19 inch op boxster

Home Forum Porsche Talk 19 inch op boxster

  • Maker
    Discussie
  • hey,

    ben sinds aug in het bezit van een boxster 986 2.5 van ’97, waar we nu toch al wat aangename kilometers hebben gebold, graag had ik vette velgen en banden er onder gezien.
    iemand ook 19″ onder zijn boxster, voor en nadelen, …..
    graag wat feedback
    FullSizeRender[1]-2.jpg

    504.png

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
    • vind het mooi :respect2: , alleen ik doe het niet bij mijn lieveling. Ik ga niet verder dan 17insj 😀 . Ik heb geen ervaring op langer termijn met grotere velgen dus van die discussie onthou ik mij.

        neen, het aantal gereden KM’s is wel correct, de afwijking zit enkel in de snelheidsmeter. een afwijking was vroeger gemeengoed in de autowereld uit veiligheidsoverwegingen: KLIK

        als die met je nieuwe banden anders is dan standaard is je wielomtrek verschillend en dus zeker illegaal als je naar de Belgische autokeuring moet. het advies van patrickVB is volkomen terecht voor meer dan één reden.

          misschien nog iets om over na te denken, met originele banden en velgen maat gaf de kilometer teller 12 km/u te snel aan tov mijn cayote en GPS, 12% lijk mij toch wat veel voor standaard bandenmaat, wat ook wil zeggen dat de wagen 12% meer kilometers op de teller staan dan effectief gereden. nu zit ik met verschil van 5%, wat mij eerder normaal lijkt volgens toerental, versnelling en afgelegde weg.

            [quote=”mark986″ post=223517]Op de eerste jaren my96-97 kon je zelfs geen 18″ bestellen, dit omdat Porsche op de my 98 aan de achteras/draagarmen paar kleine veranderingen heeft doorgevoerd en dan kon dit wel, vooral om schade te voorkomen.[/quote]

            heeft niks te maken met merkgetrouw origineel. ik ben meer dan overtuigd dat de ingenieurs bij Porsche slimmer zijn dan wij en duizenden uren/km testen op durability.
            uiteindelijk vind je voor alles liefhebbers die vinden dat hun ding beter is. “looks over function” mag voor mij part, maar het zal echt niet lukken om mij en vele andere liefhebbers hier te overtuigen dat het ook beter is.

              @deepee : +1
              “maar blijkbaar voor velen hier gaat de waarde van merkgetrouw origineel boven alles” >> bij mij zeker niet, rij zelf met 18″ en vroeger met 19″. Ik denk dat het verschil tussen 16″ en 19″ op de kasseien duidelijk merkbaar is, voor jou misschien nog aangenaam, voor vele anderen niet.

                da zal ik zeker doen, hoewel je nog enkele jaartjes geduld zal moeten hebben……
                maar het rijplezier en de looks zijn het me meer dan waard.
                de 14 jaar race ervaring hebben mij geleerd dat standaard niet heilig is maar blijkbaar voor velen hier gaat de waarde van merkgetrouw origineel boven alles .

                  Bedankt om je ervaring te delen.
                  Maar voor de jaarlijkse keuring steek je best een kleiner formaat (denk ik).
                  Verder veel :driver:

                    ben benieuwd of je er over 30dkm nog zo over denkt (en de eerlijkheid hebt om het hier neer te schrijven)? zeker als je de rekening voorgeschoteld krijgt voor de vervanging van heel wat onderdelen van je ophanging, …

                      heb het dan toch maar gedaan, en uit alle eerlijkheid en (motor)race ervaring moet ik zeggen dat de wagen formidabel rijd, zelfs héél wat beter dan met de 16′, geen gestutter op de baan, op en afritten als een trein, binnenwegen perfect sturend en zelfs op kasseien nog altijd aangenaam rijden !!
                      dus bij deze kan het perfect op een 986 van ’97 en moet er zeker niets worden ingeleverd !!! :driver: :driver: :driver:

                      Attachments:
                      • DSC_7460.JPG
                      • DSC_7462.JPG

                        [quote=”mark986″ post=223583]
                        ivm de bmw z4, als ie runflat banden had was het net of je had houten karrewielen eronder :coolness: (ook z4 gehad met runflat :puke: )[/quote]
                        Juist, ik heb die originele rft na het verslijten van die achteraan alle 4 door normale vervangen. Dat scheelde al iets. En gelukkig nooit lek gereden als ik me goed herinner.

                          De 18″ bokken totaal niet. De 20″ uiteraard enkel bij voorwaartse maneuvers, ter info.

                            Op mijne 981 staat de 19″ enkel bij koude banden ook ff bokken bij manoeuvreren .

                              er is een enorm groot verschil tussen de 986, 987 en 981 ivm ophanging en comfort (al de rest ook)
                              De 986 tot 18″, de 987 19″en de 981 20″

                              ivm de bmw z4, als ie runflat banden had was het net of je had houten karrewielen eronder :coolness: (ook z4 gehad met runflat :puke: )

                                Op mijn 981 staan normaal 20″ en in de winter 18″.

                                Nadeel van de 20″ is dat ze “bokken” bij een scherp maneuver bv tijdens parkeren of een U-turn. Hardheid is wat mij betreft zeker nog okee maar er staat wel de gestuurde ophanging onder.

                                De winterse 18″ rijden natuurlijk toch een pak zachter.

                                Mijn vorige, een BMW Z4 van 2003, reed harder met 18″ dan de Cayman met 20″.

                                  Op de eerste jaren my96-97 kon je zelfs geen 18″ bestellen, dit omdat Porsche op de my 98 aan de achteras/draagarmen paar kleine veranderingen heeft doorgevoerd en dan kon dit wel, vooral om schade te voorkomen.
                                  Op mijn 986 ’97 had ik een kw variante I en 18″, dit is eigenlijk een combi die zeer ok is. De verlaging en dan een 3delige cup eronder met een et die je velg er perfect doet in uitkomen.
                                  Dan blijf je binnen tolerantie en ga je meer werken aan verbetering tov een loeier van een wiel eronder waardoor je wagen van geen meter meer rijd!

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.