1988 3.2 oliedruk

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 1988 3.2 oliedruk

  • Maker
    Discussie
  • Hallo…vraagje over oliedruk van mijn 3.2

    zonet een stevig ritje achter de rug…af en toe viel mijn blik op de drukmeter, die krijg ik maar niet (meer) boven de 2.5

    Als me herinner van ‘vroeger’, dan leek 1000 rpm zo ongeveer 1 bar, en 2000rpm 2 bar…
    als ik eens goed doordrukte, dan sprong zowel de toerenteller boven de 4000 rpm én de bar meter boven de 4…

    nu, ongeacht de rijstijl, blijft die max. net boven de 2 bar …bij neutrale versnelling (bv. aan stoplichten) valt die mooi terug naar 1 bar…

    is dit normaal (dat ik niet niet aan 4 bar lijk te geraken) ?

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 131)
  • XXX

      I Love this Topic !

      Hier steken we allemaal iets van op.
      Respect voor het gratis delen van kennis en tips, het verlies van goeroe Wim wordt een beetje gecompenseerd.
      Ik tracht mijn zelfsleutelmomenten te fotograferen en te delen als het zover is.
      Samen met de gezamelijke ritten de peilers van het forum.
      Op de 8 jaar dat ik hier actief ben al dikke maten aan over gehouden.
      Wie had dat gedacht, zelf van ‘t Stad komende :engeltje:

      Blijven doen mannen

      :up: :up: :up: :up: :up:

        Jongens jongens…shhttttt…
        we hebben allemaal dezelfde passie, en de ene steekt zijn wagen plichtsbewust binnen bij dealer terwijl de andere zelf enkele kleine klusjes probeert te ondervangen (of althans, toch te snappen).

        Ik weet zelf wel dat mijn wagen al een tijdje stilstaat. Ik ben getrouwd dus de andere helft helpt me genoeg te herinneren dat ik verzekering én full omnium betaal in een super ideale zonnige periode om met de wagen te rijden…maar die dus nét dat niet doet…

        Maar ik sluit me aan bij een (liefst gematigd vocabulerende :happy: ) Vandamme & Co die mij tips&tricks meegeven om toch zelf eerst de grijze massa te gebruiken.
        Misschien verlies ik hier een paar zomerweken aan, maar het genot wat ik ging gehad hebben mocht na het vervangen van bijvoorbeeld een ‘relief spring’
        het probleem opgelost zijn…wel, dat heeft ruim voor die stilstand gecompenseerd.

        Ik ben ook slim genoeg om te voelen wanneer het wat tricky wordt.

        Olie & filter: zelf
        Benzinefilter: zelf
        Reinigen injectie: zelf
        Bougies vervangen: zelf
        Batterij gestoken: zelf
        Vorig jaar het probleem gehad met afgebroken ontstekingsrubber (solved !), olieverlies op cyl 4 en 5 –> over my head dus garagist

        Aangaande de stappen die ik nu al genomen heb (zonder het gewenste resultaat helaas) voelde ik me aan de comfortzijde ‘OK genoeg’ om het zelf te doen. Nu Vandamme suggestie maakt voor ‘partial engine drop’ begin ik wat onzekerder te worden, dus beginnen mijn gedachten toch meer naar ‘garagist’ te neigen om dit opgelost te krijgen.

        Dan heb ik in het najaar tijd om eens naar Vandamme te rijden en daar bij hem eens te luisteren hoe/wat zo een partial engine drop inhoudt, bijvoorbeeld.

        Dit forum is er om de passie te delen (toertochten organiseren, foto’s bekijken, nieuwkomers te verwelkomen,…) maar ook (vooral dan, voor mij) om technisch te begrijpen wat er gebeurt als ik de P start. Daarna maak ik mooi voor mezelf uit of ik het probleem zelf oplos als ie het uiteindelijk niet doet (starten, bijvoorbeeld).

