1988 3.2 oliedruk

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 1988 3.2 oliedruk

  • Maker
    Discussie
  • Hallo…vraagje over oliedruk van mijn 3.2

    zonet een stevig ritje achter de rug…af en toe viel mijn blik op de drukmeter, die krijg ik maar niet (meer) boven de 2.5

    Als me herinner van ‘vroeger’, dan leek 1000 rpm zo ongeveer 1 bar, en 2000rpm 2 bar…
    als ik eens goed doordrukte, dan sprong zowel de toerenteller boven de 4000 rpm én de bar meter boven de 4…

    nu, ongeacht de rijstijl, blijft die max. net boven de 2 bar …bij neutrale versnelling (bv. aan stoplichten) valt die mooi terug naar 1 bar…

    is dit normaal (dat ik niet niet aan 4 bar lijk te geraken) ?

15 reacties aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 131)
    • Als je de bougies monteert bij een +:- koude motor en je respecteert onderstaande aanhaalmomenten , dan heb je nooit problemen :

      De aanhaalmomenten die de fabrikant van bougies opgeeft
      Diameter Schroefdraad Aanhaalmoment Aandraaihoek
      8 mm (met Pakkingring) 8-10Nm 1/3
      10 mm (met Pakkingring) 10-15 Nm 1/2
      12 mm (met Pakkingring) 15-20 Nm 1/2
      14 mm (met Pakkingring) 20-30 Nm 1/2 – 2/3
      met Conische zitting 1/16

      Kopervet kan je bvb gebruiken op de achterkant van de remblokken tegen piepgeluiden maar zeker niet aan de schroefdraad van de bougies of op andere schroefdraden.

      Kopervet of een ander soort vet mag je ook niet op vlakke delen monteren die met elkaar verbonden zijn dmv bouten en moeren ; voorbeeld centrale propshaft of aandrijfassen naar de wielen ( in vakjargon , de homokinetisch aandrijfassen ) 😀 😀

      Vetten op schroefdraad verminderen sterk het aanhaalmoment met alle gevolgen van dien: je creëert als het ware een filmlaag tussen 2 metalen delen of vlakken

        Ik denk dat het daar minder uitmaakt (hoewel ik dacht dat de bougies langs hun schroefdraad met de massa verbonden zijn en het electrisch niet ideaal is) maar wat kopervet dat in de verbrandingskamer terecht komt is minder erg en dat vindt zijn weg naar buiten wel.
        Als dat in uw olie terecht komt weet ik eigenlijk niet wat de gevolgen zijn want dat zijn toch dunne koperdeeltjes (wel zacht metaal) .

          oeps, en ik maar kopervet aan de schroefdraad van mijn bougies smeren…

          not done…lijkt het hier te zeggen

            Kopervet zou ik niet gebruiken in de schroefdraad van je oliecircuit.
            Gewoon wat olie op de schroefdraad en met relatief laag moment vastzetten, genoeg om de ‘washer’ lichtjes te vervormen die voor de sluiting moet zorgen. Max 35 Nm
            Alleen het moment om die bout door het blok en de olieleiding terug vast te zetten staat er niet meteen tussen daar spreken ze van op gevoel vastdraaien en dan 1/8 rotatie toevoegen. Beter niet overtrekken en als er dan toch een klein lekje is later bijdraaien denk ik dan ?

            Gevonden op Pelicanparts:

              op basis van jullie tips, gisterenavond de ganse montageblok succesvol kunnen verwijderen, en daarna via bankvijs de olie druk sensor.

              Nu pas begrijp ik wat men op het internet bedoelde met ‘die suckers kunnen erg vast zitten’…
              een sleutel 24 is toch al een redelijke hefboom, maar heb extensie moeten gebruiken…en dan nog aan het zweten omdat ik vreesde dat ik mijn
              werkbank ging overtrekken…

              niet
              normaal
              hoe
              vast
              die
              zitten…

              is de vraag natuurlijk: hoe monteer je de nieuwe sensor ? hoeveel Nm ? kopervet aan de schroefdraad smeren ?

              123

                sure, Gent is nie ver,

                  of ik kan ook de rit voor mijn rekening nemen, maar dan moet je me beloven dat je na de ‘demo-drop’
                  ook alles terug op zijn plaats vastzet, zodat ik veilig naar huis kan !

                    lees ik daar een voorstel om me het eens te komen tonen, ooit ? 🙂

                    123

                      zonder AC zou het dan toch moeten lukken van langs boven..
                      ooit ga je dat toch es moeten proberen hoor die partial drop.. eens je dat gedaan hebt zul je wel snappen hoe makkelijk het is, en hoe handig het is om bepaalde dingen aan de motor te bereiken en doen..bougies vervangen bv… rot klus ,zeker die achteraan.
                      easy peasy als je jezelf 10 cm extra ruimte geeft door het ding beetje te doen zakken.

