24 uur van België in een GT4

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Cayman 24 uur van België in een GT4

  • Maker
    Discussie
  • Vooraf: in de topic van de Cayman GT4 vs GTS vroeg ene DST zich af of ondergetekende al eens met een GT4 had gereden? Antwoord: neen…

    Het was me duidelijk dat daar een gepaste mouw diende aangebreid. Maar hoe? Dealers bestoken leek me vrij nutteloos. De GT4 is uit productie en als ze er nog ééntje in hun wagenpark zouden ze die wellicht niet zo maar aan een niet-klant uitlenen vermoed ik. Idee: kun je de GT4 ergens huren? Blijkt toch wel te bestaan! Namelijk in Beerse bij Turnhout. Link: PORSCHE VERHUUR • GT4

    Er bestaan diverse formules maar die van 24u voor 699€ inclusief 250 km leek me ideaal. Hoe kun je anders te weten komen of de auto bij jou past en of jij bij de auto past. 250 km leek me nog wat weinig maar je kan mits supplement zoveel kilometers bollen als je wil. De bewuste GT4 wordt half deze week een week verhuurd aan een andere gelukkige, maar gisteren zondag was hij nog vrij. Vooraf het weer gecheckt want in de regen rijden met een bolide die je niet kent wou ik niet. Dus werd de GT4 gereserveerd. Plan was om er een 500-tal km mee te rijden en de auto maandagochtend terug te brengen. Een rondje België in 24 uur met start en aankomst in Beerse!

    Alleen is echter maar alleen maar gelukkig wilden genaamden Rollie en Herman911 zich een halve zondag opofferen om de GT4 mee aan de tand te voelen. De respectieve dames mochten uiteraard niet ontbreken… :up:

    Behalve 40.000 km met mijn gele in een kleine 3 jaar heb ik recent een testritje gereden met de witte GTS (PASM/PDK/Kuipstoelen) en in vergelijking met mijn eigen 2,7 (PASM/PDK) is de GTS niet zo gek verschillend qua gevoel. De 3,4 motor (340 pk) pakt natuurlijk wel veel sneller aan. Het scheelt dan ook 25% cilinderinhoud. De kuipstoelen bevielen me wel enorm. De zitting is best comfortabel en hoewel mijn brede schouders niet 100% omvat werden door de geprononceerde rugleuning zat ik er goed in. De witte koetswerkkleur zou echter een verstandshuwelijk betekenen voor mij. En o ja, deze GTS had zelfs geen navigatie. Dus de redelijke prijs (60K) was exclusief een budget voor het AV, navi- en communicatie-verhaal plus wat stickers en stripes. Dus toch maar niet.

    Daarnaast heb ik vorig jaar een ritje mogen maken in een manuele 964. Die was ooit enigszins aangepast qua ophanging door Ruf. Dus die reed wel vrij stevig. Wat me verder is bijgebleven is het geluid (heerlijk luid en levendig) en het stuur dat ondanks de bekrachtiging zeker niet licht was en meer moest “gehandhaafd” worden dan dat in mijn Cayman.

    In een veel verder verleden heb ik ook kort geproefd van een vroege 996 (zakencoupé), een 993 turbo (brachiaal beest) en een 3,0 SC Targa turbo look (probleemgeval en terug van de hand gedaan) die me qua rijgedrag wel paste als een handschoen.

    Maar niets van dit alles kon me voorbereiden op de indruk die de GT4 op me maakte. Ondanks alles wat je leest, denk je toch onbewust dat de GT4 als een hardere, snellere GTS zal rijden. Neen dus! Je neemt plaats in de kuipzetels die me ook hier zeer bevallen. Je probeert de koppeling: bijzonder stevig (mijn andere referenties hier zijn de 320d van mijn vader en mij Nissan Atleon vrachtwagen…). De sleutel omdraaien resulteert in een luid gebrul, niet zomaar een Carnewal opgedraaid tot 11, eerder tot 17! Volgens AM&S zou het nochtans maar 3 dB schelen tov de GTS. Ik vind het formidabel, maar mijn halve laat al protest horen. 🙄 Twee kilometer verder staat mijn besluit eigenlijk vast: ik moet er ook één hebben! :ass:

