Re: Snelle en goedkope pk’s???????

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Snelle en goedkope pk’s??????? Re: Snelle en goedkope pk’s???????

    Kan hier wel een blz of 10 over schrijven … heb zelf een ge-chipte 964 … en heb een aantal maanden research gedaan naar het “hoe en wat” …
    Kzal mij beperken tot de resultaten en niet tot de technische uitvoering ervan.
    Belangrijkste te onthouden op technisch vlak is dat er “geknoeid” wordt via de motorelektronica aan ontstekingstijdstip en mengsel.

    Laten we 1 ding voorop stellen ….

    Een atmosferische Porsche is niet voelbaar te chiptunen ❗
    De effectieve vermogenswinsten (opletten met het woord winsten) zijn zo beperkt dat je dit op een vermogen van bv 250pk niet echt zal merken.
    Zelfde geldt voor de koppeltoename … 10 of 15nm … ga je echt nie voelen.
    Dan is er nog de prijs van een “goede-betrouwbare” chip … die minstens rond de 300 a 500 zit … m.a.w. … zijn geld nie waard ❗

    Wil je een atmosferische Porsche gaan tunen zal je jammer genoeg een pak meer €urootjes op tafel moete legge … 😕

    Ander verhaal wordt het met Turbo motoren … daar men de “chip” kan programeren met rechtstreekse invloed op de vuldruk.
    Kan vermogensstijgingen van wel 20 – 50 pk teweeg brengen.
    Of dit nu de juiste manier is … laat ik in t midden. Naar mijn gevoel NIET ❗ Kijk maar eens naar alle TDI etc autookes die ge-chipt zijn.
    Vroeg of laat heb je er wel ellende mee.

    Wanneer kan je dan wel “winsten” bereiken met chiptuning … als je een aantal andere zaken gaat combineren …
    bv. ➡ Chip,luchtfilter,katalysator,nokkenassen enz enz enz …
    We spreken hier dan al over bedragen van minstens 2 a 3000 €uro …
    Je gaat hier dan ook het hele motorkarakter mee wijzigen …

    Ikzelf heb gekozen voor een “namaak” versie van de destijds origineel Porsche verkrijgbare LM220 Leistungkit …
    Deze bevat een luchtmassameter (later std op de 993), cup-uitlaat, race kat (of lege), vergrote gasklep, sportluchtfilter en aangepaste motorelektronica in de vorm van chip en DME aanpassing.
    Kostprijs alles tesamen gaat vet over de 2000€.
    Voel je dit alles nu … bwaaa redelijk … men zegge 300pk … maar das jammer genoeg niet zo … hou het op 280 a 290max ❗
    Haal 1 onderdeel er tussenuit … en het kaartenhuisje zakt in elkaar.
    Mensen die met mij meerijden en zelf een C2 hebben vertellen mij toch dat de acceleratie behoorlijk wat heftiger is tov een std 964.
    Maar of het nu echt zo spectaculair is … geen idee … voor mij is het alweer allemaal heel normaal. alles went …
    Bijkomend gegeven : waar en wanneer komt dat extra vermogen vrij ❓ 😯 ❓ Idd … bij toerentallen die je in het normale verkeer niet dikwijls zal/kan gebruiken. In mijn geval is het pas voelbaar vanaf 4500 t/min …

    Conclusie … je betaald behoorlijk veel geld … en het extra plezier is beperkt … de eerste weken/maanden is het fun … daarna is t weer gewoon … 🙄

    Dusss … enkel chiptunen … absoluut NIET doen ❗ 1 grote commerciele boel … voor 2 keer nix ❗
    een hele kit … leuk maar vrij fors qua prijs …
    Wil je toch tunen … doorsparen en fatsoenlijke ingrepen laten uitvoeren.
    Of …. gewoon snellere Porsche kopen … 😉 … al zijn er wel heeeeel leuke dingen met een atmosferisch blok te doen … als je er de 7 a 8000€ voorover hebt …
    Laten we ook duidelijk inzien dat het commerciële gedoe rond tuning-parts een ongekende hoogtij kent …
    Je leest de meest ongeloofelijke dingen …
    Chip goed voor 20pk … 🙄
    Cupuitlaten die 15pk geven … 😯
    lege kats met 18pk winst 😯 😯
    Luchtfilters die 5 pk toveren (terwijl ze in veel gevallen VERMOGENSDALING veroorzaken …
    Tot zelfs benzine-additieven die pkaas boventoveren …

    allemaal BULLSHIT ❗ kzou zegge … vraag een “geld-terug-na-rollenbanktest” aan de verkoper … je zal niet veel onderdeeltjes krijgen vrees ik … 😉

    My 2 cents
    Dirk
    😉

    0