2008 Cayenne VOLT meter

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Cayenne 2008 Cayenne VOLT meter

  • Maker
    Discussie
  • Hallo iedereen,

    De laatste tijd heb ik de indruk dat de Cayenne slechter start. Dit wil zeggen niet altijd van de eerste keer maar dat ik een 2de keer de sleutel moet omdraaien.
    Ik dacht aan de batterij maar die is pas vervangen in januari 2014.
    Dus mss zit ik ergens met een verlies? Als ik het contact opzet dan staat de voltmeter juist onder de 12V (11,9V). Als ik rij staat hij op 14V.
    Zijn dat normale indicaties?

    Alvast bedankt voor jullie inbreng.

    Dino

10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
    • [quote=”Dino737″ post=232521][quote=”Dino737″ post=229682]Hallo iedereen,

      De laatste tijd heb ik de indruk dat de Cayenne slechter start. Dit wil zeggen niet altijd van de eerste keer maar dat ik een 2de keer de sleutel moet omdraaien.
      Ik dacht aan de batterij maar die is pas vervangen in januari 2014.
      Dus mss zit ik ergens met een verlies? Als ik het contact opzet dan staat de voltmeter juist onder de 12V (11,9V). Als ik rij staat hij op 14V.
      Zijn dat normale indicaties?

      Alvast bedankt voor jullie inbreng.

      Dino[/quote]

      Ik heb van iemand de tip gekregen dat het eventueel de startmotor zou kunnen zijn.
      Iemand anders met een Cayenne die al zijn startmotor heeft moeten veranderen?

      Ik heb dit op het internet gevonden: http://www.pelicanparts.com/techarticles/Porsche-Cayenne/
      (de reactie onder het artikel van “Kel-Tec-Innovations” is exact wat ik dus ook heb)

      Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

      Dino[/quote]

      Ter afsluiting voor de mensen die eventueel hetzelfde zouden hebben:
      Ik heb de startmotor laten vervangen en sindsdien (nu toch al 1 maand) geen problemen meer gehad. Start zoals nieuw 😀

        als je rijdt 14V, met contact aan 12V en tijdens het starten niet onder de 10V; dat zijn normale waarden en duiden op een batterij en alternator in goede conditie.
        de startmotor kan één van de mogelijke oorzaken zijn, maar ook de stroomdraad naar de startmotor is ‘slijtgevoelig’ kan evt de bron van deze ellende zijn.

          [quote=”Dino737″ post=229682]Hallo iedereen,

          De laatste tijd heb ik de indruk dat de Cayenne slechter start. Dit wil zeggen niet altijd van de eerste keer maar dat ik een 2de keer de sleutel moet omdraaien.
          Ik dacht aan de batterij maar die is pas vervangen in januari 2014.
          Dus mss zit ik ergens met een verlies? Als ik het contact opzet dan staat de voltmeter juist onder de 12V (11,9V). Als ik rij staat hij op 14V.
          Zijn dat normale indicaties?

          Alvast bedankt voor jullie inbreng.

          Dino[/quote]

          Ik heb van iemand de tip gekregen dat het eventueel de startmotor zou kunnen zijn.
          Iemand anders met een Cayenne die al zijn startmotor heeft moeten veranderen?

          Ik heb dit op het internet gevonden: http://www.pelicanparts.com/techarticles/Porsche-Cayenne/
          (de reactie onder het artikel van “Kel-Tec-Innovations” is exact wat ik dus ook heb)

          Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

          Dino

            Bedankt voor uw reactie.
            De zoekfunctie heb ik zeker al gebruikt maar ik heb niets gevonden ivm de “reconditioneringsstap”.

            Mijn vraag was mss niet helemaal duidelijk maar ik ben mij wel bekend met CTEK en de kwaliteit ervan, ik ben meer specifiek op zoek naar meer info en ervaringen ivm die “reconditioneringsstap”.

              had je zelf de zoekfunctie al eens geprobeerd ? er staan op FPB tal van ervaringen met CTEK KLIK

                Heeft er iemand ervaring met deze lader van CTEK?
                http://ctek.com/be/nl/chargers/MXS%205.0%20TEST%20AND%20CHARGE

                Er staat een reconditioneringsstap op om sterk ontladen en gestratificeerde accu’s te herstellen.
                [i]”RECOND-optie:
                Voor het reconditioneren van lege accu’s. Gebruik deze herstelfunctie jaarlijks en na elke diepe ontlading voor een maximale levensduur en capaciteit van de accu. Met de RECOND-optie voegt u STAP 6 toe aan het geselecteerde oplaadprogramma.
                STAP 6: RECOND
                Selecteer het RECOND-programma als u de reconditioneringsstap in het oplaadproces wilt opnemen. Tijdens deze stap wordt de spanning verhoogd om een gecontroleerde gasvorming in de accu te bewerkstelligen. Door de gasvorming wordt het accuzuur ‘omgeroerd’ en krijgt de accu nieuwe energie.”[/i]

                  Ik wou het al niet geloven dat het de batterij was. Heb het nog eens nagekeken en ze is pas vervangen in jan 2014. 🙁
                  (en dan nog wel bij Porsche Antwerpen)…

                  S2

                    Je batterij heeft zijn beste tijd gehad.

                    11V is nog net voldoende om de startermotor rond te draaien, welliswaar aan een veel lagere snelheid, waardoor je inderdaad de indruk krijgt dat het langer duurt.

                    Dat je motor steeds start, is niet echt verwonderlijk bij een benzine. Die heeft echt niet veel nodig om te starten. Als je motor goed onderhouden is, heeft hij meestal aan enkele rotaties genoeg om te starten.

                    Beter nu vervangen dan te wachten en op een bepaald moment vast te stellen dat de starter niet meer wil ronddraaien.

                      Heb er gisteren eens op gelet.
                      Als ik start, dan zakt hij naar 11V ongeveer.

                      Ik heb de indruk dat de startmotor iets langer moet werken om de motor te doen aanslaan. Maar tis mss maar een indruk want hij start wel zo goed als altijd van eerste keer.

                      S2

                        Eigenlijk zou je moeten kijken “onder belasting”. Dus naar hoeveel zakt je batterij tijdens het starten? Dat is veel interessanter dan de onbelast spanning.

                        Je alternator geeft in elk geval genoeg, 14V is een heel normale waarde.

                        11.9V onbelast is niet slecht, maar zeker ook niet fantastisch. Ik zou liever een dikke 12V zien (12.3 ofzo 🙂 )

                      10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.