    Op weg dan maar naar Herman911, een klein uurtje verderop in Diest. De vernieuwde E34 van Eindhoven naar Antwerpen is vlak als een biljart, maar de motor is nog niet warm, dus we doen het nog even rustig. Het valt me op dat de watertemperatuur in tegenstelling tot mijn 2,7 vrij veel fluctueert: in plaats van 90°C zie ik schommelingen tussen 86 en 107°C. Vreemd, want bij mijn 2,7 varieert enkel de olietemperatuur. De acceleraties zijn niet mis, maar de GT4 ligt zo vast als een betonblok op de baan dus de wagen is zeker niet overpowered. Dit gaat uiteraard gepaard met de nodige decibels. Een cruising-zevende versnelling is er gewoon niet, dus de motor doet naar mijn normen (gewoonte) wel vrij veel toeren op de snelweg. En dat is dus luid! via de E313 gaat het vervolgens via gewone weg naar Diest. De kwaliteit van het wegdek is daar niet om over naar huis te schrijven (maar ik doe het toch). Daar is de GT4 niet zo happy mee. Elke oneffenheid komt door. De halve laat weten dat haar rug pijn begint te doen… Maar daar zijn we al bij Herman911!

    Ik had me er op verheugd om hem even de GT4 te laten rijden zodat ik ook even van zijn 997 (S manueel) zou kunnen proeven (cunning plan alert), maar de wondere techniek had hem opnieuw in de steek gelaten onder vorm van een platte batterij. Meer mee rijden, hee Herman! Nader onderzoek leerde mij echter dat zijn halve de auto uit de garage had gereden. Daarna weigerde de 911 dienst. Ik wil niets zeggen, maar…

    Soit, heer Herman heeft ook nog een groene 928 automaat, dus daar moest ik het maar mee doen tot bij Rollie. Mijn halve was duidelijk blij zich in het pluche van das boot te kunnen neervlijen. Zo een 928 is wel een ervaring op zich, maar ik ga er toch niet direct één opsporen voor mezelf. Te comfort gericht. Ik laat het aan Herman om zijn ervaring met de GT4 te delen.

    Na Rollie te hebben opgepikt nam ik opnieuw het stuur van de GT4 en reden we naar Tillf om de lege magen te vullen. Ondertussen bleef de range van de GT4 maar stijgen. Dat zat zo: toen ik de wagen afhaalde, was de tank vol, maar de range gaf toch maar 250 km aan… Na er zelf 160 km mee te hebben gedaan, was de range nog steeds 330 km! De chauffeur voor mij moet er dragtests mee hebben gedaan zeker?

    Herman moest ons dan al verlaten want de plicht riep hem richting Zwolle. Sterkte, Herman! En bedankt om zo vlug ja te zeggen op mijn invitatie. In de buurt van Franchorchamps (niet het circuit uiteraard) nam Rollie dan ook zelf het stuurheft in handen voor een korte stint. Dus kon ik intussen zijn 982 Boxster 2,0 turbo PDK eens proberen. Qua power is die echt niet mis, vanaf 3K toeren heb je echt veel koppel, mijn 2,7 komt maar tot volle kracht boven 4K toeren. Geluid valt me tot mijn verrassing wel mee, geeft me een beetje Nascar gevoel. Zeker geen Kever…

    Dan moest ook Rollie huiswaarts keren want wij wilden nog helemaal de andere richting uit, namelijk de Vlaamse Ardennen (waar we een huisje bouwen, dus die wegen wilde ik ook eens voelen). De rit ging via Luik, Namen om tenslotte voor Bergen af te zwaaien via Ath. Een heel eind dus! De GT4 blijkt dan toch vrij vermoeiend op de snelweg te zijn. Het geluid dat met de toeren gepaard gaat is altijd aanwezig. Het comfort blijft sterk afhankelijk van de staat van het wegdek. En in ons land is die wegkwaliteit nu éénmaal vaak om te huilen. Ik had ook het roadbook van de Zomersproetjes 2017 mee (echt een aanrader, dit jaar veel mooie wegen net over de taalgrens) maar daar was geen tijd meer voor.

    Vanaf Ronse neemt de halve dan het stuur tot thuis in Zele, over haar bekende wegen. We rijden “langs binnen” via Merelbeke en dan de R4 op. Eerst is ze wat onzeker, maar op het einde is het vertrouwen toch voldoende groot om flukse inhaalmaneuvres uit te voeren, wat de GT4 uiteraard spelenderwijs toelaat. 11 uur en 500 km later zijn we dan thuis aanbeland, waar ik de ervaringen van de dag kan overpeinzen. Ik ben moe, maar bijzonder opgelaten. Dit is pas een auto! Mijn halve daarentegen vindt de auto gewoon te hard, de zetels niet comfortabel genoeg. Ik zeg haar dat de zetels prima zijn, maar nu éénmaal niet de keiharde vering kunnen wegvagen.