        Vandamme & Co: bedankt alvast voor de technische uitleg én de tijd die jullie hier al in hebben gestoken. Ik heb erg veel bijgeleerd de laatste weken, zaken die ik nooit ga vergeten en die me een slimmere (self proclaimed pseudo) P-engineer gaan maken…ook al wordt het misschien de garagist die het uiteindelijk gaat oplossen (maar die ik nu tenminste kan zeggen: druk op blok = 3 bar max, spring relief valve opgelost, nieuwe drukmeter geplaatst met zelfde resultaat, klokje getest en werkt,…)

        Kijk eens hoeveel meer ik al weet ? en dat voor slechts 50 EUR voor de druktester en 50 EUR voor de veerset + dichtingen (en goh, wat olie verversing…)

        Keep up the good work, dit forum is mijn dagelijkse stop geworden…

        En voor diegenen die deze post af en toe opnieuw bovenaan de ‘recent post’ zien verschijnen maar die dit verhaal uitermate saai (blijven) vinden…
        just don’t read this kind of shit…skip the post :music:

          Hebben geen supporters of punten nodig ZUFF.

          ‘t Gaat hem over lange tenen en het bijhorend afblaffen, niet over de zin van het topic.

          Kiezen zelf wel waarover te “lullen”.

          Blijven benieuwd wat er uiteindelijk uit de bus komt na al het stuntelige gezoek rond de 3.2: trouble shouting.

          De zelf verklaarde en self made diagnose ingenieur begint blijkbaar te zweten en luid te roepen, wij verkneukelen ons, dat is juist.

            Vandamme: +1

            Wat is er verkeerd aan dat iemand zoals Stijn ( die jaren zelf “gebricolleerd” 😀 heeft volgens eigen zeggen), een ander probeert te helpen

            uieindelijk probeert GUDspdz zijn probleem op te lossen met behulp van sympathieke forummers

            @kleinekasten … : als je je daaraan stoort , ben je ook niet verplicht om op deze “niet- toffe manier” te reageren , ga dan beter ergens aan de toog over de komende Tour de France “lullen” met je dorpsgenoten. :applaus:

            123

              die sticker hangt op de mijne.

              ik reageer stevig omdat de humor beetje krom over komt als je mensen hebt die moeite doen om iemand te helpen.. en er dan iemand anders komt melden dat het allemaal beetje te lang duurt.

              das nie haha grappig.
              Ik heb destijd 3 jaar gebrikkolleered om mijn 911 terug op baan te krijgen. was wel veel meer miss mee em toegegeven i was in over my head.

              maar naar dealer brengen was geen optie en op Pelicanparts was iedereen behulpzaam tot en met. heb er vrienden voor het leven en kan in elke staat van america wel ergens logeren.

              nooit vond iemand het nodig om mij te vertellen dak beter opgaf en dat het grappig was dat het te lang duurde.

              uiteidelijk heb ik er van geleerd en weet ik eat dak kan en wat dak nie kan of nie wil.

              maar das mijn inschatting geweest om zelf te maken

                Ik snap dit niet, er wordt een vraag gesteld. De vraagsteller is best bereid om wat te sleutelen of op zijn minst wat onderzoek te doen. We lopen door het oliecircuit en de ‘common causes’ , what’s wrong ?
                Ik wil zelf ook eerst altijd de oorzaak kennen of op ten minste de meeste dingen afgechecked hebben alvorens de wagen ergens binnen te doen wanneer het boven mijn petje gaat (niet de nodige tools, motor or transmission internals) of zomaar in het wilde weg stukken te beginne vervangen.

                De mijne staat nu ook al 4 weken stil, ondanks het weer, om enkele dingen te fixen die bij een garage misschien op 2 dagen gedaan zijn. Maar dat is besides the point …

                  VANDAMME heeft op dit forum al veel meer woorden nodig, met of zonder toegevoegde waarde, heeft over alles wel onmiddellijk iets te ventileren.

                  Wat is hier oorzaak en wat gevolg, Sommigen durven hier niet meer komen omdat ze afgeblaft worden in zijn spreekwoordelijke taal.

                  De meesten die een machtsgreep overwegen stellen zich voor als redder in nood.

                  Dat wij ons blijven permitteren om op onze eigen omzichtige wijze meningen te verkondigen, ook aangaande het geven van (eindeloze) technische adviezen vanop afstand.

                  Kan ons geen moer schelen dat ons “gekietel” hem weeral niet aanstaat.

                  123

                    Ge hebt het 2 weken en half al eens gezegd.. Ga je dat nu om de 2 weken komen herhalen??
                    Volgens mij heeft hij geen reminders nodig en kan hij zelf ook wel beslissen of hij het beu is of verder wel troubleshooten.

