718 Boxster met Michelin Pilot Sport 4S

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster 718 Boxster met Michelin Pilot Sport 4S

  • Maker
    Discussie
  • Ik ben op zoek naar nieuwe zomerbanden, en denk eraan om de Michelin Pilot Sport 4S te plaatsen op m’n 718 Boxster (19 inch). Bij nazicht op de website van Michelin kwam ik tot de vaststelling dat men enkel de voorste banden kan adviseren (via de configurator Porsche / 718 Boxster / 2018). Ik heb toen Michelin zelf gecontacteerd en kreeg volgend antwoord :

    QUOTE

    MICHELIN dankt u voor het contacteren en kan u het volgende informeren:

    PORSCHE heeft in verband met een gevoeliger transmissie systeem bij PORSCHE voertuigen in nauwe samenwerking met MICHELIN banden
    ontwikkeld voor hun voertuigen.
    Deze banden worden aangeduid met “NO”, dit zijn dus gehomologeerde banden.
    Deze band is er niet in NO homologatie wel in de MO (MERCEDES) en heeft daardoor een iets aangepast profiel waarmee deze verschilt van de “NO” en dit
    in combinatie voor-/ & achteras verschil, problemen kan leveren voor het gevoelige transmissie systeem van PORSCHE (en andersom voor MERCEDES!)

    Wij adviseren u om in overleg met uw PORSCHE dealer te kijken welke (4 identieke!) banden zij aangeven te monteren in verband met het rijgedrag, de
    wegligging en om het transmissiesysteem niet te overbelasten.

    MICHELIN kan geen banden adviseren die ingaan tegen de door de autofabrikant geadviseerde typen banden in verband met de verantwoordelijkheid / garantie en dergelijke.
    MICHELIN hoopt op uw begrip in deze.

    UNQUOTE

    Dit is toch een vreemde situatie, niet ? Enkel voorste banden adviseren/verkopen. Neem aan dat – voor gewoon dagelijks gebruik – je de 4S toch kan plaatsen zonder gevolgen ? Denk dat Michelin zich juridisch gewoon wil indekken.

    Iemand ervaring met deze banden op z’n Boxster ? Enig ander advies ? Ik vind de standaard geplaatste Pirelli’s niet goed genoeg.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 48)
    • [quote=”DeePee” post=281332][quote=”Zoefhaus” post=281330]Interessant! Van wanneer dateert deze info?[/quote]

      [/quote]

      Ok, het “lang” achterhaald valt dan nog mee, is pas sinds een goed jaar 😆
      Mijn PS4s dateren van 2018, dus toen was er nog geen sprake van verschillende coderingen per type, en blijft dus de conclusie dat het 95% marketingpraat is (/was).

        [quote=”Zoefhaus” post=281330]Interessant! Van wanneer dateert deze info?[/quote]

          [quote=”DeePee” post=281315][quote=”Zoefhaus” post=281305]… Maar er is maar één codering voor het hele merk, niet per type…
          Dus één en dezelfde N gecodeerde band zou specifiek ontwikkeld zijn voor zowel een SUV van 2000kg met motor voorin (Cayenne), als voor een roadstertje van 1200 kg met middenmotor (Boxster), en een sportwagen van 1400kg met de motor achterin (911)? Larie…[/quote]

          die bewering is al lang achterhaald
          [/quote]

          Interessant! Van wanneer dateert deze info?

            [quote=”Zoefhaus” post=281305]… Maar er is maar één codering voor het hele merk, niet per type…
            Dus één en dezelfde N gecodeerde band zou specifiek ontwikkeld zijn voor zowel een SUV van 2000kg met motor voorin (Cayenne), als voor een roadstertje van 1200 kg met middenmotor (Boxster), en een sportwagen van 1400kg met de motor achterin (911)? Larie…[/quote]

            die bewering is al lang achterhaald

            123

              volledig akkoord dat het marketing discussie is
              zie die N goodyears die ik had.. trok op niks vergeleken met de N PS2’s op mijn cayman
              gaan ze bij Porsche die Goodyears gewoon niet getest hebben met de dikkere 17 inchers van de base cayman. En dus speelde de zachtere sidewall ze daar parten.. ondanks N goedkeuring.

                [quote=”vandamme” post=281308]aah ja, mijn frank valt,
                je bedoelt het auto merk.. [/quote]

                Yep, ik bedoelde automerk en autotype 😉

                ok, maar ze kunnen wel een banden maat die op meerdere auto’s past
                op elk van die auto’s testen, en vast stellen of die diverse auto’s met die band ok werken.
                de meeste van die auto’s hebben overigens andere banden maten, dus ga je geen Macan banden op een 911 leggen of omgekeerd.. gewoon een andere maat.

                Dat die banden ok werken dat kunnen ze inderdaad testen, maar om nu te zeggen dat ze specifiek afgestemd zijn op elk autotype lijkt me onrealistisch. Daarvoor is het verschil in rijeigenschappen/gewicht/enz te groot. Mocht Porsche zoals vroeger enkel een 911 bouwen, dan was het al waarschijnlijker 😉
                Zoals gezegd lijkt het mij vooral marketingpraat.

                  En ja, ik spreek uit ervaring 😉

                    [quote=”vandamme” post=281306]Dat was exact wat ik al aangaf.

