Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › 1988 3.2 oliedruk
- Dit onderwerp bevat 131 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 4 maanden geleden door 123.
-
MakerDiscussie
-
31 mei 2019 om 20:32
Hallo…vraagje over oliedruk van mijn 3.2
zonet een stevig ritje achter de rug…af en toe viel mijn blik op de drukmeter, die krijg ik maar niet (meer) boven de 2.5
Als me herinner van ‘vroeger’, dan leek 1000 rpm zo ongeveer 1 bar, en 2000rpm 2 bar…
als ik eens goed doordrukte, dan sprong zowel de toerenteller boven de 4000 rpm én de bar meter boven de 4…nu, ongeacht de rijstijl, blijft die max. net boven de 2 bar …bij neutrale versnelling (bv. aan stoplichten) valt die mooi terug naar 1 bar…
is dit normaal (dat ik niet niet aan 4 bar lijk te geraken) ?
-
MakerDiscussie
-
Vervangen die hap, maar voorzichtig zijn
Beter extra tijd spenderen in het eea demonteren voor easy access en montage blok lis te krijgen dan iets te mollen.. die rotdingen zitten echt vaak muur vast in dat montage blok.
Ik zou motor beetje laten zakken zodaje van onder erbij kunt
Waar zit jij ergens? eventueel kan iemand daar eens mee helpen.
zoeen semi engine drop stelt niks voor eens je het gezien hebt.[quote=”frankM” post=276791]Eerste test : De dashboardmeter én kablage checken.
De kabel die bovenop de drukmeter zit losmaken en verbinden met ‘Ground’ (tegen het motorblok houden en connectie maken) met contact aan (motor hoeft niet te draaien): dan zou de naald al exact op 0 moeten staan.
[/quote]–> KLOPT, meter springt ‘op’ van helemaal beneden naar de 0
[quote=”frankM” post=276791]
Dan de connectie met Ground verbreken (kabel gewoon los laten, nergens tegen) : dan zou de naald op 5 of hoger moeten staan (helemaal bovenaan).
[/quote]–> KLOPT, meter springt vlot naar de 5
Gebaseerd op jullie oordeel moet de oliedruksensor er dus uit…
[quote=”frankM” post=276791]
Als tweede test zou ik die doen die Vandamme voorschrijft: ik zou zonder je motor aan te zetten al eens meten welke weerstand je drukmeter geeft (zou laag moeten zijn) < 10 Ohm. Op uw multimeter : schakelaar in stand 200Ohm (groen), zwarte kabel (COM) tegen ground van wagen, rode kabel (V, Ohm) tegen de pin bovenop de drukmeter. Als je niet zeker bent of je oliedruk wel oploopt tot 5 bar dan is het natuurlijk moeilijk om te bekijken of die 5 bar ook wel degelijk 180 Ohm geeft. [/quote] zonder aanzetten motor: afhankelijk van waar op chassis ik meet, een waarde tussen de 11.2 en 14.7 Ohm. Is dat te hoog ? ik las: waarde moet laag zijn <10 Ohm... ?olie moet er niet af om die sender te vervangen… hoogstens een beetje olie die daaruit komt.. hou een vod en wat remmenreiniger klaar om nadien te kuisen.
multimeter kan niet dienen als potentiometer..
Het meet weerstand zonder er zelf ene te zijn.Eerste test : De dashboardmeter én kablage checken.
De kabel die bovenop de drukmeter zit losmaken en verbinden met ‘Ground’ (tegen het motorblok houden en connectie maken) met contact aan (motor hoeft niet te draaien): dan zou de naald al exact op 0 moeten staan.
Dan de connectie met Ground verbreken (kabel gewoon los laten, nergens tegen) : dan zou de naald op 5 of hoger moeten staan (helemaal bovenaan).
Als dit klopt bij jou dan weet je al dat de meter in je dashboard en je kablage tot ginder vooraan werkt. Indien niet, de oliedrukmeter eruit halen en apart testen (zonder kabel), kabel doormeten en bepalen waar de fout ligt.Indien de eerste test wel geslaagd is, dan kan het enkel nog zijn dat de oliedruk écht altijd onder de 2.5 bar blijft of je ‘meter/sender’ stuk is.
Als tweede test zou ik die doen die Vandamme voorschrijft: ik zou zonder je motor aan te zetten al eens meten welke weerstand je drukmeter geeft (zou laag moeten zijn) < 10 Ohm. Op uw multimeter : schakelaar in stand 200Ohm (groen), zwarte kabel (COM) tegen ground van wagen, rode kabel (V, Ohm) tegen de pin bovenop de drukmeter. Als je niet zeker bent of je oliedruk wel oploopt tot 5 bar dan is het natuurlijk moeilijk om te bekijken of die 5 bar ook wel degelijk 180 Ohm geeft. Dus als alle testen tot hierboven positief zijn, is het het beste dat je de drukmeter toch vervangt door een nieuwe, dan kan je dat ook al uitschakelen (zie alle nuttige opmerkingen van vandamme). Niet gewoon los wringen !!! Als die nieuwe drukmeter ook maar 2.5 bar geeft dan zit het hem vanbinnen (overdrukklep, ...)
ik heb een Benning MM3 multimeter…maar geen idee of je daar ook die klok mee kan testen ?
naast ‘porsche technisch’ heb ik blijkbaar ook nog een opleiding nodig ‘gebruik je multimeter voor iets meer dan het meten van spanning’…God, I feel stupid…
enig idee of die multimeter als een potentiometer kan dienen ?
thanks G
moet de olie eraf als je aan die oil pressure sender werkt (of nog beter : gans die montage klok eruit haalt) ?
