Haven template

Menu
  • Home
  • PFB Book
  • Evenementen
  • Magazine
  • Forum
  • Aanmelden

Haven template

  • Home
  • PFB Book
  • Evenementen
  • Magazine
  • Forum
  • Aanmelden
  • Overzicht
  • Recente Topics
  • Zoeken
  • Overzicht
  • Recente Topics
  • Zoeken
  • Inloggen

    Wachtwoord vergeten?
    Gebruikersnaam vergeten?
    een account aanmaken

  • Inloggen

    Wachtwoord vergeten?
    Gebruikersnaam vergeten?
    een account aanmaken

  1. Forum
  2. Porscheforum Technisch
  3. Watergekoelde Porsches
  4. 968
  5. Verschil 928 968 ?

Verschil 928 968 ?

  • Start
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • Volgende
  • Einde
  • 1
  • 2
  • ErikDW
  • ErikDW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
  • Porsche liefhebber
Minder Lees meer
  • Berichten: 92
3 jaren 11 maanden geleden #268915 door ErikDW
Verschil 928 968 ? werd gestart door ErikDW
Wat zijn eigenlijk de grootste verschillen tussen een 928 en een 968 buiten de 4/8 cylinder motor ?

Porsche 944 zilver van 1985 (project)
Porsche 987 zwart van 2007

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • DST
  • DST's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • ***
Minder Lees meer
  • Berichten: 2848
3 jaren 11 maanden geleden #268918 door DST
Beantwoord door DST in topic Verschil 928 968 ?
Hoeveel tijd heb je? :mrgreen:

Current TA's: 968 CS / 968 Cabrio / 944 Turbo Cabrio / 928 GTS
Current 11kes: 964 C4
Current hairdressers: 987 Spyder Wit
Current hairdryers: Taycan 4S

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Woefke944
  • Woefke944's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Minder Lees meer
  • Berichten: 198
3 jaren 11 maanden geleden #268919 door Woefke944
Beantwoord door Woefke944 in topic Verschil 928 968 ?
Buiten wat kleine onderdelen en misschien wat onderstel onderdelen is er een gigantisch verschil tussen beide wagens ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • DST
  • DST's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • ***
Minder Lees meer
  • Berichten: 2848
3 jaren 11 maanden geleden - 3 jaren 11 maanden geleden #268920 door DST
Beantwoord door DST in topic Verschil 928 968 ?
Misschien aangeven of je over coupe / cabrio / CS 968 spreekt
En welk type 928

Automaat / manueel ?

Anders gaan we pagina's vol opschrijven

Current TA's: 968 CS / 968 Cabrio / 944 Turbo Cabrio / 928 GTS
Current 11kes: 964 C4
Current hairdressers: 987 Spyder Wit
Current hairdryers: Taycan 4S
Laatst bewerkt 3 jaren 11 maanden geleden door DST.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • ErikDW
  • ErikDW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
  • Porsche liefhebber
Minder Lees meer
  • Berichten: 92
3 jaren 11 maanden geleden #268925 door ErikDW
Beantwoord door ErikDW in topic Verschil 928 968 ?
Het mag voor mij gewoon over de coupe gaan, handgeschakeld.

Porsche 944 zilver van 1985 (project)
Porsche 987 zwart van 2007

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • DST
  • DST's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • ***
Minder Lees meer
  • Berichten: 2848
3 jaren 11 maanden geleden - 3 jaren 11 maanden geleden #268927 door DST
Beantwoord door DST in topic Verschil 928 968 ?
Mijn mening

968 = handgeschakeld
928 = automaat

Dan is de 968:
Lichter
Speelser (zeker CS), doch goed afgestelde coupe met M220 doet niet veel onder
Zuiniger
Zeldzamer

Daarnaast:
Groter targa dak is mogelijk (wel iets meer werk, dan dakje bij de 928)
Meer snelheidsgevoel
Eenvoudigere elektronica
Minder dan 50% oldtimer (lees: forfetair belast)
Mogelijkheid om voor een cabrio of CS te opteren (beide aanrader)
Wisselstukken iets goedkoper (deels 944)


De 928 is
Zwaarder
Dikwijls rijker uitgerust (hoewel heel wat 968-jes ook wel wat opties hebben)
Meer comfort gericht, makkelijker in & uit stap, betere rijhouding voor zwaardere / grotere mensen
Iets ruimer op de achterbank (stel niet veel voor, zeker niet wanneer je elektrische stoelen hebt)
En zet aan tot rustige rijstijl (wel snel genoeg doch dat merk je enkel wanneer je naar de wijzer kijkt)
Sound (V8) is iets beter doch daar hoor je binnen niet veel van
Imago is toch ook anders
Er zijn meer oldtimers van, zelfs in S4 uitvoering zijn er al te vinden van 30 jaar
Wisselstukken worden al wat schaarser (Porsche koop zelf al S4 & GTS motoren op)
Verbruik ligt toch een 30% hoger dan dat van een 968. Draait dan wel weer op 95 terwijl de 968 wel 98 vraagt.


