Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › 1988 3.2 oliedruk
- Dit onderwerp bevat 131 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 4 maanden geleden door 123.
-
MakerDiscussie
-
31 mei 2019 om 20:32
Hallo…vraagje over oliedruk van mijn 3.2
zonet een stevig ritje achter de rug…af en toe viel mijn blik op de drukmeter, die krijg ik maar niet (meer) boven de 2.5
Als me herinner van ‘vroeger’, dan leek 1000 rpm zo ongeveer 1 bar, en 2000rpm 2 bar…
als ik eens goed doordrukte, dan sprong zowel de toerenteller boven de 4000 rpm én de bar meter boven de 4…nu, ongeacht de rijstijl, blijft die max. net boven de 2 bar …bij neutrale versnelling (bv. aan stoplichten) valt die mooi terug naar 1 bar…
is dit normaal (dat ik niet niet aan 4 bar lijk te geraken) ?
-
MakerDiscussie
-
soit…los van de volgorde…
“I love it when a plan comes together” zou Hannibal van The A-Team gezegd hebben, wanneer op ‘t einde alles altijd goed komt…maar dit is hier helaas niet van toepassing…
het is meer “de 2000 manieren van Thomas Edison om geen gloeilamp te maken”…de veer geshimmed met 3.6 mm dikteplaatjes (meer kon niet of ik kreeg dat spel niet meer dicht door de spanning) maar dat had geen resultaat op de druk…
bij koudstart net boven de 3 bar op de teller (+0.3 bar in werkelijkheid), daarna met licht warme olie rond de 2.7 (dus 3) bij 4000 rpm…net zoals voorheen…
met warme olie stationair aan 900 toeren wel 1.2 bar op de teller, dus er gaat wel wat olie rond…ik zou durven concluderen: het is iets ‘in’ de motor eerder dan ‘errond’…
the question nevertheless: zoeken we voort of al bij al, dit is allemaal wel OK ?
wel gemerkt dat die paarse Swepco verdomd sticky spul is. Had er alles afgelaten en vervangen door die 20W50 van Castrol, maar bij het plaatsen van de extra dikteplaatjes nog maar eens alle olie vervangen want die olie bleef maar lopen langs die verticale uitgang…was die Castrol volledig paars geworden…alsof er 10 liter Swepco in zat…moet toch olie zijn die erg goed op de onderdelen blijft plakken…
aah, ik zei 2 dagen geleden “doe maar voor” maar je zal erover gelezen hebben 😀
nu ja, geen drama.oepsie…te laat gelezen…
thuisgekomen en had geen zin om de wagen op de brug te plaatsen, en die cam line oil restrictors leken een makkelijkere klus dan die veer shimmen (toch qua ‘plaatsen opvangbak olie,…)
0.7 bar winst bij koud … wijzertje toch rond de 3.2 bar gekregen (koud) maar niks hoger
daarna zelfde fenomeen…alles rond de 3 bar afgevlakt – maximaal 3 bar van zodra olie wat warmer werd…
morgen shim ik de veer en laat ik jullie uiteraard direct iets weten, ik voel dat we op de goede weg zitten 🙂
eerst die shims eens testen, en als die de druk om hoog duwen, dan moeten die restrictors nie meer.
Die cam oil restrictor, dat zal op het meetpunt idd wat ‘drukverhoging’ genereren, no doubt. Maar als je echt een probleem hebt met de druk (en daarvoor haalde je wel 4 à 5 bar) dan gaat dat het probleem eerder maskeren dan werkelijk oplossen meen ik ?
heb dichtingsringetjes gevonden die mooi in de bout passen, zijn 1.8mm dik dus ga er 3 plaatsen en kijken wat het effect is. Eerste stap.
Tweede stap (afhankelijk van het resultaat van de eerste stap ?) is het monteren van de cam oil line restrictoren, voor zover deze er al niet opzitten (dat heb ik nog niet gecontroleerd).
Uiteraard laat ik jullie het resultaat van beide pistes weten, behalve natuurlijk mocht de eerste stap een (erg) mooi resultaat opleveren en de consensus is dat het verhaal daar mag stoppen…
Doe maar voor…
Weet je hoe veel dia ringetjes je nodig hebt?
(heb je die andere veer daar nog ergens liggen)
Hoe dik zijn ze? heb je er van 2mm?per mm is misschien iets te weinig om veel te merken , en dan verlies je elke keer olie.
Kzou nu ook niet meteen overdrijven
maar eens 5 of 6 mm zou je toch verschil moeten zien als het daar aan ligt.begin ik te ‘shimmen’ per mm of zouden jullie direct voor 10 mm gaan als extra dikteplaatje ?
Vandamme,
doe ik deze extra ‘shimming’ van de pressure valve qua volgorde vóór de cam oil line restrictors, of erna ?
Zoals op PB gezegd,
heb nog zitten rondvragne bij kennissen
Als de cam line restrictors wel druk bij leveren zit het probleem in de koppen.