    Plan was dan om de GT4 vanochtend na de files terug naar Beerse te rijden, maar een akkefietje (google Lorebru en brand maar eens) op een werf die ik erfde zorgde er voor dat ik in volle ochtendspits naar Brussel moest. En dat viel me in de GT4 eigenlijk reuze mee. Ik was binnendoor via Merchtem gereden. Veel belangstelling van andere weggebruikers, nog meer dan met de mijne. Beleefd en civiel gereden. Heel tof, de GT4 doet gedwee mee. Eigenlijk vind ik de koppeling geen issue. PDK of manueel: who cares? Bij verkeerslichten laat ik de bak wel in neutraal, dan moet ik de koppeling niet ingedrukt houden. Vooraf had ik ook gevreesd voor de lage lip maar op geen enkel ogenblik ben ik schuin over een drempel gereden, gewoon voorzichtig rechtdoor, geen probleem mee. Moraal: de GT4 suckt als toeringwagen, maar is de ideale commuter… grapje! :popcorn:

    Daarna de GT4 gedropt in Beerse, daarbij nog even flink de sporen gegeven op die vlakke E34 tot daar! De GT4 geeft geen krimp bij niet echt PC snelheden. Blijkt dat ik 648 km heb gereden (oeps!) en daarbij 12,8 liter / 100 km Eurosuper 98 heb verstookt. Heel normaal.

    De conclusie is dat ik een GT4 wil, maar zij niet. Ze zegt dat ze zelfs geen ritten (zoals Zomersproetjes) mee zou rijden met de GT4. Dus ofwel rijdt ze dan met mijn 2,7 (die ze comfortabel vindt) en ik met een GT4 ofwel verzinnen we nog wat anders. Ik bedenk me wel dat een GTS langs geen kanten de intensiteit van de GT4 kan evenaren. Dus ik weet niet zeker meer of ik een GTS zou willen hebben.

    Eigenaardig genoeg vind ik dat de 964 nog het meeste aansluit bij de sensaties van de GT4. Niet qua stuur, maar wel zeker qua geluid. Een garage met een 964 (voor de goesting) en een GTS (voor de rest) zou eigenlijk niet verkeerd zijn…

    Bedankt om te lezen en met wat foto’s verklaar ik de debatten voor geopend!

    En ja, het was een gele! Is het geen hemels ding? Ik was altijd tegen de vleugel gekant, maar nu vind ik dat hij er beeldig mee staat!

    P9035300.JPG

    P9035298.JPG

    P9035305.JPG

    P9035307.JPG

    P9035309.JPG

    P9035315.JPG

    P9035324.JPG

    P9035326.JPG

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 55)
    • [hide]Beetje bijsparen voor een GT3 dan maar ! Die is perfect comfortabel voor een roadtrip van 3000 km ! [/hide]

      0

        [i]I’m coming up on 15,000 miles in my GT4 and these are fantastic on long drives.[/I]
        Aldus een Rennlist forumer..

        41xsFeapsZL._AC_US218_.jpg

        Nagel op de kop denk ik. Het geluid werd me enorm vermoeiend na een paar honderd kilometer (dat was toen we al afgespit waren van Rollie en Herman). Met het veercomfort en de kuipen kan ik leven. Dus met gewone stoelen zou het nog iets comfortabeler zijn. Maar er is dus het overvloedige geluid…

        Een andere Amerikaan getuigt over zijn eerste trip met zijn GT4 eerder deze maand:

        Wife and I took our first road trip in the GT4 this past weekend. Over three days we covered about 800 miles. For reference, she and I have taken nearly identical trips (location wise) in BMW 135i, 987 Base C and 981 Base C w/ x73. General cruising speeds were at or slightly above the 70mph limits we have in WA state. Some places were at or slightly above 60mph…depending on the limits. But mostly 70-75mph.

        Good:
        -Overall, the car was really good, especially considering it’s a ‘track car’. The suspension was not a concern. In fact, my wife commented numerous times on how ‘great’ the car felt on the road. I have to agree. Super-glued to the road, but no teeth rattling.
        -My car has the 18way ‘sofas’ and I’m very happy with that. They are insanely comfortable for long runs. Personally, I’ve tried the LWB and they are very sexy, but not for me. But that’s just me. Maybe I sit funny.