                    Het Porsche forum is al een redelijk slabakkende bedoening met weinig echt inhoudelijke posts en topics.
                    Er zijn al niet veel topics actief, en dan als er eens iets is gaan lopen roepen dat het te lang duurt?

                    Toegevoegde waarde hiervan op technisch topic = nul

                      Hoe lang staat deze schitterende 3.2 nu al stil. Pas op ! Ook wij vinden het “efficiënt” sleutelen even leuk als het rondscheuren. 👿 😆 👿

                      123

                        Ik zou in eerste instantie eens langs boven bij je thermostaat gaan kijken.
                        Die er eens uit halen en kijken of die wel goed uit zoet, veer niet gebroken of zo.

                        Ik veronderstel dat het op ene 3.2 lastig te bereiken is met motor gemonteerd.
                        Weet niet hoe groot je handen en armen zijn.. geraak je er bij langs achteren/opzij?

                        heb je een goeie garage krik??
                        Je kan die semi drop eens voorzichtig proberen, het is echt niet lastig.

                        Goeie krik onder je motor, proper blok hout op je karter plaat.
                        krik omhoog zodat je auto licht begint omhoog te gaan

                        En dan los je de 2 lange bouten op je achterte motor steun..
                        probeer gewoon eens met die er een 2 cm uit te vijzen
                        en dan zak je de krik voorzichtig.. Dan is je motor een 2cm gezakt of zo.. (bijna niet dus)

                        Ik denk dat je makkelijk 5-7 cm kan zakken zonder de bout uit de motor steun te halen.

                        Als je verder wil gaan, 10 a 15 cm.. dan los je beter ook de 2 transmissie steunen een beetje.. niet vel nodig, gewoon genoeg zodat je bak een beetje kan roteren.

                        Het beste van gans dit verhaal, is dat je het geleidelijk kan proberen..
                        En dan zul je zelf wel zien dat het allemaal nie lastig is.
                        Er zit normaal genoeg rek op leidingen en bedrading om uiterste achterkant een 25 cm te zakken zonder iets los te moeten maken qua leidingen

                          stationair koud was rond de 2.1 bar
                          2000 rpm was 2.7 bar
                          stationair daarna was 2 bar
                          daarna 3000 rpm paar seconden, gaf waarde 3 bar
                          stationair daarna was 1.8 bar

                          daarna de 4000 rpm test gedaan van bovenstaande post, dus 3 bar en nooit hoger dan dat…
                          bij constante 4000 rpm zie je druk soms lichtjes dalen tot 2.7 à 2.8 bar

                            OK zoals beloofd…de resultaten…

                            heb gefilmd van stationair tot 4000 rpm (mijn zoontje vond het fantastisch een goed gas te mogen geven).
                            Ik vond het echter minder leuk resultaat want ondanks de vlotte meting met de nieuwe meter was het
                            resultaat niet wat ik had gehoopt (maar wel wat had verwacht)

                            waarde op 4000 rpm en ook hoogste behaald in de test (ben met de koude motor niet hoger durven gaan dan dit…)

                            op de klok in het dashbord zou dit dus een 2.7 bar tonen…

                            OK, next step zou dus

                            A) de safety relief valve zijn maar daar moet de uitlaat er links voor af (zie de foto van de roestige bouten) OF
                            B) de thermostaat aan het blok OF
                            C) de post van Vandamme van zopas (de klepspanning)

                            zoals eerder vermeld is er aan gewerkt geweest enkele maanden geleden, wegens inlekkende olie cyl 4 en 5 via de klepsteeltjes…
                            komt dat dicht in de buurt van item C ?

                            wat zou jullie volgende check zijn ? de onderdelen voor puntje A heb ik liggen ondertussen…

                              pas terug van Graspop editie 2019…
                              ben minstens even gebrand als jullie om dit te testen, vanavond als ik thuis ben !
                              van zodra getest vanavond, loop ik naar mijn PC om dit te loggen…

                              Zelf probeer ik realistisch te blijven en vrees ik hetzelfde resultaat, temeer omdat ik al met een nieuwe
                              druksensor heb getest…

                              soit, eerst dat, dan kijk ik pas naar de volgende stap…

                              Tot vanavond !!!

                              123

                                hij is op reis

                                  Ik zou wel willen weten of die losse oliedrukmeter gewerkt heeft ? Is dat gelukt ? Welke druk gaf die aan ?

                                15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 131)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.