718 GTS proefritje gedaan

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Cayman 718 GTS proefritje gedaan

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
    • Deze week een klein uurtje kunnen bollen met een Cayman 718 GTS op uitnodiging van PC Mechelen.

      De GTS heeft dus de 4-cilinder 2,5L, turbo, goed voor 365 PK. De wagen had PDK. Standaard heeft de GTS ook de PASM in sportuitvoering ttz 10 mm lager dan “gewoon” PASM.

      Mijn eigen 981 2,7L heeft ook PDK en PASM, maar sport PASM is pas verkrijgbaar op de 718 generatie.

      Er vielen me naast de vernieuwde PCM drie zaken op:

      1/ power! het verschil met mijn turbo-loze 2,7 (275 PK) is gigantisch. Ik durf te stellen dat de 718 GTS met PDK sneller is dan de 981 GT4 manueel met 3,8L die we vorig jaar uitgebreid hebben gereden (24u in een GT4). Maar uiteindelijk: wat ben je daar mee op Vlaamse wegen? Vermogen is leuk, maar voor mij onvoldoende reden om te investeren in een nieuwe auto.

      2/ geluid: laat maar, trekt dus echt op niks. Zowel op vrijloop in zone 50 als wanneer je naar de begrenzer trekt.

      3/ PASM sport: voor één keertje was ik geneigd om de harde stand uit te schakelen op de slechtste wegen (Heffen richting Kapelle-op-den-Bos) terwijl die op glad asphalt heerlijk strak aanvoelde. Verkeersdrempels vormden geen enkel probleem. I love it!!

      Ondertussen was ik al met Gert Carnewal aan het debatteren om mijn Cayman aan te passen. Conclusie is dat hij de 4 veren van de (passieve) X73 gaat monteren en ook de achterste stabilisator. PASM functie wordt niet aangeraakt. Enig nadeel zou de iets kortere levensduur van de dempers kunnen zijn, maar dat risico ga ik nemen. Hij heeft wel pas deze winter tijd (de uitlaat business is alive and kicking blijkbaar 😉

      Onderdelen kosten iets van 700€ tesamen.

      Stond ook een lekkere Carrera T manueel in de correcte kleur te koop. Maar VAA zou 14000€ het eerste jaar zijn (op dat bedrag betaal je dus extra belastingen en bijdrages). Dat betekent dat dit niet langer haalbaar is als bedrijfswagen. Dat zou dus privé worden aangekocht. Effe wachten dus en wat sparen…

        Wat je punt 1 betreft: volledig akkoord maar…toch wel eens plezant.

        ” ” 2 ” ” : Heb altijd al stiekem zitten hopen dat het toch niet ‘zo erg’ zou zijn. Blijkbaar wel. Je rijdt al lang genoeg met je 981 om perfect te kunnen vergelijken. Zou P in de toekomst niet overwegen om dit ‘euvel’ weg te werken? ( zijn die 2 cilinders minder eigenlijk wel te compenseren qua sound…ben geen techneut, maar ik vrees van niet.)

          Bij ne 6 cilinder heb je toch maar het specifieke geluid vanaf een 4000 rpm
          Bij een normale rit in het verkeer van vandaag: hoe dikwijls kom je daarboven? Dus…
          Het geluid van de 718 met sportuitlaat optie is anders maar daarom niet slecht.
          ‘t zijn vooral enkele autojournalisten waaronder Chris Harris die de 718 reeks constant zitten af te rekenen op het geluid van de 4 cilinder turbo,terwijl de 718 in alle opzichten een betere wagen is

            Vermoedelijk is de regelmatige blootstelling aan het Kever-kabaal de oorzaak van selectieve doofheid die ervoor zorgt dat men de edele zescilinder muziek enkel boven de 4000 toeren kan appreciëren. 😈

            123

              Dat je het verschil enkel boven de 4000 hoort geloof ik voor geen meter.
              Dat de 6 bovenin meer zingt is vanzelfsprekend, maar hij loopt en klinkt beneden de 4000 nog atijd anders en beter dan een 4T

              Flat 4 en 6 zijn allebij even goed qua natuurlijke balans , dus daar zit het verschil niet (we vergelijkgen geen I4 met F6 of F6 met V8)

              6 heeft 2 ploffen per RPM meer dan een 4
              En geen turbo die de boel dempt.

              Bij 2000 rpm heb je op een 6 evenveel ploffen als een 4 bij 3000
              3000 – 4500
              4000 – 6000
              7500
              9000
              10500
              10950

              Dus het gaat er niet om om ze allebei boven de 4000 te zetten en het verschil te horen
              Het gaat voornamelijk om dat de 4 al richting 7000 toeren moet om in het “gehuil” gebied te komen

              En moet dat nu lukken, de GTS stopt net op 7500 rpm waar het zou beginnen goed klinken.
              Net op dat laatste stukje waar je zelden zit
              Voor het zingen de kerk uit

              de Flat 6 daarentegen begint op 4000 komt goed in form rond 5500 en houdt zijn gehuil aan tot je aan de limiter komt.. Die heeft een groot bereik, das gelijk een Freddie Mercurie.