Als het olie druk verhaal identiek blijft zit het toch tussen druk sensor en pomp.Goeie vriend van me in NL denkt net als ik direct aan die pressure relief valve, maar waar ik enkel veer en zuiger dacht, laat hij me weten dat er nog verschillen in de schroef kap, dus onderkant zit.
Sommige zijn dieper dan andere
En als de schroef cap bv 9 mm dieper zit, is je totale lengte van de veer en zuiger 9mm te kortDat het bij koud of warm telkens op zelfde max druk doet uitkomen zou dus zoiets moeten zijn.
Want dat is de functie van het overdruk ventiel.. bij bepaalde druk olie dumpen in het karter.964 en 993 hebben beiden andere schroef kap, en gebruiken dan een spacer. #5 in dit diagram :
Eventueel zou je dat kunnen uitsluiten door zelf die veer te shimmen.
paar dikke ringetjes onder in het assembly bij steken(onder die spring guide), en kijken of je maximale druk daarmee wel of niet stijgt.kost niks behalve wat olie verlies.
Niet getreurd, dit verhaal is nog niet ten einde 🙂
wagen is binnen geweest bij garagist (toch volgens héél wat mensen bekwame garage), maar ze vonden het probleem niet. Meer nog, ze vonden het geen probleem, een wagen die rond de 2.5 à 2.7 bar haalt, is geen probleem om er nog 100.000 km mee te rijden…
Da’s voldoende voor mijn vrouw om gerustgesteld te zijn…
MAAR
NIET
VOOR
MIJergens is er ‘iets’ niet ok, en ik wil weten wat het is…
dikkere (20W50) olie heeft niks geholpen…eind deze week ga ik checken of er cam oil line restrictors op gemonteerd zitten, zoniet dan komt dat erop. Blijkt goed te zijn voor (gemiddeld als je alle verhalen mag geloven) 1 bar extra…
to be continued…
‘t Gaat enkel over (af)blaffen bij meningsverschil, zoals herhaald gezegd.
Als de inhoud niet zint, dan komt meestal het vormelijke in het vizier. Wij trachten o.a. in propere taal te schrijven.
Waarom zouden wij iemand moeten “blokkeren” ? Wij blijven zeer nieuwsgierig naar de uitkomst.
Als wij kietelen moet het te verwachten snauwen erbij genomen.
Respect voor de mannen die energie steken in het helpen van forumleden met P probleemkes !!!!
:respect2: :respect2: :respect2:en for the record ik heb al aangeboden om eens onsite te gaan helpen bij gdpsuz1982.
heb firmawagen,
will travel.[quote=”kleinekastenteufel” post=277160]VANDAMME heeft op dit forum al veel meer woorden nodig, met of zonder toegevoegde waarde, heeft over alles wel onmiddellijk iets te ventileren.
Wat is hier oorzaak en wat gevolg, Sommigen durven hier niet meer komen omdat ze afgeblaft worden in zijn spreekwoordelijke taal.
De meesten die een machtsgreep overwegen stellen zich voor als redder in nood.
Dat wij ons blijven permitteren om op onze eigen omzichtige wijze meningen te verkondigen, ook aangaande het geven van (eindeloze) technische adviezen vanop afstand.
Kan ons geen moer schelen dat ons “gekietel” hem weeral niet aanstaat.[/quote]
[quote=”kleinekastenteufel” post=277158]Hoe lang staat deze schitterende 3.2 nu al stil. Pas op ! Ook wij vinden het “efficiënt” sleutelen even leuk als het rondscheuren. 👿 😆 :evil:[/quote]
Spreek jij altijd over jezelf in de derde persoon? (meervoud dan nog)
Met hoeveel zitten jullie eigenlijk achter die computer?
Of vertegenwoordig je soms een of andere geheime groepering?Doe eens normaal man.
Als het voor u (jullie) te lang duurt, klik dan verder zeg.
Of laat Gpdsuz naar een OPC gaan om zijn probleem op te lossen op uw (jullie) kosten, wat vind(en) je (jullie) daar van?
Laat degenen die willen sleutelen, sleutelen.Als straks zijn probleem is opgelost, dan is het forum weer een leerrijke draad rijker. (dankzij u (jullie) nu met een flinke dosis bullshit ertussen…)
Een machtsgreep overwegen??
Sommigen durven hier niet meer komen, serieus????
Als ge goed luistert dan kan je mijn ogen HOREN rollen….:roll: 🙄 🙄 🙄 🙄 🙄Ik vind het enorm bewonderenswaardig dat SVD al zijn kennis aanbiedt om iemand hier te helpen en te blijven helpen.
Toen ik jaren geleden de motor uit mijn 911 moest halen is hij van in de Vlaanders tot in de Kempen gereden om een paar uur te helpen sleutelen.
Hij had in de plaats daarvan ook een beetje kunnen mekkeren op een internetforum zoals jij (jullie), en dan had ik nu nog altijd niet aan het rondrijden geweest….Als je niet tegen zijn directe en duidelijke mening kan, blokkeer hem dan, en mij erbij voor hetzelfde geld.
Not cool dude, not cool.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.