                    Met dien verstande dat ze die uitgebreide voorwaarden wel duidelijk moeten stellen dat je N banden moet hebben (na afsluiten) of dat je garantie vervalt.
                    Als er enkel staat dat de garantie “kan” vervallen indien er niet originele stukken op zitten of dat de garantie “kan” vervallen als je je onderhoud door een non approved service center laat onderhouden..

                    Dan gaan ze het volgens mij niet kunnen weigeren om je opgeblazen motor te vervangen als jij nejes al; je onderhoud door PC liet doen, en alle motor / mechanische stukken door PC met P original teile zijn geplaatst. en je die auto daar op Niet N PS4S banden binnenrijdt.

                    Het 1 heeft oorzakelijk niks met het ander te maken. PS4 banden zijn EU goedgekeurd voor de baan.. het zijn geen super grippy slicks en dus geen invloed op het normale functioneren van de motor. En banden zijn geen wezenlijk onderdeel van die garantie,, meer nog ze worden expliciet uitgesloten in de garantie voorwaarden.

                    Dus nogmaals, tenzij er expliciet staat
                    “de auto moet verplicht ten allen tijde gebruik maken van N banden of de uit gebreide garantie vervalt”
                    Is het geen requirement om op N banden te blijven NA de verlenging.[/quote]

                    Tja, zoals bij elke contractuele intepretatie moet er eerst gekeken worden naar de tekst van de overeenkomst, en als dat geen uitsluitsel geeft gaat een rechtbank oordelen op basis van de intenties van de partijen en de aanvullende werking van de redelijkheid en billijkheid. Dus ik ben het met je eens dat beperkende voorwaarden door de producent/verkoper best zo restrictief/duidelijk mogelijk worden geschreven, om later interpretatieproblemen te vermijden. Zeker omdat een consument in een ondernemingsrechtbank vaak meer beschermd wordt dan een professionele verkoper.

                    123

                      aah ja, mijn frank valt,
                      je bedoelt het auto merk..

                      ok, maar ze kunnen wel een banden maat die op meerdere auto’s past
                      op elk van die auto’s testen, en vast stellen of die diverse auto’s met die band ok werken.

                      de meeste van die auto’s hebben overigens andere banden maten, dus ga je geen Macan banden op een 911 leggen of omgekeerd.. gewoon een andere maat.

                      123

                        [quote=”Zoefhaus” post=281305]Maar er is maar één codering voor het hele merk, niet per type…
                        [/quote]

                        klopt toch niet??

                        Er is net wel een TYPE band goed gekeurd en andere van het zelfde merk zijn NIET goedgekeurd

                        PS2 wel
                        PS4 Niet

                        allebei Michelin

                        123

                          Dat was exact wat ik al aangaf.

                          Met dien verstande dat ze die uitgebreide voorwaarden wel duidelijk moeten stellen dat je N banden moet hebben (na afsluiten) of dat je garantie vervalt.
                          Als er enkel staat dat de garantie “kan” vervallen indien er niet originele stukken op zitten of dat de garantie “kan” vervallen als je je onderhoud door een non approved service center laat onderhouden..

                          Dan gaan ze het volgens mij niet kunnen weigeren om je opgeblazen motor te vervangen als jij nejes al; je onderhoud door PC liet doen, en alle motor / mechanische stukken door PC met P original teile zijn geplaatst. en je die auto daar op Niet N PS4S banden binnenrijdt.

                          Het 1 heeft oorzakelijk niks met het ander te maken. PS4 banden zijn EU goedgekeurd voor de baan.. het zijn geen super grippy slicks en dus geen invloed op het normale functioneren van de motor. En banden zijn geen wezenlijk onderdeel van die garantie,, meer nog ze worden expliciet uitgesloten in de garantie voorwaarden.

                          Dus nogmaals, tenzij er expliciet staat
                          “de auto moet verplicht ten allen tijde gebruik maken van N banden of de uit gebreide garantie vervalt”
                          Is het geen requirement om op N banden te blijven NA de verlenging.

                            En on-topic: ik heb ook PS4S op de 997 liggen. De hele N-codering is louter commerce. Het zouden zogezegd banden zijn die specifiek voor porsche zijn ontwikkeld. Maar er is maar één codering voor het hele merk, niet per type…
                            Dus één en dezelfde N gecodeerde band zou specifiek ontwikkeld zijn voor zowel een SUV van 2000kg met motor voorin (Cayenne), als voor een roadstertje van 1200 kg met middenmotor (Boxster), en een sportwagen van 1400kg met de motor achterin (911)?
                            Larie…

                              De juridische principes zijn heel simpel:

                              Je hebt 2 jaar wettelijke fabrieksgarantie, op alle originele onderdelen van de auto. Dit is gebaseerd op Europese wetgeving, geïmplementeerd in België.
                              Indien je binnen die 2 jaar een paar chinese banden monteert, vervalt de garantie op de auto als zodanig niet.

                              Alles wat na 2 jaar onder de noemer “garantieverlenging” e.d. wordt toegekend/verkocht is een zogenaamde “commerciële” garantie. Dit is puur contractueel, en dus geen “recht” zoals de wettelijke garantie. De verkoper/producent is vrij om te bepalen welke voorwaarden er worden opgelegd bij dit soort garanties.

                                [hide]Mijn Pirelli Scoprion winterbanden hebben de porsche N0 classificatie.[/hide]

                                123

                                  lijkt mij vooral een cheeky upsell techniek te zin bij de OPC
                                  quick and easy… weinig werk, 4 nieuwe banden en percentje.

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 48)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.