PorscheForum.be template

Menu
  • Home
  • PFB Book
  • Evenementen
  • Forum
  • Aanmelden

PorscheForum.be template

• Home
  • PFB Book
  • Evenementen
  • Forum
  • Aanmelden
  • Overzicht
  • Recente Topics
  • Zoeken
  • Overzicht
  • Recente Topics
  • Zoeken
  • Inloggen

Wachtwoord vergeten?
    Gebruikersnaam vergeten?
    een account aanmaken

• Inloggen

Wachtwoord vergeten?
    Gebruikersnaam vergeten?
    een account aanmaken

1. Forum
  2. Porscheforum Algemeen
  3. Porsche Discussie
  4. Porsche Talk
  5. Shell V POWER (zonder ethanol): zin of onzin?

Shell V POWER (zonder ethanol): zin of onzin?

• Start
  • Vorige
  • 1
  • Volgende
  • Einde
  • 1

• geertg
  • geertg's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Junior Forummer
  • Junior Forummer
Minder Meer
2 maanden 6 dagen geleden #278274 door geertg
Shell V POWER (zonder ethanol): zin of onzin? werd gestart door geertg
Uit alle informatie welke ik ingewonnen heb blijkt dat ethanol eigenlijk niet zo goed is voor de motor, leidingen, e.d. van oldtimers (< 2000). Vandaar het advies om E5 (Euro 98) met maximum 5 % (bio-)ethanol te tanken i.p.v. E10 (Euro 95) met maximum 10 % (bio-)ethanol.

V POWER van Shell zou geen ethanol bevatten, dacht daarom om V POWER te tanken (Porsche 964 van 1991). Het prijsverschil maakt weinig uit gezien ik er toch maar zo'n 2.000 km. per jaar mee rij.

Ik las nu echter onderstaande artikel en vraag mij of ik niet verkeerd zou doen terwijl ik juist het beste wil.

Porsche club Nederland ( content.us.porsche-clubs.porsche.com/por...B5AAC12576F80034F505 ) :

"Toevoegen van Ethanol veroorzaakt een verhoging van de dampspanning waardoor eerder het zogenaamde “Vapor Lock” optreedt. Hierdoor krijg je dampbellen in brandstofleidingen, de carburator of het injectie systeem. Door Vapor Lock wil de motor warm niet starten. Het probleem wordt groter in de bergen door de lagere luchtdruk. Een oplossing hiervoor is 0,1 tot 0,2% Aceton bij te mengen bij de benzine waardoor de oppervlaktespanning weer omlaag gaat. Nadeel hiervan is weer het mogelijk oplossen van rubber en kunststoffen. Het voordeel is een lager brandstofverbruik. Sommige beweren dat dit het geheim van Shell V-power benzine en diesel is, waarbij opgemerkt dat bij diesel minder Aceton gebruikt wordt. Overigens kan ik dit niet met zekerheid zeggen want “ik ben klein en Shell is erg groot (en machtig)”. Let overigens op dat winterbenzine meer vluchtige delen bevat dan zomerbenzine. Witte pompen maken winterbenzine zomers op en kunnen dus sneller Vapor Lock veroorzaken. De mate van vluchtige delen is trouwens wettelijk geregeld, modernere motoren mogen ook geen ontluchting meer naar buiten hebben.
...
Samenvattend
Als stappenplan adviseer ik achtereenvolgens:
...
5. V-power benzine mag niet in alle Porsche’s worden gebruikt; ..."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

• vandamme
  • vandamme's Profielfoto
  • Platinum Forummer
  • Platinum Forummer
  • I just Wanna go Fast
Minder Meer
2 maanden 4 dagen geleden - 2 maanden 4 dagen geleden #278282 door vandamme
Beantwoord door vandamme in topic Shell V POWER (zonder ethanol): zin of onzin?
Ik heb Shell zelf gevraagd of er ethanol in zit, ze beweren bij hoog en bij laag dat er in Vpower98 , geen ethanol zit.

En das voldoende voor mij, want ik wil geen corrosieve, vocht aantrekkende rommel in mijn tank.

Voor de rest begrijp ik je vraag niet goed, want je zegt eerst " ik hoor dat ethanol niet goed is" wat klopt

Wat ze voor de rest in dat artikel vertellen, Dat V-Power niet in elke Porsche zou mogen.. Daar zijn ze toch echt niet onderbouwend bezig.
Op wat zou die stelling gebaseerd zijn? Dat kaderen ze niet echt goed.

Artikel probeert iets te veel breed spectrum uitleg te geven, met dan nog te veel detail, waardoor het verwarrend overkomt.

Het enige dat ik me kan inbeelden, en wat in zelfde paragraaf vermeld wordt, is dat het loodvrije benzine is, en dat werkt niet op een oude 356 met originele klepzittingen... Maar goed op een 964 is dat hoedan ook niet relevant.
Vapor lock ga jij normaal ook niet rap zien, want je hebt EFI injectie, en als die in orde is ga je daar niet echt vapor lock mee krijgen.. je hebt een fuel rail en injectoren, geen carburateur of CIS injectie.

Tank jij maar mooi die Vpower, das goei peut.
En rij eens wat meer met je Porsche, zal ie deugd van hebben.. jij ook

Stijn Vandamme PC

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

EX911STARGA73EX92477EX94484EX944S88NOW987C2007
DAILYBMW120D2018
Laatst bewerkt 2 maanden 4 dagen geleden doorvandamme.

