3.2 1984 geraakt niet door oldtimerkeuring

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 3.2 1984 geraakt niet door oldtimerkeuring

  • Maker
    Discussie

  • TIMMY
    Deelnemer

      Ik ben vandaag naar de keuring geweest en wou voor de minste zever de porsche keuren als oldtimer omdat die toch maar buiten zal komen de zondag bij droog weer…..Nu ben ik afgekeurd omdat hij destijds omgebouwd is naar een turbo look (in metaal)…..Dit zou wel mogen als hij gekeurd wordt voor dagelijks gebruik (dan gebruiken ze een tuningattest )
      Ook voor de turbo remmen vooraan ben ik afgekeurd , daar vragen ze nu een attest van ….
      Mijn vraag is nu , wat moet ik doen om aan dat attest te geraken of moet ik kijken voor een setje originele remmen?
      Ook spijtig dat ik jaarlijks naar de keuring moet vanwege de turbo look .
      Heeft iemand tips?
      Ik ben nu al 3 jaar (wel af en toe onderbroken ) bezig ermee , zitten nieuwe slotplaten en dorpels in , is helemaal herspoten en nu dit …pfff

    15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 65)
      • Gette bedankt voor de bijkomende info .

          Kan je de wagen ook niet laten keuren als “alleen staand geval”

          Heb hier al wel eens meermaals van gehoord, kan je echter niet verder helpen over de details…maar die volgen hier wel weldra 😉

            Zijn weer prijzen met de natte vinger he bij die mannen….

            NIEUWE remklauw 199 euro
            Click

            NIEUWE schijf 39 euro

            Click

            Prijzen BTW incluis ❗

              Ik hou die bij de wagen dan , je weet nooit wat de toekomstplannen zijn als ik het in mijn hoofd krijg……als ik me echt amuseer keur ik hem later mss toch voor dagelijks gebruik en dan heb ik nog enkele zaken op mijn verlanglijstje zoals spaghetti uitlaat en een kortere eindoverbrenging als de versnellingsbak ooit eens open moet .

                Das goed nieuws , en voor die remmen … je kan deze nog altijd opnieuw verkopen als je door de TC bent.

                Mvg, Guy

                  Ik ben vandaag teruggeweest met een beetje documentatie over de turbolook van 84 en de wide body mag nu toch maar de remmen willen ze niet goedkeuren tenzij ik een attest heb van de invoerder van porsche dat die wagen zo van de band gerold is……dus dat ga ik mogen vergeten denk ik .Nu kijken voor een setje tweedehandsklauwen met schijven en blokken om te kunnen keuren , pfffft
                  net gebeld naar fg en tis 100E per klauw ,niet geriviseerd en ergens rond de 30 voor een occasieschijf +btw welteverstaan , dat valt nog mee zeker?in vergelijking met de andere kosten die ik al gedaan heb , maar is toch zuur geven om enkel maar naar de keuring te gaan , ze vliegen er gegarandeerd af daarna 🙂
                  toch blij dat er licht is aan het einde van de tunnel met een namidagje sleutelen en 300 E

                    @carrera3.0,vind het ook bizaar,maar in dees apenland kan blijkbaar alles oftewel niets dus ja:o(
                    Kvraag mij eingelijk af alsge met den tijd van innjectie op carbu’s gaat of ze daar iets kunnenop kakken,blok word niet gewijzigd???

                      Hot-rods, kitcars en replica’s kunnen wél op o-platen rijden en een niet origineel verbrede 911 met sterkere remmen wordt voor een oldtimerkeuring afgekeurd !

                      Wie kan dàt verklaren ?

                        @Mikey, er zijn zelfs nog goedkopere oldtimer verzekeringen.
                        Erard verzekeringen bijvoorbeeld : 90€ alles inbegrepen en 15€ per bijkomende oldtimer.
                        En geen beperkingen voor de verzekering > wel voor de wet natuurlijk


                        @Gette
                        staat ook nu in de tekst (pdf-doc) > geen limiet op nacht of kms

                        mvg, Guy

                          @”Morris52″ Het voordeel van een O-plaat is: -een beetje minder verzekering – taksen

                          Bij mijn verzekering word er geen onderscheid gemaakt tussen o of gewone plaat. €110,- BA

                            Voor mij mogen ze dit onmiddellijk invoeren voor mijn o-plaat Porsche.

                            Kar is 100% in orde, maar er wordt hier ook iets vergeten.
                            Die lijst met verschillen heb ik reeds 2 jaar geleden zien passeren maar er stond daar toen ook bij dat, indien de wagen strenger en frequenter zou worden nagekeken, ook de beperking van die straal rond 25km en het ‘s nachts rondrijden zouden vervallen !