Beide wagens hebben sowieso een zeer goede balans en relatief ruime koffer
Indien de stoelvulling nog goed is zijn beide wagens zeker ook geschikt voor lange afstanden (vermoeien minder dan veel modernere wagens) en/of meer daagse trips
En bouw kwaliteit is in principe ook beter dan de meeste P-kes

Voila. Er zijn zeker nog meer verschillen doch hierbij al een eerste input.

Current TA's: 968 CS / 968 Cabrio / 944 Turbo Cabrio / 928 GTS
Current 11kes: 964 C4
Current hairdressers: 987 Spyder Wit
Current hairdryers: Taycan 4S
Laatst bewerkt 3 jaren 11 maanden geleden door DST.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Godspeed
  • Godspeed's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Minder Lees meer
  • Berichten: 513
3 jaren 11 maanden geleden #268928 door Godspeed
Beantwoord door Godspeed in topic Verschil 928 968 ?
Eerlijke analyse van DST denk ik.

P.S. In België zal je ook met een 928 superplus 98 dienen te tanken, gezien onze 95 E10 is en oudjes daar niet bepaald goed tegenkunnen...

968 ClubSport
GT86
MX-5 NA
Ex: Elise S1 111S

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • DeePee
  • DeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Donator
  • Platinum Donator
  • SLOW where it matters & FAST where it counts
Minder Lees meer
  • Berichten: 15198
3 jaren 11 maanden geleden - 3 jaren 11 maanden geleden #268929 door DeePee
Beantwoord door DeePee in topic Verschil 928 968 ?
van de 928, 928 S en 928 S2 zijn best nog wel wat handgeschakelde exemplaren te vinden. vanaf S4 wordt het moeilijk en duurder.
de meeste 968 zijn handgeschakeld, het kleinste deel is uitgerust met tiptronic.

nog een opmerkelijk verschil is het koppel van beide motoren:
de V8 van de 928 heeft veel koppel over het hele toerentalbereik en duwt je al in je stoel bij 2000 rpm, je hebt eigenlijk alleen 2de en 3de versnelling nodig.
de 4 cyl van de 968 heeft weinig koppel in lage toeren en wordt pas speels vanaf 4500 rpm. een vlotte rijstijl kan alleen door constant te schakelen naar de juiste versnelling om de motor hoog in toeren te houden.

een 928S met LSD, close ratio manuele bak en sportonderstel (dus uitgerust zoals een 968 CS) gaat niet onderdoen voor een 968.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Laatst bewerkt 3 jaren 11 maanden geleden door DeePee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • ErikDW
  • ErikDW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
  • Porsche liefhebber
Minder Lees meer
  • Berichten: 92
3 jaren 11 maanden geleden #268930 door ErikDW
Beantwoord door ErikDW in topic Verschil 928 968 ?
Ok, al heel wat duidelijker. Een 968 is meestal dan ook recenter dan een 928. Een 968 is dan eigenlijk de opvolger van de 944, een 928 loopt eigenlijk wat naast het gamma mee.

Porsche 944 zilver van 1985 (project)
Porsche 987 zwart van 2007

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • DST
  • DST's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • ***
Minder Lees meer
  • Berichten: 2848
3 jaren 11 maanden geleden - 3 jaren 11 maanden geleden #268932 door DST
Beantwoord door DST in topic Verschil 928 968 ?
V8 heeft per definitie meer koppel dan een 4 cyl

Doch enige nuancering is op zijn plaats
De 968 was gekend voor zijn royaal koppel ook bij lage toeren
305Nm was begin jaren 90 uitzonderlijk voor een 4 cyl
250Nm bij 2000t/m nog meer



Dan is de 400Nm van de V8 niet echt indrukwekkend
Ook al niet omdat ie meer gewicht moet meesleuren

Maar soit, een manuele 928 ....ergens heeft het concept mij persoonlijk nooit echt aangesproken
(en zolang ik niet met de deepee zijn GT is mag rijden, zal dat ook ni gebeuren denk ik :happy: )

Current TA's: 968 CS / 968 Cabrio / 944 Turbo Cabrio / 928 GTS
Current 11kes: 964 C4
Current hairdressers: 987 Spyder Wit
Current hairdryers: Taycan 4S

