24 uur van België in een GT4

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Cayman 24 uur van België in een GT4

• Maker
    Discussie
  • Vooraf: in de topic van de Cayman GT4 vs GTS vroeg ene DST zich af of ondergetekende al eens met een GT4 had gereden? Antwoord: neen…

Het was me duidelijk dat daar een gepaste mouw diende aangebreid. Maar hoe? Dealers bestoken leek me vrij nutteloos. De GT4 is uit productie en als ze er nog ééntje in hun wagenpark zouden ze die wellicht niet zo maar aan een niet-klant uitlenen vermoed ik. Idee: kun je de GT4 ergens huren? Blijkt toch wel te bestaan! Namelijk in Beerse bij Turnhout. Link: PORSCHE VERHUUR • GT4

Er bestaan diverse formules maar die van 24u voor 699€ inclusief 250 km leek me ideaal. Hoe kun je anders te weten komen of de auto bij jou past en of jij bij de auto past. 250 km leek me nog wat weinig maar je kan mits supplement zoveel kilometers bollen als je wil. De bewuste GT4 wordt half deze week een week verhuurd aan een andere gelukkige, maar gisteren zondag was hij nog vrij. Vooraf het weer gecheckt want in de regen rijden met een bolide die je niet kent wou ik niet. Dus werd de GT4 gereserveerd. Plan was om er een 500-tal km mee te rijden en de auto maandagochtend terug te brengen. Een rondje België in 24 uur met start en aankomst in Beerse!

Alleen is echter maar alleen maar gelukkig wilden genaamden Rollie en Herman911 zich een halve zondag opofferen om de GT4 mee aan de tand te voelen. De respectieve dames mochten uiteraard niet ontbreken… :up:

Behalve 40.000 km met mijn gele in een kleine 3 jaar heb ik recent een testritje gereden met de witte GTS (PASM/PDK/Kuipstoelen) en in vergelijking met mijn eigen 2,7 (PASM/PDK) is de GTS niet zo gek verschillend qua gevoel. De 3,4 motor (340 pk) pakt natuurlijk wel veel sneller aan. Het scheelt dan ook 25% cilinderinhoud. De kuipstoelen bevielen me wel enorm. De zitting is best comfortabel en hoewel mijn brede schouders niet 100% omvat werden door de geprononceerde rugleuning zat ik er goed in. De witte koetswerkkleur zou echter een verstandshuwelijk betekenen voor mij. En o ja, deze GTS had zelfs geen navigatie. Dus de redelijke prijs (60K) was exclusief een budget voor het AV, navi- en communicatie-verhaal plus wat stickers en stripes. Dus toch maar niet.

Daarnaast heb ik vorig jaar een ritje mogen maken in een manuele 964. Die was ooit enigszins aangepast qua ophanging door Ruf. Dus die reed wel vrij stevig. Wat me verder is bijgebleven is het geluid (heerlijk luid en levendig) en het stuur dat ondanks de bekrachtiging zeker niet licht was en meer moest “gehandhaafd” worden dan dat in mijn Cayman.

In een veel verder verleden heb ik ook kort geproefd van een vroege 996 (zakencoupé), een 993 turbo (brachiaal beest) en een 3,0 SC Targa turbo look (probleemgeval en terug van de hand gedaan) die me qua rijgedrag wel paste als een handschoen.

Maar niets van dit alles kon me voorbereiden op de indruk die de GT4 op me maakte. Ondanks alles wat je leest, denk je toch onbewust dat de GT4 als een hardere, snellere GTS zal rijden. Neen dus! Je neemt plaats in de kuipzetels die me ook hier zeer bevallen. Je probeert de koppeling: bijzonder stevig (mijn andere referenties hier zijn de 320d van mijn vader en mij Nissan Atleon vrachtwagen…). De sleutel omdraaien resulteert in een luid gebrul, niet zomaar een Carnewal opgedraaid tot 11, eerder tot 17! Volgens AM&S zou het nochtans maar 3 dB schelen tov de GTS. Ik vind het formidabel, maar mijn halve laat al protest horen. 🙄 Twee kilometer verder staat mijn besluit eigenlijk vast: ik moet er ook één hebben! :ass:

