22″-velgen voor Panamera Sport Turismo

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Panamera 22″-velgen voor Panamera Sport Turismo

• Maker
    Discussie
  • Hoi iedereen,

Graag zou ik op mijn Panamera ST 22″-velgen laten plaatsen en voor de looks ook een subtiele verlaging willen laten doen door middel van lowering links.

Maar wat ik graag zou willen weten…geraak ik met 22″-velgen door de technische keuring? of lukt dit maar tot 21″?

Thx voor het advies alvast.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
    • volgens mij OK ja. vraag eens aan die vakman waarom ze volgens hem niet door de keuring geraken?! en confronteer hem eens met de toleranties die de keuring hanteert.

Dit is wat een verdeler mij heeft doorgezonden. Dus als je dit zou geloven zijn de maten 285/30 R22x10 en 335/25 R22x12 dus niet conform terwijl het volgens jou DeePee toch wel OK is of begrijp ik je nu verkeerd?   

het enige wat telt voor de keuring is de wielomtrek binnen tolerantie -2% en +1,5% EN niet buiten de carrosserie steken. al de rest is BS
          of de maat 335/25 R22 ook kan/mag kan je niet meer met de tool berekenen maar wel zelf berekenen adhv volgende formules :
           Bandhoogte = Bandbreedte X Serie / 100
           Hoogte = Bandhoogte X 2 + Velgmaat X 25,4
           Omtrek = Hoogte X Pi

Wow thx Deepee…dus volgens jou kan die maat 285/30 R22x10 wel door de technische keuring????
            En voor de achterkant…de maat 335/25 R22x12…Zou dat dan ook mogen?? Want dat kan niet meer via die tool berekend worden 🙂

Vind het gewoon enorm lastig omdat ik overal tegenstrijdige antwoorden krijg…en het enige dat ik wil is zekerheid 🙂

De meeste zeggen dat ik dan beter voor de 265 en 305 opteer omdat die zogezegd wel door de keuring zou geraken…maar deze geven dan weer een grotere afwijking als ik de tabel mag geloven? De bredere variant geeft minder afwijking maar zou niet door de keuring geraken zeggen de meeste…! Waar is de logica?? 🙂

Een auto in de zomer aanbieden met winterbanden mag (bij ons is de lokale MUG het hele jaar door voorzien van winterbanden), maar … dan moet er een sticker op de KM-teller met een snelheidsbeperking.
              Maar het hoeft allemaal zo geen vaart te lopen want de 285/30 ZR22 zit met 0.53% binnen de toegelaten toleranties van de autokeuring.
              Wel moet je er zeker nog op letten dat de bredere banden niet buiten de carrosserie steken!

Voor alle andere afmetingen (niet-oorspronkelijk), dient de buitendiameter van de band overeen te komen met de buitendiameter van één van de originele banden met een tolerantie van -2% en +1,5%.

Of kan ik eventueel in de zomer naar de technische keuring gaan en dan tijdelijk mijn 21” velgen er terug opzetten…wel voorzien
                van winterbanden dan? Uiteraard zullen de winterbanden dan ook wel voorzien zijn van de correcte snelheidsindex.

Ik weet indd dat dit de meest perfecte fitting zal zijn…sowieso!! Maar wat ik gewoon voor 100% zekerheid wil weten…is dit een bandenmaat waarmee ik door de technische keuring zou geraken???? Want dat is toch wel iets dat ik in orde wil hebben of ik kan altijd andere velgen gaan steken voor een keuring…:)

285/30 R22 vooraan en 335/25 R22 achteraan benadert het dichtst de originele wielomtrek.

Haha super DeePee thx om dat ff te doen maar wat is nu de ganse conclusie??? 🙂

Ik vind deze tool zeer verwarrend…precies of deze altijd een ander resultaat opgeeft!!

Kunnen jullie anders eens de berekening doen voor mij en zeggen wat jullie zien als resultaat?
                          Mijn huidige setup is 275/35 R21 vooraan en 315/30 R21 achteraan.

Voor de nieuwe configuratie heb ik 2 opties:
                          ==> 265/30 R22 vooraan en 305/25 R22 achteraan (ET 9,5X22 en 11X22)
                          ==> 285/30 R22 vooraan en 335/25 R22 achteraan (ET 10X22 en 12X22)

Bedankt alvast voor jullie hulp he!!

Bennieboy007 schreef
                            Mij lijkt het logisch…als we 1″ vergroten…we de banden toch ook iets zouden verbreden…dus 285 en 335.

grotere velgen betekent niet automatisch bredere banden.
                            de reden waarom je verschillend advies krijgt is wss omdat de ene al wat meer naar huidige wielomtrek streeft dan de andere.
                            dit heeft (groot) belang voor alle elektronica die checkt of alle wielen enveel omwentelingen maken. doe je dit niet dan gaat bijv je ABS, ESP, PTV+, … permanent willen ingrijpen met foutmeldingen tot gevolg.
                            wil je om één of andere reden bredere banden dan moet je die nemen, maar let eerst en vooral op dezelfde wielomtrek tov wat er standaard op ligt.

Mijn advies: RTFM 

Dat zal buiten de door Porsche toegelaten maten vallen neem ik aan..

Ben intussen eens ten rade gegaan bij verschillende verdelers maar ik kom vaak een tegenstrijdigheid tegen…verdeler X adviseert me vooraan 285/30 R22 en achteraan 335/25 R22 terwijl verdeler Y dan weer vooraan 265/30 R22 wil en achteraan 305/25 R22…?!

Momenteel hebben mijn 21″ velgen vooraan 275/35 R21 en achteraan 315/30 R21

Mij lijkt het logisch…als we 1″ vergroten…we de banden toch ook iets zouden verbreden…dus 285 en 335.

Wat is jullie advies hierover??

bron: https://www.gocavlaanderen.be/nl/p/ak-bandentool

Voor alle andere afmetingen (niet-oorspronkelijk), dient de buitendiameter van de band overeen te komen met de buitendiameter van één van de originele banden met een tolerantie van -2% en +1,5%.

je kan hier je originele bandenmaat en de geplande inputten en calculeren of alles binnen bovenstaande toleranties blijft:
                                  http://www.goca.be/nl/banden

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.