2017 FIA WEC

  • Maker
    Discussie
  • Aan het eind van vorig seizoen vernamen we al de overstap van Lotterer en Vanthoor naar de Porsche fabrieksteams. Nu kondigt Porsche z’n comeback aan in de GTE klasse.

    De deelnemerslijst voor het nieuwe seizoen van het FIA World Endurance Championship is bekendgemaakt. Deze telt nu in totaal 28 wagens, ietsje minder tegenover vorig jaar (oa. door het wegvallen van Audi in de LMP1-klasse).
    De overstap van Rebellion naar LMP2 reduceert het aantal inschrijvingen in de topklasse naar vijf stuks; de beide Porsche’s en Toyota’s krijgen opnieuw gezelschap van de ByKolles CLM P1/01.

    Het debuut van de Ford GT’s was vorig jaar groot nieuws, dit seizoen zullen de twee fabrieks-Porsches met middenmotor hoge ogen gaan gooien in de GTE Pro-klasse. Onze RSR’s en de Ford’s krijgen opnieuw concurrentie van een duo Aston Martin’s en Ferrari’s. Het team van Amato Ferrari zal ook twee Ferrari’s 488 GTE runnen in de Am-klasse, respectievelijk voor Spirit of Race en Clearwater Racing. De twee ‘oudere’ Porsches (eentje van Dempsey-Proton en eentje van Gulf Racing) krijgen in Am nog gezelschap van één Aston Martin.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 31)
    • De vrije training en de eerste kwalificatie gaven aan dat het kort bij elkaar ligt. Beide teams hebben imo. het maximale potentieel nog niet laten zien. Het gaat spannend worden.

        Van F1’s wist ik dat niet. Van de anderen wel gezien ze daar in cirkeltjes rijden, plus amerikanen kunnen geen auto’s ontwerpen en ineen steken 😉
        Als ziekelijke perfectionist begin ik dan me af te vragen of dat invloed heeft op de aero balans omdat dat toch een andere airflow onder de auto geeft … maarja, eens je racewagens van dichtbij hebt gezien besef je dat die dingen maar aaneen hangen met ducttape … dus ja, je hebt gelijk, ik ben aan het overdrijven zoals gewoonlijk 🙂

          Bart voor een straat auto ok.
          Voor een race wagen mag het toch.
          Ik weet van een vriend dat bvb in de F1 de wagen ook niet symerisch zijn.
          Afhankelijk van het circuit waar ze rijden.
          Zie maar eens naar de indy en nascars, die zijn helemaal krom precies.☺

            OF de diffusor hangt scheef, OF de uitlaat hangt scheef. Ik word daar zot van. Hang dat nu toch eens recht verdikke.

              count down … 10 9 8 7 6 5 …. days

              zLM17.jpg

                Euhm … AMAI …
                Wat een verschil. Klinkt precies als een andere motor. Vraag me af hoeveel extra pk’s dat dit oplevert !

                  Klinkt veel beter dan bij de 6h van Francorchamps :music:

                    Klinkt vet.

                      voor LeMans 2017 komt Porsche voor de 991 RSR met een nieuw type uitlaat op de proppen. Duidelijk te herkennen aan de centrale positie van de uitlaatpijpen. Het klinkt iig veelbelovend.

                      rsr.jpg

                        vandaag testdag voor 24H LeMans.

                        LeMansTestday.jpg

                          Ik weet toch nog altijd niet zo goed of ik dat wel een goed systeem vind die BoP. Is dat geen overregulering ? Competitievervalsing of op zijn minst -beïnvloeding ?

                            LMGTE Balance of Performance announced for Le Mans Test Day. The FIA Endurance Committee has announced the latest Balance of Performance decisions for the LMGTE classes, applicable for the 24 Hours of Le Mans Test day on 4th June.

                            The BoP for the 24 Hours of Le Mans, round 3 of the FIA World Endurance Championship, is not part of the new automatic system agreed by all manufacturers, due to be introduced for the 6 Hours of Nürburgring in July. Le Mans is treated as a separate case due to the unique demands of the 13.629 km Circuit de la Sarthe.

