Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › Boxster › 4de p in mijn garage
- Dit onderwerp bevat 51 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 3 maanden geleden door zuff-65.
-
Heb gisteren boxster 2.5 van 99 gekocht voor de fun. Ziet er vrij goed uit en rijd ook goed , maar het blijft een tweedehands. Bij het openen van het dak hoorden ik steeds een knak , na wat speurwerk zag ik scharnierpunten van de klep afgebroken (foto) , deze heb ik gedemonteerd en mijn dak toe gedaan zonder enig probleem . Nu moet het terug open en dat lukt niet, wie heeft hier goede raad.
ff snel reageren tussen de hazenslaapjes van 2 XXL nachtshifts.
1st en vooral gefeliciteerd met de ‘nieuwe’ aanwinst.ik heb jarenlang enorm veel plezier beleefd aan ritjes en reizen met mijn 2,5L 986 ! (Dolemieten, Gardameer, Schotland, …)
de afdekplaat van de softtop (banaan) gaat als eerste mee open en wordt door de verwrongen armen + satelietscharnier bediend.
nu je één van de 2 bewegende mechanismen, gedemonteerd hebt zal je manueel de softtop en de banaan gelijktijdig moeten liften om er beweging in te krijgen.Heb ik ook gehad . Kijk ook even de stuurkabeltjes na die van het centrale motortje naar de lift mechanismen links en rechts gaan . Bij mij was ééntje stuk en was waarschijnlijk ook de oorzaak dat de balljoints het hadden begeven . Goede uitleg en foto’s op Pelicanparts .
+1
deels op basis van de pelician DIY heb ik ook de mantels van beide kabels 1 cm ingekort. door jarenlang gebruik gaan de kabels letterlijk krimpen door de torsiekracht.
door de kabelmantels in te korten zitten beide einden van de 2 kabels weer terug goed vast met het vierkante eindstuk in zowel centrale motor als satelietscharnieren.alhoewel zal dit nu niet de oorzaak zijn van de blokkering. als die kabels hun werk doen dan is de aandrijving toch nog onderbroken door het wegnemen van de 2 kromme stangen/gebroken ball joints.
Dank voor de snelle reactie , de onderdelen vervangen is geen probleem ( al besteld) maar mijn klep gaat niet open. Trouwens het rode lampje op het dashboard blijft branden. Als ik op de schakelaar duw hoor ik wel een klik ,maar verder niets meer.
brandend lampje betekent dat de micro switch in de centrale haak ofwel de switch bovenop de motor van de kap (midden in de softtopbak) blijft open staan.
Dak is terug open , inderdaad de kap helpen en alles gaat open . Dus de twee stangen met ball joints dienen om de kap effe naar achter te trekken. Tx mannen . Dit is de fun van een forum.
Ik heb de balljoints vervangen ,mijn dak gaat een keer of 10 perfect open en toe en dan klak, balljoints los .Ik zie ook dat de scharnierpunten lift mechanisme niet alleen draaien maar ook bewegen , het lijkt of deze los zitten , is dit normaal.
Zijn de horizontale geleiders nog voldoende gesmeerd?
Zichtbaar linkerbovenhoek 13:00, waar het gebogen onderdeel in de geleiders klikt.
(3) Porsche 986 Boxster. Power roof linkages , adjustments and initial set-up – YouTube
[quote=”Marc356″ post=285152″]Ik heb de balljoints vervangen ,mijn dak gaat een keer of 10 perfect open en toe en dan klak, balljoints los .Ik zie ook dat de scharnierpunten lift mechanisme niet alleen draaien maar ook bewegen , het lijkt of deze los zitten , is dit normaal.[/quote]
Neen, de scharnierpunten bewegen niet; ook de armen die op de sateliet vastzitten zijn in lengte verstelbaar maar eens afgesteld gewoon vast.
Dat de balljoints loskomen kan twee redenen hebben:
– ofwel zijn ze goed maar loopt het mechanisme te stroef door onvoldoende smering of staat het kader scheef, niet 100% synchroon, …
– ofwel zijn de balljoints niet OEM en kunnen ze onvoldoende Nm verdragen (ik heb er lang geleden ook ns gekocht van niet al te beste kwaliteit bij aliXpres)
Wat je zeker niet mag doen is metalen kniegewrichtjes gaan gebruiken. Ze zijn van plastic en bedoeld als het zwakste punt die horen te breken. De motor is sterk genoeg om het hele gestel krom te trekken en dan lopen de kosten veeeeeel hoger op dan een plastic balljoint vervangen.Die Alixpress heb ik nu toch al een paar keer voorbij zien komen de laatste tijd op de Porsche fora, maar da ken toch helemaal nie mannen, waar zijn we mee bezig, Chinese meuk voor ons Duiste speelgoed??? Ferdinand draait zich 3x om ….
Tja Ferdinand keert zich ook om voor P-marketingmasjien van vandaag. Porsj verkoopt de balljoints niet apart; je moet de hele arm kopen. Ja deuh!!!
Dan ga je online zoeken en komt je ze eerst tegen bij de onlaainsjinees. Intussen wel gevonden in de #kooplokaaleconomie.Nochtans zijn er veel dingen op Ali te vinden die exact zelfde kwaliteit zijn als OEM,
sleutel behuizingen, knoppen voor de PCM, of andere kleine plastic onderdelen die NLA zijn bij Porsche..Kofferklep openers voor in de dorpel , 99761310502 zijn een perfect voorbeeld
De oem versie gaat in 123 kapot want made in China, maar kost 123something euro want Porsche Original Teile doosje en kost 23 euro op Aliexpress voor exact zelfde kwaliteit.
Ziet er identiek uit en werkt perfect.
Ferdinand mag wat mij betreft ronddraaien als een top in zijn graf het zijn zijn nazaten die in 1e instantie goedkope plastic dingen chinese onderdelen in de autos steken, er dan ripoff marge op nemen..Heeft niks met German of Porsche Engineering mee te maken en das niet de fout van wie de 1+1=2 optelsom maakt, en het part bij de bron gaat halen en 100 euro uitspaart.
@Marc356: heb je een werkplaatshandboek van de 986? zo niet stuur me per PM je mailadres, dan stuur ik je een digitale versie.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.