Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › 928 › 18 duim velgen
- Dit onderwerp bevat 22 reacties, 13 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 2 maanden geleden door Mikey.
-
MakerDiscussie
-
20 maart 2015 om 10:41
Graag jullie inputs rond 18 duim velgen onder een 928
Is dit ok voor de technische controle als old timer?
Is dit een probleem voor de wagen zelf?
Origineel waren het enkel 16 of 17 duim velgen, right?
Vormt dit een probleem bij een ongeval, verzekering trekt zich terug omdat de wagen niet meer conform is?
Alvast bedankt voor jullie inputs!
VrGr
Alain
-
MakerDiscussie
-
Elke 928 is ontworpen om hooguit met 17″ te rijden.
Van 18″ is er kans dat de assen breken.
Deze info vind je in de originele Porsche handleiding voor de 928.Rudisunshine…..nu mag je je gaan voorstellen in het voorsteltopic zoals dat hier de regel is.
Toch al van harte welkom!Op mij GTS en keuring OK 18″ met 295/30-18 of 265/35-18 beiden binnen de toegaten afwijking.
Op deze officieel keuring site de calculator
http://www.goca.be/nl/p/ak-bandentooleff Off Topic
Ja sorry het woordje “doc” in mijn post was verwarrend 🙁
Voor alle duidelijkheid:
Ik had een pdf document
Ik heb er een zip moeten van maken maar ik gebruik “7z” (wie niet ?)
En die extensie (7z) is ook al niet mogelijk 🙁
Dus van pdf naar 7z en extensie vervangen naar zip
Dat allemaal omdat *.pdf niet kan opgeladen worden 🙁[quote=”mcs51″ post=201965]… Amai: Wat een problemen om een doc toe te voegen 🙁 Please zorg ervoor dat pdf en 7z files kunnen oegevoegd worden. Waarvoor dank!![/quote]
@ youyou: 18 inch is door porsche toegelaten op een 986 (en uiteraard door de TC ook)
@ mcs51: waarom *.doc of *.pdf als het gemakkelijk ook gaat ?Voor de Boxster 986 ga ik naar de keuring met 18″ velgen (nog geen problemen ondervonden).
Dit setje ligt er ongeveer een 3uur op per jaar (enkel voor de keuring).
Voor de rest van het jaar 19″ velgen.heb dat ook voor mijn wagen, max 17duims maar ik denk dat je dat best aan Deepee vraagt, mssch gewoon wisselen indien je naar de tc gaat
Wat doen we dan met dit Porsche document??
Aan onze laars lappen??[size=2]
PS: Document via Franse 928 club ontvangen[/size]P928-18DuimVelgen-PorscheDoc.zip
Amai: Wat een problemen om een doc toe te voegen 🙁
Please zorg ervoor dat pdf en 7z files kunnen toegevoegd worden.
Waarvoor dank!!Hallo,
ik heb volgens mij nog nooit wat op dit forum geschreven. maar wou hier toch een stukje input op geven.
Ik heb uiteindelijk geen 18″ onder me 928 gemonteerd vanwege het volgende Technical Bulletin van Porsche (nummer 9305) zie bijlage.Hierin wordt duidelijk gezegd dat dit niet een goed idee is. ik kan me dit ook wel voorstellen, aangezien er een boel (hoog frequente) trillingen zullen worden doorgeleid naar de body. ik kan me voorstellen dat dit voor vermoeiing van bepaalde delen (bouten lasverbindingen enzovoorts) niet zo goed is.
het zal niet direct fout gaan. maar mij zat het niet lekker, ik heb 17″ Cup 2 gemonteerd met ET70 dan komt het voor ook goed uit 😉
Gr,
Sander Baas
928 S4 1987
[quote=”cabrio wim” post=200814]Over wat praten we dan van hoogte op 19 en 20ers, 30 en 35 bandjes !![/quote]
Sterker nog Wim, zoals al gezegd: op 19″ past 265/30/19 en op 20″ past 285/25/20
Behoorlijk plat dus…18″ is zeker het maximum (of moet ik zeggen minimum) volgens mij;
met 19 of 20 technisch onmogelijk om door de jaarlijkse controle te geraken. als je de wielomtrek dan al binnen de toleranties zou krijgen, dan hang je gegarandeerd bij de ophangingstest.
naast de schokbrekers hebben de wangen van de banden ook nog een flinke rol in de schokdemping. zoals wim terecht zei “stuiterrubber” hou je dan nog overOver wat praten we dan van hoogte op 19 en 20ers, 30 en 35 bandjes !!
Klopt helemaal Wim, daarom ga ik ook niet groter dan 18″.
Daar komt nog bij dat het hele platte rubber nauwelijks flex heeft en je dus niet meer voelt aankomen wanneer de band zijn grip gaat verliezen.
De switch tussen grip en geen grip komt dan plotsklaps en je bent de auto kwijt.Ziet wel leuk uit voor shows etc. maar niet fijn om mee te rijden.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.