Ik zou eerst de klok eens testen met potentiometer.
veel kans dat je via de draad in de motorruimte de klok ook niet kan aansturen.. en dat het bedrading of klok is die slecht werkt.Dat kan zonder de motor te doen draaien, dus nul risico.
Als dat wel allemaal werkt, kun je best eens een andere olie druk zender zoeken/lenen/kopen.
Die erop vijzen en dan ga je normaal gezien heel snel zien of je druk hebt of niet want bij koude motor moet je meteen hoge druk zien bij koude olie.Wat betreft sleutel.. die dingen zitten vaak muurvast in dat montage blok.
en het is risico op dingen kapot maken bv :http://forums.pelicanparts.com/porsche-911-technical-forum/582593-broke-piece-metal-how-fix.html
Best het montage blok en al demonteren. en dan op werkbank zender uit dat montage blok halen (in een vijlstaak vast zetten).
Soms kan het helpen om de motor een beetje te laten zakken zodat je er van onder bij kan.
Krik onder motor, 2 bouten achteraan lossen, en achterkant een 15 cm zakken.
klinkt lastig, maar valt op zich wel mee als je het al eens gedaan hebt…Hey Vandamme, bedankt voor de uitgebreide checklist !
ik ga er deze week werk van maken…zowel bij koud als warm krijg ik ongeveer 1 bar bij stationair draaien, en 2.3 ongeveer bij warm (of in toeren).
Recentelijk is er aan de motor gewerkt, wegens olie’vuile’ bougies cyl 4 en 5 is de ‘kop’ eraf gegaan en herdaan (olielekken via klepgeleiders).
Daarna een 750 km mooie oliedruk gehad.Temperatuur van de olie gaat tot voorbij het 1/3de streepje, daarna lijkt de thermostaat in gang te schieten en koelt de olie wat af…die blijft dan net onder/op/boven de 1/3de markering …bij lang stationair draaien (bv. aan stoplicht) stijgt die wat. Dus qua olietemperatuur, versheid van de olie en oliepeil lijkt
alles in orde.Mocht ik het met mijn beperkte kennis zelf kunnen samenvatten, dan zou het inderdaad zijn: de wijzer van de drukmeter geraakt niet hoger dan 2.5 bar.
Nu, mocht ik zelf niet ver(der) geraken, zou je met zo een wagen toch nog op de baan durven voor de rit naar de garagist ?
Tweede vraag: bestaat er een speciale sleutel om die oliedruk sensor eruit te halen ? lijkt me een dik lomp ‘ding’ waar niet direct een sleutel op past ?Kan van alles zijn
kapotte klok
kapotte zender,
kapotte draad of slechte aarde bij je klokken..
Electra : als het niet werkt is het stroom, als het slecht werkt is het de aardeoverdruk klep kapot.
te warm lopen en olie te dun
olie pomp gaarZie je een verschil tussen koude en warme motor?
bij koude motor moet die dikkere olie hoge olie druk opleveren. Ruim voorbij de 4 Bar.Wordt je olie radiator vooraan warm bij warme motor?
Zoniet is je thermostaat of leiding kapot, en loopt je motor vermoedelijk te warm
Zie je iets anders van temperatuur bij vroeger?Wat is de historiek van de auto?
Heb je recent iets laten doen, olie (laten) verversen
ander onderhoud of revisie werk?
Is er recent “iets” in veranderd aan je auto?1 druk sensor uitmeten
draad op de zender los maken
positief op de zender
ngatief gronden op het chassis
multimeter op OHMS zettenmotor starten
0 bar – 9.5 ohms
5 bars – 168.9 ohms.Je klok kun je eventueel testen als je een potentio meter met een bereik van 0-400 of 500 ohm hebt..
In principe moet je daarmee de klok kunnen aansturen…Als je niks krijgt op die sender is hij mogelijks kapot.
Dan vervang je die.. als de 2e ook niets doet heb je een groter probleem.. mechanische druk meter zoeken en die erop zetten om olie druk mechanisch te meten.‘t is dat ding dat rechts naast de ‘fan’ zit ? eerst heb je de olietemp meter en dan de oliedrukmeter…toch ?
Dat is niet ‘normaal’ maar grootste kans is dat de oliedrukmeter het laat afweten. Dat stukje kost maar een goeie 60 EUR, dus eerst die vervangen en dan zien of de nieuwe hetzelfde zegt.
… Soit, dat is de theorie, ik heb de nieuwe liggen maar door de airco compressor en zijn houder is die oliedrukmeter nagenoeg onbereikbaar om hem iop een veilige manier uit zijn houder te schroeven zonder er teveel kracht op te zetten. Na wat navragen blijkbaar best een ‘partial engine drop’ doen ofwel de uitlaat weghalen, dan de airco houder losmaken en die weghalen en zo de oliedrukmeter bereikbaar maken 🙁
Dat ding hadden ze een betere plaats kunnen geven
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.