Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › Boxster › 718 Boxster met Michelin Pilot Sport 4S
- Dit onderwerp bevat 48 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 7 maanden geleden door Robin.
-
showstopper voor de verkoop: neen
koper kreeg wel enkel garantieverlenging bij PC Maastricht als dit verholpen werdIs volgens mij hun goed recht om dit te eisen. Betekent ook niet dat ze garantie weigeren toe te passen hé. Enkel dat ze zelf geen uitbreiding/verlenging van garantie willen geven aan hun financiële voorwaarden die, zoals Stefan aanhaalde, gunstig zijn. Hun goed recht denk ik dan.
awel ja ,das ook t geen ik al de hele tijd zeg.. ze kunnen zij dat eisen om de verlenging in te stellen.
maar dat wil daarom niet zeggen dat ze de garantie op die basis kunnen weigeren.
Dat moet in de polis staan, das 1
En als daar bv staat geen niet originele stukken, dan is dat voornamelijk op onderdelen op de auto.. olie filters, ophanging, uitlaat etc etcZe gaan je garantie toch echt niet volledig weigeren omdat je een zunsport grill hebt gemonteerd.
en ze gaan garantie toch echt niet volledig weigeren omdat je met Winterbanden hebt gereden (hebben nooit N rating)Banden komen nog altijd niet in een doos van Porsche Original Teile.. die halen ze zelf ook gewoon bij de banden boer.
Zolang je dus geen oiling issue hebt in je motor door bv slicks te rijden (staat in handleiding) gaan zij dus toch echt moeten aantonen dat het niet originele deel het garantie probleem veroorzaakte.En door normale EC gekeurde banden voor de weg, zonder N te gebruiken, ga je dat dus nooit voor hebben.
Het is uiteraard een grijze zone, maar wel een grijze zone die ze zelf creeren in hun voorwaarden.
Advokaten taal, en indekken.Maar het is niet omdat het een grijze zone is, dat je zomaar keihard kan zeggen dat de garantie vervalt omdat je normale sport/wegbanden van bv Hankook oplegt ipv Michelin PS2 N3
of in dit geval nog beter, Michelin PS4S ipv Michelin PS2 N3het is gewoon een evolutie van dezelfde band, goed gekeurd voor de weg.
Tja, lijkt allemaal heel logisch, maar stel je approved garantie is verlopen.
Op basis van de N code krijg je dus geen nieuw contract.
Geen contrakt is geen verzekering. Toch…
Ik neem aan dat ze de verzekering niet kunnen weigeren door montage van niet N codering banden wanneer de approved garantie nog niet afgelopen is.Dat is dus het moraal van heel het verhaal, het viel mij bij de garantieverlenging eind 2018 in Maastricht op, dat ze een mondelinge opmerking maakte dat als er geen N markering op de banden stond, dat ze de garantie niet zouden kunnen verlengen, maar ik had de wagen toen nog geen 12 maanden, en had nog steeds de nieuwe banden met N codering er op liggen, het was dus voor mij geen probleem… :engeltje:
Iets vergelijkbaars, ik belde vorige week of ik een Akrapovic uitlaat mocht leggen op de 992, kon…, maar de garantie zou vervallen, ook als het zelfs enkel om de dempers zou gaan…, iets vergelijkbaars zou ik zeggen… 💡
lijkt mij vooral een cheeky upsell techniek te zin bij de OPC
quick and easy… weinig werk, 4 nieuwe banden en percentje.[hide]Mijn Pirelli Scoprion winterbanden hebben de porsche N0 classificatie.[/hide]
De juridische principes zijn heel simpel:
Je hebt 2 jaar wettelijke fabrieksgarantie, op alle originele onderdelen van de auto. Dit is gebaseerd op Europese wetgeving, geïmplementeerd in België.
Indien je binnen die 2 jaar een paar chinese banden monteert, vervalt de garantie op de auto als zodanig niet.Alles wat na 2 jaar onder de noemer “garantieverlenging” e.d. wordt toegekend/verkocht is een zogenaamde “commerciële” garantie. Dit is puur contractueel, en dus geen “recht” zoals de wettelijke garantie. De verkoper/producent is vrij om te bepalen welke voorwaarden er worden opgelegd bij dit soort garanties.
En on-topic: ik heb ook PS4S op de 997 liggen. De hele N-codering is louter commerce. Het zouden zogezegd banden zijn die specifiek voor porsche zijn ontwikkeld. Maar er is maar één codering voor het hele merk, niet per type…
Dus één en dezelfde N gecodeerde band zou specifiek ontwikkeld zijn voor zowel een SUV van 2000kg met motor voorin (Cayenne), als voor een roadstertje van 1200 kg met middenmotor (Boxster), en een sportwagen van 1400kg met de motor achterin (911)?
Larie…Dat was exact wat ik al aangaf.
Met dien verstande dat ze die uitgebreide voorwaarden wel duidelijk moeten stellen dat je N banden moet hebben (na afsluiten) of dat je garantie vervalt.
