Ik vrees dat je je een beetje hebt laten doen daar op de technische controle.
Sinds jaren ga ik direct na aankoop met mijn oldtimers naar technische controle en dit nog voor de restauratie.
Zo ben ik al geweest met wagens met rondom Brembo-remmen , gaten in de kas, olielekken, zelfs uitlaat die op een gatenkaas leek.
Het enige wat de technische controle wettelijk mag controleren voor oldtimer is een gedeeltelijke keuring waarbij men oog heeft voor enkele minimale veiligheidsvoorwaarden:
de remmen worden gekeurd (voertuig moet tot stilstand gebracht kunnen worden , dus niet op de testbank ) > maar ik vraag dit toch telkens omdat remmen nu eenmaal belangrijk zijn )
het chassisnummer en de documenten worden nagekeken
Dit is de reden waarom ik het voertuig inschrijf vooraleer de restauratie aan te vangen > bij ingevoerde wagens , durft dit wel eens problemen geven )
de aanwezigheid van de gevarendriehoek wordt nagekeken >geen brandblusser of verbanddoos
de staat van de stuurinrichting wordt nagekeken ( ook wel belangrijk vind ik persoonlijk )
controle van de sleepinrichting > dit is omdat geacht wordt dat oude auto’s wel eens in panne staan )
Bij deze keuring wordt een keuringsbewijs met de vermelding ‘Dit document geldt niet als technische keuring daar de staat van het voertuig niet is nagezien’ uitgereikt.
Nu toegegeven , het is al wel eens gebeurd dat er een (jonge) mechanieker nog wat nieuw is of wat gebrek aan ervaring heeft en dat ze een oldtimer afkeuren .
Bv : met een kever die ik had waar de wielen 2cm uit de kassen staken
In dit geval ga je naar de chef van de technische controle en wijs je erop dat ze enkel bovenstaande punten mogen controleren.
Bij al de discuties die ik zo al gehad heb , moest de chef nadien toegeven dat een oldtimer-keuring , geen technische keuring is en dat het voertuig wel op de baan mag.
En ik ga naar een controle-centrum , waarvan ze wel eens zeggen dat het één van de strengste is van het land > niemand durft er naar toe te gaan , dus als je daar toekomt , ben je op 15min al door de technische controle
Nu zijn ze er wel mee bezig om oldtimerkeuring aan te passen , daar er teveel misbruik is door de jonge tuners , die graag oldtimers gebruiken .
De nieuwe oldtimerkeuring zou dan om de 3jaar zijn en iets strenger > maar zover zijn ze nog niet ! ! !
Mvg, Guy