Op weg dan maar naar Herman911, een klein uurtje verderop in Diest. De vernieuwde E34 van Eindhoven naar Antwerpen is vlak als een biljart, maar de motor is nog niet warm, dus we doen het nog even rustig. Het valt me op dat de watertemperatuur in tegenstelling tot mijn 2,7 vrij veel fluctueert: in plaats van 90°C zie ik schommelingen tussen 86 en 107°C. Vreemd, want bij mijn 2,7 varieert enkel de olietemperatuur. De acceleraties zijn niet mis, maar de GT4 ligt zo vast als een betonblok op de baan dus de wagen is zeker niet overpowered. Dit gaat uiteraard gepaard met de nodige decibels. Een cruising-zevende versnelling is er gewoon niet, dus de motor doet naar mijn normen (gewoonte) wel vrij veel toeren op de snelweg. En dat is dus luid! via de E313 gaat het vervolgens via gewone weg naar Diest. De kwaliteit van het wegdek is daar niet om over naar huis te schrijven (maar ik doe het toch). Daar is de GT4 niet zo happy mee. Elke oneffenheid komt door. De halve laat weten dat haar rug pijn begint te doen… Maar daar zijn we al bij Herman911!

Ik had me er op verheugd om hem even de GT4 te laten rijden zodat ik ook even van zijn 997 (S manueel) zou kunnen proeven (cunning plan alert), maar de wondere techniek had hem opnieuw in de steek gelaten onder vorm van een platte batterij. Meer mee rijden, hee Herman! Nader onderzoek leerde mij echter dat zijn halve de auto uit de garage had gereden. Daarna weigerde de 911 dienst. Ik wil niets zeggen, maar…

Soit, heer Herman heeft ook nog een groene 928 automaat, dus daar moest ik het maar mee doen tot bij Rollie. Mijn halve was duidelijk blij zich in het pluche van das boot te kunnen neervlijen. Zo een 928 is wel een ervaring op zich, maar ik ga er toch niet direct één opsporen voor mezelf. Te comfort gericht. Ik laat het aan Herman om zijn ervaring met de GT4 te delen.

Na Rollie te hebben opgepikt nam ik opnieuw het stuur van de GT4 en reden we naar Tillf om de lege magen te vullen. Ondertussen bleef de range van de GT4 maar stijgen. Dat zat zo: toen ik de wagen afhaalde, was de tank vol, maar de range gaf toch maar 250 km aan… Na er zelf 160 km mee te hebben gedaan, was de range nog steeds 330 km! De chauffeur voor mij moet er dragtests mee hebben gedaan zeker?

Herman moest ons dan al verlaten want de plicht riep hem richting Zwolle. Sterkte, Herman! En bedankt om zo vlug ja te zeggen op mijn invitatie. In de buurt van Franchorchamps (niet het circuit uiteraard) nam Rollie dan ook zelf het stuurheft in handen voor een korte stint. Dus kon ik intussen zijn 982 Boxster 2,0 turbo PDK eens proberen. Qua power is die echt niet mis, vanaf 3K toeren heb je echt veel koppel, mijn 2,7 komt maar tot volle kracht boven 4K toeren. Geluid valt me tot mijn verrassing wel mee, geeft me een beetje Nascar gevoel. Zeker geen Kever…

Dan moest ook Rollie huiswaarts keren want wij wilden nog helemaal de andere richting uit, namelijk de Vlaamse Ardennen (waar we een huisje bouwen, dus die wegen wilde ik ook eens voelen). De rit ging via Luik, Namen om tenslotte voor Bergen af te zwaaien via Ath. Een heel eind dus! De GT4 blijkt dan toch vrij vermoeiend op de snelweg te zijn. Het geluid dat met de toeren gepaard gaat is altijd aanwezig. Het comfort blijft sterk afhankelijk van de staat van het wegdek. En in ons land is die wegkwaliteit nu éénmaal vaak om te huilen. Ik had ook het roadbook van de Zomersproetjes 2017 mee (echt een aanrader, dit jaar veel mooie wegen net over de taalgrens) maar daar was geen tijd meer voor.

Vanaf Ronse neemt de halve dan het stuur tot thuis in Zele, over haar bekende wegen. We rijden “langs binnen” via Merelbeke en dan de R4 op. Eerst is ze wat onzeker, maar op het einde is het vertrouwen toch voldoende groot om flukse inhaalmaneuvres uit te voeren, wat de GT4 uiteraard spelenderwijs toelaat. 11 uur en 500 km later zijn we dan thuis aanbeland, waar ik de ervaringen van de dag kan overpeinzen. Ik ben moe, maar bijzonder opgelaten. Dit is pas een auto! Mijn halve daarentegen vindt de auto gewoon te hard, de zetels niet comfortabel genoeg. Ik zeg haar dat de zetels prima zijn, maar nu éénmaal niet de keiharde vering kunnen wegvagen.

