1988 3.2 oliedruk

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 1988 3.2 oliedruk

  • Maker
    Discussie
  • Hallo…vraagje over oliedruk van mijn 3.2

    zonet een stevig ritje achter de rug…af en toe viel mijn blik op de drukmeter, die krijg ik maar niet (meer) boven de 2.5

    Als me herinner van ‘vroeger’, dan leek 1000 rpm zo ongeveer 1 bar, en 2000rpm 2 bar…
    als ik eens goed doordrukte, dan sprong zowel de toerenteller boven de 4000 rpm én de bar meter boven de 4…

    nu, ongeacht de rijstijl, blijft die max. net boven de 2 bar …bij neutrale versnelling (bv. aan stoplichten) valt die mooi terug naar 1 bar…

    is dit normaal (dat ik niet niet aan 4 bar lijk te geraken) ?

15 reacties aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 131)
  • 123

      Geen schade bij lage RPM, ik ga daar geen uitspraak over doen.
      op dit moment weten we het niet echt wat er scheelt met je olie druk

      Ik veronderstel dat je hem naar een garage wil brengen??

      Tja, zou ik vermoedelijk ook wel doen enfin, durven… ik zou zelf troubleshooten ipv naar garage gaan. maar ik heb er al meer aan gewerkt natuurlijk.

      Als je hem toch wil bij garage krijgen :
      liefst als er weinig ander verkeer is, je wil zo niet in de file staan.
      goed in t oog houden , temperatuur, luisteren, en bij de minste twijfel aan de kant en wegenhulp bellen en je laten afslepen tot aan de garage

        als je die waarden leest…wil dit zeggen dat (in de veronderstelling dat de nieuwe oliedruksensor toch ook niet kapot is – die originele blijkbaar dus ook niet)
        het geen zin heeft om daar een oliedruk meter in de plaats van de oliedruk sensor te gaan plaatsen, aangezien die oliedrukmeter toch hetzelfde zou
        aangeven als wat het dashboard zegt ?

        –> als je 2.5 bar hebt aan 2500 toeren, kan ik dan 50 km rondrijden in de veronderstelling dat ik dit toerental niet ga overstijgen (en dus eigenlijk geen schade kan aanbrengen) ?

          Hey Stijn,

          deze waarden was ik je nog verschuldigd qua weerstandsmeeting op de oliedruk sensor

          auto uit = niks
          contact aan = 10 Ohm
          stationair = 1000 rpm = 78 Ohm
          2000 rpm = 102 Ohm
          3000 rpm = 110 Ohm
          en toerental daarboven verandert de weerstand niet meer…

          ik geraak dus niet aan die 170 Ohm aan 5000 toeren…

          123

            olie filter kan je olie druk op de motor niet knijpen. want die filter zit op je retour van je olie tank.
            Als die zou geknepen zijn, dan krijgt je motor zijn olie niet weg uit het karter, en ga je een lege olie tank krijgen
            Dan ga je geen 2.5 maar 0 bar krijgen aangezien je pomp naar motor circuit droog zal lopen. Das serious drama

            De meest vanzelfsprekende oorzaak is een kapotte of verkeerde veer in je overdruk ventiel

            of verkeerde zuiger :


            Die kun je langs onder van je motor bereiken (bereid je voor voor een exon valdez oil spill).

            Ik had exact het zelfde probleem op mijn 73 S na de crankcase mod/boring te doen
            de oude veer was verkeerd voor met de mod, en ik had lage druk bij hogere toeren.
            Er is dan wel degelijk nog wat fluctuatie te zien.

            Zonder olie leeg te laten, goeie veer in hand
            onderaan die plug eruit, oude veer eruit
            nieuwe veer erin
            en dicht…
            olie aangevuld en alles was in orde.

            druk meter, tja, je kan die kopen,
            Je klok en draad naar de klok is toch al uitgemeten?
            en als je de grond hebt gemeten naar je sender, dan moet het toch gewoon werken
            2 kapotte zenders?? ? die exact zelfde fout tonen? kan toch nie.

              het is toch vaderdag binnenkort 🙂

                normaal gezien ververs ik zelf altijd de olie (2x / jaar), gepaard met nieuwe oliefilter

                maar deze keer heb ik dit laten doen door de garage waar is binnengebracht omdat de timing overeenkwam
                met mijn geplande ‘net na de winter wissel’ (ben nogal freaky betreft olie en filter wissel: febr/maart en september).

                ik ga eens shoppen !

