Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › 1988 3.2 oliedruk
- Dit onderwerp bevat 131 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 4 maanden geleden door 123.
-
MakerDiscussie
-
31 mei 2019 om 20:32
Hallo…vraagje over oliedruk van mijn 3.2
zonet een stevig ritje achter de rug…af en toe viel mijn blik op de drukmeter, die krijg ik maar niet (meer) boven de 2.5
Als me herinner van ‘vroeger’, dan leek 1000 rpm zo ongeveer 1 bar, en 2000rpm 2 bar…
als ik eens goed doordrukte, dan sprong zowel de toerenteller boven de 4000 rpm én de bar meter boven de 4…nu, ongeacht de rijstijl, blijft die max. net boven de 2 bar …bij neutrale versnelling (bv. aan stoplichten) valt die mooi terug naar 1 bar…
is dit normaal (dat ik niet niet aan 4 bar lijk te geraken) ?
-
MakerDiscussie
-
Je hebt mensen die autos binnensteken bij een garagist en dan hun checkbook uithalen en er voor betalen.. en dan goed slapen.
en je hebt mensen die zelf een probleem onderzoeken en liever hands on iets doen, en dan goed slapen omdat ze iets gedaan hebben en/of geleerd hebben.Ik wist destijds niks van auto’s, en heb uiteindelijk een 911 uit 73 terug tot leven gewekt en er iets van geleerd.
Waarom dient een technisch forum anders?
“ga naar een specialist”.
Das toch geen relevant antwoord?Zolang Gdpsuz1982 zin heeft om te troubleshooten, al dan niet met advies over het forum.. waarom niet?
Er is nog altijd niets dramatisch, 2.7 bar is geen giga probleem hoor.
Porsche motoren draaien gelijkhoe al op veel meer olie druk dan de meeste andere performance motoren.Tenzij je de 24 uren van le mans wil beginnen en constant redlinen kun je er toch redelijk mee leven.
Als je dan tenminste wel zeker zijt van de druk die je hebt.Dat er nu minder druk is dan vroeger is “een symptoom” en dan zoek je gewoon uit wat er de oorzaak van is.
Swepco 306 15w40, persoonlijk vindt ik die te licht voor een lucht gekoelde motor.
Het cijfer na de w is het geen dat telt bij warme motor, en 40 weight is dan vindt ik te weinig bij warme motor.
Luchtkoelers worden warmer dan water pompers, dus ik zou daar een 20w50 of 10w60 in steken.Welke olie zat er voorheen in? weet je dat?
ik begrijp jullie volledig.
Ik ga eerst deze kopen
https://garagetools.nl/product/midlock-oliedrukmeter/
en de meter er eens opzetten om echt zeker te zijn dat al mijn voorgaande metingen echt kloppen met wat we dachten (weerstand op druksensor, druk op klokje,…) maar dan gaat ie binnen en is het aan de professionals om dit aan te pakken…
misschien dan wel een paar weken buiten dienst, maar da’s weinig in vergelijking met het worst case scenario…
Ik moet kleinekastenteufel hier even gelijk geven, ik had de wagen al lang binnen gebracht bij een dealer of Porsche specialist, alvorens je de motor in een soep draait en nog grotere stukken hebt met dit oliedruk probleem….:coolness: 🙄
garage heeft inderdaad in februari nieuwe oliefilter geplaatst die ik had meegeleverd (Mahle via Rose passion), alsook de Swepco 306 15W-40 olie
erin gedaan (ook meegeleverd door mij).Gisteren na het plaatsen van de nieuwe veer, ook volledig de olie vervangen alsmede de oliefilter (opnieuw zwarte Mahle filter, nieuw). De olie die uit het blok kwam zag nog mooi paars, wat me bevestigt dat de olie die er in februari werd ingegooid, mooi die is die ik had meegeleverd (én vers én nog niet vervuild). Swepco is paars, dus die moet zowel toen in februari als nu door mij zijn gebruikt.
dus sinds februari 2 nieuwe oliefilters en 2 x verversing, één keer door garage en één keer door mij (gisteren net vóór de test).
Ik ga oliedrukmeter kopen die past op die 18mm schroefdraad (don’t care how much that would cost – ik heb ondertussen begrepen dat die meting echt nodig is 😳 ), maar heeft iemand dat liggen ergens zodat ik merk/type kan gebruiken ?
Alhoewel het de bedoeling van dit forum moet blijven om ook elkaar (technisch) te helpen, stellen wij ons vragen bij adviezen van dergelijke aard vanop afstand.