                        vanavond betalen, ik vermoed donderdag of vrijdag geleverd, dit weekend installatie
                        dus maandag zeker feedback omtrent het eindresultaat

                        bedankt zover !

                          dat is mooi hetgeen ik besteld heb 🙂

                            Kijk hier eens op Pelicanparts voor de uitleg met foto’s.

                            Als je er makkelijk aan kan (a/c bracket weg) dan komt het erop neer om de olieleiding eerst lost te maken (32), dan de lange bout (48) uit het houderblok/motorblok los te maken (die gaat door de houder tot in het motorblok) en dan de houder met sender op de werkbank uit elkaar te krijgen. Lijkt me idd geen grote ingreep.
                            Bij installatie nieuwe sender zeker ook een nieuwe washer gebruiken (zwarte ring) en ik zou sowieso ook de ’47’ (aan beide kanten’ vervangen om lekvrij te zijn.

                            Soit, ter volledigheid het overzicht van het oliecircuit want het kan nog steeds zijn dan je pressure relief, safety valve, pomp of een lek ergens voor de lage druk zorgen (temperatuur van de olie blijft normaal neem ik aan omdat je daar niet van vermeld hebt) :

                              ik heb wel het geluk dat ik de airco heb opgegeven, en alles wat niet meer nodig was voor die airco, is eraf gegaan tijdens de valve job enkel maanden geleden.
                              Het lijkt er dus op (ondanks feit een US wagen te zijn) dat ik die ‘airco bracket problemen’ niet ga hebben.

                              De vraag is dan: is een partiële engine drop dan nog nodig of kan ik er zo bij ?

                              Want wat voor Vandamme ‘peanuts’ lijkt, geeft toch in mijn maag alvast een week gevoel 🙂

                              olie druk sensor besteld ondertussen bij alpo.nl (bedankt voor de tip, eerste kennismaking super vlot verlopen trouwens)

                              123

                                kweetniet, op de oudere 911 zat de olie druk sender dichter van de interne olie koeler, dus vlak bij het begin van de olie gallerijen, na de overdruk klep.., bovenaan, rechts van de carter ontluchting. en links van de interne thermostaat (37)

                                misschien heeft de 3.2 daar nog een connectie met een plug zitten..?

                                Niet bang zijn van een partiele drop.. het stelt echt niks voor.
                                Die achterste bouten zijn ellen lang en het is perfect mogelijk zonder leidingen van olie of benzine los te moeten maken.

                                het enige dat je doet is de motor een beetje kantelen en achteraan laten zakken. De voorste bouten maak je hoogstens een paar toertjes rond om wat wiebel ruimte te krijgen.. assen op versnellingsbak en zo kunnen gerust blijven zitten.

                                  @gdpsuz : 10 Ohm of 14 Ohm, dat kan het verschil niet maken voor de 0-bar meting. Maar die was OK, dat wisten we al. Dus nu is de kans dat (a) de oliedrukmeter niet goed meer werkt of (b) de oliedruk nooit meer boven de 2.5 bar komt (pomp, pressure relief valve vastgelopen, …) .

                                  Ik zit zelf op dat punt vast, mijn oliedruk springt ‘erratic’ rond bij momenten en bij het minste gas geven >2000 rpm -> >4 bar, >3000 rpm -> 5 bar (naald bovenaan). Ik dacht een eerst een elektrisch ground probleem maar kan niets vinden.
                                  Heb de oliedrukmeter gekocht (60 Eur of zoiets) en had die pelican thread ook gelezen !

                                  Echter
                                  1) Heb zelf nog nooit een partiële engine drop gedaan
                                  2) Die airco compressor support bracket (US version van de 911) zit sowieso lelijk in de weg en het lijkt erop dat ik zelfs de uitlaat gedeeltelijk moet lossen/demonteren om aan de onderste bout daarvan te geraken.

                                  Zo wordt iets dat simpel moet zijn plots een complexe job…

                                  @vandamme : Is er ergens anders een locatie waar ik zo’n oliedrukmeter zou kunnen bevestigen, ev mits een aanpasstuk ? Dan zou ik de nieuwe op een handiger locatie plaatsen en de oude eventueel gewoon laten zitten en wat rewiring doen.

                                15 reacties aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 131)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.