3.2 1984 geraakt niet door oldtimerkeuring

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 3.2 1984 geraakt niet door oldtimerkeuring

  • Maker
    Discussie
  • Ik ben vandaag naar de keuring geweest en wou voor de minste zever de porsche keuren als oldtimer omdat die toch maar buiten zal komen de zondag bij droog weer…..Nu ben ik afgekeurd omdat hij destijds omgebouwd is naar een turbo look (in metaal)…..Dit zou wel mogen als hij gekeurd wordt voor dagelijks gebruik (dan gebruiken ze een tuningattest )
    Ook voor de turbo remmen vooraan ben ik afgekeurd , daar vragen ze nu een attest van ….
    Mijn vraag is nu , wat moet ik doen om aan dat attest te geraken of moet ik kijken voor een setje originele remmen?
    Ook spijtig dat ik jaarlijks naar de keuring moet vanwege de turbo look .
    Heeft iemand tips?
    Ik ben nu al 3 jaar (wel af en toe onderbroken ) bezig ermee , zitten nieuwe slotplaten en dorpels in , is helemaal herspoten en nu dit …pfff

5 reacties aan het bekijken - 61 tot 65 (van in totaal 65)
    • @porsche , yep ben ik volledig mee > teveel mensen maken misbruik van die oldtimerplaten.
      Ben ook al een paar keer gecontroleerd door mijn beste vrienden van de federale politie ( kan je de ironie in mijn tekst zien LOL)
      Maar ze kunnen niet bewijzen dat je niet met een testrit bezig bent , of je moest met je winkelkarretje aan je auto staat ( opgelet ook sigaretten gaan halen kan een probleem geven bij sommige van die blauwe smurfen)

      Bij nacht rijden is zeker uit den boze , en in geval van ongeval , ben je met een oldtimer altijd verliezende partij.

      Maar als timmy1978 toch beslist om met een oldtimer rond te rijden, dan kan dit perfect met zijn 911 ook al heeft hij andere remmen, een ingelaste bodykit , enz…
      Gewoon teruggaan naar de TC en naar de chef stappen > eigenlijk had hij dit onmiddelijk moeten zeggen > nu kan het zijn dat hij toch nog een herkeuring moet doen/betalen.

      Voor mij zijn de oldtimerplaten intressant omdat ik soms een oldtimer 2 jaar in de garage heb staan , ingeschreven en verzekerd maar in restauratie.
      Of met buitenlandse wagens waarvoor er geen gelijksvormigheidsattest is , ook dan zijn oldtimerplaten gemakkelijk.
      Verzekering is iets van een 125 euro , rijtaksen 28 euro geloof ik.
      Voor de inschrijving zelf verandert er niets > dit is hetzelfde voor een oldtimer als voor een dagelijkse.

      Mvg, Guy

        [quote=”Morris52″ post=109485]
        Nu zijn ze er wel mee bezig om oldtimerkeuring aan te passen , daar er teveel misbruik is door de jonge tuners , die graag oldtimers gebruiken.
        De nieuwe oldtimerkeuring zou dan om de 3 jaar zijn en iets strenger.
        [/quote]
        Ik vind persoonlijk dat een Oldtimer keuring teveel beperkingen inhoud en daar wringt het schoentje. Vandaar de nog strengere herzieningen die men plant.

        Zelf wil ik kunnen rijden wanneer ik dit wens en dit zonder beperkingen.
        En juist daar gebeurd het meeste misbruik met oldtimer platen hetgeen ik niet goed begrijp.
        Het kost niet meer of minder aan taks of verzekering dus, waarom doet men het stel ik mij soms de vraag.

        Men lacht dit weg, maar ik heb spijtig genoeg 2 goede oldtimer kennissen die ook zo dachten en een ongeval hebben gehad. Dan helpt het niet meer als je s’avonds naar huis komt en zegt dat je van een meeting komt, een proefrit aan het doen was of wat dan ook. Dan mag je met bewijzen komen en wordt alles gecontroleerd.

