3.2 : motor valt stil

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 3.2 : motor valt stil

  • Maker
    Discussie

  • Stijn
    Deelnemer

      Hallo

      Sinds vorige week al heel wat kilometertjes afgemaald met mijn 3.2.

      De wagen startte steeds onmiddellijk en de motor draaide altijd mooi.

      Vanmorgen een kort toertje gereden en nadien de wagen gewassen.

      Na de wasbeurt, startte ik de wagen en na 100 meter hoorde ik een zeer luide knal en viel de motor stil.

      Sindsdien krijg ik de motor slechts af en toe gestart, maar valt deze na een kleine minuutje op ralenti stil. :what:

      Heeft iemand een idee wat de oorzaak hiervan is? 😕

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
      • zo leren we hier allemaal bij. bedankt Wim !

          :sarcastisch nope, in derde 🙄 , in 5e nog geen 6000 rpm gedaan but can’t wait :driver:

            Hallo , ik hoop voor jou dat dit niet in 5de was ?
            Anders rij jij dik 240 km/u met de 3.2 ❗ :relaxman:

              Kan het zijn dat ik bij 6000 rpm 170 op de klok heb of heb ik een grote afwijking op de tellers.. :think: ….. +160 = rijbewijs kwijt hier..helaas aan den lijve mogen ondervinden.

              Wim

                Een WUR zit niet op een 3.2 motor, want daar is dat een ander systeem als bij een 3.0 😉

                Bij een 3,2 is dat de Idle speed controle valve die op het gashuis zit, en voor het goede stationair toerental zorgt, en deze moet een afstand hebben van 0,4 mm.

                Verder vindt ik je toerental al de lage kant, dit moet minimaal 850 tr/m zijn, en met koude start 1000 tr/m
                Nu zit dit systeem iets gecompliceerder in elkaar als als de meeste denken, want dat stilvallen kan meerder oorzaken hebben.
                Zo ook de ontsteking die niet 100% staat, vervuilde injectoren, de druk in de accumulator/benzinepomp niet goed is, de klep in de LMM die blijft hangen, een slecht afgestelde sensor (halgevers) of vuile die op het vliegwiel zitten, deze moeten 0,8mm staan en ga zo maar door.

                De reden dat ik dit allemaal opnoem, komt omdat het allemaal aan elkaar verbonden is, dus de veroorzaker kan zijn.
                Ik zou eerst eens beginnen met injector reiniger, en eens een trip van minimaal 100 km te gaan rijden, en als die warm staat niet als een ouwe vent gas geven, dus bij optrekken gewoon eens tot 6000 tr/m gaan in de versnellingen.
                natuurlijk niet boven de 120 hè, dus tot net in de 3de kan dit. :mrgreen:

                  klinkt als een typisch WUR gevalletje (warm up regulator).
                  heel wat info over te vinden op het forum of het interweb.

                    ja. Ik heb toen binnen gestoken in de garage en ze hebben alle in orde gebracht. Het stilvallen toen was ook helemaal niet te vergelijken met het stilvallen nu. De eerste keer werd het stilvallen vooraf gegaan door een luide knal. Toen kreeg ik hem op een bepaald moment ook helemaal niet meer gestart.

                    Het stilvallen van vandaag heeft veel weg van het stilvallen met mijn Vespa wanneer ik daar heel lang niet meer mee gereden heb. Op mijn Vespa gebruik ik dan wel mijn choke en problem solved….met de P moest ik gas bijgeven tot net boven 1000 toeren.

                    Wim

                      Heb je van bovenstaande posten waar wij antwoord op gaven al dingen aangepast of vervangen, omdat je dit probleem al eerder beschreef in topic. :think:

                        Vanmiddag de P nog eens van stal gehaald om een ritje te doen. Bij het opstarten viel hij naar een paar seconden stil.

                        Wanneer ik hem opnieuw startte gaf ik wat gas bij en bleef hij draaien…maar de motor schokte/pruttelde wel.

                        Telkens ik het gaspedaal loste viel hij terug stil. Heb dit een aantal keer gedaan en op bepaald moment bleef hij dan op ralenti draaien…maar toch anders dan normaal.

                        Mij P staat in een ondergrondse parking en toen ik naar boven reed, had hij de neiging om stil te vallen. De power ontbrak ook volledig.

                        De wagen is onderweg nog een paar keer stil gevallen en de motor pruttelde wat als hij boven de 2000 toeren kwam tot de motor wat temperatuur kreeg.

                        Eens op temperatuur draaide hij mooi op ralenti (tussen 600 en 800 toeren). Starten was ook geen probleem meer. Ook de power was helemaal terug.

                        Heeft dit te maken met de koude? Wagen staat niet verwarmd maar toch in een ondergrondse wat toc wel een aantal graden scheelt met buiten.

                        Dient er iets bijgesteld te worden?

                        Wim

                          Mooi zo, geef ik ju nu als advies de delco kap te vervangen wil je dit niet nogmaals meemaken. 💡

                          Meet gelijk ook even de weerstand van bougie kabels, en is die niet goed gelijk mee vervangen.

                          En bij afwassen een beetje oppassen met water op madam haar opening te spuiten, want is daar nogal gevoelig voor vochtigheid. :mrgreen: 😉

                            Vandaag even naar gekeken en water bleek idd. de schuldige te zijn :what:

                            De Delcokap er even uitgehaald en droog gemaakt en problem solved.

                            Nogmaals bedankt voor de waardevolle tip.

                            Wim

                              De witte rook is niks meer dan de condens die uit de uitlaat komt, hebben veel auto’s met dit weer en vooral een boxermotor, en kan nu iets meer zijn omdat deze dus niet goed verbrand.

                                Bedankt voor de tip. Ik bekijk het morgen eens maar vrees dat het dat niet zal zijn. Heb daarnet nog even geprobeerd en tijdens het draaien kwam er veel witte rook en vocht uit de uitlaat. Het leek op water en niet zozeer op benzine.

                                Na een minuutje viel die weer uit. Heb het op film met IPhone maar blijkbaar kan ik dit type bestand niet posten op het forum.

                                Wim

                                  Geeft normaal niet, maar ontsteking en bougie kabels zitten daaronder, dus ik denk dat er iets niet meer 100% is, of bougie kabels geven door, of onder de bougie kap zit vocht.
                                  En dat zal de reden geweest zijn van de knal.

                                  Haal de kap even los zodat het vocht weg kan, of maak het droog met een Föhn.
                                  En dan zal hij het later waarschijnlijk weer wel doen.

                                  Maar geeft wel aan dat er naar iets moet gekeken worden, want als je eens in een flinke regenbui gaat rijden, kan dit dus ook gebeuren.

                                    Ja…..geen goed idee?

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.