Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › 911 1986 lichtswitch
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren geleden door danny.
-
MakerDiscussie
-
18 oktober 2019 om 10:55
Goedemorgen,
Heb een 1986 911 (usa model) en heb een bizar probleem.
Toen de pinkerhendel het begaf (bleef naar rechts niet meer hangen) had ik een nieuwe besteld en gemonteerd.
Ik heb de desbetreffende draden netjes overgebouwd op de lichtswitch en nu zie ik hetvolgende.Stand off (dus knop tot tegen het dashboard) : mijn dashboard licht brandt
Stand 1 (low beam) : heb ik mijn gewone lichten + licht dashboard
Stand 2 (normale lichten) : heb ik niks
Bovenstaande allemaal zonder sleutelVoor de rest werkt alles : pinkers, pharen, gewoon licht, 4 pinkers ….
Zou de switch zelf kapot zijn ? Heb wel wat moeten wringen om hem onder het dashboard vandaan te krijgen.
Voor diegene die denken dat de draden omgewisseld zijn…toch niet, heb ik meerdere malen gecheckt en zijn
correct aangesloten. Heb ze trouwens ook al eens als test verwisseld maar het blijft gewoon hetzelfde.
Hoe kan ik eigenlijk constante stroom krijgen want normaal werken de lichten toch niet als de sleutel niet in zit.Vraagje voor de echte techneuten want heb echt geen idee meer. Hoe kan je zo’n (peperdure) switch eigenlijk testen ?
Thks
Danny -
MakerDiscussie
-
Hi guys,
Wou hier nog effe op terugkomen….switch was idd TOAST !! Steekt nieuwe in (auch die prijs) en alles is terug ok. Eén dezer de kroon relay op de lichten monteren. Zal batterij eruit moeten halen want damn, die aarding steekt diep verscholen achter een hoop kabels en leidingen
groeten
DaxNope,
switch is toast dan. Zie het schema hierboven : er mag/kan nooit een verbinding zijn tss pin 30 en 75 in de switch. Ttz als je de switch zonder bekabeling doormeet.
Als je de bekabeling laat zitten natuurlijk en je zet de switch in stand 1 met sleutel in positie 1 of 2 zal zowel pin 30 als 75 aan de + pool van de batterij geschakeld worden natuurlijk. Maar jou garagist zal dat wel juist gemeten hebben.Eén gouden tip voor alle pre-90 911 drivers : installeer headlight relays zodat de stroom van die zwareverbruikers niet meer door de switch loopt maar door de relay (die daar beter tegen kan). De switch draagt dan enkel het kleine stroompje om het spoel van de relay te doen aanslaan. Minder warmte, minder slijtage én de headlights zullen feller schijnen omdat je de kabellengte (= weerstand) naar de koplampen kan beperken.
Er zijn ‘kits’ van JWest of Kroon Wire Harnasses, of je kan zelf 2 automotive relays ertussen schuiven. Ik heb dat gedaan vooraan de fuse box om de kabellengte batterij- relay – headlights zo kort mogelijk te houden.Tweede gouden tip : installeer een paar extra in-line zekeringen. Dat heeft Porsche trouwens zelf ook gedaan in latere modellen (vanaf 88). Voor mijn US model 85 :
– ashtray light (1 à 3 A)
– instrument lights (3A of minder indien LEDs)
– airco blower vooraan, 7,5 A zekering nabij fan motor
– airco evap blower relay, 15A zekering in smugglers box nabij relais
– 2x 10A zekering voor footwell blowers (verwarming)Frank
Hoi Frank, effe een update.
Heb de lichtswitch laten uitmeten door iemand met meer kennis van zaken dan mezelf en kreeg volgende feedback :
[i]Goedemiddag Danny
Zoals beloofd heb het probleem nog even geverifieerd ivm de verlichting.Er zit een intern probleem in de schakelaar, als de schakelaar op stand 1(standlichten) wordt gezet wordt intern een verbinding gemaakt tussen pen 30 en 75 en dat mag niet.
Pen 30 is continu 12V en pen 75 is 12V na contact, wat er nu gebeurt is dat pen 75 gevoed wordt door pen 30 met contact af in stand 1, dus ook delen van de wagen komen onder spanning wanneer het niet mag.[/i]
Maw, de switch is naar de vaantjes. Zal wel heel broos geweest zijn vanbinnen dan want ben er nog zo voorzichtig meegeweest.
Of zie jij hierboven iets dat kant nog wal raakt ?Groeten en alvast bedankt voor je hulp !
