Haven template

Menu
  • Home
  • PFB Book
  • Evenementen
  • Magazine
  • Forum
  • Aanmelden

Haven template

  • Home
  • PFB Book
  • Evenementen
  • Magazine
  • Forum
  • Aanmelden
  • Overzicht
  • Recente Topics
  • Zoeken
  • Overzicht
  • Recente Topics
  • Zoeken
  • Inloggen

    Wachtwoord vergeten?
    Gebruikersnaam vergeten?
    een account aanmaken

  • Inloggen

    Wachtwoord vergeten?
    Gebruikersnaam vergeten?
    een account aanmaken

  1. Forum
  2. Porscheforum Technisch
  3. Watergekoelde Porsches
  4. 968
  5. 968 cabrio inschrijvingstaks en rijtaks ?

968 cabrio inschrijvingstaks en rijtaks ?

  • Start
  • Vorige
  • 1
  • Volgende
  • Einde
  • 1
  • ives oasisbeach
  • ives oasisbeach's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Minder Lees meer
  • Berichten: 7
1 jaar 11 maanden geleden #281831 door ives oasisbeach
968 cabrio inschrijvingstaks en rijtaks ? werd gestart door ives oasisbeach
hallo

kan iemand me zeggen wat ongeveer de inschrijvingstaks en rijtaks is van een bj 94 ?

is nog geen oldtimer dus zal "volle" pot zijn, maar wat is dat dan ? vind te weinig info over co2 uitstoot en andere waardes om het te berekenen op de site van de overheid...
dank je !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • DeePee
  • DeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Donator
  • Platinum Donator
  • SLOW where it matters & FAST where it counts
Minder Lees meer
  • Berichten: 15198
1 jaar 11 maanden geleden - 1 jaar 11 maanden geleden #281842 door DeePee
Beantwoord door DeePee in topic 968 cabrio inschrijvingstaks en rijtaks ?
Ik heb voor je gesimuleerd op basis van volgende gegevens:
CO2 onbekend dus forfaitair voor 279 gr voor euro2
euronorm: volgens bouwjaar forfaitair euro1, maar porscheAG kan je een euro2 attest afleveren tegen betaling
KW: 239 pk
fiscale PK: gewoon cilinderinhoud ingeven
RESULTAAT: vb 1.275€ en biv 2.000€

meer info over de forfaits: belastingen.vlaanderen.be/JVKB_vangnet

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Laatst bewerkt 1 jaar 11 maanden geleden door DeePee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Drip
  • Drip's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Pedal to the Metal
Minder Lees meer
  • Berichten: 4434
1 jaar 11 maanden geleden #281868 door Drip
Beantwoord door Drip in topic 968 cabrio inschrijvingstaks en rijtaks ?
Kan je de CO niet aan een P garage vragen?
Heb dat ooit met een Audi 2.3 voor gehad van 1994, aan Dieteren een officieel attest gevraagd want de overheid ging uit van ongekend.
Scheelde bijna 2000 euro op de inschrijving...

Ex 1984 Targa - Nu Mac GTS

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • JMB
  • JMB's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Minder Lees meer
  • Berichten: 146
1 jaar 11 maanden geleden #281872 door JMB
Beantwoord door JMB in topic 968 cabrio inschrijvingstaks en rijtaks ?
Voor mijn 1993 kon Dieteren geen CO2 waarde geven, wel de euronorm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • ives oasisbeach
  • ives oasisbeach's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Minder Lees meer
  • Berichten: 7
1 jaar 10 maanden geleden #281943 door ives oasisbeach
Beantwoord door ives oasisbeach in topic 968 cabrio inschrijvingstaks en rijtaks ?
dank u wel voor de info ! IK ga toch iets langer zoeken naar een 92 model, gaat toch een slok op de borrel schelen :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • JMB
  • JMB's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Minder Lees meer
  • Berichten: 146
1 jaar 10 maanden geleden #281951 door JMB
Beantwoord door JMB in topic 968 cabrio inschrijvingstaks en rijtaks ?
Indien euronorm noch CO2 waarde niet bekend zijn, gebruikt de overheid forfaitaire waarden:
belastingen.vlaanderen.be/JVKB_vangnet

Concreet voor een 968 van 1994 gebruikt de overheid volgende waarden:
euro 1 en 295 gr uitstoot

simulatie met opgave 176 kw en 2990 cc => € 2.725,36 BIV + € 1.357,69 jaarlijkse verkeersbelasting

Mits attest D'Ieteren ('technische fiche') mbt euro2, daalt ook je forfaitair berekende co2 naar 279 gr

simulatie met opgave 176 kw en 2990 cc => € 2.000,1 BIV + € 1.275,51 jaarlijkse verkeersbelasting

Dit attest kostte 229.90 € in 2017 en 2018. Of dit in 2020 nog zo is, weet ik niet.
Maar de besparing inzake belasting justifieert de uitgave van 230 € (zij het wel dat 230€ om een documentje uit een database uit te printen goed betaald is).

