3.2 1984 geraakt niet door oldtimerkeuring

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 3.2 1984 geraakt niet door oldtimerkeuring

  • Maker
    Discussie
  • Ik ben vandaag naar de keuring geweest en wou voor de minste zever de porsche keuren als oldtimer omdat die toch maar buiten zal komen de zondag bij droog weer…..Nu ben ik afgekeurd omdat hij destijds omgebouwd is naar een turbo look (in metaal)…..Dit zou wel mogen als hij gekeurd wordt voor dagelijks gebruik (dan gebruiken ze een tuningattest )
    Ook voor de turbo remmen vooraan ben ik afgekeurd , daar vragen ze nu een attest van ….
    Mijn vraag is nu , wat moet ik doen om aan dat attest te geraken of moet ik kijken voor een setje originele remmen?
    Ook spijtig dat ik jaarlijks naar de keuring moet vanwege de turbo look .
    Heeft iemand tips?
    Ik ben nu al 3 jaar (wel af en toe onderbroken ) bezig ermee , zitten nieuwe slotplaten en dorpels in , is helemaal herspoten en nu dit …pfff

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 65)
    • Ik denk dat het probleem is dat hij nog GEEN O-plaat heeft.

        Tiens.
        Ik zie NERGENS op de site van GOCA dat een oldtimer in originele staat moet staan. Er gebeurd enkel bij oldtimers MET O-PLAAT een “specifieke technische keuring” en dit omvat :

        Controle en/of nazicht van :
        – reminrichting;
        – chassisnummer;
        – aanwezigheid gevarendriehoek;
        – stuurinrichting;
        – sleepinrichting.

        Dan krijg je “een keuringsbewijs” met vermelding : « Dit document geldt niet als technische keuring daar de staat van het voertuig niet is nagezien ».

        Ik heb ook een oldtimer en hij is 7 jaar geleden gekeurd geweest als oldtimer met o-plaat met niet originele turbolook, spoorverbreders en 17 duimsvelgen !!
        Begrijpen wie kan…..

        XXX

          Timmy, zoals in je eerste linkje daar staat bijna onderaan een voorbeeld van een sticker. Die vindt je onder de kap vooraan links. Daar staan de originele optiecodes. Als daar de M491 mee tussen staat dan kan je eenvoudig bewijzen dat het een originele wtl is, anders is het gokken hé.
          Succes man, veel steun vanuit Antwerpen :respekt:

            Ik ben nog niet teruggeweest , ben eerst nog een beetje info aan het sprokkelen …..Heb gezien dat m491 in 1984 toen al een optie was , dus turbo look en schijven .Met andere woorden , je kon deze optie erbij nemen net zoals je dan een schuifdak ,cv ,gekleurde ruiten , sper of andere dingen erbij kon nemen .Dus als men achteraf van gelijk welke oldtimer ook een schuifdak , cv ,of elektrische ramen plaatst , dan is hij ook niet meer origineel en mag hij ook niet meer door de keuring ….das toch crack hetzelvde?mijn bloed begind te koken als ik er zo over denk.
            Mijn noodplan is originele remmen plaatsen en keuren voor dageijks gebruik ….nummerplaat terug indienen en dan inschrijven als oldtimer .Maar eerst nog documentatie verzamelen over die m491 optie en dan nog eens gaan praten .Ik vind veel in naslagwerken maar tot nu toe nog geen enkele officiele optielijst van 1984 waarbij ook vermeld staat dat die remmen erbij horen .
            hier die info:http://www.turbo-look.de/911-en.php
            http://books.google.be/books?id=csh0GVAWxdoC&pg=PA28&lpg=PA28&dq=porsche+++m491+.de&source=bl&ots=KPw8KnvOFT&sig=57W7IKifbiHWO8qB9Ozc2gOStms&hl=nl&sa=X&ei=YH55UIzeLuij0QWo04GQBQ&ved=0CC0Q6AEwAjgK#v=onepage&q=porsche%20%20%20m491%20.de&f=false

              Slecht nieuws voor timmy1978

              Ik ben even naar de TC gereden en info gaan vragen ivm verbreding / remmen en heb vandaag weer iets bijgeleerd.

              Een oldtimer moet dus effectief in orginele staat staan.
              Dus heb ik gevraagd waarom ze mijne TVR met 4 Brembo’s wel hebben goedgekeurd ….
              Voor sommige oldtimers ( zoals mijn TVR ) hebben ze te weinig technische achtergrond om hen af te keuren
              Maar bij de 911 is dit niet het geval.
              Het keuringcentrum waar ik ga vind het ook een beetje pietlullig om de 911 af te keuren maar daar is het nu te laat voor.

              Eenmaal je oldtimer is afgekeurd moet deze inderdaad opnieuw naar hetzelfde centrum terugkeren.
              De verbreding en remmen moeten opnieuw naar de orginele staat om als oldtimer ingeschreven te kunnen worden.

              Als dagelijks voertuig kan dit wel omdat er dan een tuningattest kan gemaakt worden.
              Spijtig voor Timmy1978 , maar er zal niets anders opzitten als de wagen als dagelijkse in te schrijven en het jaar nadien opnieuw keuren in een ander keuringcentrum , als oldtimer.

