3.2 loopt geregeld op 5 poten

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 3.2 loopt geregeld op 5 poten

  • Maker
    Discussie
  • Mijn 3.2 1985 loopt de laatste tijd geregeld op 5 poten.
    Het begon bij het starten, maar meestal kwam n° 6 na 2 minuutjes wakker.
    Deze week had ik mij voorgenomen naar de shake-down te gaan in Boezinge (Historics 24 u van Ieper). Hij liep de hele tijd goed, tot hij in Zuidschote wat leek te haperen. Bij het optrekken bleef er weer eentje achter. Het naar huis komen verliep vlot, het paard rook wellicht de stal. Gisteren tijdens een ritje naar Oostende was het weer prijs. Uiteindelijk bleef hij op 5 poten lopen tot ik thuis was 🙁 .

    Nu weet ik niet goed wat eerst te verdenken: ontsteking of injectie? Een haperende injecteur lijkt me meer een probleem dat zal opduiken bij het starten, en na lange stilstand.
    Ik heb de 911 nu 4 jaar. Er stonden 154.000 km op toen ik hem kocht en ik mag geredelijk aannemen, op basis van de bijgeleverde documenten dat het klopt. Behalve het courante onderhoud lijkt alles nog origineel te zijn (ook verdelerkap, rotor, bougiekabels enz…). Ik heb er 7.000 km bijgevoegd.
    Waar zou ik best mee beginnen?

12 reacties aan het bekijken - 31 tot 42 (van in totaal 42)
    • @ Koen, ik woon in de Westhoek. Mechelen is voor ons de andere kant van de wereld en al zeker met een auto die op 4 of 5 van zijn zes poten loopt. Alvast dank voor het voorstel, ik probeer lokaal eens een DME te lenen.


      @Wim
      , ik zal inderdaad toch eens proberen met een andere NTC. Ik heb er nog eentje liggen, zal hem gewoon eens inpluggen via de fiche en de sensor zelf opwarmen met een verfbrander en zien of het effect heeft.

      Ik begin toch vermoedens te krijgen ivm een vacuum-lek. Vóór mijn probleem durfde hij al eens met een verhoogde ralenti zitten (ong. 1.100 rpm ipv 850). Dat was het enige probleem dat ik toen had. Misschien was dat al een voorteken?

      Wim

        Ik dacht dat het opgelost was na tips omdat ik niks meer van je hoorde.
        Maar blijkbaar niet dus.

        Zou dan toch maar eens proberen om de temperatuur sensor op 3de cilinder te wisselen.

          Van welke regio ben je ? Ik ben van regio Mechelen en heb 2x goedrijdende :ass: 911 3.2 waarvan we evt wat onderdelen kunnen wisselen om te testen.
          Injectors ,Lmm en bdp sensors heb ik los in reserve liggen om te proberen…
          Heb jij vroeger ook op supermotardforum.be gezeten,? Je nickname komt mij bekend voor.

            Nog eens een update.
            Na een urenlange zoektocht sta ik nog altijd even ver :bounce: .
            Eén voordeel: ik leer mijn machientje met de dag beter kennen.
            Een overzicht: 6 nieuwe bougies + verdeelkap + rotor. Enkele liters benzine afgelaten + filter vervangen. Leiding gespoeld van pomp naar filter ondertussen doorgeblazen. NTC-temperatuursensor uitgemeten – werkt – voor alle duidelijkheid toch eens overbrugd met een weerstand van 200 Ohm. Luchtmassameter opengemaakt, zag er perfect uit, uitgemeten met perfect resultaat. Alle bruine kabeltjes van de massa losgemaakt, opgezuiverd en weer bevestigd. Gisterenavond de meeste slangen van de inlaat losgemaakt (oa ivm carterontluchting) nagezien en weer proper vastgemaakt. DME relais gewisseld met een nieuwe. DME opengemaakt, ziet er als nieuw uit, en vervolgens teruggeplaatst.
            Resultaat na dit alles: nihil, nada, nul verbetering.
            Hij start normaal, draait normaal de eerst 5 minuten en dan begint het: haperen bij het optrekken (net alsof je een tweede auto meesleept met een touw dat af en toe strak staat en dan weer niet) + een zwakke ralenti.
            Het lijkt alsof het mengsel in de toeren tot 4.000 te mager is (of te rijk). Het klopt in elk geval niet.
            Help?! 🙁

              en per toeval geen geluidsfragmentje dat je kan mailen/posten zodat we (ik dan althans) kan leren hoe ‘draaien op cilinder minder’ moet gaan klinken ?