                            2016 LMGTE Pro winner, Ford, will have to run with an additional 20kg weight compared to last year to take it to a mandated 1268kg, together with reduced turbo boost pressures.

                            The Aston Martin Vantage will be 10kg heavier than last year, but has been handed a 0.7mm increase in the diameter of its engine air-restrictor (29.7mm).

                            The new-for-2017 mid-engined Porsche 911 RSR, which will be racing at Le Mans for the first time on 17/18 June, will run at 1258kg and receives a 30.1mm restrictor for the test.

                            The Ferrari 488 GTE remains at its 1268kg weight and running the same boost levels as in 2016. All manufacturer models have received adjusted fuel capacity levels to reflect the Le Mans track length.

                            In LMGTE Am, there will be adjustments in weight and power for all manufacturers competing in the category. Included are weight adjustments for the rear-engined Porsche 911 RSR (991) (+10kg), Ferrari 488 GTE (-10kg) and Aston Martin Vantage (-5kg), with slight power or restrictor adjustments for all three models as well, compared to at the recent WEC 6 Hours of Spa-Francorchamps.

                              Ik kan je wel volgen in het idee dat Porsche deze winter zijn LMP1 minder heeft door ontwikkeld. Bovendien leest men daar de race tactisch niet altijd even goed, ik twijfel soms bij de ingenieur de de strategie mee uitzit. Bij Toyota is men scherper qua stops onder FCY (dat leverde de 8 de overwinning op, al is daar ook wat geluk mee gemoeid)
                              Wat de GT betreft vermoed ik dat ze aan het “sandbaggen” zijn om een gunstige BOP te krijgen in Le Mans, een strategie die Ford vorig jaar met succes toepaste. Indien dat niet het geval is dan heeft men met de GT wel een mooie wagen gebouwd maar de bal toch misgeslagen qua snelheid. De rijders die ze gehaald hebben voor de GT deden nochtans het beste vermoeden.

                                Maar de Toyota nummer 9 had wel de slechtste rijders aan boord, dat verklaarde het verschil en niet de wagen. Ik heb genoten van de race, maar verwacht Toyota op het hoogste schavotje in Le Mans…

                                Vraag me toch af of Porsche zichzelf niet teveel restricties omwille van marketingredenen heeft opgelegd. Opteren voor een 4-cilinder 2-liter in de LMP1 en een atmosferische 4-liter bij de GT’s is niet bepaald het maximale uit de regelgeving halen… Als je dat wordt geconfronteerd met stevige concurrentie, dan mag je nog Porsche heten…
                                Toyota is trouwens wel erg sluw geweest door zo’n ‘wapelstilstandsdeal’ aangaande chassisontwikkelingen met Porsche af te sluiten. Het vrijgekomen budget hebben ze nu in een 3de wagen voor Spa en Le Mans gestoken. Bovendien weten ze dat ze circa 100pk meer aan boord hebben dan Porsche, als die dan ook nog eens stoppen met hun chassis te ontwikkelen…

                                  Geen overwinning voor ons geliefde merk maar eigenlijk een prima resultaat. De n°.2 met een extra stop o.w.v. een lekke band slechts op 35 seconde is prima, zeker als je er nog rekening mee moet houden dat de Porsches reeds in de “Le Mans spec” rondreden terwijl de Priuskes in een high downforce setting rondreden. De Toyota n°.9 stond wel in de “Le Mans spec” en die kreeg 2 ronden aan de broek. Het ziet er dus goed uit voor Porsche voor de 24h van le Mans. De n° 1 Porsche veranderde vrij vroeg in de race naar een regensetting wat niet bevorderlijk was voor het uiteindelijke resultaat. Ik had den André nochtans voldoende tips gegeven voor de race :happy:

                                  Voor meer foto’s en filmpjes, klik hier.

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 31)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.