25 wistjedatjes

Home Forum Porsche Talk 25 wistjedatjes

  • Maker
    Discussie

  • deepee
    Deelnemer

      een toffe trivia over Porsche lees je HIER
      een 4-wielaangedreven F1 auto, de link met de MB type 80, airbus cockpits, vorkliften, BBQ’s of ReCaRo …

    15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 69)
      • This Mercedes G-Wagen Has A 928 Engine nad It Was Built To Help Porsche Win Dakar In 1986

        a Mercedes G-Wagen support vehicle for the company’s Dakar efforts in the mid-1980s. I’d seen this car in photographs of the display before, but I didn’t know the secret it held underneath its hood until just a few days ago when Leh Keen posted about it on Instagram (post linked below). The strongest Gelandewagen from 1985 would have had a 2.8-liter inline-six cylinder with just 156 horsepower on tap. In order to keep up with Porsche’s sand-dominating supercar, the team installed a 1986 European 928S 4.7-liter V8, which almost exactly doubled that horsepower number, rated from the factory at 310 horses. It is because of this swap that the Mercedes became known as the “Porsche im Schafspelz” or “Porsche in sheep’s clothing”.

        For years, this car was hidden away in Porsche’s underground bunker of history, and there is very little information available about it anywhere.

        From Excellence Was Expected, pgs. 1024-1025:

        “In ’85 [team engineer Roland] Kussmaul backed up the team with a Mercedes-Benz G-Wagen, but was frustrated by its slow pace. He remedied this for 1986 by installing a 928S V8 in the four-wheel-drive G-Wagen. In fact, this chase car and two of the new rally cars were ready in time for a tryout in Egypt’s Rally of the Pharaohs in October of 1985. There, one [Porsche 959] was driven by Qatar driver Saaed al Hajri, who won the event with ease. Jacky Ickx’s sister car caught fire only a few miles from the Cairo start and burned to an unrecognizable hulk. Kussmaul, who entered the Porsche-powered G-Wagen in the rally, placed second.

        This G-Wagen was mustered for the 1986 Paris-Dakar, but gave up early in the running, as did another Porsche support vehicle. Entered in one of the 959s, Kussmaul piled more and more spares aboard his car. Early in the ’86 event, Jacky Ickx was slowed by radiator repairs that dropped him behind René Metge, who assumed the lead. In what was considered the toughest Paris-Dakar yet, only 67 of 488 starters survived. Metge was the winner in 41 and a half hours, and Ickx was second, one-and-three-quarters hours behind. Kussmaul was sixth.”

          Dat van die halve V8 in de 944 wist ik omdat ze dat destijds in de AutoGids schreven.

          Dit is dus een mijlpaal: voor het eerst weet ik iets voor Deepee het wist! :engeltje: Wist je dat?

            Ik vind het anders best interessant :drink:

              Mijn excuses aan Wim ; ik wist niet dat dit topic exclusief Porsche was : geen probleem als het verwijderd wordt 😀 😀 😀

              Wim

                Daarom reageerde ik er ook op, post van ZUFF had niks met Porsche te maken, gooi ze er vanaf dan, je bent toch niet voor niets Mod. :sleep: :sleep:

                Probeer ik dus ook al op een bepaalde manier duidelijk te maken, (wat meer vegen) maar als ik het weer via een draadje doe is er weer hommeles. :salut:

                  niets exclusiefs voor porsche dus …

                  Wim

                    Dat was net zoiets met de Triumph Stag V8 en de Triumph Dolimite, maar daar waren wel onderdelen uitwisselbaar.

                      jouw info klopt volledig Deepee ; er werden bij andere merken soortgelijke toepassingen geconstrueerd in een vroeger decennium ; o.a. de 2liter 4 ‘cil Lotus 907 uit 1976 : deze werd oorspronkelijk ontwikkeld door Vauxhall , initieel ook een V8
                      de olie crisis van 1972 heeft hier een rol ingespeeld

                      EspritS2.2engine.jpg

                        Dat de 944 werd gebaseerd op is het vroegere model 924 is voor iedereen hier een binnenkopper. Maar het volgende las ikzelf voor het eerst …de 944 werd met een 2,5 liter 4-in-lijnmotor geïntroduceerd, waarvan het ontwerp werd gebaseerd op één helft van de V8-motor uit de 928. Terwijl het ontwerp goed overeenkwam met dat van de V8, waren slechts zeer weinig onderdelen uitwisselbaar.

                          Porsche B32

                          Porsche made a total of 9 production versions of the B32 that was primarily intended as an engineering exercise. Pricing for the B32 was rumored to be more than that of a Porsche 911. As a result, they were only allocated to a very select group of dealers in Europe.
                          In the mid to late 1980s, Volkswagen produced to the T3. In the United States, it was badged as the Vanagon in the United States. It was produced between 1979 and 1990 in just about every variation imaginable including a camper, multivan (passenger), pickup, and even an all-wheel-drive version called the Syncro.
                          At the time that the T3/Vanagon was being produced, one could go to Porsche and buy the B32. For all intensive purposes, the B32 was based on the Volkswagen T3 and came complete with Porsche badging.
                          Modifications started with the engine. Porsche pulled out the Flat-4 and put in its place a 3.2 liter Flat-6 engine from a 911 Carrera. Power more than doubled from 112 horsepower to 230 horsepower and increased the top speed to 130 miles per hour.
                          To accommodate the bump in power, the transmission was swapped and replaced with a 915 gearbox from a 911SC. Brakes were also improved in the form of a set borrowed from the Porsche 944 S.

                            Ik bedoel maar Foost, maak niet zoveel uit wat andere mannen en vrouwelijk schoon onder de 21 ervan vinden … :happy:

                              Daar zeg je zowat Mart, volgens mij vinden ze de man met de Porsche toch interessanter…

                                En wat vonden hun vrouwen …? :mrgreen:

                                  Lucky bastard my, ik ben reeds owner/driver geweest van beide.
                                  Loyaal, prima, intelligent, ambitieus, succesvol…. er zijn slechtere karakters….

                                    Leuke mannen rijden geen Porsche

                                    Nee, we gaan hier niet betogen dat mensen met Porsches vervelende mensen zijn. Maar uit een Duitse studie aan de Universiteit van Würzburg zou wel blijken dat andere mannen dat denken over kerels met een Porsche. De onderzoekers toonden twee onderzoeksgroepen foto’s van mannen en lieten dan ofwel weten dat de man in kwestie met een Porsche reed, ofwel in een Ford Fiesta.

                                    Guess what… de man in de Fiesta werd gezien als een loyaal figuur en ingeschat als een prima vriend, daar waar de respondenten de Porsche-rijder juist tegenovergestelde eigenschappen toedichtten. Gelukkig voor de liefhebbers van Duitse sportwagens heeft het rijden van een Porsche ook voordelen. De andere mannen schatten de Porsche-rijder onder andere intelligenter, ambitieuzer en succesvoller in.

                                  15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 69)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.