                Bedankt Koen, daar moet ik zeker wat mee kunnen doen.
                Wat ik ondervind zou ik als volgt verwoorden. Koud lijkt alles normaal, normale ralenti, normaal optrekken. Vanaf een 5-tal kilometer begint het: haperen bij het (gezapig) lanceren, trillen bij een constant toerental van vb. 2.500 toeren. Warme ralenti is eveneens niet goed: als je willekeurig 2 injecteurs gelijktijdig afkoppelt hoor je nagenoeg geen verschil tijdens het draaien.
                Rotor en delco heb ik nagezien en met de dremel lichtjes opgezuiverd. Nieuwe stukken zijn onderweg, maar ik verdenk die stukken niet echt.
                Alles wat ik losdraai ziet er origineel en onverprutst uit. Uit de bijgeleverde documenten (nu bijna 4 jaar terug) kon ik met vrij grote zekerheid afleiden dat de kilometerstand – 154.000 – zal kloppen. Mechanisch zou het dus OK moeten zijn.
                Welk verschil zou een defecte LMM of een defecte temp sensor moeten geven?

                  links in het motorcompartiment zitten op een metalen beugel enkele connectors ( zwart wit groen)

                  de witte is van de temp sensor in de cilinderkop… je kan deze om te testen vervangen door een vaste weerstand.
                  Met 1 van 150-200 Ohm zal hij zeer moeilijk starten
                  1.2 K Ohm zal beter werken. Blijft dan wat rijker draaien.

                  CHT1332168869.jpg

                  Ken je niemand met een goed draaiende 3.2 om eventueel de LMM eens om te wisselen ?

                  Wanneer merk je dat hij inhoud? Bij zeer lage belasting (3000toeren en bijna geen gas geven of bij volgas aan bv 3000 toeren ?

                  Heb je de rotor en delco kap al bekeken ? Dat er geen contact is ingebrand ?

                  5500 toeren is toch niets voor een 3.2… :music:

                    Een update.
                    Ondertussen hebben we nog wat zaken nagelopen. We hebben een paar liter benzine via een leiding van de benzinepomp laten weglopen en de leiding naar de benzinefilter doorgeblazen. Filter werd vervangen.
                    Met koude motor één voor één de fiches van de injecteurs losgemaakt: telkens zakt het toerental. Ralenti lijkt normaal en probleem lijkt opgelost.
                    Eindresultaat na een rit: koud lijkt hij goed te lopen maar na enkele kilometers steekt het probleem weer de kop op. Onregelmatige ralenti, schokken bij het optrekken.
                    Vervolgens hebben we de bobine vervangen. Resultaat weerom niets verbeterd.
                    Tot zoonlief in een passionele bui eens tot 5.500 toeren doortrekt. Wat blijkt: voorbij 4.500 toeren schiet het beest wakker en lanceert hij zich als een Scud-raket.
                    Door uitsluiting lijken niet veel opties meer over: bougies, kabels, injecteurs, bobine, dme, benzinepomp + druk, benzinefilter lijken allemaal ok. Het lijkt dus alsof het mengsel bij lagere toeren fout zit, wellicht omdat de stuurdoos foute info binnenkrijgt. Moeten wij de temperatuursensor verdenken? Kunnen wij dit op één of andere manier checken via een weerstand van 150/200 ohm? Hoe pak je dit aan?

                      Zoals wim zegt al getest welke cilinder het is ? 1 voor 1 een bougiekabel los, of 1 voor 1 stekker van injector.

                      Ik vermoed een injector, anders had je een natte bougie moeten zien… wel inspuiten niet verbranden..

                      Wim

                        Vermoeden moet je niet doen, maar zeker weten dat het nummer 4 is.

                        En dan zoals ik al schreef, alles gaan nalopen/meten/testen.

                          Zaterdagmiddag heb ik de kabels vervangen door Beru silicone-exemplaren. Vervolgens ook de bougies vervangen. Degene die eruit kwamen zagen er goed uit, en ik nog nagenoeg geen verschil in kleur bemerken (allen droog, koffie met melk-kleur, niet ingebrand). Opnieuw starten, nog steeds geen resultaat 🙁 . Tijdens het draaien hoor je dat er er ergens een gat zit in de regelmaat. Tussendoor af en toe een knalletje/plofje in de uitlaat. Ik vermoed dat het n° 4 is die niet naar behoren functioneert.
                          Lijkt het niet aangewezen eerst de injecteurs na te lopen (ultra-soon reinigen + rubbertjes vervangen)?

                          Wim

                            Ik zou eerst eens beginnen met op het moment hij dat heeft om de bougiekabels eesn los te nemen met draaiende motor, om zo te constateren welke cilinder het is.
                            Daarvan zou ik dan de bougie wisselen en kijken of het daarna nog terug komt.

                            Zo ja, dan eens alles gaan nameten of waardes nog kloppen.

                          12 reacties aan het bekijken - 31 tot 42 (van in totaal 42)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.