3.0SC rook ! ROOK ! wat nu ?

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 3.0SC rook ! ROOK ! wat nu ?

  • Maker
    Discussie
  • Vreemd probleem, ik heb mijn motor een tijd terug laten reviseren, daarna heeft de wagen nog een maand of 3 stil gestaan (occasioneel even gestart om de wagen te verplaatsen) De motor moest daarna als de wagen helemaal klaar is nog even afgesteld en nagekeken worden.
    Nu komt de persoon die de motor gereviseerd heeft onlangs naar hier om me iets anders uit te leggen ivm een aanpassing aan de wagen en willen we hem terug starten en… niets… de motor draait niet meer rond, alsof hij vast zit… bougies eruit gehaald en dergelijke en nu blijkt dat één van de injectoren ‘lekt’ die blijft benzine verstuiven, en veel te veel, mijn benzinepomp bleef ook constant draaien (is nu intussen verholpen) waardoor heel het spel vol benzine liep en de motor daardoor dus niet kon ronddraaien, wanneer de wagen nu gestart wordt klinkt alles normaal, maar na enkele minuten begint hij héél fel te roken, witte rook, je ziet mekaar niet meer staan naast de wagen zo erg is het… volgens de man die de revisie deed is dat normaal omdat hij veel te veel benzine krijgt door die defecte injector, klopt dit ? kan dat ?
    Hij komt het normaal wel volgende week in orde brengen met een nieuwe injector zei hij…

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 38)
    • tja het gevoel waar ik de rest van de dag mee rondliep was moeilijk te omschrijven… maar allesbehalve fijn… ik ben intussen al jaaaaren aan die wagen bezig (met soms pauzes van maaaaanden tussen) en hem dan door zoiets verliezen… pfff , maar we gaan door !

        Wat is me dat schrikken nu ik dat las 😯
        Gelukkig heb je met juist reageren de schade beperkt kunnen houden , maar toch …

          zo zie je maar dat het jaren meelopen met de brandweer van beringen, heusden-zolder en tessenderlo toch nog voor iets goed geweest is… gelukkig…

          nu hopen dat dit vuurtje niet teveel schade aangericht heeft onderaan…

            Samen met Mush inderdaad vorige week nog staan bewonderen…
            Goed gereageerd David ! :first:

              Wat een bewogen dag voor jou .
              Je mag van geluk spreken dit dit zo goed is afgelopen . 😥

                potverdikke Ghost, ik denk dat jij er knal op zit met die dampen !

                BTW, ik heb in het verleden ook 2 unimogs gehad waar ik de ardennen onveilig mee ging maken…

                  Heb jij goed gereageerd :applaus: heb zelf al heel wat brandbestrijding training gekregen en weet goed wat vuur kan doen met een mens. Bij deze misschien ook nog eens de raad aan iedereen.
                  Zorg voor een goed brandblusapparaat in huis of garage.
                  Verder zou ik nu toch die olie maar eens gaan verversen.
                  Ik denk dat de kans erin zit dat door het opwarmen van de met benzine vervuilde olie is beginnen dampen en branden aan de carter verluchting.
                  Ik ben daar zelfs vrij zeker van.
                  Ik heb hetzelfde voorgehad enkele jaren geleden met een Mercedes Unimog.
                  Bij mijn Unimog was een onderdeeltje in de carburator gebroken en daardoor bleef de vlotterkamer bijvullen en iets later overlopen in de motor.
                  Doordat er zoveel benzine in de cilinders liep begon deze raar te lopen.
                  Bij het openen van de motorkap was het duidelijk dat er een steek vlam uit de carter verluchting kwam. Gelukkig voor mij was deze losgekomen van de luchtfilter, want die is bij de Unimog met olie gevuld.
                  Als uw olie vervuild is met benzine kan je dat zeer goed ruiken 💡

                  Wim

                    Goed gereageerd en goed weg gekomen David, kan mij voorstellen dat je enorm schrok.

                    Marters oké die vreten aan alles, maar na een revisie word ook wel eens vergeten om de slang wartels aan te draaien en te checken daarna met draaiende motor.

                    Ik was daar ook altijd bang voor, dus na vervanging bezinefilter, deed ik de eerste dagen na het starten even een controle daarop.

                      😯
                      Hier hoor je toch één en ander hoor…
                      Hem verleden week nog staan bewonderen, ‘t zou erg geweest zijn had dit pareltje gesneuveld.
                      Goed gereageerd! :first:

                        ok, info, wat, waar, hoeveel ?

                          Tja, raar dat niemand (tot nu toe) me om info vroeg over mijn marteralarm. Recent op het nieuws vermeld dat de marterpopulatie gestaag groeit. Op zich prachtig natuurlijk, wie haalt het trouwens in zijn bol om visolie in flexibele slangen te draaien. :wtf:

                          Attachments:
                          • marter-verjager.jpg

                            En toen veranderde ik de titel; want meestal zeggen ze waar rook is, is vuur…

                            Ik probeerde iedereen zijn raad eens op te volgen en liet vandaag de Porsche warmdraaien… en na een dikke 5 minuten idd de witte rook trok weg…

                            Ik blij uiteraard, ik verplaats de auto naar de oprit naast het huis en stap uit, een vreemde geur komt me tegemoet met een blauwe damp als ik uitstap… ik denk tiens, dat is mss een beetje gemorste olie op het blok of zo dat nu met de warmte van de motor wat verdampt… tot ik achteraan de wagen het geluid van flakkerende vlammen hoor in de wind… ik dacht T ZAL TOCH NIET WAAR ZIJN ?