        Negative:
        -At the higher cruising speeds where the motor is sitting at 3K for a very long time at cruise control, I did wish for a 7th gear to drop the revs back down into the 2K range. Just a bit noisy. (For the record, my wife had no complaints here…this is all me).
        -Noise – More the fault of some of our crappy highways, but holy cow…on the bad sections of road, the noise was deafening in the car. We were yelling at the top of our lungs at times to communicate. And the car was just getting the crap beat out of her…as we are passed by a mini-van doing 80+…LOL.

        :popcorn:

        0

          Ik ben ondertussen naar wat C4 aan het kijken. Er is best wat leuks te vinden. regelmatig een Guards Rode voor realistische som, wat ik een mooi kleur vind.

          0

            Nog even terug over de oldtimer regeling, of toch tenminste de verkeersbelasting aan het lage tarief, hieronder nog eens de tekst op BFOV:

            [i][b]FISCALITEIT : AANPASSING VANAF 1 JULI
            [/b]

            Vanaf 01.07.2017 is er de jaarlijkse indexatie voor wat de verkeerbelasting betreft. Maar er is ook nieuws voor wat de forfaitaire verkeersbelasting betreft voor onze oldtimers die in Vlaanderen ingeschreven worden.

            Naar aanleiding van de nakende overgang van 25 naar 30 jaar heeft de BFOV samen met het kabinet van Vlaams minister Bart Tommelein ervoor gezorgd dat er een overgangsmaatregel komt.

            De voertuigen die voldoen aan een van de volgende voorwaarden genieten van de forfaitaire verkeersbelasting en dit vanaf 01.07.2017:
            in aanslagjaar 2017 sedert meer dan vijfentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
            in aanslagjaar 2018 sedert meer dan zesentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
            in aanslagjaar 2019 sedert meer dan zevenentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
            in aanslagjaar 2020 sedert meer dan achtentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
            in aanslagjaar 2021 sedert meer dan negenentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;

            Concreet betekent dit dat elk voertuig met een eerste inschrijvingsdatum van voor 01.01.1993 (<1992), en dat ingeschreven wordt in Vlaanderen, steeds zal genieten van de forfaitaire verkeersbelasting, de voertuigen met inschrijvingsdatum vanaf 01.01.1993 en volgend, dienen de leeftijd van 30 jaar bereikt te hebben.[/i]

            Met andere woorden, ik zie het probleem niet qua 964 tenzij het één van de laatste is (1993)

            0

              Minus sneeuw en ijsdagen
              Minus flitsdagen
              Minus staat bij mijn specialst dagen

              0

                Dan kan ik nog maar 166 dagen per jaar met een C2 rijden… :popcorn:

                0

                  http://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag177.php

                  Vrijwel iedereen lijkt het er over eens: België is een regenland. We klagen het hele jaar over de regen. Graag verwijzen we dan naar het gemiddeld aantal dagen waarop het in ons land regent: maar liefst 199 neerslagdagen (gemiddelde over de periode 1981-2010).

                  0

                    Mmm dat C4 vs C2 dispuut heb ik ook alleen maar van horen zeggen natuurlijk. Ik heb enkel met een 964 C2 manueel gereden. Misschien moet ik op uw aanbod voor een ritje met uw C4 maar eens ingaan…

                    Met gelijk welke 964 zou ik toch niet op zoutwegen rijden. Hoewel ik volmondig beaam dat een 964 dient om mee te rijden en niet om in de garage te staan, zou ik er toch iets terughoudender van gebruik maken dan mijn Cayman die in principe 365 dagen per jaar gebruikt wordt.

                    Dus ik dacht dat de lichte neus zonder tractie geen issue zou zijn bij “normaal” weer (maar regenen doet het natuurlijk dikwijls).

                    Ik sta wel open voor meer normale kleuren hoor. Maar het oog wil ook wat, beroepsmisvorming door mijn opleiding interieurarchitectuur. Een zwart interieur staat de 964 zeer goed, maar destijds werden er wel andere vreemde kleuren gekozen.

                    Maar bijvoorbeeld die van Sammy is echt wel een mooie. Hij heeft die nog gekocht net voor de prijzen echt de pan uitswingden en het was al een goeie, maar heeft toch nog duizenden eurokes extra gespendeerd om hem volledig op punt te zetten.

                    0

                      :happy: :happy: dat dan weer wel !!

                      0

                        Een echt duikboot kleur :happy:

                        0

                          @ Bladerunner…mooie bak voor ons maar voor yellow te grijs denk ik…

                          0

                            +1 DST

                            Ik volg je redenering.
                            Had me ook dikwijls afgevraagd, wat wil je nu eigenlijk …
                            Om mee te rijden natuurlijk.

