718 Boxster met Michelin Pilot Sport 4S

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster 718 Boxster met Michelin Pilot Sport 4S

• Maker
    Discussie
  • Ik ben op zoek naar nieuwe zomerbanden, en denk eraan om de Michelin Pilot Sport 4S te plaatsen op m’n 718 Boxster (19 inch). Bij nazicht op de website van Michelin kwam ik tot de vaststelling dat men enkel de voorste banden kan adviseren (via de configurator Porsche / 718 Boxster / 2018). Ik heb toen Michelin zelf gecontacteerd en kreeg volgend antwoord :

MICHELIN dankt u voor het contacteren en kan u het volgende informeren:

PORSCHE heeft in verband met een gevoeliger transmissie systeem bij PORSCHE voertuigen in nauwe samenwerking met MICHELIN banden
    ontwikkeld voor hun voertuigen.
    Deze banden worden aangeduid met “NO”, dit zijn dus gehomologeerde banden.
    Deze band is er niet in NO homologatie wel in de MO (MERCEDES) en heeft daardoor een iets aangepast profiel waarmee deze verschilt van de “NO” en dit
    in combinatie voor-/ & achteras verschil, problemen kan leveren voor het gevoelige transmissie systeem van PORSCHE (en andersom voor MERCEDES!)

Wij adviseren u om in overleg met uw PORSCHE dealer te kijken welke (4 identieke!) banden zij aangeven te monteren in verband met het rijgedrag, de
    wegligging en om het transmissiesysteem niet te overbelasten.

MICHELIN kan geen banden adviseren die ingaan tegen de door de autofabrikant geadviseerde typen banden in verband met de verantwoordelijkheid / garantie en dergelijke.
    MICHELIN hoopt op uw begrip in deze.

UNQUOTE

Dit is toch een vreemde situatie, niet ? Enkel voorste banden adviseren/verkopen. Neem aan dat – voor gewoon dagelijks gebruik – je de 4S toch kan plaatsen zonder gevolgen ? Denk dat Michelin zich juridisch gewoon wil indekken.

Iemand ervaring met deze banden op z’n Boxster ? Enig ander advies ? Ik vind de standaard geplaatste Pirelli’s niet goed genoeg.

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 48)
    • Dat is dus het moraal van heel het verhaal, het viel mij bij de garantieverlenging eind 2018 in Maastricht op, dat ze een mondelinge opmerking maakte dat als er geen N markering op de banden stond, dat ze de garantie niet zouden kunnen verlengen, maar ik had de wagen toen nog geen 12 maanden, en had nog steeds de nieuwe banden met N codering er op liggen, het was dus voor mij geen probleem… :engeltje:

Iets vergelijkbaars, ik belde vorige week of ik een Akrapovic uitlaat mocht leggen op de 992, kon…, maar de garantie zou vervallen, ook als het zelfs enkel om de dempers zou gaan…, iets vergelijkbaars zou ik zeggen… 💡

Tja, lijkt allemaal heel logisch, maar stel je approved garantie is verlopen.
        Op basis van de N code krijg je dus geen nieuw contract.
        Geen contrakt is geen verzekering. Toch…
        Ik neem aan dat ze de verzekering niet kunnen weigeren door montage van niet N codering banden wanneer de approved garantie nog niet afgelopen is.

123

awel ja ,das ook t geen ik al de hele tijd zeg.. ze kunnen zij dat eisen om de verlenging in te stellen.
          maar dat wil daarom niet zeggen dat ze de garantie op die basis kunnen weigeren.
          Dat moet in de polis staan, das 1
          En als daar bv staat geen niet originele stukken, dan is dat voornamelijk op onderdelen op de auto.. olie filters, ophanging, uitlaat etc etc

Ze gaan je garantie toch echt niet volledig weigeren omdat je een zunsport grill hebt gemonteerd.
          en ze gaan garantie toch echt niet volledig weigeren omdat je met Winterbanden hebt gereden (hebben nooit N rating)

Banden komen nog altijd niet in een doos van Porsche Original Teile.. die halen ze zelf ook gewoon bij de banden boer.
          Zolang je dus geen oiling issue hebt in je motor door bv slicks te rijden (staat in handleiding) gaan zij dus toch echt moeten aantonen dat het niet originele deel het garantie probleem veroorzaakte.

En door normale EC gekeurde banden voor de weg, zonder N te gebruiken, ga je dat dus nooit voor hebben.

Het is uiteraard een grijze zone, maar wel een grijze zone die ze zelf creeren in hun voorwaarden.
          Advokaten taal, en indekken.

Maar het is niet omdat het een grijze zone is, dat je zomaar keihard kan zeggen dat de garantie vervalt omdat je normale sport/wegbanden van bv Hankook oplegt ipv Michelin PS2 N3
          of in dit geval nog beter, Michelin PS4S ipv Michelin PS2 N3

het is gewoon een evolutie van dezelfde band, goed gekeurd voor de weg.

showstopper voor de verkoop: neen
            koper kreeg wel enkel garantieverlenging bij PC Maastricht als dit verholpen werd

Is volgens mij hun goed recht om dit te eisen. Betekent ook niet dat ze garantie weigeren toe te passen hé. Enkel dat ze zelf geen uitbreiding/verlenging van garantie willen geven aan hun financiële voorwaarden die, zoals Stefan aanhaalde, gunstig zijn. Hun goed recht denk ik dan.

123

maar was het een show stopper , hebben ze andere banden opgelegd
              was het relevant voor garantie?

