25+ en (nog) niet op O-platen ? !

Home Forum Zeverhoekje 25+ en (nog) niet op O-platen ? !

  • Maker
    Discussie
  • In het licht van de komende wijzigingen in de autofiscaliteit en de mogelijke aanpassing van de oltimer leeftijd naar +30 jaar zit ik met een dilemma:

    Ik heb er bewust voor gekozen om de auto op gewone platen in te schrijven , zo wordt hij jaarlijks gekeurd en rij ik zonder enige beperking. De auto is overigens van 01/1987.
    Ondanks alle horrorverhalen vind ik de jaarlijkse keuring een meerwaarde .
    Het is nu overigens tijd voor die jaarlijkse keuring en nu slaat de twijfel toe !
    Zou ik hem nu toch maar niet als old-timer laten keuren en her inschrijven ?
    Ze zijn zinnens de auto’s die reeds in 2015 ingeschreven waren ongemoeid te laten inzake (nieuwe) fiscaliteit .
    Zou dit ook zo zijn mocht men de reeds ingeschreven old-timers ongemoeid laten in verband met het optrekken van de minimumleeftijd naar + 30 ?

    Allemaal vragen waarop ik alvast nog nergens een éénduidig en duidelijk antwoord gelezen heb.

    Vandaar de twijfel. Laat ik het voorlopig allemaal passeren en laat ik de jaarlijkse keuring doorlopen, of schrijf ik hem ineens in als old-timer ? Ik hoor graag de mening van allen die in deze situatie verkeren.
    M.a.w. die rijden met een auto tussen de 25 en 30 jaar en onder normale nummerplaat ingeschreven staan.
    Wat zijn jullie zinnens ?

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
    • Goed zo Dirk proficiat
      Ik verwacht dat men de O-platen vroeg of laat terug strenger gaan maken, als je nu ziet wat en wanneer er rondrijd aan O-platen stel ik mij vragen …..

        Proficiat! :drink:

        Zo lang mogelijk op gewone platen proberen laten staan Dirk, ben ik ook van plan. 😉
        Want op de één of andere manier blijf ik gewone platen toch nog steeds een meerwaarde vinden… :think:

          Zo, deze morgen de jaarlijkse keuring gepasseerd , blanco attest :first:

          Ik laat hem dus op gewone platen staan, we zien wel……….

            het is op zich al te belachelijk voor woorden dat in een landje als het onze elke deelstaat, stad zijn eigen regels mag opleggen… ze zijn goed bezig :bounce:
            belastingen betalen en uitgemolken worden dat mogen we ondergaan maar genieten van wat we nog overhouden zit er hier precies niet meer in :mrgreen:

              Net even het testje gedaan om te kijken of ik in “‘t stad” binnen mag. Het resultaat is zo belachelijk als het groot is:
              Met de Porsche mag ik er niet in wegens te vervuilend, maar met de WRX (die meer verbruikt en een hogere uitstoot heeft) wel. 🙄 😆
              Moet je dan echt 0,0 verstand hebben om daar in BXL op zo’n stoeltje te mogen gaan zitten? :sarcastisch

                Geen probleem, dan zal ik wel in het gezellige Hasselt gaan winkelen. Is zelfs ietske dichterbij. Ook minder IS’ers daar. :coolness:

                F

                  Of we laten onze klassiekers allemaal op LPG rijden en dan zijn we weer overal welkom (behalve in ondergrondse parkeergarages) :mrgreen:

                    en dan hebt ge nog geen vrijbrief om met uw 40jaar oude corvette af te komen. ‘t zal iedere keer dokken worden maar hoeveel weten ze pas wanneer ze weten hoe groot het gat in hun begroting is

                    Uw voertuig >40jr kan een tijdelijke toelating krijgen om de lage-emissiezone binnen te rijden. Het tarief van deze tijdelijke toelating moet nog worden bepaald. Een toelating aanvragen kan pas in 2016, vanaf enkele maanden voor de invoering van de lage-emissiezone.

                    de vaak verguisde waterkokers (inschr na 1/1/97) zijn voorlopig gerust tot 2024

                    Op basis van de datum van eerste inschrijving van uw voertuig valt uw voertuig onder de toegangsvoorwaarden voor een voertuig met Euro 2 of II (benzine). Dit betekent dat uw voertuig automatisch vrije toegang heeft tot de lage-emissiezone Antwerpen tot en met 31/12/2024. Vanaf 1/01/2025 mag uw voertuig niet meer binnen in de lage-emissiezone.

                    Moraal van het verhaal: houd uw meetings in landelijke gemeenten, maar houd rekening met de windrichting zodat uw uitlaatgassen alsnog van de parking naar ‘t stad geblazen worden 😎 .

                      http://zelftesttool-lez.antwerpen.be/

                      Lap, gedaan met het plaasjkaffee linkeroever op Zondagmorgen in 2016 :bounce:

                      Moet ik mij nu ne 40 jaar oude Corvette die 35 liter zuipt aanschaffen om nog door de konijnenpijp te kunnen rijden ? Idioten. Weeral de zoveelste pestmaatregel :censored:

                        Net 25 geworden, papieren liggen momenteel in Brussel voor oldtimer-inschrijving dus ik verwacht elk moment mijn nummerplaat.

                          Is die van jou al +25 jaar, Goof?

                            En ineens wordt een Lotus toch weer een interessante optie.. Ben eens benieuwd hoeveel Porsches er op de markt komen vanaf dat die regel ingaat..

                              Te koop: Oldtimer < 40 jaar wegens rijverbod in Apen :puke:

                                de BFOV werd op donderdag 12 november 2015 ontvangen op het kabinet van Minister Lacroix.

                                De Minister blijft bij zijn eerder samengevatte intenties en voorziet geen overgangsmaatregelen voor de momenteel reeds ingeschreven voertuigen tussen 25 en 30 jaar oud.

                                Daarentegen meldt hij ons dat hij de echte liefhebbers niet wenst te bestraffen en dat hij ten volle bereid is om samen met de BFOV te werken aan het nieuwe oldtimerstatuut bij de overschakeling naar 30 jaar.

                                In dit nieuw project, dat eerder al werd overhandigd aan het kabinet van Mevrouw de Minister Galant en nog voor het nieuwe Waalse voorstel, stellen wij drie categorieën van voertuigen voor (Youngtimer – Oldtimer – Heritage). Het doel is om de echte liefhebbers te beschermen en niet zozeer het profitariaat. Er zal weldra een vergadering georganiseerd worden op federaal niveau samen met de verschillende regionale overheden, die allen naar het voorstel van de BFOV zullen luisteren. We hopen dan ook om zeer vlug tot een akkoord te komen tussen de federale en regionale overheden.
                                Om terug te komen op de nieuwe fiscale wetgeving in Wallonië, proberen we een overzicht weer te geven in de vorm van ‘vraag en antwoord’.

                                U kan deze nalezen via : klik hier

                                  Ook leuk hmmmmmmm

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.