4S startprobleem?

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 4S startprobleem?

  • Maker
    Discussie
  • Hallo iedereen,

    Dit is mijn eerste post hier op jullie forum en ik moet al onmiddellijk om raad komen vragen. Sinds 2000 ben ik de gelukkige eigenaar van een 993 4S. De wagen heeft vandaag 44K op de teller maar staat eigenlijk sinds 2008 in de garage. Eén maal per jaar mag hij eens een ritje maken. Ik weet het waarschijnlijk zeer ongezond maar zo is het nu éénmaal. Tot vandaag ging dit steeds goed, sleutel één keer draaien en de motor spring onmiddellijk aan. Groot was mijn verbazing dan ook vandaag toen ik dacht hem nog eens buiten te halen voor zijn jaarlijks frisse lucht kuur. De startmotor draait vlot door maar de motor maakt geen enkele aanstalte om aan te springen.
    Heeft er iemand enig idee waar dit zou kunnen aan liggen. Alvast dank bij voorbaat.

    MVG
    Philippe

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 50)
    • Hallo Iedereen,

      Net om even te laten weten dat de 4S weer rustig voor zich uit brubbelt. Nieuwe DME relais en vanaf het eerste contact was hij vertrokken. Heb twee keer een onderdeel aan mijn 911’s moeten vervangen en twee keer deze relais. Enig verschil een kleine 10 jaar terug was het €10 bij Porsche in Geel, nu werden er vlot €78,08 bij Porsche Drogenbos voor aangerekend. Over inflatie gesproken. Hoe dan ook einde goed al goed en nog eens bedankt iedereen voor de hulp.

        + 1 :relaxman:

          Voor mij onvoorstelbaar.
          Een P in de garage en hem niet gebruiken.
          Geef hem zo snel mogelijk aan mij dan komt hij niets te kort.
          Als ik twee weken op vakantie ben dan verlang ik al weer naar een ritje.

            [quote=”brothak” post=175300]… #ikbenfanvanhetidee[/quote]

            zelfs met baard en tatoes #ziejeerdanenormgayuit

            @ KuRRt: eerst uitvloeien of de 75% vs 25% van de gevallen gelijkloopt met koude vs warme start.

              [quote=”deepee” post=175211][quote=”youyou” post=175206]

              en als je een proefritplaat meebrengt zou je er hier op het forum alleen al een hobby van kunnen maken om P’tjes om de zoveel weken uit te laten :engeltje:[/quote]

              Waarom denk ik meteen aan onderstaand beeld maar dan met Porsches? #ikbenfanvanhetidee

              alg_dogwalker.jpg

                Stel dat het de startmotor is, waarom doet ze het dan 75% van de gevallen wel? Klinkt trouwens altijd even vlot (het rondgaan bedoel ik dan).

                  [quote=”KuRRt” post=175262]Ik heb dan wel geen 4S, maar wel een 993 c2 die af en toe een startprobleem heeft… Ik verklaar en probeer beknopt te zijn… 8)

                  Normaal hoor je de startmotor drie keer rond gaan en dan is er het mooie *porsche “vroem” geluid. Dat doet die van mij ook, maar… niet altijd?! Soms moet ik de starter aardig laten rond gaan en als ik voel dat ze “goesting” heeft, klein beetje gas geven en ook dan volgt de “vroem“.
                  Ik kan er geen pijl op trekken of het al dan niet bij warme of koude motor voorvalt.

                  Anders dan bij Butzi wordt er met mijn P geregeld gereden (minstens 1 x per week). Intussen werden de bougies en delcokap vervangen, maar dat heeft nog geen oplossing gebracht. Ellentrik heeft ze genoeg, want starter gaat mooi rond en overigens start ze ALTIJD, alleen dus niet zo vlot. (bovendien is de batterij ook maar 2 maand oud).
                  Oh ja, compressie werd ook gemeten en is perfect op alle cilinders.