• geertg
  • Junior Forummer
  • Junior Forummer
Minder Meer
2 maanden 3 dagen geleden #278298 door geertg
Beantwoord door geertg in topic Shell V POWER (zonder ethanol): zin of onzin?
Bedankt. Ben ook overtuigd dat die ethanol niet deugd, dan schakel ik over op V POWER.

• bccars
  • bccars's Profielfoto
  • Platinum Forummer
  • Platinum Forummer
Minder Meer
2 maanden 2 dagen geleden - 2 maanden 2 dagen geleden #278307 door bccars
Beantwoord door bccars in topic Shell V POWER (zonder ethanol): zin of onzin?
Ah, interessant onderwerp mannen. Had daar niet bij stilgestaan dat er misschien nog wel eens iets zou kunnen bestaan zonder die bioethanol rommel. Thx !
Laatst bewerkt 2 maanden 2 dagen geleden doorbccars.

• geertg
  • Junior Forummer
  • Junior Forummer
Minder Meer
2 maanden 1 dag geleden #278308 door geertg
Volgens www.shell.be/nl_be/motorists/shell-fuels.html :

De Shell brandstoffen in België worden aangeduid met de volgende CEN labels:
◾EuroSuper 95 - E10
◾Shell V-Power - E5 (Echter in Shell V-Power zit geen bio-ethanol)
◾Diesel - B7
◾Shell V-Power Diesel - B7

• vandamme
  • vandamme's Profielfoto
  • Platinum Forummer
  • Platinum Forummer
  • I just Wanna go Fast
Minder Meer
2 maanden 1 dag geleden #278314 door vandamme
Beantwoord door vandamme in topic Shell V POWER (zonder ethanol): zin of onzin?
aah ze hebben het nu concreet op hun website gezet..
toen ik het in 2018 vroeg zeiden ze het is E5, dus wettelijk kan er in zitten.. maar we doen het niet.

mijn reactie was

"wel 1 opmerking

Als er later plots wel ethanol in komt, gaan wij het als klant dus niet weten.
Misschien kan Shell hier marketing op doen,
"Vpower 98, Zonder Ethanol in Belgie."

Dan overtref je die wettelijke sticker met een commitment naar de klant toe.

Is een verkoops argument dat jullie onderscheid van de rest , want alle oldtimers willen die ethanol net niet. Dus het is een meerwaarde.

mvg,
Stijn"

Stijn Vandamme PC

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

EX911STARGA73EX92477EX94484EX944S88NOW987C2007
DAILYBMW120D2018

• geertg
  • Junior Forummer
  • Junior Forummer
Minder Meer
2 maanden 1 dag geleden #278316 door geertg
Heb het vandaag ook gevraagd (octaangehalte en ethanolvrij) en onmiddellijk reactie :

"Shell V-power heeft inderdaad een octaangetal van 98 en is in België, Nederland en Duitsland (niet in Frankrijk) bio-ethanol vrij"

• Start
  • Vorige
  • 1
  • Volgende
  • Einde
  • 1
Moderators: Mcklusky, Harley G, zuff.driver, hioctane102
  1. Forum
  2. Porscheforum Algemeen
  3. Porsche Discussie
  4. Porsche Talk
  5. Shell V POWER (zonder ethanol): zin of onzin?
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden
Gemaakt door Kunena
  Onze Sponsors  
  • www.garagevanbeurden.be
  • www.ld-m.be
  • Bezoek onze sponsors ! Zij maken het forum mogelijk.

Informatie

• Gebruiksvoorwaarden
  • Privacy
  • Adverteren

Werk met ons samen

• Moderator Worden ?
  • Columnist Worden ?

Help & support

• Gebruiksvoorwaarden
  • Privacy
  • Adverteren

Donatie

of via overschrijving
BE07 9731 4924 7466

© 2019 PorscheForum.be

www.porscheforum.be is geheel onafhankelijk van Dr. Ing. h.c.F. Porsche AG en al de Officiële Porsche Centra, Dealers en Importeurs.

Om u de best mogelijke website toegang te bieden, maakt deze site gebruik van cookies. Delete cookies

Om u de best mogelijke website toegang te bieden, maakt deze site gebruik van cookies.

Door gebruik te maken van deze website of door op 'akkoord' te klikken, stem je in met het gebruik van cookies op deze website. Meer informatie

Akkoord

Informatie over cookies

Cookies are short reports that are sent and stored on the hard drive of the user's computer through your browser when it connects to a web. Cookies can be used to collect and store user data while connected to provide you the requested services and sometimes tend not to keep. Cookies can be themselves or others.

There are several types of cookies:

• Technical cookies that facilitate user navigation and use of the various options or services offered by the web as identify the session, allow access to certain areas, facilitate orders, purchases, filling out forms, registration, security, facilitating functionalities (videos, social networks, etc..).
  • Customization cookies that allow users to access services according to their preferences (language, browser, configuration, etc..).
  • Analytical cookies which allow anonymous analysis of the behavior of web users and allow to measure user activity and develop navigation profiles in order to improve the websites.

So when you access our website, in compliance with Article 22 of Law 34/2002 of the Information Society Services, in the analytical cookies treatment, we have requested your consent to their use. All of this is to improve our services. We use Google Analytics to collect anonymous statistical information such as the number of visitors to our site. Cookies added by Google Analytics are governed by the privacy policies of Google Analytics. If you want you can disable cookies from Google Analytics.

However, please note that you can enable or disable cookies by following the instructions of your browser.