1988 3.2 oliedruk

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 1988 3.2 oliedruk

  • Maker
    Discussie
  • Hallo…vraagje over oliedruk van mijn 3.2

    zonet een stevig ritje achter de rug…af en toe viel mijn blik op de drukmeter, die krijg ik maar niet (meer) boven de 2.5

    Als me herinner van ‘vroeger’, dan leek 1000 rpm zo ongeveer 1 bar, en 2000rpm 2 bar…
    als ik eens goed doordrukte, dan sprong zowel de toerenteller boven de 4000 rpm én de bar meter boven de 4…

    nu, ongeacht de rijstijl, blijft die max. net boven de 2 bar …bij neutrale versnelling (bv. aan stoplichten) valt die mooi terug naar 1 bar…

    is dit normaal (dat ik niet niet aan 4 bar lijk te geraken) ?

15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 131)
    • verschil in lengte zit hem in de veer, nieuwe veer is 4mm langer dan oude

        mixed feelings 🙂

        klinkt veelbelovend dat die 4mm verschil gaat maken, maar aan de andere kant, niet als wat ik opmeet bij ‘oud’ overeenkomt
        met wat het handboek voorschrijft.

        Ik meet vanavond de veren eens apart, maar bij meten gisteren was ik wel zeker dat de beide opstellingen met de veer tot het eindpunt
        in de zuiger was…strange…

        wordt vervolgd, uiteraard…

        123

          ja dat maakt echt een verschil.
          Dat ding moet voldoende weerstand geven om bij 5 BAR pas te gaan bewegen.
          als hij nu al te kort is zal hij vroeger meegeven met de druk.

          Ziet er goed uit en ik hoop dat dit het doet.
          het pas volledig in het plaatje , en alternatieven zijn kostelijk.

          als dit het niet doet heb je weinig keuze, je druk nog eens bevestigen met een mechanische druk meter… en als de ook lage druk toont is het blok splitting time, en kosten maken.

          maar hoe lang is de veer zonder de zuiger?
          misschien zit de oude dieper in de zuiger?

          oud 70mm
          nieuw 86 mm

            Vanavond wel de onderdelen toegestuurd gekregen, maar geen tijd meer voor montage…

            de vraag is: zou 4 mm een verschil kunnen maken ?

            oude opstelling : 86mm zonder compressie
            nieuwe opstelling : 900 mm zonder compressie…volgens mij wel degelijk een verschil, maar gaat dat iets uitmaken voor de druk
            (dat antwoord komt waarschijnlijk wel vanzelf deze week…)

            OUD links, NIEUW rechts

            OUD

            NIEUW

            NIEUW

            123

              aangezien er nu toch al 6 liter olie uit je motor weg is…
              zou ik van de gelegenheid gebruik maken om het karter deksel onderaan eruit te vijzen en alle olie en karter met magneet te inspecteren op metaal partikels scherven in het karter…

              123

                Dan zal dat het probleem niet zijn denk ik
                Had je beter eerst gedemonteerd ipv meteen stukken te bestellen.

                Ik had wel een verkeerde, en ik heb die eruit gehaald en de nieuwe er meteen in gestoken terwijl de olie nog liep.. is maar een liter en half uit gekomen op die manier.

                maar ik wist zeker dat ik de verkeerde had omdat ik mijn blok had laten aanpassen en vergeten was de niewere veer en zuiger te monteren.

                  [quote=”vandamme” post=276866]

                  onderdelen gedemonteerd gisteren, en kwam er net zo uit zoals op de foto, alles leek mooi intact.
                  Morgen komen de onderdelen aan, ik laat snel weten of de vervanging ervan de oplossing heeft kunnen bieden

                  toch een 6 liter olie ‘verloren’, als ik me niet vergis…

                    vroeger in de ateliers waren alle perslucht koppelingen aan de einden van slangen gemaakt met verstelbare klemringen.
                    voor een korte termijn testopstelling moet dat zeker lukken.

                    123

                      je heb toch al een goeie koppeling nodig om meer dan 2 bar lucht druk op die sensor te krijgen.
                      Met wat duct tape gaat het nie lukken…

                        Kan je op de gedemonteerde drukmeter geen perslucht aansluiten en zo een 4 of 5 bar druk geven.
                        Dan kan je de ohmse waarde meten en weet je of die defect is of niet.

                        123

                          Wel ja, de interne olie koeler, die krijgt lucht van boven van je grote koel fan en blaast naar beneden…
                          het is gewoon een radiator, van BEHR..

                          links onderaan in deze foto

                            [quote=”vandamme” post=276886]Het is eigenlijk heel eenvoudig

                            1 Zit er olie in je tank en blijft je olie niveau op peil
                            Staat het bij lopende motor op juist niveau
                            YES? Ok dan is je olie pomp retour in orde[/quote]
                            –> YES: olielevel zowel op klok als op dipstick gemeten, paar weken geleden eens half litertje bijgevuld en zowel zichtbaar op klok als op dipstick,
                            die staat op 75% tussen niveau ‘laag’ en ‘hoog’

                            [quote=”vandamme” post=276886]
                            2 werkt de druk meter en klok wel naar behoren
                            YES? dan is er idd een druk probleem[/quote]

                            –> YES (zou ik durven zeggen): nieuwe druk meter geeft exact dezelfde resultaten als de oude drukmeter, klok getest van niks/0/5bar
                            [quote=”vandamme” post=276886]
                            3 Werkt je overdruk klep naar behoren?
                            deze kun je uit je motor halen, zit onderaan, is verticaal gemonteerd[/quote]

                            –> ONDERDELEN BESTELD, gaan vandaag op transport. Na het weekend montage en uiteraard verdere feedback

                            [quote=”vandamme” post=276886]
                            5 Is je interne koeler niet beschadigd?

