Stuttgart. De klantenteams van Porsche en de 911 GT3 R hebben medio april al een demonstratie van hun kracht gegeven in de zogenaamde ‘Qualifiers’. Falken Motorsports vierde twee overwinningen, terwijl Manthey EMA beide races op het podium eindigde. Bovendien zullen Dinamic GT, Lionspeed GP en Herberth Motorsport elk ongeveer één wagen inzetten. 415 kW (565 pk) GT3-racer uit Weissach.
“We zijn direct na de 24-uursrace van vorig jaar begonnen met de voorbereidingen voor 2024”, legt Sebastian Golz, projectmanager Porsche 911 GT3 R uit. “We hebben samen met de fabrikanten hard gewerkt om de bandenschade van vorig jaar te begrijpen. Na diepgaande analyses hebben we de juiste maatregelen toegepast. De start van het seizoen 2024 liet zien dat we het samen goed hebben gedaan. Onze teams en chauffeurs zijn blij met de voertuigbalans. Nu moeten we de raceprocedures regelen en ons concentreren op het doorkomen van de race zonder fouten te maken. Rondetijdprestaties alleen zijn niet de belangrijkste prioriteit. Teamwerk, het beheren van inhaalacties in een groot deelnemersveld van 130 auto’s, de juiste bandenkeuze voor verschillende omstandigheden en ervoor zorgen dat de bestuurder zich goed voelt in de auto zullen de sleutels tot succes zijn.”
De inzet van Porsche-klantenteams gaat veel verder dan deelname aan de topklasse SP9 voor GT3-voertuigen. Negenendertig andere racewagens van de Duitse fabrikant zijn geregistreerd in tien verschillende klassen. Dit betekent dat Porsche veruit het grootste contingent deelnemers aan de race heeft. Het populairste model is de 911 GT3 Cup, waarvan er 14 zullen strijden in de speciale Cup2-categorie.
“Porsche is dit jaar opnieuw duidelijk het best vertegenwoordigde merk tijdens de 24-uursrace van de Nürburgring. Dit toont aan dat we nog steeds een groot vertrouwen genieten bij onze partners en klanten en dat onze producten goed ingeburgerd zijn op de markt”, zegt Michael Dreiser, Director Sales Porsche Motorsport. “Ik heb er vertrouwen in dat de zes Porsche 911 GT3 R sterk zullen presteren tegen de zware concurrentie in de topklasse SP9. De klantenteams zijn uiterst professioneel, met eersteklas chauffeurs die alle auto’s bemannen. Onze klanten zullen ongetwijfeld ook in andere categorieën aangrijpende races leveren, zoals in de fel competitieve Cup2-klasse met de 911 GT3 Cup en de Cup3-klasse met de 718 Cayman GT4 Clubsport.”
De race en de legendarische “Groene Hel”
De 24-uursrace op de Nürburgring wordt voor de 52e keer verreden. Na het debuutevenement in juni 1970 werd de race twee keer de klok rond drie keer afgelast: in 1974 en 1975 vanwege de toenmalige oliecrisis en in 1983 vanwege bouwwerkzaamheden. Sinds 2005 wordt de race verreden op een 25,378 kilometer lange combinatie van de historische Nordschleife en het moderne Grand Prix-circuit. Het circuit beschikt over meer dan 70 bochten, waaronder de beroemde ‘Karussell’ met steile hellingen. De steilste helling van het golvende parcours heeft een stijgingspercentage van 18 procent, terwijl het steilste afdalingsgedeelte maximaal 11 procent bedraagt. Op het 2,6 kilometer lange rechte stuk “Döttinger Höhe” behalen de racewagens een topsnelheid van ruim 280 km/u.
Ook het format is bijzonder: twaalf auto’s haalden al de Topkwalificatiesessie tijdens de eerste twee races van het Nürburgring Endurance Series (NLS)-seizoen en in de twee “Qualifiers”. Manthey’s ‘Grello’, de twee 911 GT3 R van Falken Motorsports en de identieke modellen van Herberth Motorsport en Lionspeed GP komen al in aanmerking voor deelname aan deze spectaculaire individuele tijdrit om de 17 beste startposities. Dinamic GT is het enige team dat nog strijdt voor een plek in de shootout.
Een overzicht van de teams en coureurs (SP9-klasse, Porsche 911 GT3 R)
Herberth Motorsport #5 – Robert Renauer (D), Vincent Kolb (D), Dennis Olsen (N), Matt Campbell (AUS)
Lionspeed GP #24 – Antares Au (HKG), Patric Niederhauser (CH), Patrick Kolb (D), Indy Dontje (NL)
Falken Motorsports #33 – Julien Andlauer (F), Klaus Bachler (A), Sven Müller (D), Alessio Picariello (B)
Falken Motorsports #44 – Joel Eriksson (S), Tim Heinemann (D), Nico Menzel (D), Martin Ragginger (A)
Dinamic GT #54 – Marco Holzer (D), Marco Seefried (D), Bastian Buus (DK), Marvin Dienst (D)
Manthey EMA #911 – Laurens Vanthoor (B), Thomas Preining (A), Kévin Estre (F), Ayhancan Güven (TR)