3.2 loopt geregeld op 5 poten

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 3.2 loopt geregeld op 5 poten

  • Maker
    Discussie
  • Mijn 3.2 1985 loopt de laatste tijd geregeld op 5 poten.
    Het begon bij het starten, maar meestal kwam n° 6 na 2 minuutjes wakker.
    Deze week had ik mij voorgenomen naar de shake-down te gaan in Boezinge (Historics 24 u van Ieper). Hij liep de hele tijd goed, tot hij in Zuidschote wat leek te haperen. Bij het optrekken bleef er weer eentje achter. Het naar huis komen verliep vlot, het paard rook wellicht de stal. Gisteren tijdens een ritje naar Oostende was het weer prijs. Uiteindelijk bleef hij op 5 poten lopen tot ik thuis was 🙁 .

    Nu weet ik niet goed wat eerst te verdenken: ontsteking of injectie? Een haperende injecteur lijkt me meer een probleem dat zal opduiken bij het starten, en na lange stilstand.
    Ik heb de 911 nu 4 jaar. Er stonden 154.000 km op toen ik hem kocht en ik mag geredelijk aannemen, op basis van de bijgeleverde documenten dat het klopt. Behalve het courante onderhoud lijkt alles nog origineel te zijn (ook verdelerkap, rotor, bougiekabels enz…). Ik heb er 7.000 km bijgevoegd.
    Waar zou ik best mee beginnen?

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 42)
    • Vervolg.
      Op voorstel van de BMW-techneut heb ik de injecteurs gedemonteerd en ze naar een Bosch-center in Oostende gebracht. Ik had ze netjes genummerd en er nog 3 reserven aan toegevoegd, voor het geval ééntje van de 6 niet meer bruikbaar zou zijn. Aan de balie had ik al geen goed voorgevoel, maar een mens moet al eens zijn vooroordelen opzijschuiven (anders denken ze nog dat je leraar of beroepsmilitair bent :engeltje: ). Twee uur later mocht ik mijn spullen weer ophalen.
      Ipv 20 euro/stuk bleek het 25 euro te zijn (+ BTW). N° 2 bleek continu te lekken en dat zou dus de oorzaak van het probleem moeten zijn. De andere leken goed.
      Thuisgekomen kon ik het niet laten zelf wat te experimenteren. Ik moest immers wachten op de O-ringen die ik online besteld had. Ik heb met doorzichtige plastic-leidingen zelf wat in elkaar geknutseld. Aan de breedste zijde op de injecteur gemonteerd aan de dunste heb ik een ventiel van een auto-binnenband vastgezet. In de leiding kan ik benzine, carburateurreiniger of gewoon niets doen. Toen ik op verdachte injecteur #2 3 bar luchtdruk stak, bleef die netjes dicht. Bij het aansluiten van een 9 volt batterijtje loste hij onmiddellijk. Eigenlijk lijkt die injecteur dus normaal te werken. De 2 andere reserven die ik bijhad vertonen hetzelfde beeld. Ik twijfel dus over wat het Bosch-center mij verteld heeft.
      Na montage van de 5 oude en de ene reserve zal ik zien wat het resultaat zal zijn.
      Zou ik nog wat over het hoofd hebben gezien?

      Attachments:
      • injecteurs.jpg
      Wim

          Okay. Hiermee kan ik verder. Wat zou de functie van n° 36 dan zijn? Kan dat gescheurde rubber oorzaak van het probleem zijn?

            onderdeel zou deze nummer moeten hebben 930-207-243-01 :popcorn:
            NR 34 op de foto/tekening

            IMG_20170725_222727_resized_20170725_102745151.jpg

              #Wim, benzinedruk is niet gemeten 😳 . Er leek teveel werk in de boetiek en na het meten van CO ben ik al haperend huiswaarts gereden. De monteur concludeerde dat ik best het injectiesysteem zou laten nalopen.
              Vanavond heb ik de injecteurs gedemonteerd. Dat ging al bij al vrij vlot. Rubbertjes zagen er allemaal nog prima uit. Optisch weerom niets verkeerd te bemerken.
              Maar tijdens een inspectie met de lamp viel mijn lodderig oog toch ineens op iets dat er niet te fris uit zag: een rubberen verbinding rechts van de vulopening van het oliereservoir vertoonde een grote barst. Op de foto zie je hem vlak boven de onderste spanband.
              Kan dat de schuldige zijn?
              Op de site van Rose kan ik het nummer van het stuk niet terugvinden. Iemand die hulp kan bieden?

              20292750_10211286165003589_2246924482255686768_n.jpg

              Wim

                Heb je de benzinedruk nu al gemeten koud en warm.

