25+ en (nog) niet op O-platen ? !

Home Forum Zeverhoekje 25+ en (nog) niet op O-platen ? !

  • Dit onderwerp bevat 24 reacties, 13 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren geleden door Mikey.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
    • In het licht van de komende wijzigingen in de autofiscaliteit en de mogelijke aanpassing van de oltimer leeftijd naar +30 jaar zit ik met een dilemma:

      Ik heb er bewust voor gekozen om de auto op gewone platen in te schrijven , zo wordt hij jaarlijks gekeurd en rij ik zonder enige beperking. De auto is overigens van 01/1987.
      Ondanks alle horrorverhalen vind ik de jaarlijkse keuring een meerwaarde .
      Het is nu overigens tijd voor die jaarlijkse keuring en nu slaat de twijfel toe !
      Zou ik hem nu toch maar niet als old-timer laten keuren en her inschrijven ?
      Ze zijn zinnens de auto’s die reeds in 2015 ingeschreven waren ongemoeid te laten inzake (nieuwe) fiscaliteit .
      Zou dit ook zo zijn mocht men de reeds ingeschreven old-timers ongemoeid laten in verband met het optrekken van de minimumleeftijd naar + 30 ?

      Allemaal vragen waarop ik alvast nog nergens een éénduidig en duidelijk antwoord gelezen heb.

      Vandaar de twijfel. Laat ik het voorlopig allemaal passeren en laat ik de jaarlijkse keuring doorlopen, of schrijf ik hem ineens in als old-timer ? Ik hoor graag de mening van allen die in deze situatie verkeren.
      M.a.w. die rijden met een auto tussen de 25 en 30 jaar en onder normale nummerplaat ingeschreven staan.
      Wat zijn jullie zinnens ?

        Ik heb ook een G – model van 1/88 die net als de jouwe ingeschreven is op gewone nummerplaat net om dezelfde reden, gaf me toch een iets comfortabeler gevoel naar veiligheid van de wagen.
        persoonlijk denk ik niet dat het zal uitmaken of je wagen ingeschreven is als oldtimer of als gewone inschrijving. volgens hetgeen ik gelezen heb moeten we immers niet opnieuw BIV betalen als we de switch zouden maken van gewoon naar O-plaat (als je als eigenaar je wagen herinschrijft blijf je immers nog altijd de eigenaar en dit moet maar éénmaal voor éénzelfe persoon voor hetzelfde voertuig betaald worden)maar zou indien de maatregel van Wallonië naar ons overwaaid ons wel voor de periode tussen 25 en 30 jaar wel de jaarlijkse volle pot rijtaks worden aangerekend. er staat niets vermeld over hoe de wagen is ingeschreven dus denk dat we altijd prijs zullen hebben als het hier ook ingevoerd wordt. ik ga hem dus zeker niet op O-plaat zetten :salut:

          maar zou indien de maatregel van Wallonië naar ons overwaaid ons wel voor de periode tussen 25 en 30 jaar wel de jaarlijkse volle pot rijtaks worden aangerekend

          Even een snel tussendoor vraagje hierover.

          Mijn 924S wordt op 10/01/2016 30 jaar. Ga ik dan een herberekening van de rijtaks krijgen voor die 10 dagen of…? 😐
          En moest dit zo zijn, zou er dan via terugwerkende kracht een terugbetaling kunnen gebeuren voor de overige 355 dagen dat de wagen wél oldtimer (+30) zou zijn?

            Wes, het enige wat we zeker weten is dat de Vlaamse overheid op 01/01/2016 een nieuwe (vergroende) autofiscaliteit invoerd. Voor alle NIEUWE inschrijvingen . Aan het reeds ingeschreven wagenpark wordt niet geraakt. Vanuit die Vlaamse overheid zijn nog geen signalen opgevangen m.b.t de aanpassing van de leeftijd voor oldtimers noch aangaande de forfaitaire aanslag (+-) €35 per jaar . In Walonie daarentegen zijn ze vanaf 01/01 gejost voor auto’s tussen 25 en 30 jaar. Reeds ingeschreven of niet :what: Volle pot rijtaks :bounce:

            Naar analogie hiervan: op vlaams niveau geen wijzigingen aan de autofiscaliteit voor OP 31/12/15 REEDS INGESCHREVEN VOERTUIGEN: Misschien dezelfde redenering voor ALS ze de leeftijd oldtimers optrekken van 25 naar 30 jaar. Vandaar mijn bezorgdheid en twijfel om hem alsnog in 2015 in te schrijven als oldtimer.

              [hide]voor het geval enige logica bestaat in de politiek, dan zou er geen onderscheid gemaakt worden obv welke nummerplaat en moet de fiscaliteit puur op basis van leeftijd van de auto gebeuren. dit is nu trouwens ook al zo.

