4de p in mijn garage

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster 4de p in mijn garage

  • Maker
    Discussie
  • Heb gisteren boxster 2.5 van 99 gekocht voor de fun. Ziet er vrij goed uit en rijd ook goed , maar het blijft een tweedehands. Bij het openen van het dak hoorden ik steeds een knak , na wat speurwerk zag ik scharnierpunten van de klep afgebroken (foto) , deze heb ik gedemonteerd en mijn dak toe gedaan zonder enig probleem . Nu moet het terug open en dat lukt niet, wie heeft hier goede raad. 

     

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 51)
    • En Marc, probleem opgelost nu?

        Carrosserie is hersteld, alles terug gemonteerd. Nu eerst rond rijden met gesloten kap.

          Marc356″ post=285152Ik heb de balljoints vervangen ,mijn dak gaat een keer of 10 perfect open en toe en dan klak, balljoints los .Ik zie ook dat de scharnierpunten lift mechanisme niet alleen draaien maar ook bewegen , het lijkt of deze los zitten , is dit normaal.

          nu is duidelijk waarom
          [quote=”DeePee” post=285159″]… Wat je zeker niet mag doen is metalen kniegewrichtjes gaan gebruiken. Ze zijn van plastic en bedoeld als het zwakste punt die horen te breken. De motor is sterk genoeg om het hele gestel krom te trekken en dan lopen de kosten veeeeeel hoger op dan een plastic balljoint vervangen

           [/quote]
          (°-°) Ik vrees dat iemand hier anders over dacht en dat je de oorzaak gevonden hebt van het loskomen tijdens het rijden.

            Dit heb ik net ontdekt, scheuren in de carrosserie rond de montage schroeven van de tandwielkasten.

             

              Dat de ball joints los springen met gesloten kap (°-°) heb ik nog nergens gehoord/gelezen. Dan moet dit toch een probleem zijn wat de bekend is/was bij de vorige eigenaar?
              Het doet me vermoeden dat het gestel van de kap uit de haak staat.Ofwel een dom probleem dat simpel op te lossen is wat we online over het hoofd zien
              Als je de kap sluit, met de kogelbewrichten vast, tot op enkele cm van de rand van de voorruit, is dan de opening aan beide kanten even groot?
              Zijn de ball joints de juiste? Zoals gezegd heb ik er ook eens namaak besteld en die kwamen ook zomaar los.
              Zijn de armen die tussen de ball joints en de sattelietscharnier zitten even lang en correct afgesteld? Zoals uitgelegd in de DIY joetjoep eerder gepost door ‘TheFab’
              Zitten de spankabels wel goed vast aan beide kanten?
               

              Als je dit allemaal gecontroleerd hebt en goed zit dan kan je idd er best iemand met wat ervaring naar laten kijken.
              Wanneer je er een rit voor over hebt tot net voorbij Geel, dan ben je hier welkom Marc. Indien interesse, stuur me maar PB om agenda’s en GSM nr uit te wisselen.
               

                Nog steeds probleem met mijn kap , na een goede week springen de kogelscharnieren er weer uit . Had eerst metalen geplaatst, nu originele met de nieuwe stangen en alles werkt perfect, en plots tijdens het rijden met gesloten kap, klak ,links en één minuut later rechts, klak, springen ze weer los. Wie heeft er in de buurt van park midden Limburg een boxster of ervaring in het afstellen van de kap. Alvast bedankt.

                  Ik zal de laatste zijn die iets chinees koopt, maar ik weet wel dat iedere Porsche van de laatste 30 jaar met lampjes uit China rond rijd (en nog meer ). Dus als het licht uit gaat stopt de Porsche zoals ieder Europees voertuig met rijden en kan je hem aan een Europese computer hangen met Chinese onderdelen. Das nu eenmaal de economie. Maar met lampjes is mijn probleem van de kap nog niet opgelost.

                      @Marc356: heb je een werkplaatshandboek van de 986? zo niet stuur me per PM je mailadres, dan stuur ik je een digitale versie.

                       

                      123

                        Nochtans zijn er veel dingen op Ali te vinden die exact zelfde kwaliteit zijn als OEM,
                        sleutel behuizingen, knoppen voor de PCM, of andere kleine plastic onderdelen die NLA zijn bij Porsche..

                        Kofferklep openers voor in de dorpel , 99761310502 zijn een perfect voorbeeld

                        De oem versie gaat in 123 kapot want made in China, maar kost 123something euro want Porsche Original Teile doosje en kost 23 euro op Aliexpress voor exact zelfde kwaliteit.

                        Ziet er identiek uit en werkt perfect.

                        Ferdinand mag wat mij betreft ronddraaien als een top in zijn graf het zijn zijn nazaten die in 1e instantie goedkope plastic dingen chinese onderdelen in de autos steken, er dan ripoff marge op nemen..Heeft niks met German of Porsche Engineering mee te maken en das niet de fout van wie de 1+1=2 optelsom maakt, en het part bij de bron gaat halen en 100 euro uitspaart.

                          Tja Ferdinand keert zich ook om voor P-marketingmasjien van vandaag. Porsj verkoopt de balljoints niet apart; je moet de hele arm kopen. Ja deuh!!!
                          Dan ga je online zoeken en komt je ze eerst tegen bij de onlaainsjinees. Intussen wel gevonden in de #kooplokaaleconomie.

                            Die Alixpress heb ik nu toch al een paar keer voorbij zien komen de laatste tijd op de Porsche fora, maar da ken toch helemaal nie mannen, waar zijn we mee bezig, Chinese meuk voor ons Duiste speelgoed??? Ferdinand draait zich 3x om ….

                              [quote=”Marc356″ post=285152″]Ik heb de balljoints vervangen ,mijn dak gaat een keer of 10 perfect open en toe en dan klak, balljoints los .Ik zie ook dat de scharnierpunten lift mechanisme niet alleen draaien maar ook bewegen , het lijkt of deze los zitten , is dit normaal.[/quote]
                              Neen, de scharnierpunten bewegen niet; ook de armen die op de sateliet vastzitten zijn in lengte verstelbaar maar eens afgesteld gewoon vast.
                              Dat de balljoints loskomen kan twee redenen hebben:
                              – ofwel zijn ze goed maar loopt het mechanisme te stroef door onvoldoende smering of staat het kader scheef, niet 100% synchroon, …
                              – ofwel zijn de balljoints niet OEM en kunnen ze onvoldoende Nm verdragen (ik heb er lang geleden ook ns gekocht van niet al te beste kwaliteit bij aliXpres)
                              Wat je zeker niet mag doen is metalen kniegewrichtjes gaan gebruiken. Ze zijn van plastic en bedoeld als het zwakste punt die horen te breken. De motor is sterk genoeg om het hele gestel krom te trekken en dan lopen de kosten veeeeeel hoger op dan een plastic balljoint vervangen.

                                Zijn de horizontale geleiders nog voldoende gesmeerd?
                                Zichtbaar linkerbovenhoek 13:00, waar het gebogen onderdeel  in de geleiders klikt.
                                (3) Porsche 986 Boxster. Power roof linkages , adjustments and initial set-up – YouTube
                                 

                                  Ik heb de balljoints vervangen ,mijn dak gaat een keer of 10 perfect open en toe en dan klak, balljoints los .Ik zie ook dat de scharnierpunten lift mechanisme niet alleen draaien maar ook bewegen , het lijkt of deze los zitten , is dit normaal.

                                15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 51)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.