                  Zoals voorzien deze middag langsgeweest bij een gerenommeerde BMW-specialist (met ruime ervaring in oudere injectie-systemen). Na een ritje van ong. 10 km tot de garage stond hij weer onrustig te draaien, plofjes in de uitlaat enz…
                  CO-test leverde het volgende op: Lambda waarde op ong. 1,088 (moet rond 1 liggen heb ik begrepen), CO schommelde rond 2, zakte wel eens tot 1,80. Conclusie, hij staat te rijk.
                  En nu?
                  De technieker stelt voor dat ik de injecteurs demonteer en ultrasoon laat reinigen.
                  Toch blijf ik twijfelen of dat de oplossing zal zijn: koud loopt hij normaal, en boven de 4.000 komt hij ook weer wakker. Het lijkt me dan ook eerder een sensor/stuurdoos/bekabeling probleem, eerder dan een mechanisch probleem.
                  Wat denk je?

                    waarde heb ik niet onmiddelijk maar wat koud en warm betreft was waarschijnlijk de dilatatie van het rubber denk ik .
                    Hoe dan ook is de aanvoerdruk zeer belangrijk en enige schommeling zal een puls effect geven .
                    Ik volg en hoop dat je er snel uitkomt

                      Lijkt het dan niet vreemd dat hij wel goed loopt met koude motor (zowel ralenti als hogere toeren) en bij hogere toeren met warme motor (+ 4.000 rpm). Drukregeling kan toch moeilijk beïnvloed worden door de temperatuur van de motor?
                      Volgende week laat ik in elk geval de druk toch eens nameten.

                      Welke waarden worden hierbij voorgeschreven?

                        Heb wat gelijklopende problemen gehad en ben dan bij de benzine druk regelaars die links en rechts achter de motor op leidingen zitten uitgekomen .
                        Membraan dat over de jaren vervormt / scheurtjes enz ontwilkkelen .

                          Heb je een lambda sonde in de tussenpot aan chauffeurskant

                            Vervolg.
                            Deze avond heb een “reserve”-temperatuursensor in de fiche geplugd. De sensor heb ik gewoon los aan de witte silicone-draden buiten het motorcompartiment laten hangen.
                            Vooraf had ik de sensor nog even uitgetest. Koud mat hij ong. 1,6 KOhm. Vervolgens heb ik hem lichtjes met een brandertje warmgestookt. De Ohm-waarde zakte onmiddellijk tot ong 160 Ohm.
                            Vervolgens heb ik deze aangesloten. Omdat de sensor nog vrij warm was en het blok koud startte hij niet zoals normaal. Het ging nogal aarzelend maar hij bleef draaien. Toerental bleef op ong. 1.200 rpm.
                            Vervolgens heb ik de sensor weer warmgestookt, het toerental zakte ogenblikkelijk naar een normaal ralenti-verloop, maar hij begon wel weer onregelmatig te lopen, lichtjes knallen in de uitlaat enz…
                            Conclusie is (volgens mij toch) dat beide sensoren (zowel diegene die erin zat als de vervanger) normaal werken en ik de oorzaak elders zal moeten zoeken. Zucht.

                            Wim

                              Zit mij toch niet lekker jouw verhaal, en ben nog eens aan het zoeken geweest naar mijn resto draadje.
                              Want plots herinner ik mij dat ik ook zo iets voor gehad heb, toeren liggen iets anders, maar verhaal komt redelijk overeen.

                              Het volgende is nu gebeurt en gelukkig opgelost. 😀
                              Na ons weekend naar Schloss Dyck Duisland begon op de terug reis de Porsche plots te haperen onder de 3500 tr/m en vermogen te missen, en deed op een bepaald moment onder de 3500 tr/m niks meer.
                              Gelijk een parking opgezocht en motor bleef stationair lopen of er niks aan de hand was, wat gas gegeven en klom gelijk n de toeren tot ik weer weg wilde rijden.
                              Koppeling laten opkomen en vermogen om weg te rijden foetsie, stampen en bokken als een dweize ezel, daarna hoog op toeren gehouden (4000tr/m) en met slippende koppeling weg gereden.
                              Dacht eerst dat de LMM naar de knoppe was, en ben gewoon met +4000 tr/m naar huis gereden.
                              Baalde als een stekker, ook al met het gene dat voordien allemaal de revue gepasseerd had, en dacht van, als hij kapot wil dan maar goed ook, en heb gewoon de thuis reis verder afgemaakt met + 4000tr/m 8) zie wel wat er aan bekeuringen binnen komt
                              Ben nog thuis geraakt ook, kreng wilde niet kapot, en koppeling ook niet, maar stonk als de hel als ik thuis kwam.
                              Thuis de andere dag nieuwe LMM gemonteerd, maar hielp geen moer, deed weer precies hetzelfde.
                              Motor sensor uitgemeten, en die gaf ook de goede waarde aan.
                              Toch bleek deze achteraf de boosdoener te zijn, deze moet je meten op kamertemperatuur, maar bleek als de motor warm werd helemaal te gaan flippen.
                              Deze zaterdag vervangen, en het gehele weekend probleemloos gereden

                              Daarna ook nooit meer problemen gehad, maar toch verkocht een half jaar erna.
                              Had het even gehad met Porsche :puke: 😳

                              Wim

                                Dit betekend niet meer dan er een afwijking is in de opbouw bak.

                                Dus hebben ze sper eruit gehaald of ingebouwd.
                                Kan ook zijn dat de tandwiel verhouding anders is, langer of korter.
                                Dus in de bak is iets verandert wat niet origineel vanuit Porsche fabriek is.

                                  Volgende week zal ik CO en benzinedruk eens laten meten. Wellicht wordt ik wat wijzer.
                                  Ondertussen heb ik de massakabel bij de versnellingsbak eens losgemaakt, opgezuiverd en weer gemonteerd.

                                  DSC01132.JPG
                                  Een opvallende klever op de versnellingsbak: Achtung! Bauabweichung. Enig idee wat dit kan voorstellen?

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 42)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.