakproces continu kan worden geoptimaliseerd.
De technologie verhoogt de efficiëntie aanzienlijk en zorgt tegelijkertijd voor de hoge kwaliteitsnormen van elke Porsche die in Leipzig wordt geproduceerd. Wat vroeger een subjectief en arbeidsintensief inspectieproces was, wordt nu automatisch uitgevoerd, waarbij het hele scan- en evaluatieproces minder dan 100 seconden duurt.