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laatst bewerkt 3 jaren 11 maanden geleden door DST.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • DeePee
  • DeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Donator
  • Platinum Donator
  • SLOW where it matters & FAST where it counts
Minder Lees meer
  • Berichten: 15198
3 jaren 11 maanden geleden - 3 jaren 11 maanden geleden #268942 door DeePee
Beantwoord door DeePee in topic Verschil 928 968 ?
zo indrukwekkend meer weegt een 928 niet. de data ter vergelijk:

model - gewicht - PK ---- koppel -- toerental ---- acceleratie 0-100
928S --- 1500 ---- 310* --- +400Nm --- 2500-5000 -- 5.9
968 ---- 1400*** - 240 --- +250Nm** -- 2000-6500 -- 6.4

[*]European versions debuted with 300 PS (221 kW/297 hp), and were upgraded to 310 PS (228 kW/306 hp) for 1984 model year, though it is rumored [and proven on chassis dynamometers] that they typically made around 330 hp.
[**] 305 Nm piek bij 4000 rpm
[***] de CS weegt 1320 kg

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Laatst bewerkt 3 jaren 11 maanden geleden door DeePee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • DST
  • DST's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • ***
Minder Lees meer
  • Berichten: 2848
3 jaren 11 maanden geleden - 3 jaren 11 maanden geleden #268943 door DST
Beantwoord door DST in topic Verschil 928 968 ?


Cijfers liggen dicht bij elkaar
Rijbeleving blijft voor mij een twijfel geval
Doch dat de 968 pas speels wordt bij 4500 toeren betwist ik sterk :coolness:

Current TA's: 968 CS / 968 Cabrio / 944 Turbo Cabrio / 928 GTS
Current 11kes: 964 C4
Current hairdressers: 987 Spyder Wit
Current hairdryers: Taycan 4S

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laatst bewerkt 3 jaren 11 maanden geleden door DST.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Start
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • Volgende
  • Einde
  • 1
  • 2
Moderators: Mcklusky, Inco1, zuff.driver, hioctane102
  1. Forum
  2. Porscheforum Technisch
  3. Watergekoelde Porsches
  4. 968
  5. Verschil 928 968 ?
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena

Informatie

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacy

Help & support

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacy

Donatie


of via overschrijving
BE07 9731 4924 7466

© 2022 Porscheforum Belgie


www.porscheforum.be is geheel onafhankelijk van Dr. Ing. h.c.F. Porsche AG en al de Officiële Porsche Centra, Dealers en Importeurs.


Om u de best mogelijke website toegang te bieden, maakt deze site gebruik van cookies. Delete cookies

Om u de best mogelijke website toegang te bieden, maakt deze site gebruik van cookies.

Door gebruik te maken van deze website of door op 'akkoord' te klikken, stem je in met het gebruik van cookies op deze website. Meer informatie

Akkoord

Informatie over cookies

Cookies zijn korte rapporten die via uw browser worden verzonden en opgeslagen op de harde schijf van de computer van de gebruiker wanneer deze verbinding maakt met een web. Cookies kunnen worden gebruikt om gebruikersgegevens te verzamelen en op te slaan terwijl ze verbonden zijn om u de gevraagde services te bieden. Cookies worden gebruikt indien de website de neiging heeft deze niet te bewaren. Cookies kunnen van de website of van derde zijn.

Er zijn verschillende soorten cookies:

  • Technische cookies die gebruikersnavigatie vergemakkelijken en het gebruik van de verschillende opties of diensten die door het internet worden aangeboden. Om de sessie te identificeren, toegang tot bepaalde gebieden mogelijk te maken, bestellingen, aankopen, het invullen van formulieren, registratie, beveiliging, faciliterende functionaliteiten (video's, sociale netwerken, enz..).
  • Maatwerk cookies waarmee gebruikers toegang hebben tot diensten op basis van hun voorkeuren (taal, browser, configuratie, enz ...).
  • Analytische cookies die anonieme analyse van het gedrag van website gebruikers mogelijk maken en waarmee gebruikersactiviteit kan worden gemeten en navigatieprofielen kunnen worden ontwikkeld om de websites te verbeteren.

Dus wanneer u onze website bezoekt, in overeenstemming met artikel 22 van Wet 34/2002 van de Informatiemaatschappij (GDPR), hebben we u om toestemming gevraagd voor het gebruik ervan. Dit alles om onze services te verbeteren. We gebruiken Google Analytics om anonieme statistische informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van onze site. Cookies die worden toegevoegd door Google Analytics vallen onder het privacybeleid van Google Analytics. Als u wilt, kunt u cookies van Google Analytics uitschakelen.

Houd er echter rekening mee dat u cookies kunt in- of uitschakelen door de instructies van uw browser te volgen.