Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › 3.0 sc trekt naar Rechts
- Dit onderwerp bevat 13 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 3 maanden geleden door porschepainter.
-
Hallo ,
Heb een 911 sc , waarvan alle rubbers voortrein en ophanging/schokdempers/ remklauwen/schijven vernieuwd is , al paar keer in spoor gezet en toch blijft hij als ik mijn stuur los naar rechts trekken . Iemand enige tips wat het eventueel nog kan zijn ? Torsie of stabilisatiestang?
Alvast bedankt
GuntherDe kenners zijn blijkbaar een beetje afwezig.
Zeker dat de uitlijning correct gedaan werd?
Niet iedereen beschikt over de juiste gegevens, gisteren nog met de technisch verantwoordelijke van Porsche Classic Club het erover gehad. Hij heeft zelf een garage (Piessens in Antwerpen) en geeft telkens de juiste uitlijngegevens met de wagens mee… Net omdat er zoveel verschillen zijn. Bij Soupappe in Reet hebben ze mijn 1984 11je totaal verkeerd uitgelijnd, digitale bank en geen gegevens voorhande van de oude Porsches. Waarschijnlijk de gegevens van een 1989 911 gebruikt en dat is dan een 964. Voor hen is dat een 911 die qua leeftijd wel goed zal zijn zeker en er dicht genoeg bij zal zitten… :what: :bounce: :what:Torsiestang kan volgens mij niet veel te maken hebben met scheeftrekken, als hij op zijn plek zit en goed vastgebout is.
Inderdaad, het strak zetten van een Elf is een specialistisch klusje. Succes!
Kan meerdere oorzaken hebben dat naar rechts trekken.
Iets aanlopende remblokken rechts
Lager rechts dat zwaarder loopt/te strak staat tegenover linker kant.
Camber/caster (wielvlucht) aan beide zijdes verschillend.
Of in slechtste geval een schade gehad die niet volgens de originele manier gebeurd is.
En minder voorkomend maar kan ook, door een verkeerde druk op de wielen (dus wagen totaal niet in druk evenwicht op de wielen)
Maar daar moet je hem voor laten uitwegen.Als uitlijnen al een paar keer gedaan is, hebben ze hem dan vierkant uitgelijnd of enkel in het spoor gezet zoals je schrijft.
Want door vierkant uitlijnen komen verschillen in de stand van wielen ook naar boven.Alvast bedankt voor de antwoorden , ga alles eens nakijken en hou jullie op de hoogte .
Als ik de snuit vooraan opkrik en beide wielen komen van de grond dan draait het stuur direct al een beetje naar rechts .
Dus denk ik dat lager of remmen kan geschrapt worden .Nog een tip om eens te proberen.
Leg de wielen eens om voor, dus rechtervelg en band naar links en kijk dan eens wat er gebeurd.Als dat het zelfde blijft (naar rechts trekken) moet je het gaan zoeken in de geometrie van de auto.
Zeker weten dat de voorkant schade vrij is geweest in het verleden. 😳
Waarom: onze 944 heeft rechtsvoor ook eens een tikje gehad, en trok ook iets naar rechts en kwam wiel niet geheel terug in neutrale stand, vandaar dat deze nu een grote make over krijgt. :engeltje:Nog niet echt tijd gehad om er mee verder te doen . Ga er de komende weken eens werk van maken .
Wagen is schadevrij . Is volledig gebouwd door speedservice naar ST en volgens de eigenaar had hij het niet toen klant hem opgepikt heeft . Dan paar jaar bijna niet gereden .
Het rare is dat wanneer ik de krik er vooraan centraal onderzet zodat beide wielen gelijk van de grond komen dat de wielen dan ook naar rechts draaien . Kan het misschien aan het stuurhuis liggen ?
Heeft iemand in de buurt van Leuven een goed adres om de wagen te laten uitwegen .
Moest er iemand nog een idee hebben mag dan mag je me het altijd laten weten .
Alvast bedanktAttachments:Heb je nog wat foto’s van de volledige auto in alle aanzichten ?
Deze ene foto heeft mij wel nieuwsgierig gemaakt naar de ombouw van SC naar ST. :popcorn:
Het ziet er alvast een toppie uit !
wielen die uitslaan als je de auto opkrikt … :think:
ik vrees dat je voortrein en/of stuurinrichting toch ergens een flinke tik gekregen heeft (boordsteen, drempel, …)
dat zeker eerst (laten) controleren en dan pas uitlijnen/uitwegen. anders is het laatste sowieso weggegooid geld.awel ja, knappe verschijning maar net niet genoeg om helemaal te kwijlen. Meeeeer foto’s aub
Dat is misschien het beste , eerst eens een brug op en alles eens nakijken .
Alles is nieuw geplaatst geweest een 5000 km geleden . Maar je weet nooit he.
Adressen voor uitwegen mag je altijd doorsturen .
Hierbij nog wat fotosAttachments:Ik heb hetzelfde probleem gezien op een niet Porsche.
Daar was de oorzaak dat het stuurhuis niet op zijn middelpunt stond voor rechtdoor te rijden.
Het middelpunt was ongeveer 10 ° sturen ( dit zagen we nadat we het verschil zagen bij max uitslag.)
Ik denk bvb dat uw 2 spoorstangen niet even lang zijn afgesteld.
Ik heb het toen ontdekt door met opgekrikte wagen het stuur volledig rechts en daarna volledig links te draaien.
Bij de wagen waar ik het op zag zat er een verschil van ongeveer 20° in stuurhoek in beide uitersten.
Wij hebben toen gewoon het stuur verzet zodat we naar beide kanten evenveel stuurslag hadden en dan de ene stuurstang ingedraaid en de andere evenveel uitgedraaid tot de wagen rechtdoor reed met stuur in center..
Het probleem was toen al bijna volledig weg.
Na uitlijning met computerbank was het probleem opgelost.da’s een heel plausibele mogelijkheid Ghost; en zeker te checken … alleen is er de bewering dat de auto nieuw opgebouwd is en deze verschijnselen niet had bij de aflevering. één van beide stellingen klopt dus niet :think:
Alvast bedankt . Ga het toch eens controleren . Want ze gaan het u waarschijnlijk niet vertellen als hij het al had direct na opbouw. 😀
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.