Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › Boxster › 20″ wielen op 981 met of zonder PASM?
- Dit onderwerp bevat 17 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 2 maanden geleden door
bccars.
-
MakerDiscussie
-
20 december 2016 om 11:24
Beste 981 bezitters, ik wil beroep doen op jullie ervaring wat betreft 20″ wielen op een 981 (Boxster).
Mijn 987 heeft 19″ velgen en standaardophanging en dat is goed op het vlak van comfort zolang de baan goed ligt.
Ik heb de 718 Boxster en Cayman gereden met de 20″ wielen en PASM. Het verschil tussen Normal en Sport merk je goed als je over slechte weg of kasseien rijdt. PASM was sowieso een optie die ik aangevinkt heb op de configurator van de 718. 🙂
Van de 981 heb ik van “horen” zeggen dat de 20″ wielen worden afgeraden bij een standaardophanging omwille van oncomfortabel.
Ik heb er ene op het zicht maar zonder PASM. Het is natuurlijk een vrijetijdswagen waarmee eens op reis wordt gegaan maar niet voor dagelijks gebruik.
Hoe zit het met jullie ervaring? -
MakerDiscussie
-
[hide]Bij mij is de horror show van het schakelen in sportplus zo erg dat mijn achterkant er van uitbreekt op natte baan, geschakeld met flippers en stuur recht ! It just plain sucks. Nu moet ik zeggen, heb een testritje gedaan met de 991.2 en daar is dat euvel bijna geheel opgelost. Je voelt wel dat de versnelling er hard inknalt, maar dat artificiele gehotsebots is nagenoeg eruit.[/hide]
[quote=”DST” post=245998]Sport / Sport Plus geeft bij mijn beide Spyders een gigantisch verschil op gebied van schakelen, tractie (ingrijpen) en geluid
Als je geen verschil merkt, misschien uw voiture is binnendoen bij OPC[/quote]
+1
Qua schakelen met de pdk in sport vs sportplus/chrono dinges moet je wel onderscheid maken tussen de automatische stand en zelf schakelen met de flippers. Om één of andere reden is dat met de flippers veel beter.
Mogelijk is dat omdat dat een beetje aansluit bij de manier waarop mijn Z4 met enkele koppeling-SMG in de sportstand schakelde. Smooth was het nooit, maar door gewenning leerde ik om net effe van het gas te gaan bij het opschakelen, wat je uiteraard niet kan in de volautomatische stand. Probeer het eens! Werkt heel bevredigend…
[quote=”DST” post=245998]Sport / Sport Plus geeft bij mijn beide Spyders een gigantisch verschil op gebied van schakelen, tractie (ingrijpen) en geluid
Als je geen verschil merkt, misschien uw voiture is binnendoen bij OPC[/quote]
[hide]
OF … ikke naar de oorarts 🙂
want ik hoor echt eerlijk waar bij de mijne geen verschil tussen sport en sportplus.Schakelen voel ik wel natuurlijk, daar kan je niet naastvoelen, da’s dikke kak in sportplus.
Tractie/ingrijpen, voel ik allemaal niks van. Heb dan wel de optie PBSSP gekozen natuurlijk, Porsche Bumper Sticker SlowPoke.
Toch interessant om te zien hoe verschillende mensen dezelfde dingen anders percipieren. Dat drukt me weer met de neus op de feiten dat waarheid geen zwart-wit gegeven is en dat Kris Peeters misschien toch niet de gestoorde leugenaar is die hij lijkt ..
[/hide]@ BC cars: Er was een zeer groot verschil in geluid bij zowel acceleratie als terugschakelen. Bij het terugschakelen heb je dat diepe geroffel dat het net wat agressiever doet overkomen. Kan natuurlijk wel zo zijn dat je dat bij een Boxster veel beter kan horen dan bij een Cayman of 911 coupé. Die 718 Cayman S met sportuitlaat en sport chronopakket is in het geheel niet te vergelijken op het vlak van geluidsbeleving in de “cockpit”.
Bandendruk stond mss wat laag. Zat rond de 2 bar volgens de boordcomputer.
Anyway, er is helaas geen deal bezegeld dus de dromen worden opgeborgen voorlopig en we doen nog wat verder met de 987.
Die heeft tenslotte nog maar 75K km waavan ik met veel plezier er 25K zelf van gereden heb zonder PASM, Sportchrono, sportuitlaat, pdk en zetelverwarming. :first:Sport / Sport Plus geeft bij mijn beide Spyders een gigantisch verschil op gebied van schakelen, tractie (ingrijpen) en geluid
Als je geen verschil merkt, misschien uw voiture is binnendoen bij OPC
[quote=”Harley G” post=245980]Ben het daarnet dan maar zelf gaan uitzoeken. 987 met standaard ophanging en Sport Chornopakket + Sportuitlaat +PDK op 20″ Carrera S velgen.