Tja,
Dan toch eens stalk en switch afzonderlijk doormeten (znder kabels) om te valideren dat ze intern correct zijn. Als dat ok is, zit er ergens toch iets in de cablage maar dat kan ook verderop in de kabelboom zijn natuurlijk (scheurtje in de isolatie, slechte massa,…)
Tja,
Dan toch eens stalk en switch afzonderlijk doormeten (znder kabels) om te valideren dat ze intern correct zijn. Als dat ok is, zit er ergens toch iets in de cablage maar dat kan ook verderop in de kabelboom zijn natuurlijk (scheurtje in de isolatie, slechte massa,…)
Hoi Frank,
Bedankt voor je advies en we gaan het nog eens opnieuw bekijken. De wagen staan nu bij mijn garagist voor een onderhoud en vervanging van wat rubbers.
De switch is nog uitgebouwd en het klopt dat op die zwart/witte kabel er een dubbele lip zit. Had gelezen via internet dat deze eventueel afgeknipt mag worden.
Ook nog eens goed de cablage naar de turn stalk nakijken want dat is toch het laatste wat je hebt toegevoegd ?
Ben gewoon zo te werk gegaan :
* turnstalk uitgebouwd maar nog alle kabels aangesloten gelaten
* nieuwe stalk gemonteerd en de nieuwe kabels door het dashboard geleid
* dan één voor één de kabels losgemaakt en de nieuwe gestoken
* alle plastic clips aangesloten (een gele, een blauwige, een wit/zwart met groene dotten én dan
de grijs rode naar die diode
* als laatste de ronde plug in het dashboardBatterij terug aangesloten en alles werkte – parkeerlichten links, rechts, standlichten (of hoe noem je deze bij een USA model), gewone lichten, pinkers, toeter …. kortom alles. Ganse dag rondgereden en de wagen weggezet… 2 dagen later zat ik met lege batterij die dan ook nog stukgegaan is. Nieuwe batterij gekocht en gemonteerd en toen zag ik die gekke dingen.
Stand off (dus knop tot tegen het dashboard) : mijn dashboard licht brandt + een lampje van de ventalitie aan de verwarmingsschuiven
Stand 1 (low beam) : heb ik mijn gewone lichten + licht dashboard
Stand 2 (normale lichten) : heb ik niks
Bovenstaande allemaal zonder sleutelMet sleutel branden de lichten in stand 2 en 3 (3 is normaal) maar geen standlichten en geen
achterlichten meer.pffft, it drives me nuts vooral omdat ik bijna 99.9 % zeker ben dat ik de kabels correct heb aangesloten. Het klopt dat in de nieuwe stalk er een draad wit/rood is terwijl op de oude hij rood/wit is …. was de laatste die ik nog kon aansluiten dus dacht dat het enkel in de kleur zat. Heb de andere kabels komende van de ruitenwisserstalk en van de ignition switch gewoon laten steken. Heb wel gezien dat over de stekkertjes een rubber hoesje zit en dat ik deze met een paar keer in en uit te schuiven beschadigd heb op de grijs/rode van de diode. Ik zal er om te beginnen al eens een nieuwe over doen. Dacht dat dit geen kwaad kon omdat deze toch in de plastic clip schuift
En ‘t is een regenachtige dag, dus ben ik adhv uw foto’s de kablage aan het nagaan :
Als ik ervan uit ga dat de 2,5 mm rood echt op pin 30 zit, en de 2e pin 30 vrij is kan ik van pin 30 met de wijzers van de klok mee volgen :
Pin 30 : juist aangesloten
Pin 58a : 3x Black/Blue – juist aangesloten (wel hier een 3A zekering tussensteken na het fixen van de problemen)
Pin 57 : moet Wit/Groen zijn, moeilijk te zien maar lijkt te kloppen
Pin 75 : eerste : Rood/Wit – klopt, tweede : moet ook Rood/wit zijn, lijkt eerder Wit/Rood ?
te checken of die wel correct naar pin 30 van de nieuwe stalk gaat
Pin R : 2x Grijs/Rood : klopt
Pin L : 2x Grijs/Zwart, lijkt OK, moeilijk te zien op de foto?
