Uitgaande van de voorgeschreven bougies, Bosch WR7DC voor de cat, WR4CC zonder cat….
Het cijfer in de code staat voor de ‘heat range’, hoe hoger het cijfer, hoe hoger de heat range,
De ‘heat range’ staat voor de snelheid waarmee een ontstekkingskaars de hitte opbouwt in het ontstekkingshoedje (de ‘ontstekingsvonk’.)
Een ‘warme’ bougie, zal de hitte trager afvoeren dan een ‘koude’ bougie….waardoor de restwarmte hoger blijft, en mogelijks valse ontstekkingen veroorzaakt.
De keuze van welke bougie hangt af van een aantal factoren, oa afvoer van verbrande gassen, samenstelling van de brandstof, met of zonder turbo, aanpassen van de timing, …
Een bougie zorgt voor de ideale temperatuur voor de onstekking van het benzinegasmengsel. Ideaal tussen de 500 en de 850°C, warmer kan tot een vroege ontstekking zorgen (wat de motor kan beschadigen), lager tot een slechte verbranding (bougies slaan onmiddellijk zwart uit van de roetaanslag) wat het rendement vermindert.
De temperatuur afvoer hangt deels af van het uitlaatsysteem… hoe sneller de verbrandingsgassen weg kunnen, des te sneller loopt de temperatuur weer af….
Gezien het verschil tussen een uitlaat met en zonder, zal dus ook de gasflow veranderen, waardoor ook rekening moet gehouden worden met de ‘ontstekingstemperatuur’…. vandaar het verschil tussen een ‘koude’ WR4CC en een warme WR7DC bougie bij de verschillende uiitlaten.
Algemeen is het veiliger met een ‘te koude’ bougie te rijden (enig risico is aanslag op de kaars) dan met een ‘te warme’ bougie (risico op versnelde ontstekking met motorschade tot gevolg)…. dus beter de richtlijnen van Porsche volgen….
Met cat…. warmere bougie (hoger cijfer)
zonder cat…. koude bougie (laag cijfer)
!!!! Deze uitleg geld voor Bosch bougies, andere merken kunnen andere cijfercombinaties en zelfs volgordes hebben. Dus zeker goed informeren welke ‘koud’ of warm’ zijn….
Meer info in het Bosch Learning Center (https://www.boschsparkplugs.net/learning-center/article/197/how-do-i-find-a-colder-or-hotter-plug)
Hopelijk beetje geholpen….
😉