                            Ik gooi me achter de wagen plat op mijn buik en zie één vlammenzee ter hoogte van mijn versnellingsbak !!!

                            Pure paniek maakt zich meester van me en in een opwelling zie ik de wagen en het huis al in de vlammen opgaan, ik heb helaas al meerdere keren een Porsche zien uitbranden, zelfs al één van een kleiner vlammetje dan nu bij mij te zien was en waar dan uiteindelijk niks meer van overbleef…

                            Ik spring recht en had gelukkig een tuinslang binnen handbereik liggen, onmiddelijk de waterslang op de basis van de vuurhaard want ik had een duivelse schrik dat er magnesium zou gaan ontbranden want dat is gewoon niet meer te blussen… het duurde enkele minuten voor al de vlammen gedoofd waren onderaan, ik sta recht en zie dat de wagen binnenin ook vol blauwe rook staat en idd de rs mattenset was ook aan het smeulen gegaan omdat het afdekplaatje van het schakelgewricht er nog niet op zat… matten in één ruk naar buiten getrokken en ook geblust, resultaat 2 grote gaten in de mattenset…

                            Maar de wagen en het huis heb ik gelukkig kunnen redden.

                            Op dat moment kwam het besef waar ik net aan ontsnapt was, krampen buikpijn misselijk, alsof ik een emmer cement ingeslikt had voelde ik me… puur van stress en de paniek die ik eerst door de adrenaline niet voelde.

                            De ganse namiddag heeft dat gevoel overheerst, ik had er zelfs mijn buik zo van vol dat ik dacht vankessel te bellen en de wagen voor een prijsje weg te doen, ik had het wel gehad….

                            Maar na een telefoontje met de mechanicien die mijn motor reviseerde kwam ik gelukkig terug tot inkeer. We hebben even overlopen wat de oorzaak zou kunnen zijn, vermoedelijk een defecte (thans onlangs vervangen) benzineleiding. Misschien aangevreten door een knaagdier ? ik vond al dergelijke uitwerpselen aan het motorblok… We gaan het in de loop van volgende week eens nader onderzoeken op een brug en dan in één ruk al de rest in orde zetten.

                            Pfff wat een dag, man man man….

                              En toen veranderde ik de titel; want meestal zeggen ze waar rook is, is vuur…

                              Ik probeerde iedereen zijn raad eens op te volgen en liet vandaag de Porsche warmdraaien… en na een dikke 5 minuten idd de witte rook trok weg…

                              Ik blij uiteraard, ik verplaats de auto naar de oprit naast het huis en stap uit, een vreemde geur komt me tegemoet met een blauwe damp als ik uitstap… ik denk tiens, dat is mss een beetje gemorste olie op het blok of zo dat nu met de warmte van de motor wat verdampt… tot ik achteraan de wagen het geluid van flakkerende vlammen hoor in de wind… ik dacht T ZAL TOCH NIET WAAR ZIJN ?

                              Ik gooi me achter de wagen plat op mijn buik en zie één vlammenzee ter hoogte van mijn versnellingsbak !!!

                              Pure paniek maakt zich meester van me en in een opwelling zie ik de wagen en het huis al in de vlammen opgaan, ik heb helaas al meerdere keren een Porsche zien uitbranden, zelfs al één van een kleiner vlammetje dan nu bij mij te zien was en waar dan uiteindelijk niks meer van overbleef…

                              Ik spring recht en had gelukkig een tuinslang binnen handbereik liggen, onmiddelijk de waterslang op de basis van de vuurhaard want ik had een duivelse schrik dat er magnesium zou gaan ontbranden want dat is gewoon niet meer te blussen… het duurde enkele minuten voor al de vlammen gedoofd waren onderaan, ik sta recht en zie dat de wagen binnenin ook vol blauwe rook staat en idd de rs mattenset was ook aan het smeulen gegaan omdat het afdekplaatje van het schakelgewricht er nog niet op zat… matten in één ruk naar buiten getrokken en ook geblust, resultaat 2 grote gaten in de mattenset…

                              Maar de wagen en het huis heb ik gelukkig kunnen redden.

                              Op dat moment kwam het besef waar ik net aan ontsnapt was, krampen buikpijn misselijk, alsof ik een emmer cement ingeslikt had voelde ik me… puur van stress en de paniek die ik eerst door de adrenaline niet voelde.

                              De ganse namiddag heeft dat gevoel overheerst, ik had er zelfs mijn buik zo van vol dat ik dacht vankessel te bellen en de wagen voor een prijsje weg te doen, ik had het wel gehad….

                              Maar na een telefoontje met de mechanicien die mijn motor reviseerde kwam ik gelukkig terug tot inkeer. We hebben even overlopen wat de oorzaak zou kunnen zijn, vermoedelijk een defecte (thans onlangs vervangen) benzineleiding. Misschien aangevreten door een knaagdier ? ik vond al dergelijke uitwerpselen aan het motorblok… We gaan het in de loop van volgende week eens nader onderzoeken op een brug en dan in één ruk al de rest in orde zetten.

                              Pfff wat een dag, man man man….

                                [quote=”porschefabian” post=110880]Precies wat ik dus al zei….[/quote]

                                Oeps , sorry , niet gezien :drink:

                                  Heb ik idd ook gehad met de gereviseerde Hartge motor in mlijn Baur . Die had ook jaaaaren stilgestaan .
                                  Ook is het (vermoedelijk) mede te wijten aan het vervlogen octaangehalte in de benzine door de stilstand .

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 38)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.