Plan was dan om de GT4 vanochtend na de files terug naar Beerse te rijden, maar een akkefietje (google Lorebru en brand maar eens) op een werf die ik erfde zorgde er voor dat ik in volle ochtendspits naar Brussel moest. En dat viel me in de GT4 eigenlijk reuze mee. Ik was binnendoor via Merchtem gereden. Veel belangstelling van andere weggebruikers, nog meer dan met de mijne. Beleefd en civiel gereden. Heel tof, de GT4 doet gedwee mee. Eigenlijk vind ik de koppeling geen issue. PDK of manueel: who cares? Bij verkeerslichten laat ik de bak wel in neutraal, dan moet ik de koppeling niet ingedrukt houden. Vooraf had ik ook gevreesd voor de lage lip maar op geen enkel ogenblik ben ik schuin over een drempel gereden, gewoon voorzichtig rechtdoor, geen probleem mee. Moraal: de GT4 suckt als toeringwagen, maar is de ideale commuter… grapje! :popcorn:

Daarna de GT4 gedropt in Beerse, daarbij nog even flink de sporen gegeven op die vlakke E34 tot daar! De GT4 geeft geen krimp bij niet echt PC snelheden. Blijkt dat ik 648 km heb gereden (oeps!) en daarbij 12,8 liter / 100 km Eurosuper 98 heb verstookt. Heel normaal.

De conclusie is dat ik een GT4 wil, maar zij niet. Ze zegt dat ze zelfs geen ritten (zoals Zomersproetjes) mee zou rijden met de GT4. Dus ofwel rijdt ze dan met mijn 2,7 (die ze comfortabel vindt) en ik met een GT4 ofwel verzinnen we nog wat anders. Ik bedenk me wel dat een GTS langs geen kanten de intensiteit van de GT4 kan evenaren. Dus ik weet niet zeker meer of ik een GTS zou willen hebben.

Eigenaardig genoeg vind ik dat de 964 nog het meeste aansluit bij de sensaties van de GT4. Niet qua stuur, maar wel zeker qua geluid. Een garage met een 964 (voor de goesting) en een GTS (voor de rest) zou eigenlijk niet verkeerd zijn…

Bedankt om te lezen en met wat foto’s verklaar ik de debatten voor geopend!

En ja, het was een gele! Is het geen hemels ding? Ik was altijd tegen de vleugel gekant, maar nu vind ik dat hij er beeldig mee staat!

P9035300.JPG

P9035298.JPG

P9035305.JPG

P9035307.JPG

P9035309.JPG

P9035315.JPG

P9035324.JPG

P9035326.JPG

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 55)
    • En het is ne GELE :first: :applaus: :mrgreen:

Dagelijks bruikbaar
      Geel
      Weinig VAA voor een 911
      Ne Gele
      De juiste opties
      Geil (zouden ze zeggen in de Kempem)
      PDK
      Yellow
      ….
      Soit, de juste kleur toch?

De verkoper (de opvolger zelf denk ik) zei me dat de cataloguswaarde 120-125K€ is. Even in de VAA calculator invoeren:

120000€
        169g
        20/06/2016

uitkomst VAA:

11.810€

+1000
          Het is een prachtige wagen, weinig kilometers, de juiste opties EN HET IS EEN 911 :mrgreen: :engeltje: :coolness:

oordeel zelf : ?? 😀
            ik had al getekend als ik jou was…. :popcorn: een mooi elfje, geel, weinig kilometers, Btw wagen, etc… :popcorn:

^^Ha! Denk maar niet dat ik bovenstaande nog nooit heb geprobeerd. De conclusie is toch dat een 911 steeds een flinke opleg betekent, zelfs als de auto ouder is en meer kilometers heeft dan mijn huidige.