                            Initieel was dit zelf een voorstel van de vereniging van oldtimer clubs naar Goca toe om een strengere keuring maar flexibeler bezit mogelijk te maken.

                              Voor de oldtimerliefhebber heeft deze plaat geen nadelen.
                              De echte liefhebber gaat met zijn oldie niet graag door de regen rijden of van-naar het werk rijden door het dagelijkse verkeer.

                              Het voordeel van een O-plaat is:
                              – een beetje minder verzekering – taksen(dit geeft mij bv: de gelegenheid om het papierwerk in orde te brengen VOOR ik aan de restauratie van bv; 2jaar begin > wagen blijft ingeschreven en na restauratie kan ze direct de baan op )
                              – eenvoudige keuring (ook al blijkt dit nu ook niet meer te zijn)

                              Sommige oldtimers hebben echt wel de remmen-verlichting-CO van die jaren stilletjes , die niet meer aan de huidige standaard door de TC geraken.

                              Maar ik weet perfect hoe Timmy1978 zich nu voelt, want niets is zo lastig als een mooie oldie te hebben staan en je mag er niet mee rijden.
                              Ik heb dit ook hardleers moeten leren , toen mijn papieren van een engels ingevoerde oldie , in beslag werden genomen door de douane.

                              Maar nu gaan we volledig Off-topic ………. maar het is allemaal in orde gekomen

                              Mvg, Guy

                                [quote=”carrera 3.0″ post=109862]Tiens.
                                Ik zie NERGENS op de site van GOCA dat een oldtimer in originele staat moet staan. Er gebeurd enkel bij oldtimers MET O-PLAAT een “specifieke technische keuring” en dit omvat [/quote]

                                Zwijg mij over de keuring… ik kan een mooi verhaal vertellen over een volledig tot de laatste vijs gerestaureerde MX5 van 1990 die toch verboden was tot verkeer wegens stalen remleidingen en polyflex ophangingsrubbers in plaats van rubberen.
                                Morgen moet em naar de keuring (opnieuw)… Klein detail, de vorige maal was de auto er wel door alle testen he (remtest, ophangingstest).
                                Pas na dat men met het lampje onder de auto ging kijken viel de ‘papieren’ frank en werd alles afgekeurd.
                                Een apenland, sorry, ik heb er geen andere woorden voor.

                                Dus, ik begrijp best waarom die auto ‘opeens’ niet door de oldtimerkeuring geraakt, want effectief: alles moet zijn zoals ‘origineel’ of zoals de keuringsagent ‘denkt’ dat het origineel was ook al was die nog niet geboren of lag die nog in een wieg te slapen.

                                Het enige dat ik kan zeggen is: veel succes en vooral doorzettingsvermogen en leren incasseren, opnieuw opstaan en hopen dat je er rond kan fietsen 😐

                                  Waarom zo gretig voor een “O”-plaat ? Heeft het rijden met zo’n plaat geen berg nadelen ? BV: beperkte straal, niet ‘s nachts, enz…
                                  Zoal aan mijn reactie te merken is ben ik uiteraard geen kenner. 😳

                                    [quote=”carrera 3.0″ post=109862]Tiens.
                                    Ik zie NERGENS op de site van GOCA dat een oldtimer in originele staat moet staan. Er gebeurd enkel bij oldtimers MET O-PLAAT een “specifieke technische keuring” [quote]

                                    Daarom dat ik ook zo zeker was van mezelf , het is nog niet zolang dat ze blijkbaar wat strenger geworden zijn.
                                    Dit gaat een groot probleem worden voor vele oldtimerliefhebbers die hun auto verbetert hebben

                                    Als onderstaand voorstel van BFOV erdoor komt zal elke oldtimer opnieuw gekeurd worden en dan gaan er veel te koop staan zonder TC
                                    Keuring zal dan elke 3 jaar zijn voor wagens na 1968

                                    Technische keuring – Hoe keuren in de toekomst
                                    Hier spreken we enkel nog van een technische keuring voor oldtimers die ingeschreven worden onder een
                                    1. Reminrichting
                                    • Groep A: voor 1968
                                    Visuele en praktische test (niet op de rollenbank)
                                    – Visueel nazicht van de onderdelen
                                    – Praktische test uitgevoerd door de inspecteur van
                                    het controlestation door het voertuig in beweging te
                                    brengen en tot stilstand te brengen
                                    • Groep B: na 1968
                                    Visuele en mechanische test
                                    – Visueel nazicht van de onderdelen
                                    – Mechanische test uitgevoerd op de rollenbank