Valt reuze mee. In vergelijking met mijn 987 op 19″,is de 981 comfortabeler.
Een optie die vanafnu wel op mijn verlanglijstkomt te staan, is het Sportchronopakket. Op 718 Cayman S waarmee ik gereden heb, stond het ook in combinatie met de sportuitlaat maar eerlijk gezegd is dat op een flat six toch wel een gigantisch verschil. :coolness: :happydance:
PASM is mijn inziens dus geen must voor 20″ schoeisel bij vrijetijdsgebruik…
Het sportchronopakket wel :first:[/quote]Gert, ik kan jouw logica in de verste verte niet volgen. Over welk “gigantisch verschil” heb je het ?
Heb heb in al die jaren nooit enige toegevoegde waarde gezien in sportchrono. Zelfs op circuit is het borderline nutteloos. Ik hoor letterlijk GEEN VERSCHIL in mijn sportuitlaat in de standaard sport stand ivm de optionele sportplus stand van de sportchrono.
Het enige wat die sportchrono doet is je pdk shifts naar de kloten helpen, schakelt precies als een mongool die leert autorijden zo schokkerig. En die extra slip angle en andere blablabla die er zogezegd inzit ben ik nog niet tegengekomen. Wel een mooi klokje !
What am I missing ?Afin, 1 essentiele factor ben je nog vergeten in je vergelijking. Bandendruk ! Zolang je die niet kent ben je appelen en peren aan het vergelijken ! Een paar honderd grammen meer of minder in je banden kan een WEEEEERELD van verschil geven in je gevoel van comfort ! En dan zegt dat vergelijk van PASM en geen PASM helemaal niks meer !
On a different note: Ben je al bij Ellis Gourmet Burgers in Hasselt gaan eten ?
Met of zonder PASM is toch niet belangrijk als je op zoek bent naar comfort?
Zonder PASM (of met de PASM uitgeschakeld) rijdt hij ‘t comfortabelst.Daar worden een pak open deuren ingetrapt genre “in de winter is het kouder” maar dat had ik al kunnen afleiden uit de contradictio in terminis “tuner-university”
Het ‘bokken’ van de voorwielen had ik ook met 18″ zomerbanden hoor als het kouder is, ik wijt het maar aan het hardere rubber.
edit: nog een interessant stukje over wielen en banden http://www.tuneruniversity.com/blog/2011/04/wheel-tech-part-iii-wheel-diameters-effect-on-performance/[quote=”marcelvl” post=245977]Heb op mijn 981 20″ en rij ,meestal , gewoon ..dus zonder de PASM .aan..de start/stop steeds uit en de PSE .uiteraard aan .
Is hard maar doenbaar . Is wel zo dat ik haast altijd vrijetijd: dus meestal relax rij ,
op autoweg naar zuiden bv rij ik steeds “gewoon” ;
zitten de P zero op …weet niet wat het met andere banden is ![/quote]Als je PASM hebt, staat dat altijd “aan”, maar ik neem aan dat je de sportstand bedoelt.
Als het klopt wat ik er van gelezen heb, is de normale stand van het PASM net iets zachter dan de standaardophanging.
Op de mijne heb ik PASM met in de zomer 20″ maar de winterset is 18″. Het verschil is na de wissel steeds opmerkelijk. Hoewel het met de 20″ best uit te houden is. Ik vind het wel leuk om het ene seizoen zus en het andere zo te rijden… Ook met de 18″ kun je lekker in de bochten leunen. Conclusie: het is allemaal niet zo belangrijk!
Nadeel van de 20″ is het “bokken” van de voorwielen bij het inparkeren.
Sport chrono pakket: in combinatie met de automatische stand van de bak is dat zowat onbruikbaar brutaal. In manuele modus echter best wel fijn.
Ben het daarnet dan maar zelf gaan uitzoeken. 987 met standaard ophanging en Sport Chornopakket + Sportuitlaat +PDK op 20″ Carrera S velgen.
Valt reuze mee. In vergelijking met mijn 987 op 19″,is de 981 comfortabeler.
Een optie die vanafnu wel op mijn verlanglijstkomt te staan, is het Sportchronopakket. Op 718 Cayman S waarmee ik gereden heb, stond het ook in combinatie met de sportuitlaat maar eerlijk gezegd is dat op een flat six toch wel een gigantisch verschil. :coolness: :happydance:
PASM is mijn inziens dus geen must voor 20″ schoeisel bij vrijetijdsgebruik…
Het sportchronopakket wel :first:Heb op mijn 981 20″ en rij ,meestal , gewoon ..dus zonder de PASM .aan..de start/stop steeds uit en de PSE .uiteraard aan .
Is hard maar doenbaar . Is wel zo dat ik haast altijd vrijetijd: dus meestal relax rij ,
op autoweg naar zuiden bv rij ik steeds “gewoon” ;
zitten de P zero op …weet niet wat het met andere banden is !
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.