718 Boxster met Michelin Pilot Sport 4S

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster 718 Boxster met Michelin Pilot Sport 4S

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 49)
    • Ik ben op zoek naar nieuwe zomerbanden, en denk eraan om de Michelin Pilot Sport 4S te plaatsen op m’n 718 Boxster (19 inch). Bij nazicht op de website van Michelin kwam ik tot de vaststelling dat men enkel de voorste banden kan adviseren (via de configurator Porsche / 718 Boxster / 2018). Ik heb toen Michelin zelf gecontacteerd en kreeg volgend antwoord :

MICHELIN dankt u voor het contacteren en kan u het volgende informeren:

PORSCHE heeft in verband met een gevoeliger transmissie systeem bij PORSCHE voertuigen in nauwe samenwerking met MICHELIN banden
      ontwikkeld voor hun voertuigen.
      Deze banden worden aangeduid met “NO”, dit zijn dus gehomologeerde banden.
      Deze band is er niet in NO homologatie wel in de MO (MERCEDES) en heeft daardoor een iets aangepast profiel waarmee deze verschilt van de “NO” en dit
      in combinatie voor-/ & achteras verschil, problemen kan leveren voor het gevoelige transmissie systeem van PORSCHE (en andersom voor MERCEDES!)

Wij adviseren u om in overleg met uw PORSCHE dealer te kijken welke (4 identieke!) banden zij aangeven te monteren in verband met het rijgedrag, de
      wegligging en om het transmissiesysteem niet te overbelasten.

MICHELIN kan geen banden adviseren die ingaan tegen de door de autofabrikant geadviseerde typen banden in verband met de verantwoordelijkheid / garantie en dergelijke.
      MICHELIN hoopt op uw begrip in deze.

UNQUOTE

Dit is toch een vreemde situatie, niet ? Enkel voorste banden adviseren/verkopen. Neem aan dat – voor gewoon dagelijks gebruik – je de 4S toch kan plaatsen zonder gevolgen ? Denk dat Michelin zich juridisch gewoon wil indekken.

Iemand ervaring met deze banden op z’n Boxster ? Enig ander advies ? Ik vind de standaard geplaatste Pirelli’s niet goed genoeg.

Dat is inderdaad eigenaardig. Ik heb hier nog een pdf met bandentabellen anno 2017 en de Michelin’s ontbreken daar inderdaad op, of je nu naar de 981 of 982 kijkt en dat zowel in 19 als 20″.

Mijn 981 heb ik uiteraard niet meer maar ik ben er redelijk zeker van de Michelin’s wèl vermeld waren in de handleiding anno 2013, naast Pirelli en Goodyear. Eerst lagen er 20″ Goodyears op maar toen die vervangen moesten worden heb ik her en der nagevraagd welke de beste keuze is. Zelfs op Rennlist kreeg ik in 100% van de keren Michelin aangeraden. Die waren ietsje duurder maar ik heb niet getwijfeld. Het zijn de beste en de duurzaamste.

123

1 Advies van Michelin moet je in gedachten zijn dat zij afspraken hebben met Porsche. Binnen hun partnership kunnen ze niet altijd zomaar hun gedacht zeggen..

2 Vier gelijke banden is wel leuk, maar sommige banden maten zijn niet in elk type band te krijgen in elk land

3 een PS2 met N keuring of een PS4 zonder N keuring.. Ik zou er niet wakker van liggen dat die PS4 de N keuring niet heeft.. Het blijft een Michelin Pilot sport die gaan niet lagere qualiteit zijn

Als ik gewoon online eens zoek :

(voor) 235/40R19
          Michelin Pilot Sport 4 180,53 €
          Michelin Pilot Sport 4 S 196,53 €
          Michelin Pilot Sport Cup 2 (Semi-Slick) 245,69 €

(achter) 265/40R19
          Michelin Pilot Super Sport 282,62 €
          Michelin Pilot Sport 4 S 263,27 €
          Michelin Pilot Sport Cup 2 (Semi-Slick) 317,33 €

Voila, 4 gelijke Michelin banden, Pilot sport 4 S.. niet N code.. maar who cares..

Klopt maar sindsdien heeft Michelin hun gamma door elkaar gegooid. Vroeger had je de Super Sport, welke nu vervangen is door de 4S maar die nieuwe wordt slechts in een beperkt aantal maten aangeboden (zoals pas vanaf 18″).

Voor youngimers bijvoorbeeld is het een gekend probleem:

Waarom de Bandenindustrie sportieve Youngtimers over het hoofd ziet (incl. Video)

Denk dat ik me idd niets ga aantrekken van de N-coderiing. De wagen is nu 2 jaar en dus uit garantie (dan heeft P alvast geen excuus meer om eventuele garantieherstelling af te wijzen). Bovendien ben ik een eerder rustige chauffeur die geen circuit ga opzoeken en ook geen zotte dingen doet op de openbare weg. Ik wil wel het beste schoeisel onder de wagen om in alle omstandigheden de wagen zo goed mogelijk onder controle te houden. Dank voor de feedback alvast… Nu wachten tot ooit de bandencentrales eens terug open gaan zeker ?