Anyway, ik ben dus in Wetteren gepasseerd bij Blancquaert. Dit is eigenlijk een VW dealer. Van de 911 geen spoor. Want die bleek op hun andere vestiging te staan, in Kalken. Daar ben ik dus vanavond langs geweest om de gele boot te bekijken. Oordeel zelf:

P9125456.jpeg

P9125457.jpeg

P9125460.jpeg

P9125461.jpeg

P9125462.JPG

De prijs is 96K incl BTW. Aangezien de wagen van 2016 is en maar 27K km en bovendien overladen met opties, lijkt de prijs redelijk. Ik mocht er ook mee rijden en dat viel zeker niet tegen. De motor “pakt” zeer vroeg aan, van turbogat is niks te merken. Het veercomfort lijkt net iets zachter dan mijn Cayman. Qua wegligging kan ik weinig zinnigs vertellen want daarvoor lag de snelheid veel te laag. Zelfs in Kalken city was het avondspits…

Toch ben ik niet direct geneigd om hiervoor zulk een grote opleg te doen.

t’ is wel nen hele knappe EN een 911 :first:

Morgen gaat de vaarroute van deze sub via Wetteren harbour… Wil lukken dat we een jobke uitvoeren precies aan de overkant van rivier Schelde, bij Ford!

Maar eerlijk, 96k is er toch wat over naar mijne bruine. Ik ben gewoon keibenieuwd want ik heb nog nooit een recente “gewone” 911 in het geel gezien.

KWIJL, hemels verslag, strontjaloers dat ik er niet bij was !

De engelse quote is totally clueless imho. Ga zelf met een 991 C2 rijden eer je die kwatsj voor waar aanneemt ! En als je dan de engels quote gelijk geeft, tja, dan is dat maar zo, smaken verschillen 🙂

Ziet er niet verkeerd uit… Ik passeer er wel eens. Thx!

https://www.2dehands.be/autos/porsche/911/porsche-911-carrera-2-3-0i-368875584.html

Misschien ook eens met den deze gaan rijden
                          Lage CO2
                          PDK
                          100pk extra (in dagelijks verkeer hier in België is meer PKs evenzeer frusterend als plezant)
                          Sport uitlaat

oh ja, en volgens mij is het ne gele

misschien je blik een beetje verruimen KLIK

Did you call my name? :mrgreen: :first:

Mijn plaat gaat nog maar eens blijven hangen vrees ik: als 911 & Porsche World zegt dat een 911 minder en minder genomen wordt door enthousiastelingen dan zal ik geen enthousiasteling zijn zeker? Als zij het zeggen moet het toch zo zijn, niet? 😉

Onderweg vandaag in mijn Cayman vroeg ik me af: wat mis ik nu het meeste van de GT4? Wel, ik denk: het geluid. En dat heb je zeker even goed, nog beter zelfs, in een 964. Nu, je kan een GTS natuurlijk ook wel een pak luider laten klinken met een andere uitlaat.

Om het vuur nog wat op te stoken, een quote uit 911 & Porsche World over de meest recente 911:
                                …there were times when the 991 simply felt too big, too wide and heavy, to be a real sports car. So ‘passive’ is the car at sane speeds – borne mainly from excellent refinement it must be said – that it is often a non-event to drive, and that is surely a problem for this small niche of ours we call ‘enthusiasts’. Porsche does still make wildly exciting cars – Cayman GT4 anyone? – but the core product, the standard 911, is dimming as an enthusiast’s choice.

Oops, I did it again! :popcorn:

Ha Erwin, wie kan er nu weerstaan aan zo’n invitatie, zeg nu zelf !?
                                  Tja, het contrast kan niet groter zijn tussen een 928 S ‘das boot met pluchen zetels en alle comfort’ en een 32 jaar jonger ‘agile and raw and yellow krokodier’. Ik hoed me ervoor om de vergelijking met onze ‘halves” te maken maar herinner jij je nachten (thuis weliswaar !) 32 jaar geleden en nu … ???
                                  Los daarvan : dat gele GT4 beestje reed geweldig, power in overvloed, plakken op of beter aan de weg, super sound, maar wel concessies te doen als je de carbonzetels (uiteraard) neemt, zaten me te recht, en enkel verstelmogelijkheid via hoger- lager, oftewel inboeten aan comfort versus verliefd zijn op de looks. Jawel, ook daar niet gaan vergelijken met de halve !
                                  GT4 vs GTS is voor mij duidelijk : go for the max = GT 4, je gaat het nooit betwijfelen cq. beklagen.
                                  Huidige Cayman houden met in extra een 964 versus een GT 4 is een ander paar mouwen : veel moeilijker lees haast onmogelijke keuze. Alleen jijzelf kan die keuze maken …
                                  Ps : Altijd in voor een gelijkaardig evenement ’24 uur van België in een 964’ :driver:

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 55)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.