2015 FIA WEC

  • Maker
    Discussie
  • het fabrieksteam van Manthey racing is na 6h racen op Silverstone op een tweede plaats geëindigd in GTE-PRO.
    hopelijk doen ze het nu tijdens het verlengde weekend van 30 april beter op Spa-Francorchamps.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 51)
    • Heb de race gevolgd op motors TV. het was zenuwslopend maar ze hebben de 17 over de meet gekregen 😀

        Heb de race gevolgd op motors TV. het was zenuwslopend maar ze hebben de 17 over de meet gekregen 😀

          heb het gevolgd op de app, vond wel dat er heel weinig volk was op de tribune. 😯

            heb het gevolgd op de app, vond wel dat er heel weinig volk was op de tribune. 😯

              Porsche takes it all


              Zege en titels bij rijders en constructeurs in LMP1 en LM GTE, dat is de oogst van Porsche na de afsluitende race van het WK Uithouding of WEC in Bahrein. Timo Bernhard, Brendon Hartley en Mark Webber zijn de nieuwe wereldkampioenen uithouding, maar de titelstrijd was er geen zonder slag of stoot. Motorproblemen maakten dat de rijders van de Porsche 919 Hybrid niet zeker waren van hun titel tot de laatste meter. Hun teamgenoten Romain Dumas, Neel Jani en Marc Lieb wonnen de race in Bahrein. In GT was de rijderstitel voor Richard Lietz, Porsche pakte er de constructeurstitel.

              Het werd nog een beklijvende finale in het Midden-Oosten. Al snel kenden de leiders in het kampioenschap, Timo Bernhard, Brendon Hartley en Mark Webber, technische problemen en gingen meerdere ronden verloren. Achtervolgen was moeilijk, want de wagen kwam nooit nog op niveau. De #7 Audi R18 van Lotterer, Treluyer en Fässler leek ervan te profiteren, maar alleen als de Audi R18 zou winnen. Dat lukte niet, de zege ging immers voor het eerst dit seizoen naar de #18 Porsche 919 van Romain Dumas, Neel Jani en Marc Lieb. Lotterer en co werden tweede, ook meteen hun plek in het WK, terwijl de Toyota #2 van Conway-Wurz-Sarrazin voor het eerst sinds lang op het podium stond. Porsche was al zeker van de constructeurstitel in LM P1 en dus nu pakken Timo Bernhard, Brendon Hartley en Mark Webber dus ook de rijderstitel. De zege bij de private LM P1 was voor de Rebellion R-One #13 van Imperatori/Tuscher/Kraihamer.

              G-Drive in LMP2

              KCMG en G-Drive Racing waren de kanshebbers op de titel in LM P2 en het werd na een zeer spannende strijd uiteindelijk de G-Drive Racing Ligier JS P2 die met de zege ging lopen. Julien Canal, Sam Bird en Roman Rusinov mogen zich zo winnaars noemen van de Trophy Endurance FIA Rijders LM P2.

              GT: Porsche en Ferrari

              Patrick Pilet en Fred Makowiecki wonnen in GTE, maar de titel was voor hun teamgenoot Richard Lietz. De Ferrari 458 GTE van AF Corse met Bruni-Vilander werd tweede, meteen ook de plaats in de eindstand van het rijderskampioenschap. Paul Dalla Lana, Mathias Lauda en Pedro Lamy tot slot wonnen met hun Aston Martin Vantage GTE #98 de wedstrijd in GTE Am en daar was de titel weggelegd voor Victor Shaytar, Andrea Bertolini en Alexey Basov in de SMP Racing Ferrari.

              bron

                Porsche takes it all


                Zege en titels bij rijders en constructeurs in LMP1 en LM GTE, dat is de oogst van Porsche na de afsluitende race van het WK Uithouding of WEC in Bahrein. Timo Bernhard, Brendon Hartley en Mark Webber zijn de nieuwe wereldkampioenen uithouding, maar de titelstrijd was er geen zonder slag of stoot. Motorproblemen maakten dat de rijders van de Porsche 919 Hybrid niet zeker waren van hun titel tot de laatste meter. Hun teamgenoten Romain Dumas, Neel Jani en Marc Lieb wonnen de race in Bahrein. In GT was de rijderstitel voor Richard Lietz, Porsche pakte er de constructeurstitel.

                Het werd nog een beklijvende finale in het Midden-Oosten. Al snel kenden de leiders in het kampioenschap, Timo Bernhard, Brendon Hartley en Mark Webber, technische problemen en gingen meerdere ronden verloren. Achtervolgen was moeilijk, want de wagen kwam nooit nog op niveau. De #7 Audi R18 van Lotterer, Treluyer en Fässler leek ervan te profiteren, maar alleen als de Audi R18 zou winnen. Dat lukte niet, de zege ging immers voor het eerst dit seizoen naar de #18 Porsche 919 van Romain Dumas, Neel Jani en Marc Lieb. Lotterer en co werden tweede, ook meteen hun plek in het WK, terwijl de Toyota #2 van Conway-Wurz-Sarrazin voor het eerst sinds lang op het podium stond. Porsche was al zeker van de constructeurstitel in LM P1 en dus nu pakken Timo Bernhard, Brendon Hartley en Mark Webber dus ook de rijderstitel. De zege bij de private LM P1 was voor de Rebellion R-One #13 van Imperatori/Tuscher/Kraihamer.