              Mvg, Guy

                Ben nu toch al een 10tal jaar bezig met oldtimers en heb nog nooit zoiets meegemaakt.
                Meestal heb je bij oldtimers problemen met invoeren of chassisnummer

                Ik vind dit heel erg voor timmy1978 en ik zo niet in zijn schoenen willen staan.
                Als ik in de buurt van mijn TC kom ga ik eens binnenspringen om te checken wat hj kan doen.

                by the way : een oldtimer mag je met je eigen platen(dagelijks voertuig) voorrijden , dus garageplaten zijn niet nodig.


                @Timmy1978
                , ben je al eens terug naar de keuring gegaan en gevraagd voor een gesprek met de keuringschef ?

                Mvg, Guy

                  [quote=”timmy1978″ post=109803]Voor een herkeuring moet je binnen de 14 dagen gaan als ik me niet vergis …Dus als ik nu langer wacht en met andere nummerplaten ga dat het zodus een andere eigenaar is zou dat dan niet lukken?[/quote]
                  Ik vrees dat het niet zo simpel ligt. Die 14 dagen is een richtdatum, na deze datum mag je voertuig in principe niet meer op de baan en ben je ook reglementair niet meer in orde voor de verzekering.

                  Je wagen blijft geregistreerd als afgekeurd.
                  Zelfs al zou je na bv. 4 maanden terug gaan, eventueel met andere platen, dan nog zal men altijd kunnen zien dat de wagen werd afgekeurd en nooit terug werd aangeboden voor een herkeuring.

                  Ze zien ook waarvoor de wagen werd afgekeurd en zal hierdoor extra aandacht besteden aan het probleem.

                  Ik zou als ik van jou was voor de korte pijn kiezen en je remmen aanpassen en terug naar het station gaan waar je wagen werd afgekeurd. Op deze manier ga je het minste problemen hebben.

                    Voor een herkeuring moet je binnen de 14 dagen gaan als ik me niet vergis …Dus als ik nu langer wacht en met andere nummerplaten ga dat het zodus een andere eigenaar is zou dat dan niet lukken?

                      Ik had begrepen dat de wagen is afgekeurd.

                      Hij zit dus in de databank van alle stations.

                      Herkeuringen moeten altijd in hetzelfde station gebeuren.

                      Aanbieden in een ander station gaat dan niet lukken vrees ik want dat gaat men direct zien als men het chassis nummer inbrengt.

                        De wetgeving zegt dat voor een oldtimerkeuring de wagen in originele staat moet aangeboden worden.
                        Voor wagens na 1967 (intreding van het gelijkvormigheidsattest) betekent dit dat de reminrichting origineel moet zijn en dus voldoen aan het PVG van dit model.

                        Ik zou gewoon proberen van de wagen in een ander station opnieuw te keuren in de hoop dat ze daar niet zo goed op de hoogte zijn van de details van de wagen… Het is al meermaals bewezen dat dit probleemloos lukt…

                        En anders uw kans eens wagen over de taalgrens, daar hanteren ze heel andere regels dan in Vlaanderen…

                        Zo kan een rallywagen in Vlaanderen niet als oldtimer gekeurd worden vanwege de aanpassingen, rolkooi enz… In Wallonië rijden de historics bijna allemaal met een O-plaat… daar worden de veranderingen wel toegelaten.

                          [quote=”timmy1978″ post=109543]bedankt ….ik begin serieus te overwegen om eerst nog enkele keuringstations te overlopen (zonder de wagen mee naturlijk ) en aan de chef hun mening te vragen vooralleer ik er mijn grote remmen afgooi en op zoek mmoet naar de kleinere originele remmen ….[/quote]

                          In principe moet je terug naar hetzelfde station waar ze de auto afgekeurd hebben. Eens goedgekeurd mag je het jaar daarop gaan waar je wil.

                            dat is het hem net ….ik heb de wagen zo gekocht ;die reed al jaren zo rond ,met deze remmen en turbo look en was dagelijks gebruik gekeurd zonder opmerkingen (laatste keuring was wel in 2006 )Die is sedert 2007 dus normaal niet meer op de baan geweest .Ik heb hem enkel zijn originele kleur terug gegeven en nieuwe slotplaten en dorpels ingeplaatst
                            zo was hij toen ik hem kocht en dan een beetje later 😕

                              Is wat ik hier boven heb vermeld en zolas Morris52 zegt :o)ze moeten juist controleren wat nodig is voor een oldtimerkeuring,dus gevarendriehoek,chassinr,en of de remmen werken en verlichting(iets waze bij mij zelf ni gekeken hebben :o))dus normaal mogen ze ni afkeuren voor andere zaken
                              Kweet er rondrijden in de buurt met zo rot als not oldies van andere merken dus,en da vind ik schandalig….veiligheid telt da is al,of het nu beter upgrade van remmen of ni is.
                              Natuurlijk iov Timme had ik eerst naar de oldtimer keuring geweest en daarna gerestaureerd en in >WTL gezet,maar ja

                                Ze hebben je inderdaad onterecht afgekeurd!
                                Stationchef aanspreken dus…

                                  Nogmaals … ze mogen controleren wat ze willen maar ze mogen niet afkeuren.
                                  Bij een oldtimer gaat het niet om een technische keuring , dit staat ook zo op de papieren.

                                  Maar zoals timmy1978 aangaf , het best is om even naar een andere keuring te gaan vragen hoe het juist zit > of op de site van goca

                                  http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-oldtimer

                                  Mvg, Guy

                                15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 65)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.