3D printing en wagens

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen 3D printing en wagens

  • Maker
    Discussie
  • Het is de bedoeling hier nieuwe zaken rond 3D printing (additive Manufactering) in de automobielsector te plaatsen. Ikzelf ben er heel actief mee bezig en zie veel mogelijkheden in deze technologie !

    Een eerste artikel :

    Additive Manufacturing biedt de kans om dingen te doen die met traditionele maaktechnieken onmogelijk zijn. Bij een carburator kan men zowel enkele onderdelen weg laten alsook enkele combineren, zoals pakkingen en bevestigingen. Ook kan men meerdere bewegende delen integreren in de carburateur, waardoor montage wegvalt. Het resultaat is hogere prestaties, een lichter, compacter en robuuster product met minder montage.”

    Hiermee kan men aantonen dat ook enigszins verouderde designs nieuwe leven ingeblazen kunnen worden met additive manufacturing. Je kunt dus componenten maken waarin bewegende delen zijn geïntegreerd.

    3dcarburator.jpg

10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • 123

      Hoe de layers gelegd zijn zal weinig veranderen aan de smelt temperatuur van de kop.

      De failure mode was dat de bougie na 40 seconden vol gesmolten plastic hangde.
      niet dat het blok niet sterk genoeg was.

      De 2e failure mode was bougie die uit het blok geblazen werd na 20 seconden.
      Hoeveel langer denk je dat een full block zal trekken ?? 30 seconden? 50 seconden?

      Hoedanook, als ze dat dan effectief willen testen, moeten ze ook de vergelijkende test doen met een niet 3D blok van plastic. Hebben ze niet gedaan.
      Test is dus waardeloos.

        Klopt niet helemaal, de blokken zijn met een filament printer gemaakt, dus laagje per laagje. Ze zouden eigenlijk een volle blok met cnc bewerking moeten vergelijken met een 3D geprinte blok.
        Ik denk dat de volle blok het langer gaat uithouden.

        123

          [quote=”deepee” post=271146]3D printed parts durability testing
          [/quote]

          Beetje onzin die test.
          als ze een hard blok plastic van dat materiaal in een C&C frees hadden gemaakt, zouden ze exact hetzelfde resultaat hebben.

          Die test heeft dus helemaal niks met 3D printing te maken, het is een materiaal keuze test.
          Die heel erg voorspelbaar is: ABS plastic smelt bij hogere temperatuur

          woop ti do, wat een verrassing.

          Als ze 3D printing durability wilden testen, dan hadden ze dat moeten doen met 3D printing met metaal.
          Dan hadden ze een metalen kop gehad, konden ze die op die grasmaaier testen.

          En die zou niet na 20 of 40 seconden beginnen smelten.

          En als het ding dan kapot ging, dan zou je een betere test hebben van het 3D printen van metalen kop, vs ene kop die gegoten, of gesmeed of helemaal uit billet ge CnC’ed was.

          Dan zou je kunnen vergelijken of een stuk gemaakt uit vergleijkbare soorten metaal even goed tegen trillingen en druk kan als dat ofwel gegoten, ofwel gesmeed ofwel geprint was…

            3D printed parts durability testing

                De Tijd van vandaag 18 december in de babbelbox met marktenredacteur Kurt Vansteelandt :

                2 uur geleden
                en ook Erik heeft een vraag over Materialise:[b] ‘Materialise;
                Op datum van 30 september verscheen in De Tijd een artikel met als vermelding: ” In een conservatief scenario zou de wereldhandel tegen 2060 31.000 miljard dollar lichter wegen dan in een wereld zonder 3D-printing”. ..en toch maakt Materialise een grote terugval mee terwijl ze enkele maanden geleden net het Duitse ID-Tech overgenomen hebben om ook in de sector van metaalprinting een degelijke voet aan de grond te krijgen. Je verwacht eerder een sterke groei van het bedrijf, van de winsten en dus ook van het aandeel, maar neen , het neemt een duik .
                heeft u enig zicht op deze ontwikkeling?'[/b]

                kurt.vansteeland :
                Wat Materialise betreft KBC Securities voorspelt vanaf komend jaar winst, geruggensteund door een sterke omzetgroei. Nu alleen duimen dat die voorspelling er niet eentje is zoals onze Belgische regering met het begrotingsevenwicht, eentje die elk jaar met één jaar opschuift 🙂

                Materialise trok in volle hype vrij duur naar de beurs, net op een ogenblik dat er overcapaciteit op de markt kwam. Daarom duurde het een tijd eer het aandeel echt op dreef kwam, maar nu lijkt het ‘vliegwiel’ van de groep stilaan op gang te komen dixit KBC Securities.

                Er is zelfs een Vlaamse belangenvereniging, FLAM3D. We hebben naast Materialise nog kleppers van formaat, o.a. Melotte. Beide bedrijven hebben een internationaal gerichte webstek, waar enkel de vacatures in het Nederlands zijn.

                Op die vacatures wil ik nog eens dieper ingaan. Ik zie dat Melotte o.a. frezers, draaiers slijpers, lassers, … zoekt en Materialise o.a een NC operator. Ik denk dus dat de klassieke metaalbewerking, zowel verspanend als niet-verspanend, nog niet ten dode opgeschreven is. M.a.w. 3D drukkers worden niet in 3D gedrukt. :coolness:

                Na de rage komt altijd het realisme terug. Deze productie techniek lijkt me voor onze hobby zeer interessant om een of een zeer beperkt aantal niet meer leverbare P-onderdelen te vervaardigen. Ik denk maar aan iets, sommige onvindbare tandwielen van versnellingsbakken zou je dan zelfs meteen in geharde kwaliteit kunnen verkrijgen.

                  Het is zeer interessant voor kleine aantallen en het prikkelt de verbeelding, maar het is een klein beetje overroepen. Op de beurs is(was?) het een rage. Echte precisie-onderdelen in hooggelegeerd staal die 800-1000°C zien is bij ons geprobeerd. Het lukte wel, maar niet op een paar honderdsten mm nauwkeurig.

                    Ik gebruik filamenten met metaal, brons, koper, … in. De bronzen bvb weegt daardoor ook zwaarder en kan gepoetst worden zoals echte stukken.
                    Er bestaat filament die tegen hoge temperaturen kan, een geprinte lepel bvb kan je in kokend water steken.
                    Er bestaat ook filament met hout in, print je deze af heb je precies mdf. Dat kan je dan schuren en vernissen.
                    Daarnaast doe ik nu testen met geleidend materiaal en magnetisch. Men kan zo een sensor in het stuk gaan inwerken.
                    Ten slotte kan je vandaag zelfs printen met metaalpoeder.

                    Ik ben nu bezig om delen (bvb een interieur rooster van een 924) in te scannen en dan te printen om een vergelijking te maken. Foto’s volgen.

                      Moet je je geen zorgen over maken.
                      Wordt al toegepast om onderdelen van Gasturbines te maken….
                      Kwa druk, temperatuur en levensduurte kan dat wel tellen als referentie, denk ik…

                      XXX

                        Qua material, hoe zit dat met duurzaamheid en sterkte?

                      10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.