3.2 G50: verschil bougies met/zonder katalysator ?

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 3.2 G50: verschil bougies met/zonder katalysator ?

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,

    voor mijn 3.2 was ik op de Rose Passion site wat aan het bestellen, blijkt echter dat er geen ‘standaard’ bougie staan maar er valt te kiezen uit ‘bougie voor wagen met katalysator’ en ‘voor wagen zonder katalysator’.

    ik veronderstel dat er katalysator op zit want is 15 jaar geleden of zo een US import geweest (dus US wagen met airco)…

    Maar wat betekent het wel/niet aanwezig zijn van katalysator op het type bougies ?
    en welk type moet ik dan aanschaffen ?

9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
    • Ok,
      Maar als je een koude bougie plaatst in een kat wagen is de kans dan niet veel groter dat de bougie stuk gaat door de warmte en geen vonk meer geeft. Op 5 poten draaien is ook niet bepaald gezond voor de 911. Ik heb in het verleden is na mischien 2000km een bougie stuk gehad met kat en ik vermoed dat het een koude bougie was. (champion met edelmetaal irridium of palladium).

      Mvg

      Johan

        +1

          Ik heb een Amerikaanse SC van 83 maar er zitten wel 204 pk cylinders in . Deze Porsches werden gemaakt met kat en lamdasonde.
          Op aanraden van … heb ik de kat vervangen door door een open pijp.
          Ik heb hier nu enkele bedenkingen bij op gebied van de lambda werking. De Lamdasonde werkt maar pas vanaf 350°C. Daar de wamte veel makkelijker naar buiten kan wordt het hele uitlaat systeem trager en minder warm. Maw de lamdasonde zal trager werken en bij rustig rijden (minder warme uitlaat) ook niet naar behoren werken vermoed ik.
          Is het mogelijk door door op ergens een 3 draderige lambda aan te sluiten zoals bij de 3.2L? Heeft deze constant 12volt nodig of enkel bij opwarming. (In een 3 draderige Lambda is intern een verwarming ingebouwd welke op zeer korte tijd de sondetemperatuur naar 350°c brengt.
          Moest ik terug de kat e in plaatsen moet ik dan ook speciale aandacht vestigen op de bougiekeuze want ik zie dat je daar ook verschil in is.
          Een bougie voor een kat wagen zou beter tegen hogere temperatuur kunnen. Mogen gewone bougies niet in een wagen met kat geplaatst worden.
          Ik hoor het graag van jullie
          Mvg

            Bedankt voor de deskundige input…!

              idd mooi weetje :up:
              maar voor mij blijft dit mooie theorie of ingenieurspraktijk. ik wel eens willen weten hoeveel (al dan niet porsche) garagisten/eigenaren de bougies veranderen na het plaatsen van een sportuitlaat, open uitlaat, straight pipes, verwijderen cat … met het oog op een ander geluid.

                +1 dit soort dingen lees ik graag op het forum :applaus:

                XXX

                  ferme uitleg :up: :up: :up:

                    Uitgaande van de voorgeschreven bougies, Bosch WR7DC voor de cat, WR4CC zonder cat….

                    Het cijfer in de code staat voor de ‘heat range’, hoe hoger het cijfer, hoe hoger de heat range,
                    De ‘heat range’ staat voor de snelheid waarmee een ontstekkingskaars de hitte opbouwt in het ontstekkingshoedje (de ‘ontstekingsvonk’.)
                    Een ‘warme’ bougie, zal de hitte trager afvoeren dan een ‘koude’ bougie….waardoor de restwarmte hoger blijft, en mogelijks valse ontstekkingen veroorzaakt.
                    De keuze van welke bougie hangt af van een aantal factoren, oa afvoer van verbrande gassen, samenstelling van de brandstof, met of zonder turbo, aanpassen van de timing, …
                    Een bougie zorgt voor de ideale temperatuur voor de onstekking van het benzinegasmengsel. Ideaal tussen de 500 en de 850°C, warmer kan tot een vroege ontstekking zorgen (wat de motor kan beschadigen), lager tot een slechte verbranding (bougies slaan onmiddellijk zwart uit van de roetaanslag) wat het rendement vermindert.
                    De temperatuur afvoer hangt deels af van het uitlaatsysteem… hoe sneller de verbrandingsgassen weg kunnen, des te sneller loopt de temperatuur weer af….
                    Gezien het verschil tussen een uitlaat met en zonder, zal dus ook de gasflow veranderen, waardoor ook rekening moet gehouden worden met de ‘ontstekingstemperatuur’…. vandaar het verschil tussen een ‘koude’ WR4CC en een warme WR7DC bougie bij de verschillende uiitlaten.
                    Algemeen is het veiliger met een ‘te koude’ bougie te rijden (enig risico is aanslag op de kaars) dan met een ‘te warme’ bougie (risico op versnelde ontstekking met motorschade tot gevolg)…. dus beter de richtlijnen van Porsche volgen….
                    Met cat…. warmere bougie (hoger cijfer)
                    zonder cat…. koude bougie (laag cijfer)

                    !!!! Deze uitleg geld voor Bosch bougies, andere merken kunnen andere cijfercombinaties en zelfs volgordes hebben. Dus zeker goed informeren welke ‘koud’ of warm’ zijn….

                    Meer info in het Bosch Learning Center (https://www.boschsparkplugs.net/learning-center/article/197/how-do-i-find-a-colder-or-hotter-plug)

                    Hopelijk beetje geholpen….
                    😉

                    XXX

                      Ik weet niet of dit een verschil maakt voor de ontsteking als je de uitlaat wijzigt.
                      De afstelling is mogelijk lichtjes anders gezien de lambda sonde toch ook op de Motronic binnen komt (of ben ik verkeerd).
                      Dit is echt een kluifje voor Cabrio Wim, de technische goereoe van ‘t forum :up:

                    9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.