                G-Drive in LMP2

                KCMG en G-Drive Racing waren de kanshebbers op de titel in LM P2 en het werd na een zeer spannende strijd uiteindelijk de G-Drive Racing Ligier JS P2 die met de zege ging lopen. Julien Canal, Sam Bird en Roman Rusinov mogen zich zo winnaars noemen van de Trophy Endurance FIA Rijders LM P2.

                GT: Porsche en Ferrari

                Patrick Pilet en Fred Makowiecki wonnen in GTE, maar de titel was voor hun teamgenoot Richard Lietz. De Ferrari 458 GTE van AF Corse met Bruni-Vilander werd tweede, meteen ook de plaats in de eindstand van het rijderskampioenschap. Paul Dalla Lana, Mathias Lauda en Pedro Lamy tot slot wonnen met hun Aston Martin Vantage GTE #98 de wedstrijd in GTE Am en daar was de titel weggelegd voor Victor Shaytar, Andrea Bertolini en Alexey Basov in de SMP Racing Ferrari.

                bron

                  Porsche is met 919 Hybrid de nieuwe wereldkampioen WEC-uithoudingsracen

                  Met een nieuwe overwinning in Shanghai, de vijfde opeenvolgende al dit seizoen, heeft Porsche zich verzekerd van de WEC-titel. Hun eerste in het uithoudingsracen sinds 1986
                  Slechts twee jaar had het teruggekeerde Porsche, in vroegere tijden ook al een grote specialist (met 12 titels tussen 1964 en ’86), nodig om de discipline terug te domineren. Kon Audi in het begin van het seizoen, met overwinningen in Silverstone en Spa, nog even de schijn ophouden, dan toont Porsche zich sinds zijn overwinning in de 24 Uur van Le Mans echt onoverwinnelijk.
                  De racewagens uit Stuttgart wonnrn sindsdien alle wedstrijden, de laatste vier zeges waren voor de 919 Hybrid met nummer 17 van het trio Bernhard, Hartley en ex-Formule 1-rijder Webber. In China werd de 18 van Dumas, Lieb en Jani tweede, voor de twee Audi’s. Die R18 e-trons eindigden in dezelfde ronde, de absoluut niet meer competitieve Toyota’s TS 040 slechts vijfde en zesde met dan ook nog eens respectievelijk vier en vijf ronden achterstand.

                    [quote=”deepee” post=214206][b]
                    to secure Porsche’s first 1-2 of the 919 Hybrid era.
                    BRON: roadandtrack.com[/quote]

                    In Le Mans had Porsche ook de 1-2. 😀

                      PORSCHE takes 1st and 2nd places in both LMP1 and LMGTE Classes in FIA WEC at the 6 Hours of Nürburgring 30-08-20105
                      Audi and Toyota simply had nothing for them.

                      The V4-powered coupes were neck-and-neck with Audi’s R18s, but after the lengthy post-Le Mans break, the balance of power in the World Endurance Championship seems to have shifted fully in favor of the Porches. The overall and LMP1 wins on the Nurburgring for the #17 of Mark Webber/Brendon Hartley/Timo Bernhard, ostensibly the #1 team for the factory outlet, was never in doubt. The drive to second by the #18, however, took a far bumpier path.

                      The Marc Lieb/Romain Dumas/Neel Jani car had started the race up front and looked to compete with the sister #17 for the win, but a fuel sensor error forced the car to use more than the allotted amount of fuel. This forced multiple penalties, eventually sending the car back into the clutches of the #7 and #8 Audis a few laps behind the leader. Marc Lieb, in the #18 for the final few stints, came out of his final penalty well behind both Audis, but by the end of the race, he put a gap of 15 seconds on the podium-completing #7 of Andre Lotterer/Marcel Fassler/Benoit Treluyer to secure Porsche’s first 1-2 of the 919 Hybrid era.
                      This also marks the first win for the #17 Porsche team in particular, meaning that each of Porsche’s three driver lineups now has exactly one WEC victory.

                      GTE-Pro was an equally comfortable victory for the #91 Team Manthey Porsche 911 of Richard Lietz and Michael Christensen, who benefited from early troubles to AF Corse’s polesitting #51 Ferrari 458 to build a sizable lead on the second Manthey Porsche, #92. The #71 AF Corse Ferrari pressured that entry, but ultimately could not stop Porsche’s four factory-run cars from completing a perfect race weekend in their home country.

