Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › 968 › luchtfilter en uitlaat › Re: luchtfilter en uitlaat
bij een sportuitlaat is de diameter van de collector groter, hierdoor kan je meer gassen wegduwen. Als je een orig. kat hebt zal dit wel iets opleveren maar optimaal is het niet, dus best een sportkat. De einddemper idem. De einddemper zal vooral ook voor het sportieve geluid zorgen, naargelang deze gedempt is zal je een scheller, dieper, zachter of harder geluid krijgen. Eigen smaak staat hier voorop natuurlijk. Zodra je enkel begint met een sportdemper zal je geluid wel wat toenemen als je deze andere zaken gaat toevoegen.
Als je een vervangpijp gaat plaatsen ga je meer vermogen winnen maar enkel op hogere toerentallen, je tegendruk valt weg en op lage toeren ga je merkbaar vermogen verliezen omdat je koppel (NM) gaat verminderen op de lage toeren. Als je op circuit rijd zal je meer de hogere toeren gebruiken dus ….. Als je dat nu percé wel wil kan je je vliegwiel gaan vervangen door een lichter waardoor je sneller uit je lagere toeren komt en dus ook sneller in je optimalere powerband. Hier is het nadeel dat wanneer je ook in stadsomgeving of zelfs gewoon verkeer rijdt, je “tip-hiel” zal moeten rijden en met tussengas om te vermijden dat je wagen stilvalt. Dit is natuurlijk in een uiterste want je stationair toerental kan natuurlijk naar boven worden afgesteld waardoor dat je dit probleem minder of niet meer gaat hebben. Hier weer een nadeel dat je sowieso meer gaat verbruiken.