                                    2. Stuurinrichting en stuurwiel
                                    • Groep A:
                                    Visuele controle :
                                    – Mechanische toestand
                                    – Speling in de stuurinrichting
                                    – Bevestiging van de stuurinrichting
                                    – Wiellagers
                                    • Groep B:
                                    Mechanische test:

                                    3. Zicht
                                    • Groep A:
                                    – Minstens één achteruitkijkspiegel (binnen of buiten)
                                    verplicht
                                    – Geen controle ruitenwisser
                                    – Gezichtsveld voor de bestuurder gevaarlijk
                                    belemmerd
                                    • Groep B:
                                    – Gezichtsveld voor de bestuurder gevaarlijk
                                    belemmert.
                                    – Achteruitkijkspiegel(s) en inrichtingen voor
                                    indirect zicht
                                    – Ruitenwisser in werkende en efficiënte staat (1
                                    snelheid volstaat)

                                    4. Lichten, reflecterende inrichtingen en elektrische installaties
                                    • Groep A:
                                    – 2 dimlichten : Toestand en werking / Zichtbaarheid / geen afstelling
                                    – Minstens 1 remlicht: Toestand en werking / Zichtbaarheid
                                    – Overige origineel aanwezige lichten: Toestand en werking / Kleur en zichtbaarheid
                                    – Elektrische bedrading: geen naakte leidingen
                                    – Geen mistachterlicht
                                    • Groep B:
                                    – Groot licht en dimlicht: Toestand en werking / Zichtbaarheid / afstelling
                                    – Overige origineel aanwezige lichten en reflectoren alsook mistlicht achter: Toestand en werking / Kleur en
                                    zichtbaarheid
                                    – Elektrische bedrading, geen naakte leidingen
                                    – 1 of 2 mistachterlichten

                                    5. Assen, wielen, banden, ophanging
                                    • Groep A:
                                    – visuele controle van de staat en controle op
                                    montage.
                                    – Geen controle loadindex, snelheidsindex
                                    • Groep B:
                                    – Assen: staat, montage
                                    – Wielen en banden: staat van de
                                    banden & controle op montage
                                    – ophanging: enkel visuele test dient te worden
                                    uitgevoerd (controle op slijtage, op montage…)
                                    – Geen controle loadindex, snelheidsindex

                                    6. Koetswerk en chassis of frame (groep A en B)
                                    – Bevestiging
                                    – Algemene toestand van de dragende delen (primaire belasting)
                                    – Bestuurderszitplaats: verankering, stevigheid

                                    7. Diverse uitrustingen (groep A en B)
                                    – Uitlaatpijpen en dempers: staat en gasdicht
                                    – Tanks en brandstofleidingen : staat
                                    – Bevestiging van het reservewiel (indien extern)
                                    – Veiligheid van de koppelingsinrichting (indien aanwezig)
                                    – Gevarendriehoek
                                    – Overvloedige rookemissies (geen controle CO2 maar zichtbare blauwe of zwarte rook)
                                    – Snelheidsmeter: kph of mph

                                    8. Veiligheidsgordels:
                                    • Groep A:
                                    – niet van toepassing
                                    • Groep B:
                                    – Veiligheid van de bevestigingen
                                    – Toestand van de gordels
                                    – Werking

                                    9. Identificatie van het voertuig
                                    – Geen gelijkvormigheidsattest
                                    – Kentekenplaat
                                    – Chassisnummer (Moet ingeslagen zijn)
                                    – Identificatieplaatje (merk/type/chassisnummer)

                                    10. LPG installaties
                                    Voor voertuigen in te schrijven of ingeschreven onder O-nummerplaat wordt een DC-DC spanningsomvormer
                                    toegestaan ter aansturing van de LPG installatie.

                                    Meer kan je vinden op hun site : http://www.bfov.be/images/stories/Newsletter/NL/CRN%2024%20NL%20voor%20web.pdf

                                    Maar eigenlijk vind ik dit allemaal wel ok , een echte liefhebber zal ervoor zorgen dat zijn oldtimer in tiptop staat is .
                                    Maar ik denk dat ze de tuners willen ontmoedigen om de O-plaat te (mis)bruiken.

                                    Timmy1978 kan misschien contact opnemen met BFOV , hun email en tel staat op het PDF-doc

                                    Mvg, Guy

                                  15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 65)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.