                            Deze kan bv wel beschadigt zijn door een steen of door verkeerd te krikken.
                            Meestal gaan ze dan lekken, maar wie weet is die geklemd
                            Visuele inspectie kan al veel zeggen..
                            Zoniet gaje die moeten demonteren en inspectere/reviseren.[/quote]

                            –> Je hebt het niet over de oliekoeler die vóór het rechter voorwiel zit, maar die ‘warmewisselaar’ achtige grijze balk aan het motorblok ?
                            Ik kijk vanavond eens na en laat iets weten…

                            123

                              Het is eigenlijk heel eenvoudig

                              1 Zit er olie in je tank en blijft je olie niveau op peil
                              Staat het bij lopende motor op juist niveau
                              YES? Ok dan is je olie pomp retour in orde

                              2 werkt de druk meter en klok wel naar behoren
                              YES? dan is er idd een druk probleem

                              3 Werkt je overdruk klep naar behoren?
                              deze kun je uit je motor halen, zit onderaan, is verticaal gemonteerd

                              Je zou nog de veiligheids klep kunnen nazien, maar das minder waarschijnlijk
                              Deze zit horizontaal gemonteerd

                              4 Werkt je interne thermostaat goed (zit bovenaan)
                              Maar in principe zie ik die geen druk verschil opleveren wel motor warm loop probleem
                              Kun je bovenaan bereiken

                              5 Is je interne koeler niet beschadigd?
                              Deze kan bv wel beschadigt zijn door een steen of door verkeerd te krikken.
                              Meestal gaan ze dan lekken, maar wie weet is die geklemd
                              Visuele inspectie kan al veel zeggen..
                              Zoniet gaje die moeten demonteren en inspectere/reviseren.

                              6 Intern probleem in het motor blok.

                              Gelijkhoe
                              Er zijn maar 3-4 dingen die je kan doen zonder het blok te moeten splitten.
                              de sensor
                              de druk klep
                              thermostaat
                              interne koeler

                              Alle andere dingen zitten intern in het motorblok
                              Je kan de olie pomp niet inspecteren zonder het blok in 2 helften open te leggen, en dan is het hoedanook revisie time,.

                              maar das echt zeldzaam, die pompen zijn ongeloofelijk betrouwbaar.
                              En als er toch iets mis mee zou zijn.. bv een tand gebroken.
                              Dan moet je je afvragen waar is die tand naar toe.. >>> in de olie gallerijen van je motorblok.

                              Olie pomp is dus onwaarschijnlijk, en het heet weinig zin om die piste te verkennen omdat je het blok moet splitten.

                              Overdruk klep dus.

                              Veel meer opties zijn er niet, want er zit bijna niks anders tussen druk pomp en druk sensor.
                              Je zou nog eens kunnen kijken of de olie tank>druk pomp leiding niet ergens geknepen of verstopt is, maar das op zich een dikke leiding
                              Bv omdat iemand de auto op de toevoerleiding opgekrikt heeft… dan moet je dat met visuele inspectie zien.

                              Je kan niet zoals op een water pomper hebben dat er glycol van het koelwater in je olie komt en de boel in gelei verandert.. (en dat zou rap te zien zijn op de stip stick, zou ook andere symptomen geven)

                              123

                                dan nog, hij zit niet in het druk circuit
                                De olie pomp heeft 2 delen.

                                Het druk circuit naar de motor
                                en het afvoer circuit naar de olietank

                                de olie filter zit tussen pomp en olie tank, niet tussen pomp en motor

                                Het enige van leiding die tussen olie pomp druk circuit en de olie druk sensor zitten, in volgorde
                                -Veiligheids overdruk klep (die staat op op 9 bar of zo)
                                – Overdruk klep (normaal op 5 bar) <<<< Check deze eerst
                                – Interne thermostat
                                – interne olie koeler
                                – olie gallerijen in het motorblok
                                – Krukas smering
                                – Zuiger sproeiers
                                -Olie druk sensor.
                                Van daar uit gaat het naar de hydraulische ketting spanners en de nokkenassen.

                                Olie filter en externe thermostaat & radiator zitten op het terugvoer circuit… van d olie tank..
                                Het enige dat die moet doen is zorgen dat er olie in de tank komt…

                                Zolang er olie in de tank zit heb je normale druk
                                Zodra er geen olie in de tank zit krijg je 0 druk en OEL lampje (En dan stop je METEEN je motor)

                                  En wat als de oliefilter of een leiding slechts gedeeltelijk verstopt of “geknepen” is, zoals bij bedoelden ?

                                15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 131)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.