        De verzekering heeft bij beide personen de kosten verhaald en, ik kan je zeggen dat het niet om te lachen was. Een geluk dat er geen lichamelijke schade was bij derden want dan kleed men je uit.

        Ik bedoel maar dat velen niet beseffen welke verantwoordelijkheid je hebt door met oldtimer platen te rijden en de impact dat het kan hebben bij een ongeval.

          Ik vrees dat je je een beetje hebt laten doen daar op de technische controle.
          Sinds jaren ga ik direct na aankoop met mijn oldtimers naar technische controle en dit nog voor de restauratie.

          Zo ben ik al geweest met wagens met rondom Brembo-remmen , gaten in de kas, olielekken, zelfs uitlaat die op een gatenkaas leek.

          Het enige wat de technische controle wettelijk mag controleren voor oldtimer is een gedeeltelijke keuring waarbij men oog heeft voor enkele minimale veiligheidsvoorwaarden:

          de remmen worden gekeurd (voertuig moet tot stilstand gebracht kunnen worden , dus niet op de testbank ) > maar ik vraag dit toch telkens omdat remmen nu eenmaal belangrijk zijn )

          het chassisnummer en de documenten worden nagekeken
          Dit is de reden waarom ik het voertuig inschrijf vooraleer de restauratie aan te vangen > bij ingevoerde wagens , durft dit wel eens problemen geven )

          de aanwezigheid van de gevarendriehoek wordt nagekeken >geen brandblusser of verbanddoos

          de staat van de stuurinrichting wordt nagekeken ( ook wel belangrijk vind ik persoonlijk )

          controle van de sleepinrichting > dit is omdat geacht wordt dat oude auto’s wel eens in panne staan )

          Bij deze keuring wordt een keuringsbewijs met de vermelding ‘Dit document geldt niet als technische keuring daar de staat van het voertuig niet is nagezien’ uitgereikt.

          Nu toegegeven , het is al wel eens gebeurd dat er een (jonge) mechanieker nog wat nieuw is of wat gebrek aan ervaring heeft en dat ze een oldtimer afkeuren .
          Bv : met een kever die ik had waar de wielen 2cm uit de kassen staken
          In dit geval ga je naar de chef van de technische controle en wijs je erop dat ze enkel bovenstaande punten mogen controleren.
          Bij al de discuties die ik zo al gehad heb , moest de chef nadien toegeven dat een oldtimer-keuring , geen technische keuring is en dat het voertuig wel op de baan mag.
          En ik ga naar een controle-centrum , waarvan ze wel eens zeggen dat het één van de strengste is van het land > niemand durft er naar toe te gaan , dus als je daar toekomt , ben je op 15min al door de technische controle

          Nu zijn ze er wel mee bezig om oldtimerkeuring aan te passen , daar er teveel misbruik is door de jonge tuners , die graag oldtimers gebruiken .
          De nieuwe oldtimerkeuring zou dan om de 3jaar zijn en iets strenger > maar zover zijn ze nog niet ! ! !

          Mvg, Guy

            bedankt voor de info alvast ,ik had gehoopp op een of andere manier om aan zo’n attest te geraken want die wagen is vroeger altijd zo gekeurd geweest en ik vind dat wel erg dat dat nu plots niet meer mag.En hoe gaat dat dan met al die brede rsr replica’s ?zijn die dan ook allemaal gekeurd voor dagelijks gebruik?Ik heb er weer even mijn buik van vol …

              Ik zou toch maar gaan voor de dagdagelijkse keuring.
              Maakt verder geen verschil met een Oldtimer keuring buiten het feit dat je jaarlijks op controle moet maar dat is nu ook niet zo erg hé.

              Probleem bij jou is dat de wagen niet origineel is en dat hij afwijkt van het PVG attest en dat zien ze natuurlijk niet graag op de keuring.

              Voor de Turbo Look krijg je inderdaad een tuning attest.
              Voor de remmen vrees ik dat je de originele terug zult moeten zetten, een attest is alleen geldig indien origineel van Porsche en dat ga je voor deze wagen niet krijgen.

            5 reacties aan het bekijken - 61 tot 65 (van in totaal 65)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.