Pin K : Grijs/Geel en grijs , lijkt OK, die laatste is moeilijk te zien (de grijze naar ashtray light ook afzekeren)
Pin 56 : Wit/Zwart : OK – maar aan deze terminal zou maar 1 connector zitten volgens plan, ik zie hier nog een vrije connector ? Of zit die aan het schupje op de kabel ?Ik zou eerst de bronnen van stroom wegnemen en zien wat er dan werkt :
Een keertje zonder de rode op pin 30,
Een keertje zonder de grijze aan uw nieuwe stalk
Een keertje zonder de 75 rood/wit connectedIk weet niet of je’m doorhad maar de light swicth kan je idd testen (los, zonder cablage) door het ‘schema’ te lezen :
Dus eigenlijk zijn het intern 2 schakelaars, de eerste verbindt pin 30 (always hot) met enkele pins, de tweede pin 75 (acc/run sleutelcontact)
(pin 57 dient enkel om het groene lampje in je speedo aan te zetten om aan te geven dat je light switch in pos 1 staat)
(pin 58a is intern met de 12V van Pin 30 verbonden maar via een draaibare weerstand als ‘dimmer’)Danny,
als ik het schema even bekijk :
Bronnen van stroom naar de lichten :
Pin 30 light switch – komt van sleutelcontact 30 – always hot, 12V moet meetbaar zijn zonder alles te verwijderen
Pin 75 light switch – komt van sleutelcontact X – +12V als sleutel in pos ACC of RUN staat (pos 1/2, niet start, niet off), idem meetbaar
Pin d op de stalk – komt van sleutelcontact P – +12V als de sleutel uit contact is (stand OFF) voor parkeerlichten, idem meetbaarSchakeling in de light switch
1/ ZONDER SLEUTEL IN CONTACT
Pin 30 = 12V
Pin 75 = 0V
Pinkerhendel neutraal zetten (zowel voor pinkers als voor high beams)Stand 0 : moet overall 0V meten behalve op pin 30
Stand 1 light switch : 12V op L/R en 58a na te meten
en dus de city of sidelights voor/achter moeten werken , de license plate lights ook
Stand 2 light switch : geen verschil met stand 1 zonder contact
De andere terminals moeten dus op 0V blijven (te checken waar dat niet zo is) – daar zit dan ergens een wiring fout of is er intern een fout in de schakelaar2/ MET SLEUTEL IN CONTACT STAND 1
Pin 30 = 12V
Pin 75 = 12V
Stalk neutraalStand 1 : zelfde terminals als hierboven
+ de stalk naar stuur trekken moet de highbeams doen flashen via 12V pin 75 light switch -> pin 30 stalk 12V -> 56a 12V out naar high beamsStand 2 : zelfde terminals als hierboven
+ normale lichten aan via pin 56 van de light switch die aan 75 wordt gelegd en dus ook 12V out geeft (na te meten)
+ headlights flash test (zie stap hierboven) moet werken
+ pin 56 geeft die 12V ook door aan pin 56 van de stalk en door de hendel weg te duwen geeft die de 12V door aan pin 56a stalk (high beams)pin 57 is een functie voor de speedo
via pin K wordt het ashtray light (unfused !) gevoed alsook fog light switch gevoed (naar pin 15 daar), aan de ashtray light te zien geeft die 12V door vanaf stand 1 van de switch.3/ MY86
Speciaal aan de MY86 is de diode tussen terminal R en de stalk 58R. Dit omdat ook de license plate lights achteraan via punt R gevoed worden (en fuse 7). Indien de diode er niet zou staan dan zou bij het aansteken van de rechter parkeerlichten, ook de license plat lights aan gaan/ blijven branden. Nu houdt die diode de stroomrichting daar tegen en het is aan de kathode kant van de diode dat 58R van de stalk (voeding rechts parkeerlicht) naar de lamp echt vooraan en de rechtse tail light assembly.
De diode heeft een richting, dus die ook zeker nakijken.4/ Kablage
Goed checken of je nergens twee spade connectoren tegen elkaar duwt of zoiets, dat kan ook rare fenomenen geven. Dus ik zou de light switch er terug uithalen en ‘vrij hangend’ testen / doormeten alvorens alles terug te monteren.
Ook nog eens goed de cablage naar de turn stalk nakijken want dat is toch het laatste wat je hebt toegevoegd ?Misschien toch nog 1 vraag over cablage : op terminal 30 komt een rode kabel toe (2,5mm) die ‘always hot’ is. Op terminal 75 een rode met fijne witte lijn (ook 2,5mm) die enkel hot is als de sleutel in het contact steekt en die in pos 1 of 2 gedraaid is (ACC or Run). Benje zeker dat je deze twee niet verwisseld hebt ?
Beste,
hieronder de ‘connection table’ die de switch moet geven (van Pelicanparts).
Multimeter op Ohms zetten en de switch (zonder cablage) doormeten is het beste wat je kan doen (maar dan moet ie er terug uit en alles los natuurlijk).Als ik op mijn MY85 check dan komen de dag/sidelights wel aan, ook zonder sleutel in het contact. De echte koplampen of high-beams niet, ook al ga je naar stand 2.
Echter : als de stalk gewijzigd is zou ik daar eerst alle connecties checken ?
Heb je de diode ook teruggestoken (parkeerlichtwerking) in de juiste richting ?PM me als je het schema van de ’86 nodig hebt. Ik zal het ook even bestuderen om te zien wat er mis zou kunnen zijn.
Ik zal het zelf even verder bestuderen om te zien of ik jou events kan ‘recreëren’.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.