911 2.7 1976 met motorprobleem

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 911 2.7 1976 met motorprobleem

  • Maker
    Discussie
  • Zoals ik met mijn vorige user (fdeville RIP :engeltje: ) had beschreven, ben ik bezig met restauratie van een 911 2,7 targa van 1976. Matching numbers, gecertifieerd door Porsche. Maar dat is ongeveer het enige dat er nog goed aan is 🙁 (ik overdrijf een beetje).
    Net het targadak volledig vernieuwd met onderdelen van Lakewell. Geen eenvoudige klus, maar mits geduld en wat handigheid goed te doen. Indien iemand hulp moest nodig hebben, ik ben intussen specialist 😀 .
    Nu is het tijd voor het serieusere werk: de motor. Hij “draait” maar dat is dan ook alles…hij maakt een raar lawaai, verliest olie en er komt witte rook uit de uitlaat. Dus ik maak me geen illusies: hij moet er uit en moet gereviseerd worden. Maar voor ik er aan begin toch een oproep aan de kenners: kan er iemand op basis van de symtomen een idee geven van wat het probleem zou kunnen zijn ? Met woorden beschrijven hoe het geluid is is onmogelijk dus heb ik op Youtube een kort filmpje gezet , zie op
    [video]http://www.youtube.com/watch?v=c7KIhYc0_QY[/video]
    Alle feedback is welkom, hoe beter ik vooraf een idee heb van hoe erg het is, hoe liever.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 42)
    • check pm :salut:

      0
      tom

        ik zou hem bij leo de rijk doen in booischot pijpelheide deze kent deze motoren op zijn duimke en heeft realistische prijzen ook voor versnellingsbakken 015/22 33 91

        0

          Flat4to6: Heb er geen ervaring mee, maar deze persoon heeft wel genoeg kennis over revisie denk ik.

          0

            Ondertussen is de motor er al eventjes uit en staat hij te blinken (hum…) naast de Porsche. Ik heb hem er uiteindelijk gans alleen, met 2 goeie garagekriks, veel voorzichtigheid en wat geduld uitgekregen. Was niet zo moeilijk achteraf gezien…
            Plan is vervolgens om de minimum te demonteren (uitlaat, ontsteking, alternator, …), volgens het bekende boekje en hem dan ergens binnen te doen voor revisie. Sta nu dus voor het probleem : bij wie o wie ?
            Heb al wat suggesties gekregen en gelezen hier op forum, maar zou dus liefst iemand hebben die betrouwbaar is, ervaring met 911 (en als het kan de 2,7 want die zijn nog net iets anders), correcte prijzen en liefst niet langs de andere kant van het land (buurt van Aalst).
            Ik heb al: Porsche Rescue 911 (kontich), FG Porsche (Lochristi), Mark Panis (Zandhoven), ClassMo (Moorsele), VECO motoren (Menen), Auto Tech (merchtem). En waarschijnlijk nog enkele vergeten.
            Dus ik hoor graag de interessante ervaringen of eventuele andere suggesties.

            0

              ‘t Is maar een 2.7, geen 3.2, dus weegt wat minder 😀
              Juist omwille van het gewicht neem ik de motor apart er uit, en daarna de versnellingsbak. Plan is om deze tesamen er in te steken om niet de miserie te hebben die Wim hierboven vermeldt.
              Maar ik ga hem er alleen maar uithalen, alles wat demonteren (ventilator, ontsteking, …) en dan ergens binnendoen voor revisie. Ik heb niet de ambitie om zelf een motor revisie te doen hoor. Misschien, moest ik veel tijd hebben, wel maar nu niet.

              0

                man, wat heb jij b..llen om dat zomaar eventjes zelf te doen, maar wat je zelf doet doe je beter :respekt:

                0
                Wim

                  Ik dacht rond de 125 kilo.

                  0

                    Zo zonder de motorbeplating valt het op dat het toch wel een flink uit de kluiten gewassen motorblok is :think: Iemand een idee wat zo een compleet 3.2 aandrijfaggregaat weegt ?

                    0
                    Wim

                      Dan ga ik je nu al een tip geven.

                      Regel tegen die tijd dat de motor erin gaat een motor karretje, daar kun je dan het blok opleggen en precies de goede hoogte instellen om hem recht voor de bak te krijgen.
                      En dan zal het nog een gedonder worden omdat je onder een hoek moet werken om de as erin te krijgen.

                      0

                        [quote=”cabrio wim” post=184744]Ik ben benieuwd hoe je hem er weer in gaat krijgen op deze hoogte met een krik.[/quote]
                        Ik ook, maar daar probeer ik nu heel hard eventjes niet aan te denken :puke: . Probleem voor later…en als het zover is dan vraag ik het hier gewoon hé 😉
                        Effe serieus: ik volg gewoon de procedure in het boek, dus zou een beproefde methode moeten zijn. Maar dankzij je antwoord denk ik wel dat ik misschien eventjes een motorkraan ga lenen bij een vriend en de motor daar extra aan vasthangen voor ik hem volledig losmaak. En een paar extra handen lenen ook.

                        0
                        Wim

                          Whoowww, jij durft veel :engeltje:

                          Op de zwarte plaat op onder op motor zonder iets van bescherming. 🙄
                          En zorg dat je er minstens nog 1 iemand bij hebt, want dit kun je niet alleen houden en dondert van de krik.
                          Ik ben benieuwd hoe je hem er weer in gaat krijgen op deze hoogte met een krik.

                          Soms snap ik het niet meer, pas op niet verkeerd bedoeld hè. 😉

                          0

                            Ondertussen gevonden waar het zat: kabel (was een gele en bruine) zat vast aan voorkant van de versnellingsbak, onder een zwarte mof. Losgemaakt en de motor zit nu helemaal los.
                            Nog een vraag: ik heb hem nu leten zakken op een (stevige) garagekrik, maar ik vraag me af wat er gaat gebeuren als ik hem lostrek van de versnellingsbak. De krik zit op de onderkant motor (op de zwarte ronde plaat). Zit hij daar mooi in het middelpunt van de motor ?
                            PS ik haal de motor apart uit omdat ik bang ben als de versnellingsbak er ook nog bij zit, het geheel veeeeel te zwaar wordt.

                            0
                            Wim

                              Hier misschien iets duidelijker voor je.
                              En die imbus die je ziet aan de starter moet los.

                              Daarom haal ik altijd bak en motor er tegelijk uit, zijn maar vier bouten en zakt als bedrading gas, schakelstuk en koppeling los is.
                              En is veel makkelijker ook straks voor monteren.

                              0
                              Wim

                                Die bouten van de starter moeten ook los, want die lange gaat ook door de plaat van de motor.

                                0

                                  Ben niet zeker want de kabel komt van voor (dus misschien idd van batterij) naar achter, maar passeert over de starter en connecteert aan de achterkant van de motor, dus niet aan de starter. De starter blijft op de versnellingsbak zitten (die in de wagen blijft). Of ben ik totaal verkeerd ?

                                  0
                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 42)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.