Beter toch een specialist opzoeken en …., ervoor betalen !dat zeg ik toch, op het retour circuit
Olie pomp retour > leiding > thermostaat > olie filter > olie tank
Dit circuit heeft geen druk meter, maakt ook geen fluit uit of er druk is op dit circuit
het enige dat het moet doen, is gebruikte olie uit het karter zuigen, en in de olie tank pompen.
dit circuit mag zelfs droog zuigen… maakt geen fluit uit.druk circuit
Deze mag nooit droog zuigen
Wordt gevoed door de tank.
Deze moet druk leverenolietank > leiding > olie pomp druk gedeelte > motor blok > druk sensor > nokkenas huizen
2 compleet onafhankelijke circuits.
hier staat toch een filter vermeld :website van rose passion 911 uit 1988 : is aan de tank bevestigd
Is ook een mogelijkheid !
Was de olie druk correct 4.5 /5 bar voordat olie en filter werden vervangen ? dit heb ik niet terug gevonden in begin van dit topic
er zit geen olie filter tussen de olie tank, de druk pomp en de olie druk sensor
Ik zou dan eerder de olie verdenken, als ze er een 0w30 of zo in gekapt hebben.
Stijn ;
Ben akkoord met je uitleg hierboven , maar een oliefilter met goedkoop filtermateriaal /papier binnenin kan een mogelijk oorzaak zijn voor de minder oliedruk. Je moet steeds terug gaan naar de situatie voor het euvel begon : wat is ergebeurd : Gdpsuz heeft zijn olie en filter laten verversen door een derde. Als je flow/ debiet verandert in het systeem verandert ook de druk.
Dus eenvoudige test ; plaats even een ander merk oliefilter.olie pomp zit tussen de 2 carter helften gemonteerd.
kun je niet aan zonder het blok te splitten.het deel links van de zwarte streep, achterkant pomp is het druk deel
het deel rechts met de aanzuig buis is de scavenge deel, die gaat naar de olie filter en olie tank ( en koel circuit naar voorste koeler)Het is dus 2 pompen in 1 op gedeelde as.
aangezien dat splitten serieus revisie is, zou ik in als laatste zekerheid aanraden om een mechanische drukmeter erop te zetten, zodat je het toch op die manier bevestigt krijgt voor je zoeen drastische kosten moet maken.
olie filter zit niet op het druk systeem en kan hier dus geen invloed op hebben.
Welk oliefilter heb je gebruikt ? origineel of een goede aftermarket ? probeer eens een origineel of aan ander merk dan het huidige
is dit jouw type oliepomp .?
Kan je de pomp demonteren van blok en de aanzuigzeef en leiding is goed reinigen en doorblazen met perslucht ? klinkt misschien stom , maar toch …
achteraan zie ik een vertande as : is via vertande “verleng as ” aangesloten op de nokkenas of krukas ? : kontroleer tandwielen van beide assen op beschadiging en slijtage
‘t schietgebedje heeft niet geholpen :bounce: :bounce: :bounce: :bounce:
nieuwe veer gemonteerd
alle olie ververst
nieuwe oliefilter
inspectie op de 2 magneetbouten (carter en olietank) –> geen spoor van de minste ijzerdeeltjes te vindencontact aan: motor koudstart bijna 3 bar…
toerke gaan doen (onder de 3000 rpm gebleven) en ook onder de 3 bar dus…bij warme motor stationair: 1 bar
bij ‘gas geven’ terug de 2.5 à 2.7 bar, ook aan 4000 toerenbij thuiskomst de connectie van de druksensor verwijderd –> drukmeter op klokje direct naar max (boven 5 bar dus)
Ohm meter stationair (op druksensor) = 48 Ohm
stijgt tot 96 Ohm bij 4000 toeren (ik zet de zwarte van de multimeter op de bochten bovenop de motor, lijkt me OK als aarding) ?met andere woorden: str…nt aan de knikker ?
auto start goed, rijdt super vlot, verbruikt geen olie…trekt goed in toeren…
‘t is gewoon niet boven de 2.7 bar te krijgen…allerlaatste redmiddel als ik goed begrijp – alvorens blok open moet (slik…)
–> oliedrukmeter rechtstreeks op de leiding zetten.
Hiervoor heb ik de diameter van de druksensor gemeten, dat lijkt 18 mm schroefdraad te zijn.
Nu lijkt dit geen standaard in ‘oliedrukmeters’ te zijn, ook niet via adapter. In een vorige post had ik van ZUFF wat links meegekregen. Heb
die mensen gecontacteerd van de verkoopssites maar zo een 18mm adapter leek niet evident. Moet toch één of andere standaard zijn ?Kan iemand me verder helpen ?
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.