                  Anyone?[/quote]

                  Startmotor versleten? Ook al draait ze, kan ze toch niet genoeg ampèrage geven

                    Ik heb dan wel geen 4S, maar wel een 993 c2 die af en toe een startprobleem heeft… Ik verklaar en probeer beknopt te zijn… 8)

                    Normaal hoor je de startmotor drie keer rond gaan en dan is er het mooie *porsche “vroem” geluid. Dat doet die van mij ook, maar… niet altijd?! Soms moet ik de starter aardig laten rond gaan en als ik voel dat ze “goesting” heeft, klein beetje gas geven en ook dan volgt de “vroem“.
                    Ik kan er geen pijl op trekken of het al dan niet bij warme of koude motor voorvalt.

                    Anders dan bij Butzi wordt er met mijn P geregeld gereden (minstens 1 x per week). Intussen werden de bougies en delcokap vervangen, maar dat heeft nog geen oplossing gebracht. Ellentrik heeft ze genoeg, want starter gaat mooi rond en overigens start ze ALTIJD, alleen dus niet zo vlot. (bovendien is de batterij ook maar 2 maand oud).
                    Oh ja, compressie werd ook gemeten en is perfect op alle cilinders.

                    Anyone?

                      Deze ochtend nog een geprobeerd maar geen verbetering.

                      Heb ondertussen ook de DME relais gevonden maar daar kan je natuurlijk niet aan zien dat die defect is. Herinnner mij nu wel dit het enige onderdeel was dat ik ooit aan mijn tweede 964 heb moeten vervangen. Kostprijs, destijd €10

                      Zal hem terug inpakken en er volgende zomer eens laten naar kijken.

                      Attachments:
                      • Porschepics049.jpg

                        Ik zou em voor weinig verkopen…..
                        8) 8) 8) 8) 8) :salut:

                        aan mij :what: :coolness:

                          Ik zou de eerstvolgende keer dit ook toevoegen aan een 40 liter benzine:
                          http://www.forte-nwe.com/NL/Forte-Producten/Auto/Brandstof/Fuel-System-Cleaner.html
                          Daarna gewoon de tank bijna leegrijden en dan gewoon wegzetten met nog paar liter.
                          Volgend jaar elke keer een litertje of 25 tanken, en bijna oprijden.
                          Tank kan toch niet meer roesten.

                            [quote=”youyou” post=175206]Djeezes, moet ik jullie wagen anders af en toe komen halen? 😀
                            Neen je zal hier wel geholpen worden en benzine heeft ook een vervaldatum.[/quote]

                            💡 klopt youyou, vroeger in het loden tijdperk onbeperkt houdbaar, nu loodvrij stinkt oude naft al bijna zo erg als bedorven voedsel.
                            en als je een proefritplaat meebrengt zou je er hier op het forum alleen al een hobby van kunnen maken om P’tjes om de zoveel weken uit te laten :engeltje:

                              Bedankt voor de input iedereen. Zal mij morgen even in de gepaste thread voorstellen. Wagen staat in en verwarmde garage en hangt steeds aan de druppellader. Benzine is inderdaad van 2008. Denk dat er nog zo een twintig liter inzat en dar heb ik vandaag 10 liter nieuwe bij gedaan maar dat had geen effect.

                              Deze 4s was mijn derde en laatste 911 na twee 964’s. Heb mijn Porsche virus samen met het verdwijnen van de luchtgekoelde motoren wat verloren maar nooit afscheid kunnen nemen van mijn 4S. Had tot vandaag nog nooit meegemaakt dat een 911 niet start maar denk dat zelf de beste Porsche niet gemaakt is om stil te staan.

                              Aangezien ik er zelf niet ga aan sleutelen zal ik hem maar best eens laten ophalen om hem weer in orde te zetten.

                                Djeezes, moet ik jullie wagen anders af en toe komen halen? 😀
                                Neen je zal hier wel geholpen worden en benzine heeft ook een vervaldatum.

                                  zoals cabrio wim al aangeeft: als een motor naft, lucht en vonk krijgt, dan zou die moeten draaien. stap voor stap checken …
                                  ofwel achter de meest voor de hand liggende oorzaak gaan die de kenners hier aangeven:
                                  mushroom z’n DME lusjes (klik) krijgen de kans niet om stof te vangen :respect2:
                                  als je de benzinepomp plots wel hoort draaien als deze bovenstaande procedure volgt, dan heb je meteen de boosdoener gevonden.

                                15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 50)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.