Mijn Porsche verkocht met 111 punten check (PC Maastricht) en er was maar 1 opmerking: geen N codering banden

123

Ok, daar staat het er idd op in de context van het Porsche Approved Certified Pre-owned Program.
                  En das ook redelijk logisch want je wil als OPC gene okkazie porsches gaan verkopen die op banden staan waar je geen enkel idee hebt of die wel goed rijden met zoeen auto.. Daarvoor heb je net de N spec in het leven geroepen, dus wil je dat ook op de auto’s die je verkoopt, nieuw of als high end occasie.

Das andere context dan garantie discussie, maar het kan zijn dat een snuggere bij OPC dat als voorwaarde voor verlengen garantie interpreteert.

Dat wil daarom nog altijd niet zeggen dat ze een garantie claim op pakweg de motor gaan weigeren
                  omdat je daar toekomt op winterbanden waarvoor geen N code bestaat! Compleet andere disscussie.

Als dat echt zou gebeuren, dan maakt eender welke advokaat er brandhout van en zou de enige conclusie moeten zijn dat Porsche je naam wel wil weten om je te doen betalen vor de polis, maar dat ze eigenlijk niet van plan zijn om de polis op redelijke manier te eren.

De vraag staat uit bij Porsche betreffende N code ontbreken =/= garantie vervallen… ook voorbeeld van de winterbanden gegeven en hoe ze dat zien.
                  ik laat nog wel weten wat ze antwoorden.

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=27&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjywsycqOroAhWM16QKHQvID3YQFjAaegQIBhAB&url=https%3A%2F%2Fwww.cars.com%2Fcldstatic%2Fads%2Fcpo%2Finspection%2Fporsche-inspection.pdf&usg=AOvVaw2X2qSCCEizbPI53-7sBnfa

zie link: Porsche approved 111 punten check
                    Onder banden staat : note: the tire(s) must be replaced with the specified N-Rated tires

Stefan had dus geen ongelijk dat dit vermeld stond op de check list

123

van die thread

The warranty is a legal contract, Porsche are bound by it’s terms and conditions. If a non ‘n’ rated tyre is fitted, but is of the correct size and specification it will not invalidate the insurance. I look forward to evidence to the contrary.~

‘A claim made under Your Policy for the repair or replacement of a defective system or component shall be invalid to the extent that the defect results from any of the following’.

The following list includes servicing by a non Porsche centre and non genuine parts fitted, what is significant is that the defect must result from the use of non genuine parts or non Porsche service.

<<< Staat niks in over N banden, enkel non standard parts Maar banden zijn geen onderdelen van de garantie scope!! volgens die logica kunnen ze je garantie weigeren omdat je een aftermarket parrot in je cockpit monteerde.. Of Zunnsport grills op je radiator opening.. slaat nergens op. Bovendien Maakt Porsche geen banden dus de banden nooit originele onderdelen en zouden Michelin N banden even goed geen originele Porsche teile zijn.. Het is identiek dezelfde discussie Iemand zegt dat niet N banden de garantie doen vervallen Want 111 punten check Geen enkel echt voorbeeld van garantie weigering geen enkel polis voorwaarde die het aantoont enkel verwijzen naar 111 punten check Maar die 111 punten check kijkt niet naar N spec kijkt enkel naar Porsche approved wheel size and tire size Het is exact dezelfde discussie als hier, maar dan in 't engels.. en de statements dat Porsche garantie weigert wegens geen N banden is niet onderbouwt door feiten of een case example. Het is gewoon "iemand" die het zegt.

Ale de Stefan is miss toch geen fantast!
                        https://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&f=48&t=1673732

123

geen idee, staat in de voorwaarden van approved extended warranty maar niemand wil die opzoeken (ik vind ze nie online en heb er zelf geen:) )

[hide]Welke kleur moet die thong van Marie Jo hebben ?[/hide]

123

Duitse 111 punten.. ook geen melding van N codering.

Toch redelijk overtuigd dat jij je gewoon iets herinnert dat er niet stond..

Stijn ik heb dat document niet meer daar ik het heb meegegeven bij de verkoop van de wagen, maar dan hebben ze in Holland misschien een andere 111 punten checklist, zou kunnen, want tussen drie officiële Porsche centra kreeg ik drie verschillende prijzen voor de verlenging van de Approved garantie, met een uiteindelijk prijsverschil van dik 700 euro tussen de duurste en de goedkoopste garage, zou ook niet kunnen/mogen en is ook onmogelijk zeggen ze dan, maar toch is het zo…:wtf:
                                Dit kan dan ook weer in twijfel getrokken worden, maar dit is dan ook het laatste wat ik hierover te vertellen heb, ik zou niet willen dat hier iemand zijn slaap voor gaat laten subiet … 😆

123

Gij wil geen moeite doen om bewijs te zoeken voor uwstelling. Want je wil je voorwaarden van je eigen polis niet eens opzoeken en lezen..

ik, heb reeds meer dan genoeg moeite gedaan om het tegendeel aan te tonen.

Nogmaals.. de 111 punten check maakt geen melding van N codering.
                                  enkel van Goedgekeurde wielmaat/bandenmaat combinatie.

Meer kan ik niet doen, de enige die mijn ongelijk kan aantonen, ben jij.
                                  En als dat zo is, fair enough.. maar je kan mij toch niet verwijten dat ik uw gelijk niet bewijs als je het zelf niet wil of kan doen?

Hebben ze voor uw aankoop verschillende 111 punten ge checked dan het Porsche Approved document dat ik toon misschien??? Ook daar kan ik het niet weten als jij het niet aantoont.

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 48)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.