                            Heb er dus ook 2 nu.
                            Totaal verschillend in beleving en rijgedrag.
                            Zijn niet in perfecte staat en zijn ook geen garagequeens.

                            Maar wel al verdomd veel plezier aan gehad :up:

                            0

                                Bij twijfel geen 50k opleggen voor de 991.
                                Ik durf alvast zeker niet beweren dat een 991 beter is dan de Cayman bij dagelijks gebruik. Soms, durft het immers al eens te regenen in ons landje….

                                Dus als je dan toch 50k te spenderen hebt koop er gewoon een 964 bij. Twee opmerkingen echter.

                                1.
                                Neem gewoon een C4.
                                Ik heb al veel oudere 911-jes gereden (1972-1995) en ik vind ze altijd wat licht in de neus (had ik zelfs nog bij een 997C2S) en iets te spannend in de bochten als het er wat vettig bij ligt. Zeker als je transaxles of boxster/cayman gewoon bent, verwacht je beter. :engeltje:
                                Heb nu voor de eerste keer een C4 (964) en ik vind het een verademing. :applaus:
                                Rijdt echt wel super strak dankzij de 4wd (ok, ook mede door de ophanging upgrade).
                                En wat de rauwe beleving betreft, dat is er in overvloed. Luid (cup uitlaat op luchtgekoeld….) en nog echt een ‘mechanisch’ feel (lees: je moet wat ‘werken’ dus), wat maakt dat beleving een 20-30km vroeger begint dan bij een moderne Porsche.
                                What more can you want?

                                2.
                                Qua budget: 50+25k, das overdreven.
                                Natuurlijk kan je dit spenderen en veel meer ook, maar dat hoeft niet echt. Integendeel als je een perfecte wil, zeg ik al onmiddellijk “maak u geen illusies”. Je kan hem wel even perfect hebben maar wat later is er toch een of andere pruts welke op speelt. Bijkomend al die mannen met een “perfecte” wagen durven er immers niet mee buitenkomen.
                                Ik zou zeggen: accepteer gewoon dat die wagens 25+ jaar oud zijn en gebruik ze gewoon waarom ze gemaakt zijn.
                                Rijd er g@dverd!kke mee. :driver:
                                Voor wat koopt ge zo’n oto eigenlijk? Om te stoefen op een bijeenkomst of voor de fun. :what: :think:
                                Soit, indien het laatste, denk ik dat je een budget van 50k genoeg is om een degelijk exemplaar te vinden.
                                Tuurlijk is er veel rommel maar: zweten is niet hetzelfde als lekken; een blaaske is niet hetzelfde als rot. Gewoon een kenner mee nemen welke het verschil kent en afbieden. Diezelfde kenner kan u ook vertellen dat de motor goed draait en voor de rest een testrit zegt ook veel. :driver:
                                PS: Als je eens met een goei krel wil rijden, kom maar af, dan heb je al een referentie. :mrgreen:

                                Misschien ben ik slecht geplaatst om advies te geven, ❓ ❗ ik verander ook te graag.
                                Of misschien juist wel omdat ik al veel afgewisseld heb…. 💡

                                Echter, 1 ding is zeker: 2 Porsches is beter dan 1 Porsche. :coolness: 😉
                                Kan je steeds de wagen kiezen welke het best bij het moment (type verplaatsing / drukte / uw humeur) van het moment past. :drink:

                                0

                                  YS Ik lees al een tijdje uw denk/zoek tocht. Het amuseert mij 😀 die twijfel, ik ken het.
                                  Ik ben ook altijd zo geweest, zoeken naar iets en eenmaal het er is dan wil je weer iets anders.
                                  Bij mij nu de Ferrari, 300 km mee gereden en hij mag al weg 😯

                                  [quote=”Yellow Submarine” post=256539]

                                  Waarom veranderen? Omdat ik (soms) iets rauwer zou willen rijden. Meer lawaai bijvoorbeeld. …[/quote]

                                  Waarom dan uw huidige niet voorzien van een goede uitlaat met kleppen om toch nog stil te rijden als je dat wenst.
                                  Gooi er dan gelijk een goed instelbare veren/demper set onder en je hebt een rauwere cayman.
                                  Demping van zulke dempers kan je op 5 minuten aanpassen van super comfy naar hard core race

                                  Zo doe je weinig kosten en kan je weer een tijdje verder.
                                  Wat originaliteit betreft kan je dan nog altijd terug bij een eventuele verkoop.

                                  0
                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 55)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.