2.7 naar 3.2

• Maker
    Discussie

• rjf

Is overstappen de moeite van een 986 2.7 naar een 987 S met sport chrono packet … ? Iemand die met beiden gereden heeft ?

12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
    • rjf

Ik zou zowieso voor een 987 gaan dan. (280/295 ponnies)

Een overstap kost toch aardig wat geld (opnieuw BIV, verlies op de verkoop van de 2.7) dus moet ineens de moeite zijn. (Veel) meer paarden en een meer up to date uiterlijk/interieur.

Ponnies zijn nog wild en onstuimig 🙂

oei ponnies en geen brabantse trekpaarden zoals we van porsche gewoon zijn 🙂

jawohl, mijn 2000 Boxster S was een 3.2 met idd 252 ponnies onder de motorkap

zal wel een duidelyk verschil merkbaar zijn denk ik.
                2.7=220 PK en een 3.2= 295 PK
                75PK extra voor zelfde wagen + 6versnellingsbak en betere remmen.
                inderdaad je zal meer moete betalen aan vadertje staat maar dat is aan ieder voor zich uit te maken of je het dat waard vind.
                ikzelf zou zeggen ja,als ik daarmee meer rijplezier zou beleven zou ik het dit waard vinden.
                missch is een 3.2 gaan proefrijden.
                of is chiptunen van je 2.7 geen optie?

@porschky
                :was de 1ste boxter s een 3.2?ik geloof dat die252 PK hadden maar weet ni meer juist welke cc ze hadden.

@rjf
                laat ons zeker de uitkomst van je beslissing weten 😉

rjf

De oorsponkelijke 2.5 motors waren idd beruchte ploffertjes (net als de 996 3.4). Een van de redenen waarom ik de duurdere 2.7 gekocht heb. (alsook de extra PK’s al valt dit wat tegen aangezien mijn 2.7 een officieel Belgische is met dus fiscaal aantrekkelijke pk’s)

Anoniem

rjf schrijft:

Als bijkomende vraag dan, de 987 3.4 is dat dezelfde motor als de beruchte 3.4 in de 996 ?

Ik denk het niet, beide dateren uit verschillende periodes: de 996 3,4 van 1997 tot 2001, de Boxster met een 3,4 was van daarna. De Boxster S was in het begin een 3,2. Maar er zijn wel overeenkomsten qua architectuur tussen die motoren, ook de Boxster motoren hebben dacht ik last gehad van de offcieuze motor problemen uit de 996. Waarmee ik niet gezegd heb dat die problemen al dan niet bestonden.

Deepee maakt een rationele maar niet verkeerde redenering: als je je wagen vooral als een vervoermiddel van A naar B beschouwt, heeft jouw 986 inderdaad meeeer dan genoeg aan boord om deftig mee te snorren, aan een meer schappelijk budget dan een S. En zeker aangezien je al met de 2.7 rijdt! Want de 2.5, tja, die had niet bepaald veel overschot wat PK’s noch standaarduitrusting betreft.

Persoonlijk denk ik dat de verschillen tussen de eerste generatie 2.5 en ‘S’en groter was dan bij de latere modellen, en zeker nu. Die eerste S had een 6-versnellingsbak en de remmen van de 911, en een ruime surplus aan PK’s. Die 2.5 moest het allemaal met wat minder doen, en was in vele opzichten een ‘instapmodel’. De nieuwe 2.9 ‘basis’ heeft al bijna evenveel PK’s als de eerste 3.2 S, maar kost indertussen toch ook al wel een ferm stukje meer!

Terugkerend naar jouw vraag: ja, het zal zeker een verschil geven, maar een verschil dat enkel de sportievere passie aan zal spreken, niet de ratio, noch de boekhouder. Maar dit gezegd, moesten we allemaal enkel rationeel kopen, reden we allemaal met klein Toyota’tje of zoiets, daar kom je ook goedkoop mee van A naar B… 😉

Korte intro:
                        Toen de cayman S uitkwam ben ik deze gaan testrijden samen met de boxster 987 2.7.
                        De boxster om dan het verschil te weten. De gewone cayman zou later uitkomen met dezelfde 2.7 motor als die van de 987.

Mijn situatie:
                        Ik rijd met de boxster als tweede auto zo’n 5000 km per jaar en woon in de kempense regio waar snelheidszones 70 km, flitspalen en sinds kort ook trajectcamera’s sneller opduiken dan paddestoelen in een champignonkwekerij. Het lijkt of men de borden “bebouwde kom” telkens verder weg van de kerktorens plant als je er langs geweest bent. Verkeer wordt alsmaar drukker omdat men ringwegen van 2×2 rijstroken met witte verf herleidt tot éénbaansvakken met plantenbakken en verkeerslichten die liefst niet op elkaar staan afgesteld zoals in het buitenland en in de stadskernen overal eenrichtingsverkeer ingevoerd wordt.

Mijn conclusie:
                        Waarom zou je dan nog meer PK’s en koppel willen?
                        – om BHV te sponseren met BIV
                        – meer wegentaks en verzekering op te hoesten ieder jaar
                        – meer accijns te betalen via je hoger verbruik
                        – af en toe nog een extra verkeersboete
                        – en goed opletten of je rijd een velg stuk tussen het ene hol en andere gat in het wegdek

Om netjes in de file te staan achter Priussen of in colonne te rijden achter een reeks driecilinder diesels 😳

Ik blijf gezelling maar met minder plezier dan vroeger met mijn 986 2.5 rondkarren.

Wim

Dat bedoelde ik dus ook met op toeren houden. 😉

Maar op gebied van de motor kan ik je geen antwoord geven. 😳
                          Even geduld, ze melden zich wel.

rjf

Dat gevoel heb ik dus ook bij mijn 2.7, als je doortrekt uit stilstand gaat hij echt goed (zeker in 2e word je lekker in je zetel gedrukt). Maar in het alledaags verkeer vind ik hem opvallend mak als je achter een trage voorligger hangt en vlot wil inhalen. Heb soms echt het gevoel dat hij onder de 4000 niet tot zijn recht komt. Als bijkomende vraag dan, de 987 3.4 is dat dezelfde motor als de beruchte 3.4 in de 996 ?

Wim

Heb ze zelf niet gehad, maar wel in gereden.

Het grote verschil wat mij opviel, is dat de 3.2 veel beter op pakte onderaan in toeren, en deze wat soepeler is, terwijl de 2.7 wat meer op toeren gehouden moet worden.
                              Voor de rest fijne rijders auto.

Maar denk dat je de specifieke verschillen wel van die rijders hier op het forum gaat krijgen. 💡

12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.