                      With their popular European season over, the FIA World Endurance Championship meets again in three weeks at the Circuit of the Americas, for what will be the only appearance of LMP1 cars on US soil this year.

                      BRON: roadandtrack.com

                        de RSR Porsches krijgen na een herevaluatie van de Balance of Performance 30 Kg minder gewicht aan boord

                        FIA und ACO haben nach den 24 Stunden von Le Mans die BoP der GTE-Autos angepasst: Weniger Gewicht für Porsche, größerer Restriktor für Aston Martin. Die Werks-Porsche dürfen 30 Kilogramm ausladen.

                        (Motorsport-Total.com) – Der Automobil-Weltverband FIA und der ACO haben vor dem Rennen der Langstrecken-Weltmeisterschaft (WEC) am Nürburgring in der GTE-Klasse an der Stellschraube “Balance of Performance” (BoP) gedreht. Profitieren tut davon in der Pro-Klasse zum einen Porsche, die 30 Kilogramm ausladen dürfen. Mit einem neuen Mindestgewicht von 1.215 Kilogramm ist der 911 RSR nun das leichteste der GTE-Pro-Autos.

                        Trotz der starken, wenn auch ungekrönten Vorstellung bei den 24 Stunden von Le Mans, wurde auch Aston Martin ein Zugeständnis gemacht. Der Luftmengenbegrenzer des Vantage V8 darf ab sofort einen Durchmesser von 28,6 Millimeter haben, 0,3 Millimeter als zuvor. Einen Vorteil erhielt auch die Corvette, bei der der Durchflussbegrenzer der Tankanlage nun einen Durchmesser von 28,8 statt bisher 28,0 Millimeter haben darf.

                          de RSR Porsches krijgen na een herevaluatie van de Balance of Performance 30 Kg minder gewicht aan boord

                          FIA und ACO haben nach den 24 Stunden von Le Mans die BoP der GTE-Autos angepasst: Weniger Gewicht für Porsche, größerer Restriktor für Aston Martin. Die Werks-Porsche dürfen 30 Kilogramm ausladen.

                          (Motorsport-Total.com) – Der Automobil-Weltverband FIA und der ACO haben vor dem Rennen der Langstrecken-Weltmeisterschaft (WEC) am Nürburgring in der GTE-Klasse an der Stellschraube “Balance of Performance” (BoP) gedreht. Profitieren tut davon in der Pro-Klasse zum einen Porsche, die 30 Kilogramm ausladen dürfen. Mit einem neuen Mindestgewicht von 1.215 Kilogramm ist der 911 RSR nun das leichteste der GTE-Pro-Autos.

                          Trotz der starken, wenn auch ungekrönten Vorstellung bei den 24 Stunden von Le Mans, wurde auch Aston Martin ein Zugeständnis gemacht. Der Luftmengenbegrenzer des Vantage V8 darf ab sofort einen Durchmesser von 28,6 Millimeter haben, 0,3 Millimeter als zuvor. Einen Vorteil erhielt auch die Corvette, bei der der Durchflussbegrenzer der Tankanlage nun einen Durchmesser von 28,8 statt bisher 28,0 Millimeter haben darf.

                            de RSR Porsches krijgen na een herevaluatie van de Balance of Performance 30 Kg minder gewicht aan boord

                            FIA und ACO haben nach den 24 Stunden von Le Mans die BoP der GTE-Autos angepasst: Weniger Gewicht für Porsche, größerer Restriktor für Aston Martin. Die Werks-Porsche dürfen 30 Kilogramm ausladen.

                            (Motorsport-Total.com) – Der Automobil-Weltverband FIA und der ACO haben vor dem Rennen der Langstrecken-Weltmeisterschaft (WEC) am Nürburgring in der GTE-Klasse an der Stellschraube “Balance of Performance” (BoP) gedreht. Profitieren tut davon in der Pro-Klasse zum einen Porsche, die 30 Kilogramm ausladen dürfen. Mit einem neuen Mindestgewicht von 1.215 Kilogramm ist der 911 RSR nun das leichteste der GTE-Pro-Autos.

                            Trotz der starken, wenn auch ungekrönten Vorstellung bei den 24 Stunden von Le Mans, wurde auch Aston Martin ein Zugeständnis gemacht. Der Luftmengenbegrenzer des Vantage V8 darf ab sofort einen Durchmesser von 28,6 Millimeter haben, 0,3 Millimeter als zuvor. Einen Vorteil erhielt auch die Corvette, bei der der Durchflussbegrenzer der Tankanlage nun einen Durchmesser von 28,8 statt bisher 28,0 Millimeter haben darf.

                              Ja leuk gedaan hoor! Wat een marketingmachine die erachter draait vandaag de dag. We kunnen er maar van genieten hé ;-).

                                  deze zijn groter maar ietsje minder spectaculair:

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 51)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.