Als er enkel staat dat de garantie “kan” vervallen indien er niet originele stukken op zitten of dat de garantie “kan” vervallen als je je onderhoud door een non approved service center laat onderhouden..Dan gaan ze het volgens mij niet kunnen weigeren om je opgeblazen motor te vervangen als jij nejes al; je onderhoud door PC liet doen, en alle motor / mechanische stukken door PC met P original teile zijn geplaatst. en je die auto daar op Niet N PS4S banden binnenrijdt.
Het 1 heeft oorzakelijk niks met het ander te maken. PS4 banden zijn EU goedgekeurd voor de baan.. het zijn geen super grippy slicks en dus geen invloed op het normale functioneren van de motor. En banden zijn geen wezenlijk onderdeel van die garantie,, meer nog ze worden expliciet uitgesloten in de garantie voorwaarden.
Dus nogmaals, tenzij er expliciet staat
“de auto moet verplicht ten allen tijde gebruik maken van N banden of de uit gebreide garantie vervalt”
Is het geen requirement om op N banden te blijven NA de verlenging.[quote=”Zoefhaus” post=281305]Maar er is maar één codering voor het hele merk, niet per type…
[/quote]klopt toch niet??
Er is net wel een TYPE band goed gekeurd en andere van het zelfde merk zijn NIET goedgekeurd
PS2 wel
PS4 Nietallebei Michelin
aah ja, mijn frank valt,
je bedoelt het auto merk..ok, maar ze kunnen wel een banden maat die op meerdere auto’s past
op elk van die auto’s testen, en vast stellen of die diverse auto’s met die band ok werken.de meeste van die auto’s hebben overigens andere banden maten, dus ga je geen Macan banden op een 911 leggen of omgekeerd.. gewoon een andere maat.
[quote=”vandamme” post=281306]Dat was exact wat ik al aangaf.
Met dien verstande dat ze die uitgebreide voorwaarden wel duidelijk moeten stellen dat je N banden moet hebben (na afsluiten) of dat je garantie vervalt.
Als er enkel staat dat de garantie “kan” vervallen indien er niet originele stukken op zitten of dat de garantie “kan” vervallen als je je onderhoud door een non approved service center laat onderhouden..Dan gaan ze het volgens mij niet kunnen weigeren om je opgeblazen motor te vervangen als jij nejes al; je onderhoud door PC liet doen, en alle motor / mechanische stukken door PC met P original teile zijn geplaatst. en je die auto daar op Niet N PS4S banden binnenrijdt.
Het 1 heeft oorzakelijk niks met het ander te maken. PS4 banden zijn EU goedgekeurd voor de baan.. het zijn geen super grippy slicks en dus geen invloed op het normale functioneren van de motor. En banden zijn geen wezenlijk onderdeel van die garantie,, meer nog ze worden expliciet uitgesloten in de garantie voorwaarden.
Dus nogmaals, tenzij er expliciet staat
“de auto moet verplicht ten allen tijde gebruik maken van N banden of de uit gebreide garantie vervalt”
Is het geen requirement om op N banden te blijven NA de verlenging.[/quote]Tja, zoals bij elke contractuele intepretatie moet er eerst gekeken worden naar de tekst van de overeenkomst, en als dat geen uitsluitsel geeft gaat een rechtbank oordelen op basis van de intenties van de partijen en de aanvullende werking van de redelijkheid en billijkheid. Dus ik ben het met je eens dat beperkende voorwaarden door de producent/verkoper best zo restrictief/duidelijk mogelijk worden geschreven, om later interpretatieproblemen te vermijden. Zeker omdat een consument in een ondernemingsrechtbank vaak meer beschermd wordt dan een professionele verkoper.
[quote=”vandamme” post=281308]aah ja, mijn frank valt,
je bedoelt het auto merk.. [/quote]Yep, ik bedoelde automerk en autotype 😉
ok, maar ze kunnen wel een banden maat die op meerdere auto’s past
op elk van die auto’s testen, en vast stellen of die diverse auto’s met die band ok werken.
de meeste van die auto’s hebben overigens andere banden maten, dus ga je geen Macan banden op een 911 leggen of omgekeerd.. gewoon een andere maat.Dat die banden ok werken dat kunnen ze inderdaad testen, maar om nu te zeggen dat ze specifiek afgestemd zijn op elk autotype lijkt me onrealistisch. Daarvoor is het verschil in rijeigenschappen/gewicht/enz te groot. Mocht Porsche zoals vroeger enkel een 911 bouwen, dan was het al waarschijnlijker 😉
Zoals gezegd lijkt het mij vooral marketingpraat.volledig akkoord dat het marketing discussie is
zie die N goodyears die ik had.. trok op niks vergeleken met de N PS2’s op mijn cayman
gaan ze bij Porsche die Goodyears gewoon niet getest hebben met de dikkere 17 inchers van de base cayman. En dus speelde de zachtere sidewall ze daar parten.. ondanks N goedkeuring.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.