De Tijd van vandaag 18 december in de babbelbox met marktenredacteur Kurt Vansteelandt :
“2 uur geleden
en ook Erik heeft een vraag over Materialise:[b] ‘Materialise;
Op datum van 30 september verscheen in De Tijd een artikel met als vermelding: ” In een conservatief scenario zou de wereldhandel tegen 2060 31.000 miljard dollar lichter wegen dan in een wereld zonder 3D-printing”. ..en toch maakt Materialise een grote terugval mee terwijl ze enkele maanden geleden net het Duitse ID-Tech overgenomen hebben om ook in de sector van metaalprinting een degelijke voet aan de grond te krijgen. Je verwacht eerder een sterke groei van het bedrijf, van de winsten en dus ook van het aandeel, maar neen , het neemt een duik .
heeft u enig zicht op deze ontwikkeling?'[/b]
kurt.vansteeland :
Wat Materialise betreft KBC Securities voorspelt vanaf komend jaar winst, geruggensteund door een sterke omzetgroei. Nu alleen duimen dat die voorspelling er niet eentje is zoals onze Belgische regering met het begrotingsevenwicht, eentje die elk jaar met één jaar opschuift 🙂
Materialise trok in volle hype vrij duur naar de beurs, net op een ogenblik dat er overcapaciteit op de markt kwam. Daarom duurde het een tijd eer het aandeel echt op dreef kwam, maar nu lijkt het ‘vliegwiel’ van de groep stilaan op gang te komen dixit KBC Securities.
”
Er is zelfs een Vlaamse belangenvereniging, FLAM3D. We hebben naast Materialise nog kleppers van formaat, o.a. Melotte. Beide bedrijven hebben een internationaal gerichte webstek, waar enkel de vacatures in het Nederlands zijn.
Op die vacatures wil ik nog eens dieper ingaan. Ik zie dat Melotte o.a. frezers, draaiers slijpers, lassers, … zoekt en Materialise o.a een NC operator. Ik denk dus dat de klassieke metaalbewerking, zowel verspanend als niet-verspanend, nog niet ten dode opgeschreven is. M.a.w. 3D drukkers worden niet in 3D gedrukt. :coolness:
Na de rage komt altijd het realisme terug. Deze productie techniek lijkt me voor onze hobby zeer interessant om een of een zeer beperkt aantal niet meer leverbare P-onderdelen te vervaardigen. Ik denk maar aan iets, sommige onvindbare tandwielen van versnellingsbakken zou je dan zelfs meteen in geharde kwaliteit kunnen verkrijgen.