1988 3.2 oliedruk

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 1988 3.2 oliedruk

  • Maker
    Discussie
  • Hallo…vraagje over oliedruk van mijn 3.2

    zonet een stevig ritje achter de rug…af en toe viel mijn blik op de drukmeter, die krijg ik maar niet (meer) boven de 2.5

    Als me herinner van ‘vroeger’, dan leek 1000 rpm zo ongeveer 1 bar, en 2000rpm 2 bar…
    als ik eens goed doordrukte, dan sprong zowel de toerenteller boven de 4000 rpm én de bar meter boven de 4…

    nu, ongeacht de rijstijl, blijft die max. net boven de 2 bar …bij neutrale versnelling (bv. aan stoplichten) valt die mooi terug naar 1 bar…

    is dit normaal (dat ik niet niet aan 4 bar lijk te geraken) ?

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 131)
  • 123

      2.7 cayman heedt revs nodig om power te maken.. trekt door tot 7300 en piekt op 6600 of zo.. als ik door trek kom ik al niet meer onder de 4500 uit.

      mijn 944s was idem en mijn 2.4s uit 73 ook.

        vanaf 4500 rpm ? en ik vond het al zo plezant tussen de 3000 en 4000 …
        nu is ‘t wat minder plezant omdat dat drukwijzertje niet mee naar boven wil…

        maar komt wel eens goed 🙂

        123

          [quote=”gdpsuz1982″ post=277519]Hey Mikey…

          eerder dan een andere groep (die waarschijnlijk bestaat) die een versnellingske lager rijdt om net wat meer punch te hebben…[/quote]

          Daarmee bedoelt ge die gelijk ik: Guilty as charged.
          The fun starts at 4500 rpm

            Hey Mikey…

            ik pleit schuldig, inderdaad ga ik daar soms wel boven…ik wou me gewoon catalogeren in de groep ‘cruisers’ die het eerder zachtjes aan doet,
            eerder dan een andere groep (die waarschijnlijk bestaat) die een versnellingske lager rijdt om net wat meer punch te hebben…

              Bijna nooit boven de 3250 toeren gaan ???

                wagen is inderdaad binnen geweest bij dezelfde garage die het probleem ooit met cyl 4 en 5 hebben opgelost, en die dus de motor uit het blok heeft gehaald.
                Kan toeval zijn dat er daarna een onafhankelijk probleem opdook, of gelinkt aan de ingreep toen.

                Ze hadden alvast weinig ambitie om verder te zoeken dan de 2 overdruk veren…die ‘bijna 3 bar’ was goed genoeg.

                Die klepgeleiders zijn aangepakt geweest, alsook nieuwe zuigerveren…maar qua cylinder/afzet/wand was het volgens hen nog een heel mooi blokje…

                Ik denk eraan om eens langs te gaan bij andere specialist zodat ik al een kostenraming kan laten maken voor wanneer het blok ‘open’ zou moeten gaan…maar denk niet dat ik dat verhaal hier aan de ‘miss’ kan verkopen omdat die nog altijd hoorde dat het wel goed genoeg is…die 3 bar…

                aaaaaaaaaaarch…wat een twijfel…

                  Ik heb gans het verhaal nog eens doorgelezen.
                  Ik stel mij nog enkele vragen.
                  Is de motor uit de wagen geweest voor de werken aan de koppen?
                  Dan zijn de olie leidingen tussen olietank en motor ( aanzuig olie naar pomp) los geweest.
                  Missschien is er een doek ingestoken geweest om lekken te voorkomen, misschien is er een restje achter geblebeven en verstopt dat gedeeltelijk de aanzuig.
                  Verder vraag ik mij af of je al contact gehad hebt met de garage die de koppen hersteld heeft.
                  Vraag hen of het mogelijk is of er intern de koppen iets los of fout is wat het drukverlies kan veroorzaken, als je maar 750 km gereden hebt tussen de werken en de problemen zou ik in die regio toch eerst gaan zoeken.
                  Verder mooi wat je allemaal al gedaan hebt.
                  Interessant en leerrijk om te volgen.

                  Ik zou er niet mee rijden.

                  123

                      nu moet ik er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat omwentelingen boven de 3250 toeren eigenlijk niet erg veel voorkomen…
                      ben meestal een rustige cruiser…af en toe eens wat doortrekken in 3de om eens naar de motor te luisteren, maar ‘t is niet dat
                      ik constant boven die 4000 rpm zit te rijden of circuit ambities heb…

                      dus mocht er een consensus komen dat 3 bar @4000 toeren OK is bij sporadisch voorval, ik zou er niet rouwig om zijn…

                        119.000 km op de teller…en zou er minstens nog zoveel willen bij rijden 🙂

                        123

                          Maat van me suggereerde om met een goeie thermometer te kijken of je een cyllinder hebt die merkbaar kouder loopt dan de andere.

                          Bv zoeen IR thermische camera zou dat misschien kunnen aantonen.
                          Als er eentje is met een oil squirter die olie dumpt zou die koeler moeten lopen.

                          123

                            Het is niet goed voor je krukaslagers.
                            We hebben het nu artificueel een paar tienden omhoog getrokken door je nokkenassen wat te beperken, dus je tuimelaars en nokkenassen krijgen nu ook minder olie en je systeem druk is al structureel lager dan wat ze in Zuffenhausen in gedachten hadden..

                            It’s not great

                            Hoeveel km zit er al op dat blok?

                              bij 4500 toeren 3 bar of soms net iets hoger, dus de 2 eerdere ingrepen hebben toch structureel een halve bar erbij gedaan, zowel stationair als op toeren…

                              die ‘stuck piston oil squirter’ was inderdaad iets wat me via Rennlist (‘via via’ een vriend van Charles Navarro van LN Engineering) al als mogelijkheid was geopperd.

                              Carter er nog niet afgehaald, is sinds gisteren opnieuw verse olie erin…

                              Nu, veronderstel dat er een squirter volledig open staat (structureel)…

                              Is that a problem ?

                              123

                                Ik begin te vermoeden dat je een kapotte zuiger-oliesproeier aan de hand hebt.
                                In elke case helft zit er per zuiger een sproeier die de achterkant van je zuiger met olie besproeit om die af te koelen.

                                Als daar iets mis mee is, bv permanent open staat.. dat was een relatief bekend lage olie druk probleem voor 964’s
                                of gewoon eentje die eruit gewerkt is (niet zo evident ze zijn met loctite gemonteerd en een 2cm diep)

                                Helaas kun je er niet aan zonder je koppen en cyllinders te demonteren.
                                Je kan ze in principe wel inspecteren zonder het blok te splitten. maar of je ze kan vervangen (vergt boren) op een complete blok , dat lijkt me lastig.

                                Als er werk is gedaan aan de koppen , vermoed ik dat ze de cyllinders er afgehaald hebben?
                                nieuwe ringen?
                                mogelijks is er iets tijdens assemblage tegen zoeen oil squirter gekomen en is die later pas bij gebruik uit mekaar gegaan.

                                Hou me er niet aan, dit is absoluut speculatie op dit moment. !!!

                                Heeft er ondertussen al eens iemand de karter plaat er af gehaald en gekeken of er niets van metaal scherven in ligt, bv de kop van zoeen oil squirter
                                (niet magnetisch, heel zacht lichtmetaal)

                                123

                                  En als je nu tot 5000 toeren doet, nog altijd niet meer dan 2.7 bij warme motor??

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 131)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.