Je moet ook rekening houden dat jaarlijkse verkeersbelasting stijgt, maar als de wagen binnen 4 jaar oldtimer wordt is dit ook relatief.

Kostprijs van jaarlijkse verkeersbelasting kan je ook halveren door de wagen slechts een deel van het jaar in te schrijven. Inschrijven begin april en uitschrijven eind oktober betekent 6 maand verkeersbelasting. Je betaalt de begonnen maand (zijnde april), maar niet de eindigende maand, maw of je uitschrijft op 1 oktober of 30 oktober maakt geen verschil of inschrijft op 1 april of 30 april maakt geen verschil.
Wel heb je dan jaarlijkse andere nummerplaat (maw 30 € voor het kentekenbewijs en 20€ voor een nieuwe voorplaat). BIV betaal je niet meer als de wagen voorheen op je naam reeds ingeschreven was (maw is een herinschrijving) en moet ook geen tweedehandskeuring ondergaan hebben om te kunnen inschrijven.
Als je dit doet, best wel interessant om je vervaldag van de keuring in de periode van inschrijving te hebben, want anders ben je voor je periodieke keuring altijd te laat en betaal je een boete.

Onze ervaring vertelt ons dat we sowieso minder 'plezier' rijden met de cabrio in de winter, maw was voor ons geen probleem om de wagen maar een paar maand in te schrijven. Belangrijk is natuurlijk wel dat in de periode van stilstand de wagen 'goed' stil wordt gezet.

Als je LEZ-problematiek hebt, zal je sowieso ook de technische fiche van Dieteren nodig hebben of het nu een 91 of een 94 is.
Een 1991, 1992 en 1993 wordt voor LEZ forfaitair als Euro 0 beschouwd.
Voor mijn 1992 is de norm op de technische fiche Euro 2. Ik weet wel niet of een 1991 ook geattesteerd wordt als Euro 2? Zou wel eens een Euro 1 kunnen zijn.

Wat ik wel meestal zie, is dat de gemiddelde tweedehandse kwaliteit van latere modellen beter is dan vroege modellen. In 1994 werden bijna geen wagens meer verkocht, maw toenmalige kopers waren meestal wel meer echte liefhebbers met meer zorg voor hun wagen. Let op: ik spreek over 'gemiddelde' kwaliteit. In onze zoektocht toch wel wat wagens gezien die konden omschreven worden als 'dans son jus'.

Fiscaal is een 1991/1995 effectief veel interessanter, maar dan liever een 'goede' 1994 aan een scherpe prijs dan een 'slechte' 1992 aan een slechte prijs.
Verkopers van een 1994 weten ook dat dit een handicap is in hun prijszetting.
Total cost of ownership (beter 'total cost of fun') moet je bekijken en niet enkel het aankoopbedrag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • ives oasisbeach
  • ives oasisbeach's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Minder Lees meer
  • Berichten: 7
1 jaar 10 maanden geleden #281958 door ives oasisbeach
Beantwoord door ives oasisbeach in topic 968 cabrio inschrijvingstaks en rijtaks ?
dank je wel JMB voor deze uitvoerige uitleg ....Het enige wat mij weerhoudt van het ganse verhaaal, wat ik trouwens ook ongeveer zo in gedachten had, maar hier gedetailleerd beschrijven is, is, dat als er eens ne slimme in Brussel of in Europa beslist dat het 40 (!) jaar ipv 30 jaar wordt, voordat je bj 1995 auto een oldtimer wordt, dat dit dan ipv in 2025, wel eens 2035 zou kunnen worden, en dan ben je fiscaal héél ver van huis met uw jaarlijkse taksen tov een 1992 die je nu gelijk als oldtimer kan inschrijven, which is no risk.... 15 jaar extra (zelfs haljaarlijks 600 euro) = 9000 euro extra rijbelasting die je hypothetisch worst case zou betalen voor uw 1995 in dat geval, bovenop uw inschrijving van 2000 euro...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • JMB
  • JMB's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Minder Lees meer
  • Berichten: 146
1 jaar 10 maanden geleden #281960 door JMB
Beantwoord door JMB in topic 968 cabrio inschrijvingstaks en rijtaks ?
Misschien moet ik een disclaimer plaatsen: “Pas op, Belgische politici zijn niet betrouwbaar. Wat vandaag geldt, heeft grote kans morgen niet meer te gelden in dit land”
Hetzelfde geldt echter ook voor de wetgeving inzake oldtimers. Dit kan morgen ook veranderen....
Dit is ook de vrees van de BFOV. Zoals 2de verblijvers die niet mochten naar hun verblijf gaan, kon je ook weinig met je O-plaat buitenkomen, niettegenstaande je ook taks betaald had. De BFOv kreeg veel oproepen om daarop te reageren, maar heeft beslist om braaf te blijven. De schrik zit er daar duidelijk in dat het voordelig fiscaal regime voor oldtimers wel eens in het gedrang zou komen, als ze als federatie zwaar op hun strepen zouden staan.
Niemand heeft een kristallen bol, maar één ding is een feit: yolo. Dan maakt het niet uit of het met een 92 of een 93 is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • DQ_0005
  • DQ_0005's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Minder Lees meer
  • Berichten: 2222
1 jaar 10 maanden geleden - 1 jaar 10 maanden geleden #281974 door DQ_0005
Beantwoord door DQ_0005 in topic 968 cabrio inschrijvingstaks en rijtaks ?
Er was geen enkele wetgeving of richtlijn die je tegenhield om met een O-plaat buiten te komen.
Das gewoon een beperking die de oldtimer bezitters er zelf bij verzonnen hebben.


