- Dit onderwerp bevat 55 reacties, 19 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 9 maanden geleden door .
-
Discussie
-
5 september 2017 om 00:25
Vooraf: in de topic van de Cayman GT4 vs GTS vroeg ene DST zich af of ondergetekende al eens met een GT4 had gereden? Antwoord: neen…
Het was me duidelijk dat daar een gepaste mouw diende aangebreid. Maar hoe? Dealers bestoken leek me vrij nutteloos. De GT4 is uit productie en als ze er nog ééntje in hun wagenpark zouden ze die wellicht niet zo maar aan een niet-klant uitlenen vermoed ik. Idee: kun je de GT4 ergens huren? Blijkt toch wel te bestaan! Namelijk in Beerse bij Turnhout. Link: PORSCHE VERHUUR • GT4
Er bestaan diverse formules maar die van 24u voor 699€ inclusief 250 km leek me ideaal. Hoe kun je anders te weten komen of de auto bij jou past en of jij bij de auto past. 250 km leek me nog wat weinig maar je kan mits supplement zoveel kilometers bollen als je wil. De bewuste GT4 wordt half deze week een week verhuurd aan een andere gelukkige, maar gisteren zondag was hij nog vrij. Vooraf het weer gecheckt want in de regen rijden met een bolide die je niet kent wou ik niet. Dus werd de GT4 gereserveerd. Plan was om er een 500-tal km mee te rijden en de auto maandagochtend terug te brengen. Een rondje België in 24 uur met start en aankomst in Beerse!
Alleen is echter maar alleen maar gelukkig wilden genaamden Rollie en Herman911 zich een halve zondag opofferen om de GT4 mee aan de tand te voelen. De respectieve dames mochten uiteraard niet ontbreken… :up:
Behalve 40.000 km met mijn gele in een kleine 3 jaar heb ik recent een testritje gereden met de witte GTS (PASM/PDK/Kuipstoelen) en in vergelijking met mijn eigen 2,7 (PASM/PDK) is de GTS niet zo gek verschillend qua gevoel. De 3,4 motor (340 pk) pakt natuurlijk wel veel sneller aan. Het scheelt dan ook 25% cilinderinhoud. De kuipstoelen bevielen me wel enorm. De zitting is best comfortabel en hoewel mijn brede schouders niet 100% omvat werden door de geprononceerde rugleuning zat ik er goed in. De witte koetswerkkleur zou echter een verstandshuwelijk betekenen voor mij. En o ja, deze GTS had zelfs geen navigatie. Dus de redelijke prijs (60K) was exclusief een budget voor het AV, navi- en communicatie-verhaal plus wat stickers en stripes. Dus toch maar niet.
Daarnaast heb ik vorig jaar een ritje mogen maken in een manuele 964. Die was ooit enigszins aangepast qua ophanging door Ruf. Dus die reed wel vrij stevig. Wat me verder is bijgebleven is het geluid (heerlijk luid en levendig) en het stuur dat ondanks de bekrachtiging zeker niet licht was en meer moest “gehandhaafd” worden dan dat in mijn Cayman.
In een veel verder verleden heb ik ook kort geproefd van een vroege 996 (zakencoupé), een 993 turbo (brachiaal beest) en een 3,0 SC Targa turbo look (probleemgeval en terug van de hand gedaan) die me qua rijgedrag wel paste als een handschoen.
Maar niets van dit alles kon me voorbereiden op de indruk die de GT4 op me maakte. Ondanks alles wat je leest, denk je toch onbewust dat de GT4 als een hardere, snellere GTS zal rijden. Neen dus! Je neemt plaats in de kuipzetels die me ook hier zeer bevallen. Je probeert de koppeling: bijzonder stevig (mijn andere referenties hier zijn de 320d van mijn vader en mij Nissan Atleon vrachtwagen…). De sleutel omdraaien resulteert in een luid gebrul, niet zomaar een Carnewal opgedraaid tot 11, eerder tot 17! Volgens AM&S zou het nochtans maar 3 dB schelen tov de GTS. Ik vind het formidabel, maar mijn halve laat al protest horen. 🙄 Twee kilometer verder staat mijn besluit eigenlijk vast: ik moet er ook één hebben! :ass:
Op weg dan maar naar Herman911, een klein uurtje verderop in Diest. De vernieuwde E34 van Eindhoven naar Antwerpen is vlak als een biljart, maar de motor is nog niet warm, dus we doen het nog even rustig. Het valt me op dat de watertemperatuur in tegenstelling tot mijn 2,7 vrij veel fluctueert: in plaats van 90°C zie ik schommelingen tussen 86 en 107°C. Vreemd, want bij mijn 2,7 varieert enkel de olietemperatuur. De acceleraties zijn niet mis, maar de GT4 ligt zo vast als een betonblok op de baan dus de wagen is zeker niet overpowered. Dit gaat uiteraard gepaard met de nodige decibels. Een cruising-zevende versnelling is er gewoon niet, dus de motor doet naar mijn normen (gewoonte) wel vrij veel toeren op de snelweg. En dat is dus luid! via de E313 gaat het vervolgens via gewone weg naar Diest. De kwaliteit van het wegdek is daar niet om over naar huis te schrijven (maar ik doe het toch). Daar is de GT4 niet zo happy mee. Elke oneffenheid komt door. De halve laat weten dat haar rug pijn begint te doen… Maar daar zijn we al bij Herman911!