                  [quote=”gdpsuz1982″ post=276857]verse olie en oliefilter erop 3 maanden geleden, na de top rebuild…
                  ik kan dat uiteraard ook allemaal verversen…

                  kent iemand een goede drukmeter die ik in plaats van de druksensor kan inschroeven (en waar ik die kan kopen) ?
                  zou de druk eens willen meten rechtstreeks op het blokje…[/quote]

                  Zelf gedaan die oliefilter vervangen? Dit is geen beschuldiging.

                  Half toegeknepen leiding door rebuild ?

                    Bij een koude motor zou je reeds minstens 4 bar oliedruk moeten hebben
                    als je oliedrukmeter constant oscilleert , i s 9/10 kans de oliepomp of de aandrijving van de oliepomp de duivel ,

                    als het de olie presure relief valve is die blijft open staan, heb je constant te lage oliedruk ( geen schommelingen )
                    als de olie pressure relief valve gesloten blijft, krijg je zichtbare schade aan het oliefilter wegens te hoge druk

                      Wat is nu 30 à 50 Euro gemiddeld voor een olie druktester ?

                      Als je permanent met te lage oliedruk rondrijdt , ga je de lagerschalen van de krukas als eerste schadegeval hebben : dat kost een bom geld meer om deze te vervangen ; dan spreek je van een “bottom end rebuild”

                        Ik zou daar niet teveel geld aan geven, nu de kans erg groot is dat het ergens anders ligt dan aan je meter. Zoiets op amazon , maar wel even checken of de juiste schroefdraad ertussen zit op die adapters (zie product description onderaan) ?

                        Ik zou de safety valve en pressure relief valve (laten?) nakijken, zij openen om druk te verlagen normaal. Als die ergens vastlopen is de druk permament te laag natuurlijk en anders zal het idd de oliepomp zijn tenzij er ergens gewoon een lek is dat bij opvoer van de druk door de pomp opent. Maar dat zou je dan op je blok/garagevloer moeten zien na een test ?

                            verse olie en oliefilter erop 3 maanden geleden, na de top rebuild…
                            ik kan dat uiteraard ook allemaal verversen…

                            kent iemand een goede drukmeter die ik in plaats van de druksensor kan inschroeven (en waar ik die kan kopen) ?
                            zou de druk eens willen meten rechtstreeks op het blokje…

                              Oliefilter verstopt ?

                                Welke waarde geeft de service manual op ? 4.5 bar bij +/- 4500rpm à 5000rpm llijkt me meer waarschijnlijker als 2.5bar max ; bij warme motor moet je minstens rond de 1 bar draaien op stationair
                                Ik zou toch verdere controles doen en de motor voorlopig niet laten draaien hoger dan stationair

                                Lijkt me eerder een “versleten ” Oliepomp ? is een tandwielpomp ? best is om een professionele oliedruk meter aan te sluiten :dan heb je dadelijk uitsluitsel

                                  UPDATE: sneller dan verwacht (dank u, Alpo.nl) werd vandaag de nieuwe oliedruk sensor geleverd…
                                  maar helaas, geen soelaas. Ben zonet testrit gaan afleggen, en koude of warme olie, aan 3000 of 4500 rpm…
                                  …2.5 bar blijft zo een beetje de bovengrens…

                                  contact uit = wijzer plat
                                  contact aan= wijzer springt op
                                  stationair toerental (ong. 900 rpm) = 1 bar

                                  daarna alles erboven qua ‘gas’ geven = 2.5 bar max.

                                  iemand die weet wat de volgende stap is ?
                                  en bovendien, niet onbelangrijk: schaad ik de motor niet tijdens dergelijke testrits waar de wijzer niet boven de 2.5 bar gaat ?

                                15 reacties aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 131)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.