              @WES RS: als ze volgend jaar zouden beslissen om ook in vlaanderen de auto’s jonger dan 30 te gaan belasten aan vol tarief, dan mogen ze in brussel mijn platen terug in ontvangst nemen. ik weiger uit principe ook daar nog eens hoge belasting over te betalen. dan blijft die kar gewoon een jaartje stilstaan om zodra die 30 is opnieuw een plaat aan te vragen. als ze in brussel bezigheidstherapie nodig hebben, dan wil ik hen die met veel plezier bezorgen.[/hide]

                1988 hier en gewone platen. O-Plaat kommt nicht in Frage. Ik rijd (goed) door Duitsland nu en dan, zo ieder trimester, ook voor het werk.

                Ik vermoed dat de bescheiden rijtaks dezelfde blijft voor een 0- of een 1-plaat. Tot nu toe wijst alles daarop, al weet je natuurlijk nooit.

                  @dirk ik verkeer in identiek dezelfde situatie, enkel de mijne is reeds gekeurd in sept 2015. Dus ik wacht gewoon af voorlopig zie ik het voordeel (fiscaal gezien) er niet van in om hen op O plaat te zeggen.
                  En persoonlijk denk ik dat de O platen vroeg of laat terug meerdere beperkingen gaan krijgen.
                  Maar langs de andere kant kan het natuurlijk ook dat ze gaan verplichten om met een O plaat te rijden wil je het forfataire bedrag. Maw geen O plaat is niet ingeschreven als oldtimer en dus volle pot betalen.
                  We zien wel …….

                  F

                    Na jarenlang met een gewone plaat gereden te hebben, heb ik de mijne vorig jaar al op O-plaat gezet aangezien ik er minder mee rondtoer dan vroeger dus ik laat alles nu zoals het is.
                    Ben net zoals jullie ook eens benieuwd wat er uit de bus komt want ik heb hier nog een 500SL staan van ’89 waar ik echt niet de volle wegenbelasting ieder jaar voor ga ophoesten.

                      Ook ik heb gewone platen en wil dit zo houden.

                      Mijne wordt in december 29 jaar en ik verwacht eerstdaags de 35 euro verkeersbelasting. Moest ik in Wallonië wonen gaat de nieuwe verkeersbelasting pas in vanaf 1 januari 2016 maar wordt pas aangerekend vanaf de vervaldag van de reeds betaalde rijtaks, in mijn geval december 2016.
                      Maar dan wordt hij 30 jaar en zou ik in principe ook maar weer 35 euro dienen te betalen.

                      Maar een idioot uit Brussel zou geen idioot zijn mocht hij de aanslag “voor” de vervaldatum sturen met de volle pot aan verkeersbelasting. 🙄

                        en er zijn ook nog de lage-emissie-zones die op komst zijn. bijvoorbeeld in antwerpen, eerder werd gezegd dat enkel auto’s met O-nummerplaten zouden worden toegelaten, nu is het blijkbaar gewijzigd naar wagens ouder dan 40 jaar zowel met of zonder O-plaat. het systeem zou werken nummerplaat herkenning.

                        info op: http://ecohuis.antwerpen.be/Ecohuis/Ecohuis-Hoofdnavigatie/Milieuplannen/Lage-emissiezone/Lage-emissiezone-kort-en-krachtig.html

                        een test kan je hier vinden: http://zelftesttool-lez.antwerpen.be/

                        blijkbaar kunnen steden en gemeenten de regels voor LEZ voor een gedeelte zelf bepalen/invullen, het kan dus zijn dat in sommige zones enkel toegang zal zijn met O-plaat.

                        het wordt dus allemaal een beetje complex, zonder veel (rechts)zekerheid

                          Ook leuk hmmmmmmm

                            de BFOV werd op donderdag 12 november 2015 ontvangen op het kabinet van Minister Lacroix.

                            De Minister blijft bij zijn eerder samengevatte intenties en voorziet geen overgangsmaatregelen voor de momenteel reeds ingeschreven voertuigen tussen 25 en 30 jaar oud.

                            Daarentegen meldt hij ons dat hij de echte liefhebbers niet wenst te bestraffen en dat hij ten volle bereid is om samen met de BFOV te werken aan het nieuwe oldtimerstatuut bij de overschakeling naar 30 jaar.

                            In dit nieuw project, dat eerder al werd overhandigd aan het kabinet van Mevrouw de Minister Galant en nog voor het nieuwe Waalse voorstel, stellen wij drie categorieën van voertuigen voor (Youngtimer – Oldtimer – Heritage). Het doel is om de echte liefhebbers te beschermen en niet zozeer het profitariaat. Er zal weldra een vergadering georganiseerd worden op federaal niveau samen met de verschillende regionale overheden, die allen naar het voorstel van de BFOV zullen luisteren. We hopen dan ook om zeer vlug tot een akkoord te komen tussen de federale en regionale overheden.
                            Om terug te komen op de nieuwe fiscale wetgeving in Wallonië, proberen we een overzicht weer te geven in de vorm van ‘vraag en antwoord’.

                            U kan deze nalezen via : klik hier

                              Te koop: Oldtimer < 40 jaar wegens rijverbod in Apen :puke:

                                En ineens wordt een Lotus toch weer een interessante optie.. Ben eens benieuwd hoeveel Porsches er op de markt komen vanaf dat die regel ingaat..

                                  Is die van jou al +25 jaar, Goof?

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.