Ik had me er op verheugd om hem even de GT4 te laten rijden zodat ik ook even van zijn 997 (S manueel) zou kunnen proeven (cunning plan alert), maar de wondere techniek had hem opnieuw in de steek gelaten onder vorm van een platte batterij. Meer mee rijden, hee Herman! Nader onderzoek leerde mij echter dat zijn halve de auto uit de garage had gereden. Daarna weigerde de 911 dienst. Ik wil niets zeggen, maar…
Soit, heer Herman heeft ook nog een groene 928 automaat, dus daar moest ik het maar mee doen tot bij Rollie. Mijn halve was duidelijk blij zich in het pluche van das boot te kunnen neervlijen. Zo een 928 is wel een ervaring op zich, maar ik ga er toch niet direct één opsporen voor mezelf. Te comfort gericht. Ik laat het aan Herman om zijn ervaring met de GT4 te delen.
Na Rollie te hebben opgepikt nam ik opnieuw het stuur van de GT4 en reden we naar Tillf om de lege magen te vullen. Ondertussen bleef de range van de GT4 maar stijgen. Dat zat zo: toen ik de wagen afhaalde, was de tank vol, maar de range gaf toch maar 250 km aan… Na er zelf 160 km mee te hebben gedaan, was de range nog steeds 330 km! De chauffeur voor mij moet er dragtests mee hebben gedaan zeker?
Herman moest ons dan al verlaten want de plicht riep hem richting Zwolle. Sterkte, Herman! En bedankt om zo vlug ja te zeggen op mijn invitatie. In de buurt van Franchorchamps (niet het circuit uiteraard) nam Rollie dan ook zelf het stuurheft in handen voor een korte stint. Dus kon ik intussen zijn 982 Boxster 2,0 turbo PDK eens proberen. Qua power is die echt niet mis, vanaf 3K toeren heb je echt veel koppel, mijn 2,7 komt maar tot volle kracht boven 4K toeren. Geluid valt me tot mijn verrassing wel mee, geeft me een beetje Nascar gevoel. Zeker geen Kever…
Dan moest ook Rollie huiswaarts keren want wij wilden nog helemaal de andere richting uit, namelijk de Vlaamse Ardennen (waar we een huisje bouwen, dus die wegen wilde ik ook eens voelen). De rit ging via Luik, Namen om tenslotte voor Bergen af te zwaaien via Ath. Een heel eind dus! De GT4 blijkt dan toch vrij vermoeiend op de snelweg te zijn. Het geluid dat met de toeren gepaard gaat is altijd aanwezig. Het comfort blijft sterk afhankelijk van de staat van het wegdek. En in ons land is die wegkwaliteit nu éénmaal vaak om te huilen. Ik had ook het roadbook van de Zomersproetjes 2017 mee (echt een aanrader, dit jaar veel mooie wegen net over de taalgrens) maar daar was geen tijd meer voor.
Vanaf Ronse neemt de halve dan het stuur tot thuis in Zele, over haar bekende wegen. We rijden “langs binnen” via Merelbeke en dan de R4 op. Eerst is ze wat onzeker, maar op het einde is het vertrouwen toch voldoende groot om flukse inhaalmaneuvres uit te voeren, wat de GT4 uiteraard spelenderwijs toelaat. 11 uur en 500 km later zijn we dan thuis aanbeland, waar ik de ervaringen van de dag kan overpeinzen. Ik ben moe, maar bijzonder opgelaten. Dit is pas een auto! Mijn halve daarentegen vindt de auto gewoon te hard, de zetels niet comfortabel genoeg. Ik zeg haar dat de zetels prima zijn, maar nu éénmaal niet de keiharde vering kunnen wegvagen.
Plan was dan om de GT4 vanochtend na de files terug naar Beerse te rijden, maar een akkefietje (google Lorebru en brand maar eens) op een werf die ik erfde zorgde er voor dat ik in volle ochtendspits naar Brussel moest. En dat viel me in de GT4 eigenlijk reuze mee. Ik was binnendoor via Merchtem gereden. Veel belangstelling van andere weggebruikers, nog meer dan met de mijne. Beleefd en civiel gereden. Heel tof, de GT4 doet gedwee mee. Eigenlijk vind ik de koppeling geen issue. PDK of manueel: who cares? Bij verkeerslichten laat ik de bak wel in neutraal, dan moet ik de koppeling niet ingedrukt houden. Vooraf had ik ook gevreesd voor de lage lip maar op geen enkel ogenblik ben ik schuin over een drempel gereden, gewoon voorzichtig rechtdoor, geen probleem mee. Moraal: de GT4 suckt als toeringwagen, maar is de ideale commuter… grapje! :popcorn:
Daarna de GT4 gedropt in Beerse, daarbij nog even flink de sporen gegeven op die vlakke E34 tot daar! De GT4 geeft geen krimp bij niet echt PC snelheden. Blijkt dat ik 648 km heb gereden (oeps!) en daarbij 12,8 liter / 100 km Eurosuper 98 heb verstookt. Heel normaal.
De conclusie is dat ik een GT4 wil, maar zij niet. Ze zegt dat ze zelfs geen ritten (zoals Zomersproetjes) mee zou rijden met de GT4. Dus ofwel rijdt ze dan met mijn 2,7 (die ze comfortabel vindt) en ik met een GT4 ofwel verzinnen we nog wat anders. Ik bedenk me wel dat een GTS langs geen kanten de intensiteit van de GT4 kan evenaren. Dus ik weet niet zeker meer of ik een GTS zou willen hebben.
Eigenaardig genoeg vind ik dat de 964 nog het meeste aansluit bij de sensaties van de GT4. Niet qua stuur, maar wel zeker qua geluid. Een garage met een 964 (voor de goesting) en een GTS (voor de rest) zou eigenlijk niet verkeerd zijn…
Bedankt om te lezen en met wat foto’s verklaar ik de debatten voor geopend!
En ja, het was een gele! Is het geen hemels ding? Ik was altijd tegen de vleugel gekant, maar nu vind ik dat hij er beeldig mee staat!
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.