              De 4T daarentegen heeft geen bereik en er zit een extra demping op (turbo) dus klinkt ie ruk en zal hij altijd ruk blijven klinken. Tis een beetje een Sam Gooris qua zang bereik.

              Tenzij je een 4T kan maken die richting 10000 RPM gaat met zijn red line (wat nooit zal gebeuren voor straat auto omdat je de boost dan hoog moet in zetten en hij onderin lam wordt)… Zal het geluid dus nooit spannend worden.

                [quote=”Yellow Submarine” post=272511]

                3/ PASM sport: voor één keertje was ik geneigd om de harde stand uit te schakelen op de slechtste wegen (Heffen richting Kapelle-op-den-Bos)

                [/quote]

                Rond de 90 a100 km/u is veel beter op die baan met harde vering, maar helaas niet mogelijk door de trajectcontroles over het hele stuk… zone 30 50 70, hopelijk heb je de bordjes opgemerkt :driver:

                  Het antwoord is “Waze” :engeltje:

                    Geluid is subjectief. En bovendien in dit geval een communicerend vat met pk, garantie, rijtaks en biv.

                    Mooie Carrera T !

                      Lap deze topic gemist… Hebben elkaar dus ontlopen. 🙂

                      Die gele T zou normaalgezien ondertussen moeten verkocht zijn… 🙂
                      Enne wat het gelameer over die 4 of 6 cilinders betreft…..een insider heeft mij interessant nieuws ingefluisterd wat ik hier niet op het forum ga verspreiden maar wel aan de toog met een Achouffe op 10/11 🙂

                        damn…ik had al afspraak voor die dag…

                          Vreemd dat jullie enkel op mijn geschrijf over het wangeluid reageren. Zelf vond ik de GTS zo verdomd lekker op de weg liggen. Net zoals mijne gele, maar dan nog beter! Nu twijfel ik niet meer om op de mijne de 10mm kortere X73 veren te laten monteren. Life’s to short not to ride shorter springs…

                            Dat snap ik toch echt niet hoor….altijd die afbraak over het geluid….terwijl de 718 stukken beter is dan zijn voorgangers.
                            Ik zie effe staan dat de auto beter rijd en verder enkel de afbraak over de sound, terwijl er zoveel meer over de auto te vertellen valt.
                            Zo kan ik ook stellen dat mijn 993 veel beter klinkt dan eender welke Boxster of Cayman, maar dat is dan ook alles wat pluspunten betreft. Voor de rest is de 718 in alles veeeeel beter.

                              Tja… Er zijn mensen die de sound van hun laptop of de meegeleverde oortjes van hun GSM prima vinden klinken. Ik haat slecht geluid.

                              Toegegeven, dit aspect was maar één van de 3 dingen die me het meeste opvielen in vergelijking met mijn 981 met 2,7L. Het grootste verschil is en blijft het koppel dat altijd beschikbaar is terwijl de mijne pas boven 3500 toeren echt tot leven komt. Mijn punt was dat dit op zich voor mij persoonlijk niet genoeg doorweegt om mijn 981 in te ruilen met alle financiële consequenties vandien omdat 275 pk in Vlaanderen volstaat om belachelijk snel te rijden. Zelfs met de PDK in de manuele stand waarin ik meestal rij volstaat kick-down om het beest te wekken. I can do that…

                              Met de sound van de flat-4 zou ik op zich nog wel kunnen leven denk ik. Wie weet geef ik de opkomende Cayman T wel een kans. Maar met een verwachte basisprijs van 73k zal die wel heel lekker uit de hoek moeten komen!

                              Als de Boxster/Cayman altijd een flat-4 was geweest dan zou er nu geen probleem zijn, tenslotte was de er 356 ook één. Het enorme prijsverschil met de 911 zou ook meer gerechtvaardigd geweest zijn.

                                Gelukkig maar dat iedereen anders denkt hé… Ik zou ook liever gehad hebben dat de 718 klonk zoals een flat six, maar het is nu niet zo.
                                Maar om nu te zeggen dat ie slecht klinkt vind ik toch een brug te ver.
                                Ik heb nu al wat ritten achter de rug en in sportplus modus boven de 4000 toeren is de uitlaat helemaal niet verkeerd, integendeel:music:
                                Ik zou om die reden de 718 zeker niet hebben laten staan voor een ouder model, zelfs al kost die dan 10 mille teveel.

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.