3.2 carrera 1988 start niet op bedrijfstemperatuur

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 3.2 carrera 1988 start niet op bedrijfstemperatuur

  • Maker
    Discussie
  • Mijn carrera 3.2 start niet als hij op bedrijfstemperatuur is. Dus even stoppen om bv. een boodschap te doen en terug starten lukt niet. Wanneer de wagen een kwartiertje à twintig minuten is afgekoeld start hij terug normaal.

    Heeft iemand deze ervaring ook al gehad en hoe heb je het opgelost?
    Gelieve antwoorden als ” dan wacht je toch gewoon 20 min.” niet te verzenden aub.

    DME kan volgens mij niet want dan zou het startprobleem er steeds moeten zijn, ook bij koude motor.

    Starter is ook al vervangen door een gereviseerd exemplaar.

    Alvast bedankt voor de echt technische antwoorden die ik zal ontvangen.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
    • Ook jij nogmaals bedankt voor de tips. Het is inderdaad zo dat elk merk toch zijn specifieke probleempjes heeft. Goed dat internet bestaat. Op die manier kunnen we elkaar verder helpen en de hobby leuk en betaalbaar houden. Tot een volgende keer.

        Blij dat ik heb kunnen helpen en dat het een eenvouidige oplossing was .
        Maar onthoud de test goed als de wagen “NIET” wil starten.
        Ik heb er destijds mee in panne gestaan in Zeeland en zolang de depanage er niet was deed de wagen het niet . Toen die kwam was die afgekoeld en alles het weer wel .
        Toen wist ik nog niets van het DME probleem en de test .
        Anders had die man me zeker kunnen helpen .
        Nu durfde die niets checken (kende niets specifieks van Porsche) en hebben ze mij en de wagen naar huis gerepatrieerd

        Wim

          Dat bronskleurig doosje regelt het lucht en benzine mengsel voor op verschillende hoogtes, dus zeg maar als je in de bergen gaat is de lucht ijler, en dat regelt dat doosje.

          Dus was gewoon een slecht contact, wat dus meer voorkomt bij de oudjes.
          Gelukkig dat het opgelost is, en je het nog niks buiten de arbeid gekost heeft. 😉

            Vandaag heb ik even de tijd genomen en m’n bestuurderszetel verwijderd om bij de DME te kunnen. Ik stelde vast dat zowel de DME als de stuurdoos van de motronic los onder de zetel lagen.
            Ik zag ook een bronskleurig rond doosje wat bij op de stekker waarin de DME zit is aangesloten. Op het doosjes staat een nummer en Japan vermeld. Op de twee foto’s in bijlage zie je het doosje duidelijk staan. Iemand een idée wat de functie is van het doosje? Daarna heb ik de test zoals in voorgaande door 911-lover beschreven uitgevoerd. De DME klikte twee maal. 1e keer bij contact aan, 2e keer bij starten en omgekeerd uiteraard. Ik heb daarna al de fiches en stekkers die onder de zetel zaten losgekoppeld en nagekeken. Bleek dat op één van de stekkers tussen het ronde doosje waar ik hierboven over sprak en de DME stekker veel aanslag (corrosie) zichtbaar was. Ik heb dan op alle zichtbare contacten contact cleaner gespoten, daarna alles gemonteerd en uitvoerig getest. Vervolgens de wagen goed warm gaan rijden en naar de technische controle geweest. Tijdens de technische controle werd de wagen ook een vijftal keer kort achter elkaar gestart terwijl hij warm was. Geen problemen meer gehad tot nu toe.

              Beste 911-lover. Dat is nu het type antwoorden welke ik graag lees en krijg. Dit is duidelijk praktijk ervaring die bovenkomt en waar iedereen iets van op steekt die deze topic volgt. grt Rob Willems

                Is een vierkante blokje dat onder de bestuurdersstoel zit .
                Om even te checken .
                Hand op houden en met de andere je contact aanzetten .
                Dan moet je een klik voelen .
                Dan starten .
                Dan moet je weer een klik voelen .
                Doet één van beide het niet blokje vervangen .
                Is erg eenvoudig . Sleuteltje (meen) 10 en stekkertje lostrekken .

                Anoniem

                  In mijn 964 had ik steeds een reserve dme-relais liggen .
                  Voor mijn 964 was het een 993 dme .
                  Hopelijk is het voor jou ook een dme-relais die stuk is .

                    Nogmaals bedankt voor de reacties. Ik heb ondertussen een DME besteld gezien de starter gereviseerd is ongeveer 1.5 jaar geleden. Indien het met de DME niet opgelost is mag ik de starter terug naar de firma brengen welke de revisie hebben gedaan en zullen ze een nieuwe relais plaatsen onder garantie.

                      Hallo, ik heb dat zelfde probleem gehad .
                      Andere DME stekker en het was volledig opgelost

                        had hetzelfde bij mijn oude mercedes, ook startrelais en ook eerst alleen bij warm en daarna helemaal niks meer …

                          Alvast bedankt voor de reactie 911-Lover. Ik heb ondertussen op het forum van Pelican Parts ook gezien dat het een frequent voorkomend probleem is.
                          Ik heb daar ook de oplossingen gevonden om het probleem te verhelpen.

                            Mijn eerste startrelaisperikelen begonnen ook als de wagen warm was bij de 3.2.
                            NAderhand startte die helemaal niet meer .

                              Alvast bedankt, ik probeer het en hou je op de hoogte.
                              mvg

                              Rob Willems

                              Wim

                                Das dan andere paté. 😉

                                Zou ik eerst maar een beginnen met het startrelais te vervangen, als dit blijft hangen als het warm is maakt het inderdaad geen verbinding.
                                Dus wissel dit even uit met welk eender relais voor te proberen.

                                En in het vervolg wel alles in 1 keer goed vermelden hè wat er loos is, anders blijven we typen. 😆

                                  Dag Wim, Dag Wiliam,
                                  Alvast bedankt maar ik wil melden dat het eerder een probleem elektrisch is want wanneer ik de sleutel omdraai gebeurd er gewoon niets. Zelfs de start relais klikt niet in.
                                  Het is net of er achter het contact geen stroom wordt geleverd aan de benodigde delen.
                                  Ik heb op elektrische schema’s gekeken en ik zie dat de starter(relais) rechtstreeks achter het contact staat.Gele draad #50 als ik me niet vergis.

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.