123

al dan niet N codering heeft geen fluit impact op garantie

Dacht het niet Stijn, deze is een van de 100 en zoveel punten die aangevinkt moeten zijn bij het verkrijgen of verlenging van je garantie, staat deze regel niet aangevinkt krijg je gewoonweg geen garantie, ze letter er bij Porsche dus zeker wel op hoor….:popcorn:

123

Wettelijke garantie kan helemaal niet geweigerd worden omdat je banden geen N codering hebben.

Extended warranty of gelijkwat, daar kunnen ze die punten zoveel als ze willen aanvinken op hun blaadje.. Als jij nadien andere banden op legt, en je motor ontploft.. dan heb jij gewoon recht op garantie.

het ENIGE waar ze zich wel kunnen indekken, is het gebruik van slicks omdat die de grip verhogen tot voorbij de fabrieks design specs van het olie systeem. En ze kunnen dat enkel maar als het in de handleiding staat.. wat bv het geval is voor de 987 en 997.

Als jij schijt banden wil opleggen die ver beneden de rij kwaliteiten van een N coded band liggen ga je daar uiteraard geen last van hebben. Ik zeg maar wat een C brand chinese band die je nog niet op een caravan zou willen leggen. Porsche kan er niks van zeggen.

Uiteraard als je aan 300 per uur een klap band krijgt, spreken we niet meer van garantie, dus waarom zou het ze ook maar een fluit kunnen schelen welke banden jij er op legt

Verlengde garantie is overigens geen echte garantie, maar een verzekering.. Dus zoek maar op die polis en toon mij waar er staat dat je verplicht N banden moet gebruiken…

Ok, dan probeer jij je garantie maar eens te verlengen zonder N codering op de banden, zal je helaas niet lukken…:roll:
                      Ik weet het toen ik de garantieverlenging gedaan heb bij Porsche Maastricht, en daar kwam dit ter sprake, daarom dat ik het weet…:popcorn:

123

Ik zei toch net..

1 de verlenging is geen garantie ,maar een verzekering

2 “Extended warranty of gelijkwat, daar kunnen ze die punten zoveel als ze willen aanvinken op hun blaadje.. Als jij nadien andere banden op legt, en je motor ontploft.. dan heb jij gewoon recht op garantie.”

Het kan een voorwaarde zijn voor de verlenging,
                        maar het moet expliciet in een polis/voorwaarden staan dat jij nadien geen N banden mag opleggen.

Dus heb jij dat in de voorwaarden zien staan?
                        Heb je al ooit iemand geweten die zijn wettelijke garantie of uitbreiding geweigerd kreeg omdat hij geen N banden had ??

graag feiten ipv geruchten.

Aftermarket uitlaat, is ander verhaal omdat het je motor anders doet werken
                        idem voor inlaat mods, chiptuning etc etc..

Banden, afgezien van bv slicks vallen daar niet onder..
                        alle voor de weg goed gekeurde bandne met de juiste Snelheids code en bandenmaat zijn ok

Das EU geregeld zelfs want het zou concurrentie vervalsend werken.
                        Toch zeker voor de wettelijk garantie, waar ik in den beginnen over sprak.

uitgebreide garantie: moet he in de voorwaarden staan.
                        In principe kunnen ze eisen dat je enkel in een Thong van Marie Jo achter het stuur kruipt, maar dan moet het expliciet in de voorwaarden staan.

En dan moet iemand dat kunnen tonen, die voorwaarden zijn toch geen top secret?

ok, jij hebt gelijk………………………………..:applaus:

123

Het gaat niet over gelijk of ongelijk, het gaat over voorwaarden van de uitgebreide garantie verzekering.

Die bepalen wat kan of niet.

banden vallen onder een Porsche Approved zowieso al buiten de garantie gezien onderhevig aan slijtage/ouderdom,dus kunnen ze ook geen onderwerp/voorwerp/aanleiding zijn tot (weigering) garantie.

Hoe kan het dan dat ze bij de garantieverlenging eerst moesten nakijken of er banden op lagen met N codering ? anders konden ze deze garantie niet verlengen voor me ? zelf meegemaakt in Maastricht bij de 991 💡

123

Omdat ze misschien dat hebben afgesproken met de banden merken die ingestapt zijn op het N coded systeem?? Weet ik veel.

Dat ze de 111 punten check doen en dat 1 punt “welke banden” is.. wil daarom nog niet zeggen dat ze de uitbreiding hadden geweigerd als er Michelin PS4S’en op lagen.. wegens geen N.

Bovendien : Porsche approved auto verkopen
                                  en
                                  Porsche garantie uitbreiding is denk ik nog 2 verschillende dingen…

Als je beide in 1 keer samen doet, kan ik me inbeelden dat ze daar wat overlap in het process hebben…

Heb je de garantie voorwaarden nu al eens nagelezen betreffend feitelijke voorwaarden in die polis, die betrekking hebben tot N banden????

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 49)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.