Als je een geldige reden had om je te verplaatsen, kon je dat evengoed met gewone auto, een O-plaat, een moto of te paard, met of zonder kar, speedboot, of roeiboot doen.

Niets, maar dan ook niets hield je tegen.
Het enige wat gereglementeerd was, was de aard van de verplaatsing, niet de manier waarop.
Laatst bewerkt 1 jaar 10 maanden geleden door DQ_0005.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Start
  • Vorige
  • 1
  • Volgende
  • Einde
  • 1
Moderators: Mcklusky, Inco1, zuff.driver, hioctane102
  1. Forum
  2. Porscheforum Technisch
  3. Watergekoelde Porsches
  4. 968
  5. 968 cabrio inschrijvingstaks en rijtaks ?
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden
Gemaakt door Kunena

Informatie

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacy

Help & support

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacy

Donatie


of via overschrijving
BE07 9731 4924 7466

© 2022 Porscheforum Belgie


www.porscheforum.be is geheel onafhankelijk van Dr. Ing. h.c.F. Porsche AG en al de Officiële Porsche Centra, Dealers en Importeurs.


Om u de best mogelijke website toegang te bieden, maakt deze site gebruik van cookies. Delete cookies

Om u de best mogelijke website toegang te bieden, maakt deze site gebruik van cookies.

Door gebruik te maken van deze website of door op 'akkoord' te klikken, stem je in met het gebruik van cookies op deze website. Meer informatie

Akkoord

Informatie over cookies

Cookies zijn korte rapporten die via uw browser worden verzonden en opgeslagen op de harde schijf van de computer van de gebruiker wanneer deze verbinding maakt met een web. Cookies kunnen worden gebruikt om gebruikersgegevens te verzamelen en op te slaan terwijl ze verbonden zijn om u de gevraagde services te bieden. Cookies worden gebruikt indien de website de neiging heeft deze niet te bewaren. Cookies kunnen van de website of van derde zijn.

Er zijn verschillende soorten cookies:

  • Technische cookies die gebruikersnavigatie vergemakkelijken en het gebruik van de verschillende opties of diensten die door het internet worden aangeboden. Om de sessie te identificeren, toegang tot bepaalde gebieden mogelijk te maken, bestellingen, aankopen, het invullen van formulieren, registratie, beveiliging, faciliterende functionaliteiten (video's, sociale netwerken, enz..).
  • Maatwerk cookies waarmee gebruikers toegang hebben tot diensten op basis van hun voorkeuren (taal, browser, configuratie, enz ...).
  • Analytische cookies die anonieme analyse van het gedrag van website gebruikers mogelijk maken en waarmee gebruikersactiviteit kan worden gemeten en navigatieprofielen kunnen worden ontwikkeld om de websites te verbeteren.

Dus wanneer u onze website bezoekt, in overeenstemming met artikel 22 van Wet 34/2002 van de Informatiemaatschappij (GDPR), hebben we u om toestemming gevraagd voor het gebruik ervan. Dit alles om onze services te verbeteren. We gebruiken Google Analytics om anonieme statistische informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van onze site. Cookies die worden toegevoegd door Google Analytics vallen onder het privacybeleid van Google Analytics. Als u wilt, kunt u cookies van Google Analytics uitschakelen.

Houd er echter rekening mee dat u cookies kunt in- of uitschakelen door de instructies van uw browser te volgen.